Ga naar inhoud


Is Digitenne SD anders dan SD signaal via eigen sat?


SjongeJonge

Aanbevolen berichten

Ik heb digitenne en overweeg op een sat over te gaan

Ik lees dat Digitenne SD is:  Digitenne Basis Ontvanger features:

  • SD beeldkwaliteit
  • DVB-T
  • 2 x SCART

Op mijn oude tv vind ik het beeld via scart prima. 

 

Hoe kan het dan zijn dat de  sat ontvangst van SD  via  scart in een sat winkel dan zo'n ruizig beeld opleverde itt de HD  via HDMI op dezelfde tv?

 

 

Topfield 4000PVR, 82 * 72 cmOffsetschotel, 1 LNB, Daewoo buis tv.

Schotel op Astra2 gericht. DVB-T via verlopen Digitenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat komt omdat de TV´s in winkels doorgaans op maximaal "mooi" beeld opgepept staan.

De onnozele leek die dan gaat vergelijken ziet alleen maar felle kleuren en een "prachtig" scherp beeld.

Dezelfde nietsbeseffende leek vind dit allemaal prachtig en op basis van deze foutief voorgespiegelde indruk koopt hij zijn TV.

De verkoper doet er nog een schepje bovenop want ook die heeft er geen zak verstand van. (Zijn meestal studenten die alleen maar met Facebook overweg kunnen)

 

Dus neem de winkel TV zeker niet als referentie.

Als je gaat vergelijken tussen Digitenne en SD via satelliet dan is SD via satelliet theoretisch duidelijk beter omdat Digitenne maar een beperkte bandbreedte heeft. Dit kan ook via satelliet zo zijn en CD is daar een goed voorbeeld van.

Vergelijk je nu bijvoorbeeld RTL4 via Digitenne en ARD of ZDF via satelliet SD dan is er een enorm verschil. ARD/ZDF zijn velen malen beter omdat die meer dan voldoende bandbreedte ter beschikking stellen.

Maar zorg er wel voor dat in je TV het kontrast, kleur niet op 100% staan, de scherpte op een zo laag mogelijk pitje staat en verder zonder uitzondering alle digitale "beeldverbeteraars" uit staan. Dan is ook de ruis weg.

 

Waarom is het SD beeld van CD zo slecht? Omdat CD helemaal geen interesse meer heeft aan SD klanten. Ze zullen dit op termijn zo snel mogelijk afschakelen en hun HD service via Astra 23,5° oost verder promoten. CD heeft maar één ding voor ogen en dat is zo snel mogelijk weg van de Astra 19,2° oost positie. Daar kunnen ze veel geld mee uitsparen en hun winst op kosten van de klanten maximaliseren.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hoe kan het dan zijn dat de  sat ontvangst van SD  via  scart in een sat winkel dan zo'n ruizig beeld opleverde itt de HD  via HDMI op dezelfde tv?

Wanneer je een SD signaal gaat upscalen naar de schermresolutie is daar nogal wat rekenkracht nodig.

Afhankelijk van merk en prijsklasse gebeurt dat met meer rekenkracht, en dat verschil zie je op het scherm.

Verder staan in de winkel meestal alle beeldverbeteraars ingeschakeld, welke het tegenovergestelde bewerkstelligen.

Wanner je de satelliet ontvanger welk een digitaal beeldsignaal ontvangt de omzetting laat maken naar een analoog (Scart kabel) signaal en daarna de tv er weer een digitaal signaal van moet maken kan je begrijpen waarom een HDMI kabel een beter beeld geeft in vergelijking met een Scart kabel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ opzolder
Klopt, een loodzware 2e hands Daewoo 67cm buis tv maar wel 2 scart aansluitingen. :)  Belangrijker: hij doet het goed! Als deze het begeeft komt er iets moderns. Daarop vooruitlopend wil ik al de juiste sat hardware hebben.Hoewel deze tv miss nog 5 jaar meegaat en we dan wel weer verouderd zijn met de sat hardware?! :/

@ Drs. IJzerbout
Ik heb vaak dezelde ervaring met winkelpersoneel. Deze winkel had echter 1 tv, met zelfs een donkere beeldvlek. De schakeling van SD naar HD is terplekke met de kabels uitgevoerd.
Ik ben zeker een leek maar niet onnozel :)

@ceesv
Ik vermoedde al dat het upscalen een element kon spelen.

@ gors
Ik woon zeker 100 km van de Belgiese grens. Helaas want Canvas vind ik een erg goede zender.
Maar wat is TVV?
              

Topfield 4000PVR, 82 * 72 cmOffsetschotel, 1 LNB, Daewoo buis tv.

Schotel op Astra2 gericht. DVB-T via verlopen Digitenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Link naar TVV

 

http://www.tv-vlaanderen.be/

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grote winkelketens belazeren de boel nog veel meer dan vele mensen denken.

Willen ze een bepaald merk erg graag verkopen bijv. omdat ze een hele grote partij heel voordeling in hebben kunnen kopen, dan maken ze geen gebruik van het algemene signaal dat voor de hele winkel gebruikt wordt en meestal maar een redelijke kwaliteit heeft, maar van signaal van een Blue Ray speler. Tsja, dan springt de beelkwaliteit van zo’n TV eruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Q Sprietje

Volgens mij hebben ze gewoon een pc met een filmpje draaien. Meestal kun je ook niet schakelen naar een andere "zender". Dat probleem onderzoek ik wel als ik aan een nwe tv toe ben :frown:

@theparasol

In deze moderne wereld dien je je overal eerst in te verdiepen, en de materie word steeds complexer. Gelukkig kun je dankzij dit soort fora een eind op weg geholpen worden met niet commercieel advies

aangepast door SjongeJonge

Topfield 4000PVR, 82 * 72 cmOffsetschotel, 1 LNB, Daewoo buis tv.

Schotel op Astra2 gericht. DVB-T via verlopen Digitenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een tv gaat uitzoeken moet je inderdaad altijd vragen om de tv's op een zender te zetten waar JIJ vaak naar kijkt. Zo vraag ik meestal om hem op Das Erste of op ZDF te zetten... en de meesten doen dat zonder morren. Die ene die dat niet deed heb ik gelijk de rug toe gekeerd, en heb hem gezegd dat ik dan wel elders mijn tv zou kopen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...