Ga naar inhoud


afstellen satellietschotel


derray

Aanbevolen berichten

Ik heb een triax schotel 64 cm, een Philips DSR 7141 en een duo-LNB.  Gezien we sinds ruim een maand geen zenders meer konden ontvangen heeft mijn man geprobeerd om de schotel opnieuw af te stellen.  We zijn geen van beiden technisch op de hoogte van satellietontvangers en proberen enkel de instructies van tv-Vlaanderen op te volgen.

Probleem is dat we enkel ofwel naar Astra 23 ofwel naar Astra 19 kunnen richten.  Tussen beide zit zoveel afstand dat het onmogelijk is op beide ontvangst te krijgen. 

Wanneer Astra 19 ontvangt, hebben we beeld op BVN en de Nederlandse SD zenders.

Wanneer op Astra 23 gericht, ontvangen we geen enkele zender.  De decoder geeft dan aan dat er eerst ontvangst op Astra 19 moet zijn. 

We zijn zo ongeveer ten einde raad.  Kan iemand helpen?

 

Dank bij voorbaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wanneer Astra 19 ontvangt, hebben we beeld op BVN en de Nederlandse SD zenders.

 

Conclussie hiervan is, dat je dus geen astra 19.2 ontvangt. Maar een andere sateliet.

 

Wanneer op Astra 23 gericht, ontvangen we geen enkele zender.

Dus dan heb je geen ontvangst van astra 23,5

 

Dus de schotel uitrichting is duidelijk foutief. Staan er ook bomen voor ?

Heeft de schotel installatie wel goed gewerkt ?

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste derray


Welkom op dit forum.

Meestal is het zo, dat er toch iets veranderd moet zijn als je ineens geen satellietontvangst meer hebt.
Is er iets veranderd aan de installatie?

Je schrijft:

“Gezien we sinds ruim een maand geen zenders meer konden ontvangen heeft mijn man geprobeerd om de schotel opnieuw af te stellen.”

Kon je helemaal geen zenders meer ontvangen of alleen van de Astra 19,2 en niet van de Astra 23,5 of juist andersom of misschien alleen geen gecodeerde zenders meer en wel de ongecodeerde?

Ik neem aan dat je op de Triax 64 een duo-lnb hebt zitten van TvVlaanderen. Dan moet je bij een juiste afstelling beide satellieten kunnen ontvangen zonder de schotel te hoeven draaien.
Is er misschien iets gewijzigd in het menu.
Staat de diseqc op 1.0 en de Astra 19,2 op 1 of A en de Astra 23,5 op 2 of B?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een triax schotel 64 cm, een Philips DSR 7141 en een duo-LNB.  Gezien we sinds ruim een maand geen zenders meer konden ontvangen heeft mijn man geprobeerd om de schotel opnieuw af te stellen.  We zijn geen van beiden technisch op de hoogte van satellietontvangers en proberen enkel de instructies van tv-Vlaanderen op te volgen.

Probleem is dat we enkel ofwel naar Astra 23 ofwel naar Astra 19 kunnen richten.  Tussen beide zit zoveel afstand dat het onmogelijk is op beide ontvangst te krijgen. 

Wanneer Astra 19 ontvangt, hebben we beeld op BVN en de Nederlandse SD zenders.

Wanneer op Astra 23 gericht, ontvangen we geen enkele zender.  De decoder geeft dan aan dat er eerst ontvangst op Astra 19 moet zijn. 

We zijn zo ongeveer ten einde raad.  Kan iemand helpen?

 

Dank bij voorbaat.

Als je van achter de schotel naar de lnb kijkt, moet de linker kop op de schotelarm gemonteerd zitten, en de rechter vrij hangen aan de westkant, naar boven gekanteld.

Ik vermoed echter dat je:

1) of de linker kop op de schotelarm hebt en de schotel op 19.2 hebt gericht via de rechter kop (dus de linker kop geeft dan geen beeld)

2) of de rechter kop op de schotelarm hebt gemonteerd en daarmee Astra 19.2 hebt ingesteld--> de linker kop geeft dan ook geen beeld.

 

Het is het beste om de rechterkop (westkant!) op de schotelarm te monteren, en vervolgens Astra 3 te zoeken (bv 11.914/H/27500/3/4 -->regionale omroep FTA).

Zodra je die maximaal hebt ingesteld, de schotel goed vastzetten.

Vervolgens een BVN op Astra 1 aanzetten en de lnb schuin naar beneden draaien tot het maximale signaal --> daarna vastzetten.

 

Let wel: de lnb-kop aan de oostkant hangt dus vrij.

Steeds de lnb gezien vanuit de achterkant van de schotel.

 

Heb je wel diseqc A+B goed ingesteld in de ontvanger? De ontvanger moet 2 satellietposities hebben openstaan, natuurlijk.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Conclussie hiervan is, dat je dus geen astra 19.2 ontvangt. Maar een andere sateliet.

Je conclusie begrijp ik niet. Als je BVN en de Nederlandse SD-zenders hebt, heb je toch Astra 1/19.2?

 

Ik denk eerder, dat derray steeds de schotelarm richt op Astra 1 terwijl de duo-lnb met de rechter kop in de houder zit, gezien van achter de schotel.

De linker kop zit dus aan de oostkant, maar moet aan de westkant zit. En naar boven gekanteld, natuurlijk.

(En de ontvanger moet diseqc A+B open hebben staan, natuurlijk.)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast iedereen bedankt voor de snelle reacties.

@Paardengek: Ik veronderstel dat je wil zeggen dat ik geen ontvangst heb op Astra 23.5.  De schotel heeft inderdaad gewerkt.  Het is trouwens een nieuwe sinds ongeveer een jaar omdat we na de overschakeling van mono naar duo (van sd naar hd) heel wat problemen kregen en we dachten dat het aan de schotel lag.  Na heel veel prutsen aan de de uitlijning van de nieuwe schotel hadden we het terug tamelijk onder controle. 

We zitten inderdaad in een heel bosrijke omgeving, vandaar dat we de schotel boven op het dak hebben bevestigd zodat deze nu op een hoogte van ongeveer 8 à 10 meter hangt.  Voorheen hing de oude schotel slechts op 3 meter hoogte zonder problemen (met mono).

 

@Sprietje: We konden enkel zenders van Astra 19 krijgen, ook gecodeerde zoals NL 1,2 en 3 die in het pakket Basic Light zitten.  We konden geen enkele zender meer krijgen van Astra 23.

We hebben inderdaad een LNB duo van TV Vlaanderen en voor zover ik weet is er niets veranderd in het menu.  Ik heb al wel op veel forums gelezen dat er heel wat problemen zijn ontstaan na de lancering van de nieuwe zenderlijst in april.  Het is ook zo dat dit gaat over een verblijf in de Ardennen waar we dus niet dagelijks zelfs wekelijks aanwezig zijn.  Ik kan dus niet zeggen sinds wanneer de problemen ontstaan zijn.  In maart was alles nog ok, in april niet meer.

 

@Eduard07:

Ik denk wel dat ik de Disecq goed heb ingesteld: 19 op A en 23.5 op B

Het is de kop van 23.5 die op de schotelarm is gemonteerd.  Als de schotel gericht wordt op 19.2 geeft de scan op tv aan dat ontvangst goed is en kan ik ook de (meeste) zenders van 19.2 ontvangen.  Als de schotel wordt gericht op 23.5 geeft de scan op tv aan dat de ontvangst van 23.5 goed is, maar kan ik geen enkele zender ontvangen. 

Wat betreft het naar boven gekanteld zijn, dat moeten we nakijken.  De LNB is wel op 11° gezet met het papiertje dat bij de handleiding bij was.  Mocht dit naar de verkeerde kant gericht zijn, veronderstel ik dat we geen enkele zender kunnen ontvangen.  We gaan alleszins je suggestie wel nakijken de volgende keer dat we er zijn (pas binnen 2 weken).

 

Ik hou jullie zeker op de hoogte mocht bovenstaande iets opleveren.  Ondertussen zijn nog alle suggesties welkom.

 

 

 

 

 


 

 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dan past de duo-lnb dus bij de schotel.


Plaats de kop van de Astra 23,5 in de klem, zet de kop 11 graden schuin, d.w.z. als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt, de rechter lnb schuin omlaag, en richt de schotel uit op de Astra 23,5.

 

post-60869-0-74120900-1370973335_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Sorry voor de zeer late reactie.  We moesten wachten tot we terug in de Ardennen waren om een en ander uit te proberen.  Dat hebben we dus dit weekend gedaan.

Om te beginnen heb ik de decoder terug naar fabrieksinstellingen gezet en alles opnieuw ingeladen om zeker te zijn dat daar alweer geen probleem was. 

Dan hebben we een nieuwe coaxkabel gestoken om er zeker van te zijn dat dit niets in de weg kon zitten.  Voor alle zekerheid de kaart nog eens terug geactiveerd.

Hebben dan, met een nieuwe satellietmeter de schotel terug uitgelijnd.  Bovenstaande tips waren reeds opgevolgd, ttz, de schotel is aangesloten op 23.5 en de lnb correct uitgelijnd op 11°.  Echter nog steeds geen ontvangst op de Vlaamse HD zenders, ofte op de 23,5 satelliet.

Na heel wat uitgeprobeer heb ik ondervonden dat de tester op tv een goede ontvangst geeft op Astra 19, als ik dan Astra 23 test, hebben we ook zeer goede ontvangst, terug overschakelen op de test van 19,: alles ok, terug naar 23: niks meer.  Dan de antenne (coax) uit de decoder getrokken en terug alles ok op 23.

Terug naar 19 : ok, terug naar 23: niks meer.  Antenne uit en terug in en alles terug ok op 23!

Ik (als totale leek) kan nu maar enkel besluiten dat de schotel goed is uitgericht maar dat ofwel de decoder stuk is of de lnb switch niet werkt.

Iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie die fout 3 maal staan.

De 19,2 ° moet in de klem zitten en schotel uitrichten naar Astra 1.Dan verdraai je de kop R tot je Astra 3 hebt.(ik zie naar de schotel)

Normaal zit daar een papier in met de lijn voor de lnb-verdraaiing .

aangepast door de mon

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste de mon


Voor de beste ontvangst moet de kop van de Astra 19,2 helemaal niet in de klem staan maar de kop van de Astra 23,5. Lees de beschrijving op blz.4 van de CanalDigitaal instructie, zie:

http://www.canaldigitaal.nl/uploadedfiles/content/others/heruitrichten-schotelantenne.pdf

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me afvraag: kan de Philips DSR7141 wel met 8PSK-modulatie omgaan? In de specificaties lees ik dat hij alleen QPSK om kan gaan. Zijn er mensen die hier meer van weten?

 

De Philips 7141 heeft veel problemen en beperkingen maar 8PSK heeft deze decoder normaal gesproken geen probleem mee.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...