Ga naar inhoud


Antenne onder het dak


DennisH

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

Ik ben nieuw op dit forum en hoop via de deskundigen ter plaatse hier een beetje informatie/inzicht te verschaffen :)

 

Wij zijn aan het bouwen en zouden graag een antenne voor DVB-T voorzien,  ik had hiervoor gedacht aan een Yagi. Deze zouden we in de nok van het dak willen plaatsen.

 

Even een situatieschets:

- Nok van het dak zit ongeveer op een 8,5-9 meter hoogte.

- Buiten dampscherm, 18cm glaswol-isolatie, dakfolie en de pannen zijn er geen echte hindernissen voor het signaal

- Afstand tot de zendmast is ongeveer 20-25km

 

Wat denken jullie, gaat dit werken? Zijn er mensen die ervaring hebben met antennes onder het dak?

Link naar reactie
Delen op andere sites


- Buiten dampscherm, 18cm glaswol-isolatie, dakfolie en de pannen zijn er geen echte hindernissen voor het signaal

 

Dat zijn juist wel hindernissen voor een UHF signaal.

Neemt niet weg dat het waarschijnlijk zal werken. Beter is het een kleine Yagi UHF antenne op het dak te plaatsen. Een zelfdragend mastje met UHF antenne en zet er dan gelijk een DAB antenne voor de toekomst bij Voor digitale radio op de VHF kanaal 5-12 band.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, ik geef ook aan dat deze hindernissen zijn... :)

 

Punt is dat we eigenlijk de beste oplossing zoeken qua ontvangst zonder de antenne echt zichtbaar buiten te plaatsen. We zijn er ons van bewust dat een Antenne buiten plaatsen uiteraard de beste ontvangst blijft geven.

 

Ik vroeg me echter af of er mensen zijn die hier zelf ervaring mee hebben? We zitten denk ik toch ook relatief dicht tegen een zendmast aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ervaring mee. Sterker nog, heb er ook nog aan gemeten. Mijn dak is van 2007, de isolatie is minstens zo dik. Dampremmende folie is polyethyleen, verwaarloosbaar.

 

De demping recht door het dak is ongeveer 1dB. Dit wordt pas groter bij invalshoeken kleiner dan 20 graden. De demping van een antenne 1 meter onder de nok ten opzichte van een antenne 70 cm bovenop de nok is ongeveer 3dB. Dit heb ik voor diverse antennes vergeleken. Let wel, het is geen vrijstaand huis op de hei maar er zijn ook geen hogere gebouwen in de omgeving.

 

Met een pak sneeuw van 10 cm over het hele dak gebeurt er NIETS! Ik kon het nauwelijks geloven maar de ontvangst neemt niet af. Dit komt denk ik omdat de sneeuw niet op de antenne elementen ligt, de afstemming van de Yagi's wordt niet beinvloed.

 

In de analoge tijd was 3 dB (of meer als je de antenne 4 meter boven de nok plaatst) altijd de moeite waard want minder ruis! Voor digitaal vind ik 6 dB marge boven de blocking grens voldoende. Als je niet ver van de zendmast woont is dat snel bereikt.

 

Andere pluspunten van een antenne onder het dak (t.o.v. buitenantenne of schotel):

Het verrot niet in weer en wind, waait niet om- of uit de richting, het is onzichtbaar. 

 

Non voordeel van een buiten antenne: Je kunt uit het keiharde signaal van de dakantenne geen energie opwekken. Het zal in de tuner worden omgezet in onmeetbaar weinig warmte. De sterkte balk slaat wel verder uit, dat kan een goed gevoel geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik combineer meerdere antennes met filters en versterkers tot 1 signaal. De zendmast die 2 kilometer bij mij vandaan staat versterk ik niet, een zendmast op 45 kilometer afstand versterk ik 6 dB, de zendmasten op 60 kilometer en verder versterk ik 16 dB. Daarbovenop komt nog de eventueel benodigde versterking om kabelverlies en/ of splitsing op te heffen.

 

Of die antenne goed is kan ik moeilijk zeggen, er zit altijd wel verschil in. Op 20-25 kilometer afstand lijkt me het wel ruim voldoende, of de zender moet erg weinig vermogen hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als voorbeeld de antenne op mijn dak in Duitsland.

Voor DVB-T voldoet deze kleine Kathrein UHF antenne uitstekend en ik haal er de boeketten uit het Rhein-Main gebied op zeer grote afstand, ca. 100km en de zender Pfaffenberg & Wurzberg op de achterkant en zijkant prima mee binnen.

De kruisdipool is voor de FM en de VHF antenne is voor DAB op VHF kanaal 5-13. Goed voor ca. 70 zenders.

De spriet bovenop is een AM antenne voor KG, MG en LG.

Alle antennes zijn op mijn 11 x 8 Disecq switch aangesloten samen met de 2 schotels.

Op alle 8 dozen in het hele huis heb ik de meest optimale antenne signalen op al mijn radio´s en TV´s.

Ik moet er niet aan denken dat die antennes allemaal onder de nok moeten. De vliering is bij mij kruipruimte en heeft maar ongeveer een meter hoogte.

De antenne is volgens voorschriften ge-aard met het aardnetpunt in de basement.

De antenne staat niet scheef. Dit is een optische fout door de lens en ik heb het toestel scheef gehouden bij het nemen van de foto´s.

post-52831-0-35215900-1371126831_thumb.jpg

post-52831-0-00410600-1371126946_thumb.jpg

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Strakke plaatjes, ziet er ook wel Duits uit. Schotels kunnen natuurlijk niet op zolder, daar ga ik mij ook niet aan zondigen. Zelf heb ik een schotel liever op de grond in verband met uitrichten en windlast.

Een Kathrein UHF antenne blijft op zolder wel in betere conditie dan aan een mast, zie foto:

 

 

post-39441-0-53791700-1371129132_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad...die antenne is behoorlijk aangetast.

 

Bedenk wel dat de grote primefocus schotel al meer dan 25 jaar op het dak staat en trotseert weer, wind en sneeuw.

De offset-schotel is wat jonger maar staat er ook al minstens 15 jaar op.

 

Het was een hele klus om dat allemaal het dak op te sjorren.

Helaas heb ik er hier in Dubai geen plezier van. :(

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 jaar is een heel goede score. Maar toen hadden ze toch nog 10.0 GHz LNB's met zo'n polarizer? Ik neem aan dat je die wel hebt omgebouwd, op dak. Nou ja, een keertje maakt ook niet uit.

 

Je kunt in Dubai wel plezier hebben van je installatie: Streamen via Internet, leuk project!

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohh..de LNC´s zijn al meerdere keren vervangen...tja...die moesten met de tijd mee. :D

Er heeft een mechanische polarizer en een electrische ingezeten. Dat is nu niet meer nodig.

Ik ben destijds lang bezig geweest om de clark-belt curve goed te krijgen en dat was een hele klus op dat dak. Maar sinds dat goed stond heb ik het nooit meer hoeven te korrigeren. Helaas gaat ie niet verder dan 57° oost. Dan zit er een berg voor.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ja zoiets! Ik weet tot op de dag van vandaag niet waar het door kwam. Mogelijk door de bomen die met harde wind tot aan de antenne reikten? Wat ik wel weet is dat de antenne er al na 1 jaar zo uitzag. We hebben hem toen vervangen door een degelijke Siemens van de oude stempel. Die heeft nog 4 jaar tot de uitschakeling van analoge TV gewerkt.

post-39441-0-61509500-1371153843_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die UHF antenne ziet er inderdaad beter uit. Het lijkt me eerder een kanaal antenne zo te zien.

Het is wel een mooie mast. Maar dat gaat me dan net weer een beetje te ver, met betrekking tot de buren.

Alhoewel die beslist geen bezwaar zouden maken.

 

Die beide schotels en antenne heb ik altijd op tijden op het dak gezet dat mijn vrouw niet thuis was. Ik heb haar voor "voldane feiten"  gezet om het ge-ouwehoer daarover tot een minimum te reduceren. :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...