Ga naar inhoud


Probleem met Multytenne


pilotbabo

Aanbevolen berichten


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Wat een leuk sprookje vertel je daar: Mijn multytenne single werkt nadat ze in de UK overgegaan zijn op de spotbeam zelfs beter.

 

Wat ik wel heb is dat ik op de 13 graden merendeel van de transponders helemaal geen signaal geven. Sommigen doen het echter wel met iets van 8 dB en anderen met 6 dB maar veel te veel zenders geven 0dB (settinglijsten van Hans)

 

Zou het kunnen duiden op een (licht) defect in de lnb voor de Hotbird?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervolg op Et4000 en Multytenne,

 

Ik weet al waar het in mijn denken is fout gegaan. De Sab Titan1 Hd die hier eerst stond aangesloten op de Multytenne deed het net als de Ariva ook. met het gevolg dat ik dacht dat het aan de ontvangers lag Assu I. T.. Mo.. Of Al. Fu.. Up. haha, niet nagedacht dat het de schotel wel eens zou kunnen zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuk sprookje vertel je daar: Mijn multytenne single werkt nadat ze in de UK overgegaan zijn op de spotbeam zelfs beter.

 

Wat ik wel heb is dat ik op de 13 graden merendeel van de transponders helemaal geen signaal geven. Sommigen doen het echter wel met iets van 8 dB en anderen met 6 dB maar veel te veel zenders geven 0dB (settinglijsten van Hans)

 

Zou het kunnen duiden op een (licht) defect in de lnb voor de Hotbird?

 

Dat is dan heel knap. Dat ding Multytenne technisat zijn in juni 2012  uit de handel genomen. De groothandels en overige handelaren zitten met dat spul in hun maag, en sterker nog de verkopers van het spul zijn bedolven onder klachten. Je zult mazzel hebben, maar ik twijfel niet aan je kundigheid. Maar elke die er nog verkocht wordt is kassa, en ik weet dat hij verkocht wordt door de handelaren met de welbekende kanttekening!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je nog met een twin uitvoering in de maag zitten wil ik hem wel zolang voor je bewaren. Krijgt hij een mooi plaatsje aan de gevel!

 

Ik snap de klachten echter wel hoor, het blad is klein. We zijn een sterker signaal nodig sinds de omschakelen naar 8PSK en dan komt alles nog veel nauwkeuriger. Sta hier ook geregeld met een doekje naast de deur de lnb bak te wipen als er weer eens regen of sneeuw opligt.

Maar je refereerde aan uk spotbeam als ik me niet vergis en die spotbeam heeft het signaal op mijn multytenne verbeterd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je nog met een twin uitvoering in de maag zitten wil ik hem wel zolang voor je bewaren. Krijgt hij een mooi plaatsje aan de gevel!

 

Ik snap de klachten echter wel hoor, het blad is klein. We zijn een sterker signaal nodig sinds de omschakelen naar 8PSK en dan komt alles nog veel nauwkeuriger. Sta hier ook geregeld met een doekje naast de deur de lnb bak te wipen als er weer eens regen of sneeuw opligt.

Maar je refereerde aan uk spotbeam als ik me niet vergis en die spotbeam heeft het signaal op mijn multytenne verbeterd.

Je zou alles mogen hebben wat ik tegenkom. Maar ik ken die dingen simpelweg niet meer. Niemand die ik nog ken wil dit nog. Er is nog een handelaar in Groningen die er in handelt, en volgens mij in Eindhoven en Hengelo. Ik weet dat er ook nog een handelaar in Waarle zou zitten, die overigens een eerlijk verhaal verteld naar de klanten. Qua buitenland zijn in Belgie en Duitsland deze systemen nog te leveren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Multytenne uit de handel genomen? Ik zie hem nog steeds staan op de site van technisat, zie: https://www.technisat.com/de_DE/Multytenne---Multytenne-Twin/352-1626-1658/

 

In Nederland worden ze bij de groothandel ook verkocht onder de naam Xsarius Multytenne 4.

Ik ben met je eens dat ik ook al enkele jaren de Multytenne niet meer adviseer omdat ze met de 8PSK-transponders bij slecht weer veel te weinig regenreserve hebben.

Maar Technisat heeft ook altijd gezegd dat de Multytenne ontworpen is voor Duitsland en dat ze voor andere landen geen enkele garantie geven voor goede ontvangst.

In Nederland staan de vier lnb’s niet op de juiste schuinte in de kop. Dat resulteert niet alleen in een slechtere ontvangst van de twee buitenste lnb’s maar ook in een te grote skewafwijking van alle vier de lnb’s.

Een beetje kantelen naar het oosten en het resultaat wordt zichtbaar beter. Hoeveel, dat kan ik zo uitrekenen en is plaatsafhankelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Multytenne uit de handel genomen? Ik zie hem nog steeds staan op de site van technisat, zie: https://www.technisat.com/de_DE/Multytenne---Multytenne-Twin/352-1626-1658/

 

In Nederland worden ze bij de groothandel ook verkocht onder de naam Xsarius Multytenne 4.

Ik ben met je eens dat ik ook al enkele jaren de Multytenne niet meer adviseer omdat ze met de 8PSK-transponders bij slecht weer veel te weinig regenreserve hebben.

Maar Technisat heeft ook altijd gezegd dat de Multytenne ontworpen is voor Duitsland en dat ze voor andere landen geen enkele garantie geven voor goede ontvangst.

In Nederland staan de vier lnb’s niet op de juiste schuinte in de kop. Dat resulteert niet alleen in een slechtere ontvangst van de twee buitenste lnb’s maar ook in een te grote skewafwijking van alle vier de lnb’s.

Een beetje kantelen naar het oosten en het resultaat wordt zichtbaar beter. Hoeveel, dat kan ik zo uitrekenen en is plaatsafhankelijk.

Ik geef ook aan dat in Duitsland het gewoon een gangbaar product is. Ik ben het verhaal over Technisat compleet met je eens... Geen speld tussen te brengen. De Xsarius variant ken ik niet. Maar dat komt te meer omdat ik niet meer in dit product geïnteresseerd ben. Ik ga dan ook uit van mijn eigen ervaringen en die van handelaren. Iedereen die er centen aan kan verdienen, zal ze gewoon verkopen, maar zodra het op probleem oplossingen aankomt, staat men er alleen voor in veel gevallen! Zie dit topic! Ik adviseer dan ook echt losse koppen dan een mooi systeem! Op veel fora zal er lovend over gesproken worden, maar de mensen die er pro mee omgaan, weten toch echt beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, is het mogelijk dat doordat ik mijn multytenne niet iets gekanteld heb ik op sommige transponders op de hotbird geen ontvangst heb? Of is er gewoon iets defect in de hotbird lnb?

Wees er maar zeker van. Ik heb hem ook eerst zuiver verticaal opgehangen en dan moet je bij het afstellen kiezen of Hotbird of Astra 2. Een beetje kantelen naar het oosten en alles werkte een stuk beter. Hoeveel schuin je moet rekent Sprietje "graag" voor je uit :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Slagharen zou de Multytenne eigenlijk maar 2 graden schuin hoeven te staan. Dat maakt maar weinig uit. Dit komt omdat Slagharen erg dicht tegen de Duitse grens aan ligt. Het gaat dan om een klein verschil in hoogte voor de twee buitenste lnb’s.

Het is wel zo dat alle lnb’s in een multytenne op skew nul staan. De skew van de Astra 28,2-lnb staat 8,73 graden verkeerd. Dit zijn geen afwijkingen die tot een duidelijk merkbare verbetering zouden leiden.

Ik zeg altijd, vanaf Utrecht en verder naar het westen gaat het voordeel opleveren om de Multytenne te kantelen.

Verder wel heel veel zorg besteden aan het perfect uitrichten. Op de Astra 19,2 als je heel veel waarde hecht aan de Hotbird, anders uitrichten op de Astra 23,5.

En een regenkapje maar ook echt verschil uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de antwoorden!

 

We kijken hier veel naar de UK want daar zitten machtig veel FTA en boeiende programma's op.

Ik heb hem dus op 28.2 uitgericht en dan checken of de 23.5 nog voldoende signaal bleef geven.

Dat heeft uiteindelijk tot een tevreden afstelling geleid. De hotbird vind ik eigenlijk toch niet de moeite waard. Maar zo af en toe moet

ik wel eens wat testen (oscam) en dan is het irritant dat ik een bepaalde positie niet kan krijgen.

 

Misschien toch maar eens gaan nadenken over een rotoropstelling ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...