Ga naar inhoud


Digital Radio Deutschland wil de analoge FM in 2018 afschakelen


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

De titel draagt de kern van het bericht.

 

Hieronder de melding in het Duits. In Engeland had men ook al van die plannen en dat is niks geworden.

Het komt erop neer dat als er geen datum vaststaat, de industrie niet aangemoedigd wordt om bijvoorbeeld DAB in autoradio´s te integreren.

Een leuke vergelijking is dat als je de vijver wilt dempen, moet je dat niet aan de kikkers vragen, :D

 

Das Konsortium DRD Digitalradio Deutschland GmbH strebt eine UKW-Abschaltung in Deutschland im Jahr 2018 an. Das bekundete Geschäftsführer Willi Schreiner gegenüber dem Branchendienst "text intern". Ein solches Datum würde Planungssicherheit für Industrie, Handel und die Programmveranstalter schaffen, so Schreiner. Auch die Autohersteller benötigten Planungssicherheit. Es gelte der alte Spruch: "Wenn du den Sumpf trocken legen willst, darfst du nicht die Frösche fragen". Gemeint sind die UKW-Platzhirsche; bislang halten sich vor allem die großen Veranstalter wie RTL Radio Deutschland beim Thema Digitalradio zurück.

Weiter heißt es in dem "text intern"-Bericht, dass Veranstalter Regiocast ein ähnlich spektakuläres Radiokonzept nach dem Aus von 90elf plane, ohne hierbei jedoch Details zu benennen. Ein zweiter bundesweiter DAB+ Multiplex sei allerdings ausgerechnet am Aus von 90elf als Zugpferd gescheitert: Nach dem Rechteverlust an der 1. und 2.Bundesliga hätten potenzielle Veranstalter ihre Investitionen zurück gestellt, erklärte der Rechtsanwalt und frühere Digital Radio-Deutschland-Geschäftsführer Helmut G. Bauer zur Begründung.

 

 

Bron: Satellifax

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Das sollten sie auch in den Niederlanden machen können, spart viel Geld.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gelukkig een voorstel. Ik las het vanochtend ook, en hoopte dat het niet zou gebeueren... Dat zou willen zeggen dat als ik door Duitsland met de auto rij, ik niet meer kan luisteren... Dat zou jammer zijn, want Duitsland heeft wel goede radio programma's... veel meer keuze dan je in NL hebt. Hier luister ik vrijwel geen radio meer, maar luister naar mp3's die ik gedownload heb, en die op het media systeem van de radio staan... In Duitsland, Oostenrijk, CH CZ, DK, NO en Zweden luisterde ik nog altijd gewoon naar de radio...  Maar als het door technische wijzigingen onmogelijk wordt, vervalt dit ook weer.

Als ik een nieuwe auto koop zal er waarschijnlijk wel mogelijkheid tot DAB inzitten... nu is dit niet, en tot de volgende auto duurt het minimaal nog 8 jaar...

 

Nu denk ik wel dat het niet zo een vaart zal lopen... want 2018 is wel heel erg snel, en ik denk dat ze het risiko niet willen lopen dat van de ene dag op de andere de luistercijfers met 90% terugvallen...

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De autoradio’s zijn al jarenlang helemaal geïntegreerd in de auto met bediening op het stuur met CD-speler enz. Die kun je niet zomaar vervangen door een andere radio. Dat zou betekenen dat die auto’s straks ineens een stuk minder waard zullen zijn omdat je dan geen bruikbare radio meer in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

AHA, hier zit dus de auto-industrie achter!

Worden er weer meer nieuwe auto's verkocht.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk ontkomen we er niet aan dat straks ook de radiosignalen digitaal worden. Dat aangekondigd wordt dat straks de radiosignalen alleen maar digitaal verspreidt worden is natuurlijk een goede zaak maar daar zal toch een geruime overgangsperiode voor genomen moeten worden want een flink deel van de radio ontvangst vindt wel plaats via de autoradio en je kunt niet een groot deel van het autopark zonder radio ontvangst zetten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het dus niet zo een vaart loopt... ik rij meestal tussen de 10 en de 12 jaar in een auto... en ga dus niet een nieuwe kopen omdat de radio het niet meer doet... haha!

Ik ga er vanuit dat er nu steeds meer een extra mogelijk bij gaat komen, nl DAB, zoals je nu LW, MW en UKW hebt, za er straks dus DAB bij zitten. De auto die ik 2 jaar geleden kocht was de eerste waar een radio in gemonteerd zat... maar hij was dus niet eens volgens de nieuwste standaard uitgerust.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn autoradio is zelfs nog voorzien van lange en kortegolf ontvangst.

DAB ontvangst was een extra optie, maar de Euro 450,-- voor DAB was het mij niet waard.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De autoradio’s zijn al jarenlang helemaal geïntegreerd in de auto met bediening op het stuur met CD-speler enz. Die kun je niet zomaar vervangen door een andere radio. Dat zou betekenen dat die auto’s straks ineens een stuk minder waard zullen zijn omdat je dan geen bruikbare radio meer in zit.

 

Je kunt ook een adapter voor je oudere autoradio kopen. Bijvoorbeeld de "Pure Highway". Kost in Duitsland €uro 105,00

Lees hier: http://www.pure.com/de/product/highway-300di-vl-61716/

 

Je kunt er dan tevens je eipot of empeedrie plee-er op aansluiten.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al hoopte zal het dus niet zo een vaart lopen... Ik lees nu dat de eerdere uitspraak om in 2018 de normale FM uitzendingen af te schakelen geen officieel standpunt waren, doch slechts een prive uiting...

 

Dit las in in Satellifax vanochtend:

 

UKW-Abschalttermin 2018 keine offizielle Meinung der DRD Digitalradio
Deutschland
   Willi Schreiner, Geschäftsführer DRD Digitalradio
Deutschland GmbH, weist zu unserem Bericht am vergangenen Donnerstag, 13. Juni
2013 darauf hin, dass es sich beim UKW-Abschaltungswunsch im Jahr 2018 um "keine
offizielle Meinung der DRD Digitalradio Deutschland GmbH" handele. Vielmehr
handele es sich hierbei um seine "private Meinung", so Schreiner.

 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...