Ga naar inhoud


Antenne onder het dak


DennisH

Aanbevolen berichten

Die UHF antenne ziet er inderdaad beter uit. Het lijkt me eerder een kanaal antenne zo te zien.

Het is wel een mooie mast. Maar dat gaat me dan net weer een beetje te ver, met betrekking tot de buren.

Alhoewel die beslist geen bezwaar zouden maken.

 

Die beide schotels en antenne heb ik altijd op tijden op het dak gezet dat mijn vrouw niet thuis was. Ik heb haar voor "voldane feiten"  gezet om het ge-ouwehoer daarover tot een minimum te reduceren. :D

Kijkt ze nooit omhoog dan? Het valt mij trouwens wel op dat ik als enige naar de daken kijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoho, Je bent niet de enige! Ik kan ook nergens voorbij rijden zonder antennes te kijken. Denk dat ik die tik ook nooit meer kwijtraak :grin:

Dat denk ik ook niet. Tenzij er helemaal geen antennes meer staan. In Nederland is het al behoorlijk zeldzaam geworden en wat er nog staat is meestal al behoorlijk afgetakeld. Maak je er ook al foto's van of ben je nog niet zo ver heen? In het buitenland maak ik al een tijdje foto's van antenne installaties. Daar zijn ze nog, de echte installaties!

Op een Duits forum is een draadje over antenne relikwieën, dat is toch wel erg leuk moet ik zeggen. Misschien ook iets voor op dit forum?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste EdjeKroketje

 

Er zijn maar weinig bomen die precies recht staan, een antenne die helemaal scheef staat is abnormaal en daarvan is of de buis gebogen of is door een prutser geïnstalleerd en dat neem ik niet aan bij Sheik IJzerbout. Bovendien als je goed kijkt naar de bomen zie je zelfs nu ik de foto recht heb gezet nog steeds bomen die naar links staan.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mannen...ga er maar vanuit dat die antenne netjes recht staat.

Ik denk echt dat het komt omdat ik die foto op het dak van de garage heb gemaakt en gedeeltelijk ingezoomed heb. Vermoedelijk een vertekening in de zoomlens. Ik zal het de volgende keer nog eens overdooen. Er hangt nu ook een langdraad antenne in voor experimenten met mijn kortegolf-zender.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi iedereen,

 

Ik ben nieuw op dit forum en hoop via de deskundigen ter plaatse hier een beetje informatie/inzicht te verschaffen :)

 

Wij zijn aan het bouwen en zouden graag een antenne voor DVB-T voorzien,  ik had hiervoor gedacht aan een Yagi. Deze zouden we in de nok van het dak willen plaatsen.

 

Even een situatieschets:

- Nok van het dak zit ongeveer op een 8,5-9 meter hoogte.

- Buiten dampscherm, 18cm glaswol-isolatie, dakfolie en de pannen zijn er geen echte hindernissen voor het signaal

- Afstand tot de zendmast is ongeveer 20-25km

 

Wat denken jullie, gaat dit werken? Zijn er mensen die ervaring hebben met antennes onder het dak?

 

Ik heb een ouderwetse analoge harkantenne onder het dak op zolder en een uitstekende ontvangst voor dvb-t.

De afstand naar de zendtoren is zo'n 4 kilometer. Ook bij sneeuw probleemloos!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dat denk ik ook niet. Tenzij er helemaal geen antennes meer staan. In Nederland is het al behoorlijk zeldzaam geworden en wat er nog staat is meestal al behoorlijk afgetakeld. Maak je er ook al foto's van of ben je nog niet zo ver heen? In het buitenland maak ik al een tijdje foto's van antenne installaties. Daar zijn ze nog, de echte installaties!

Op een Duits forum is een draadje over antenne relikwieën, dat is toch wel erg leuk moet ik zeggen. Misschien ook iets voor op dit forum?

Als ik hier 5 km de grens over ben in Duitsland dan zie ik daar nog steeds de antennewouden die wij vroeger ook in NL hadden. Soms al aan het vervallen en schots en scheef. En nee ik maak geen foto's van ontvangstinstallaties, maar toen ik in de jungle een GSM mast zag die volledig op generatoren draait en met straalverbindingen werd gevoed, tja dan gaat die wel weer uitgebreid op de foto.

 

Of een 8 laags systeem met 8 dipolen waar de feeders inmiddels loshangen en tegen de dipolen hangen, dat vind ik dan weer leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik in de jungle een GSM mast zag die volledig op generatoren draait en met straalverbindingen werd gevoed, tja dan gaat die wel weer uitgebreid op de foto.

 

Ooh..hehehe, dan moet je hier naar de Emiraten komen...zodra je de stad uit bent...in de woestijn..dan draait iedere GSM mast langs de Autobahn op een vette generator...terwijl de wegen verlichting hebben als in Belgie. Dus stroom is er wel..maar het hele GSM netwerk draait op generatoren...buiten de stad dus.

Lang leve de Umwelt. Who cares CO2...wat is dat? Dat interesseert niemand de ballen niet hier. Hoofdzaak een vette 4x4 SUV onder de kont.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een generator heeft misschien een hogere beschikbaarheid dan het electriciteitsnet, spaart ook gelijk een UPS uit. Je zult als Nederlander/ Duitser dan wel een buitenstaander zijn als het gaat om milieu! Duitsland loopt voorop met zonne- en windenergie.

 

@Edje kroketje: Een 8 laags systeem met losse feeders? Voor welke zendtoepassing is dit? Heeft dat geen last van reflectie door misaanpassing? De meeste antennewouden in Duitsland zijn ook buiten gebruik. Dat werd al bevestigd in het Duitse onderwerp over oude dakantennes. De meeste blijven gewoon staan tot ze eraf donderen, of zichzelf element voor element hebben uitgekleed. Het is soms een bizar gezicht.

 

On topic: Een antenne onder het dak blijft een nette oplossing, het is zelfs een klein voordeel t.o.v. de schotel die niet binnen kan. Ik heb hier op zolder een rasterantenne afkomstig uit het museum station Haaksbergen. In verband met de monumentale status mocht daar destijds ook geen antenne op het dak staan. In Denemarken kwam ik op een kasteel een verstopte yagi tegen. Daar hadden ze niet gedacht aan plaatsing op zolder bovendien was de antenne dan nog intact geweest...

post-39441-0-96351600-1371238110_thumb.jpg

post-39441-0-29602800-1371238130_thumb.jpg

post-39441-0-77770600-1371238141_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha....leuke foto´s Edje....

 

Op mijn volgende rit door de woestijn hier zal ik wel een paar foto´s maken van de GSM masten. Die draaien allemaal op generatoren.

Voor mij volkomen onbegrijpelijk want er IS STROOM. De wegen zijn namelijk, zoals ik al zei, verlicht als in Belgie en dan vraag ik mij af hoe de flitspalen stroom krijgen. Die staan er ook om de paar kilometer.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een generator heeft misschien een hogere beschikbaarheid dan het elektriciteitsnet, spaart ook gelijk een UPS uit.

 

Als je een constante 220-230V spanning wil is een UPS wel aan te bevelen op een generator...

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...