Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vanuit Zuid-Duitsland lukt het me niet om op Canaldigitaal de BBC-zenders te ontvangen met mijn TechniSat TripleSat schotelcombinatie. De Nederlandse (HD-)zenders ontvang ik op 86 procent in prima kwaliteit. Ook de regionale zenders als AT5, TV-West enz ontvang ik. De BBC-zenders helaas niet. Ik krijg meer en meer de indruk dat de 45cm schotel van deze  Technisat te klein is. Dus zou ik over moeten naar een grotere schotel. Kan ik deze schotel zomaar en ongestraft vervangen door een exemplaar van 65cm of eentje nog groter, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar een Visiosat bisat, die 75cm breed is en 64 hoog, en wel de LNB-kop gebruiken van mijn TechniSat? Naast het elektronische deel is er ook nog de montage. Ik zou dan vier imbusjes moeten losdraaien maar weet eigenlijk niet of die vier gaten altijd dezelfde afstand hebben enz enz.

Alvast dank!

Geplaatst: (aangepast)

Beste Cebolla

Welkom op dit forum

De kop van de Technisat tripleSat overzetten op een andere schotel, kun je wel vergeten, dat gaat echt niet.
Maar voordat ik je verder kan adviseren, in welke regio zit je ongeveer want Zuid-Duitsland is groot.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Beste Cebolla

Welkom op dit forum

De kop van de Technisat tripleSat overzetten op een andere schotel, kun je wel vergeten, dat gaat echt niet.

Maar voordat ik je verder kan adviseren, in welke regio zit je ongeveer want Zuid-Duitsland is groot.

Beste Sprietje,

Dus dat is geen optie. Jammer, want op zich bevalt die triple sat wel. Ik woon net ten zuiden van München. Ik heb wel begrepen dat BBC ontvangen kritisch is in deze hoek van Europa, maar het gekke is dat ik wel bepaalde andere Engelse zenders ontvang en de ontvanger aangeeft dat dit de Astra satelliet is op 28.2 graden. Bijvoorbeeld ITV 3+1, ITV 4+1 (matige kwaliteit met veel piepjes), ITV1 HD geeft alleen geluid met wat storing. Verder Horror, HOrse & Country, beide op 28,2 kan ik ook ontvangen.

Geplaatst:

Beste Cebolla

De Engelse zenders zoals de BBC, ITV en Channel 4 worden nu nog uitgezonden door de Astra 1N die behoorlijk ver in Duitsland te ontvangen is met een bescheiden schotel.

Over 4 weken wordt de Astra 2E gelanceerd die de taken van de Astra 1N gaat overnemen. De spotbeam van die satelliet is veel beter op Engeland geconcentreerd dan de Astra 1N nu doet. Omdat de Astra 1E eenzelfde strakke spotbeam heeft als de onlangs gelanceerde Astra 2F , is nu al bekend dat je in München na de zomer een schotel van 150cm nodig hebt om de BBC enz. te kunnen ontvangen.

Wel kun je straks met een veel kleinere schotel de Europabeam ontvangen van de Astra 2E. Ook kun je met een bescheiden schotel de Engelse zenders van de Eutelsat op 28,5 oost ontvangen die je nu ook met je TripleSat kunt ontvangen.

Een schotel van 150cm is een kostbare aangelegenheid. Wil je daar toch voor gaan?

Geplaatst:

Beste Sprietje,

Tja, dat is inderdaad een prijzige aangelegenheid. Ik begrijp nu ook waarom er wat paniek is uitgebroken bij enkele Engelse kennissen van mij hier uit de omgeving. Ik krijg ook de indruk dat BBC de ontvangstdrempel mede wat heeft opgetrokken omdat ze geen zin hebben om voor heel Europa programma's uit te zenden terwijl ze alleen inkomsten uit GB hebben.

Nu vond ik het altijd prettig om BBC te kunnen ontvangen toen ik nog in NL woonde; daarom heb ik die triple sat bij de verhuizing aangeschaft, maar inderdaad moet het weer niet te begrotelijk gaan worden. Overigens denk - nu ik nog eens met dishpointer.com en de app van Dishpointer mijn schotelpositie heb bestudeerd - dat ik ook gehinderd wordt door de dakrand en goot van mijn eigen huis. Mijn huis staat op iets meer dan 28,2 graden (ongeveer 35 graden) dus ik moet vlak langs mijn huis met de schotel. En aangezien hij met een korte balkonbeugel anderhalf tot twee meter onder mijn dakgoot hangt, zou die wel eens in beeld kunnen zitten. Voorheen stond de schotel in de voortuin en ontving ik wel enkele BBC-zenders, (niet ONE en TWO) maar dat was geen permanente optie. Ik overwoog nog een 20 cm langere muurbeugel te nemen, maar dat heeft dus ook geen zin meer over een maand. Dank in elk geval voor de informatie. Ik ben weer ietsje wijzer geworden. Alleen begrijp ik nog niet dat er kennelijk verschillende Astra 2-satellieten op de zelfde graad zitten.

Groet,

Geplaatst: (aangepast)

Op 28,2 / 28,5 graden oost hangen momenteel de volgende satellieten:

Eutelsat 28A

Astra 1N

Astra 2A

Astra 2F

Zodra de nieuw te lanceren Astra 2E in oktober actief wordt, verhuist de Astra 1N naar 19,2 graden oost. De Astra 2C satelliet die daar momenteel hangt, wordt dan verplaatst naar 28,2 oost. Over enige tijd wordt ook nog de Astra 2G gelanceerd die ook op 28,2 graden oost komt te hangen. Er komen dus straks 5 satellieten te hangen op die ene positie die allemaal met één schotel of lnb op een multirail ontvangen kunnen worden.

Elke satelliet heeft meerdere beams, meestal 2 of 3.
Zo zijn er beams die of heel gericht op Engeland stralen of heel Europa bereiken of Noord-Europa of Zuid-Europa of West-Afrika.

aangepast door Sprietje

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...