Ga naar inhoud


Frituurvet verversen


wortellica
Ga naar oplossing Opgelost door gerrit B,

Aanbevolen berichten

Of je koopt net als ik een frituurpan die geen vet en/of olie nodig heeft.

 

Ik proef geen verschil, het lijkt mij dat het veel minder ongezond is en je hebt geen vet probleem meer.

Ik heb inderdaad ook al friet uit zo een airfryer geproefd... erg lekker! vrijwel geen verschil in smaak... maar die dingen zijn wel erg duur. Als ik ooit nog eens een nieuwe friteuse moet kopen overweeg ik zeker een airfryer...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Type : Gewone frituur, zelfgemaakte frieten

Vetgehalte : 8,46 %

Acrylamidegehalte: 806 +/- 250 µg/kg

 

Type : Airfryer Philips, zelfgemaakte frieten

Vetgehalte :  3,09%

Acrylamidegehalte: 2025 +/- 600 µg/kg

Wat is acrylamide? Volgens het Voedingscentrum  is acrylamide in proefdieren kankerverwerwekkend. Het is nog niet duidelijk in hoeverre het kankerverwekkend is voor de mens.

Bron: Consumentenbond.

 

En zo is het altijd iets: minder vet, meer acrylamide en daar ga je dus ook weer van dood ...

aangepast door Gene 1225

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dood moet je toch... maar dat even ter zijde.

 

Ik heb even zitten zoeken, en ik vond dat het o.m. in chips te vinden is en in gefrituurde aardappelen (volgens de Zweedse wikipedia).

Het "gekke chips ziekte" syndroom ("Galna chips-sjukan" in het zweeds), naar analogie met de gekke koeien ziekte, zoals het "akrylamid-gevaar" aangeduid zou worden, is overdreven. In 2002 was er veel ophef over, maar nu is het sterk gerelativeerd... en lijkt het dus niet zo ernstig als eerst gedacht.

 

Volgens de site van Livsmedelsverket, zeg maar de staatsdienst voor voedingsmiddelen van Zweden, wordt akrylamid gevormd door het verhitten (boven de 100-120gr C) van voedsel wat rijk is aan koolhydraten, zoals dus aardappelen, en gegrillde voedingswaren Maar ook koffie bevat akrylamid.

In Zweden krijg je ca 35 mikrogram per dag binnen van het spul...

Er zijn geen max-grenzen voor voedsel... voor drinkwater is het 0.1 mikrogram per liter.

 

 

Dus... waarom zou het gehalte dan hoger zijn als je je friet klaarmaakt in de airfryer dan dat je dat gewoon in olie zou doen?

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Type : Gewone frituur, zelfgemaakte frieten

Vetgehalte : 8,46 %

Acrylamidegehalte: 806 +/- 250 µg/kg

 

Type : Airfryer Philips, zelfgemaakte frieten

Vetgehalte :  3,09%

Acrylamidegehalte: 2025 +/- 600 µg/kg

Wat is acrylamide? Volgens het Voedingscentrum  is acrylamide in proefdieren kankerverwerwekkend. Het is nog niet duidelijk in hoeverre het kankerverwekkend is voor de mens.

Bron: Consumentenbond.

 

En zo is het altijd iets: minder vet, meer acrylamide en daar ga je dus ook weer van dood ...

 

Als ik dan maar slank in de kist lig!

 

Het enigste wat telt in dit leven is met mate. Als je alles met mate doet dan maakt het allemaal niet zo veel uit. Eet je elke dag friet dan of het nu uit het vet of uit de airfryer is, ga je er op den duur last van krijgen. Eet je het af en toe dan maakt beide ook weer niets uit.

 

We hebben zo een airfryer gekocht voor het afvoeren van het vet probleem en omdat het ons minder vet leek. Ik wist niet van die Acrilamydes.

 

@Zweden - duur nu over 2 jaar niet meer zo. Zoals met alles :)

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is maar 1 patatpan en die komt uit België nl. de Fritel.

Deze pannen zijn over het algemeen wat groter met als voordeel dat er ook meer vet warm gemaakt is en als je je portie bevroren patat in de pan kiepert dan koel het vet lang niet zo ver af als bij pannen met bijv. maar 3L inhoud.

Doe je 500 gram in een 3L pan dan zal de patat veel meer vet opnemen dan als je 500 gram in een 5L pan doet.

Ander voordeel is dat deze vrijwel geheel van RVS is gemaakt en vaatwasser bestendig is.

Dus simpel het verwarmingselement er ui,t vet er uit gieten en in de vaatwasser zetten. 

 

Airfryer is door de consumentenbond getest en kwam maar als matig uit de test.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is maar 1 patatpan en die komt uit België nl. de Fritel.

Dat merk is mij volledig onbekend.... maar als ik naar mijn "no name" pan kijk die in in Duitsland bij een discounter kocht, lijkt het dat het dezelfde "technologie" is die er achter zit... nl een volledig roestvrijstalen kuip, waarin een electrisch element 'hangt'... alles kan ook nier in de vaatwasser, behalve het electrische element uiteraard...  en 3 liter is ruim voldoende als je alleen bent en 190 gr friet er in gooit per keer.

Maar... als ik een nieuwe moet kopen lijkt de airfryer me wel een goed alternatief...  ik vond de patat uit die pan toch erg lekker, en je hebt vinder olie nodig, eigenlijk geen olie als je bevroren friet gebruikt!

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fritel is een merk dat zowel professionele patat pannen maakt (staan dus ook in menig friettent)  en de betere consumenten pannen.

Inderdaad niet echt bekend en ook wat duurder maar wel goed en denk dat ze daarom ook standaard 10 jaar garantie geven op hun frietpannen.

Als je alleen bent oké dan is 3L ruim voldoende maar aangezien veel gezinnen uit 3 a 4 personen bestaan en 3 of 4 x 190 gram = wel ruim 500-700 gram en dat gaat geen 3L pan goed bakken omdat het vet dan veel te ver afkoelt en de patat met deze lage temperaturen te veel vet op gaat nemen. 

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...