Ga naar inhoud


Gebruik Panasonic AB met Vu+ Solo2


Figaro75

Aanbevolen berichten

Sinds gisteren de bezitter van een Vu+ Solo2, mijn eerste Linux SAT-reciever....

 

Tot vorig jaar was ik zeer gelukkig met mijn opstelling van een Panasonic V20 Plasma TV en Canal Digitaal. TV heeft eigen Sat-tuner dus geen gezeur met verschillende afstandsbedieningen. Ook de Onkyo TX-SR608 en de Panasonic  DMP-BD85 BluRay speler bedienen via de TV werkt goed. Maar sinds CD bezig is om de zendtechniek van steeds meer zenders te veranderen blijkt hier storing op te treden in het beeld (blokkerig) en geluid (wegvallen). Ned 1,2, 3 HD geen probleem maar de overige HD zenders dus steeds slechter. Vreemde is dat als de TV zelf (op Standby) van 1 van de slechte zenders opneemt via een externe HDD het beeld en geluid perfect is maar zodra de TV aanstond tijdens het opnemen hetzelfde probleem (zelfs als je tijdens het opnemen opeens ook gaat kijken, in de opname zie je het moment dus....eerst perfect beeld en dan opeens slecht). Lijkt erop alsof het decoderen en tegelijk tonen op het scherm niet goed verloopt. Zowel CD als Panasonic kunnen geen oplossing voor mij aandragen.

 

Zo, sorry voor de inleiding maar vanwege die problemen toch maar een externe reciever gekocht. Had nog wel die van CD staan maar daar kan je de lijst niet aanpassen en die volgorde vind ik verschrikkelijk. Ook favorieten werkt niet vanwege de max van 100 zenders.

 

Ben hier nu aardig de topics aan het doorlezen maar stuit op een klein probleempje. Ik lees hier en op het Vu+ support forum dat mensen hun VU+ ook kunnen bedienen met de afstandbediening van hun TV.

 

Via VTi HDMI-CEC is het me gelukt om de TV en Reciever in en uit te laten schakelen met de VU+ (via AB VU+). Ook het volume loopt via de Onkyo. VU+ is dus via de Onkyo aangesloten op de TV. Nieuwste VTi image staat erop. Nu werkt op de AB van de Panasonic alleen de volumeregeling en het aan- en uitzetten. Als ik die gebruik reageert de Onkyo dus op het volume. Maar channel up/down doet bv niets. Met de AB van de VU+ doet de knop TV Power niets. In HDMI-CEC de optie 'gebruik afstandbediening van TV' op Ja. Heb de CEC delay op 2 sec staan omdat met 1 sec de TV te snel opstartte en dan niet over sprong op HDMI-2 (daar zit de Onkyo via ARC op) maar op de interne TV-tuner bleef staan, en daar is nu niets op aangesloten. Dan moet ik alsnog de AB van de Panasonic gebruiken om AV te selecteren.

 

In feite dus 2 specifieke vragen:

- Is het mogelijk met mijn combinatie om de AB van de Panasonic V20 te gebruiken voor Channel Up/Down op de VU+

- Is het mogelijk om met de TV Power knop van de AB VU+ de TV op Standby te zetten zonder dat de rest uitschakelt zodat ik radio kan luisteren zonder dat het beeld (screensaver van Panasonic) aan staat?

 

Voor het dagelijkse gebruik (en mijn wederhelft...) zou het gebruiken van de AB van Panasonic de voorkeur hebben. Met name omdat deze ook de BD85 bedient en de eigen media server van de Panasonic. Ook vergt het gebruik van de AB van de VU+ wat gewenning (Channel Up/Down die de zenderlijst oproept etc).

 

Ik hoop dat iemand na het lezen van dit lange verhaal mogelijk een oplossing heeft.

 

Alvast bedankt,

 

Jörgen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk het niet, althans niet zonder erg veel kunst en vliegwerk uit te halen.

Om dit op te lossen zijn de universele afstandsbedieningen zoals o.a de Logitech Harmony One bedacht.

Ik gebruik deze al vele jaren en m.n. mijn wederhelft is daar bijzonder blij mee want of zij nu alleen Radio wil luisteren, TV wil kijken, een CD wil beluisteren of een DVD wil kijken, zij kiest de optie op de AB en de AB zorgt ervoor dat de juiste apparaten in- of juist uitgeschakeld worden.

Dus of je nu het geluidsniveau van de HCS wilt regelen, door een zenderlijst van de SOLO2 wilt bladeren,  het Menu van de HCS of de SOLO2 wilt wijzigen, alles doe je heel eenvoudig via dezelfde universele AB.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordeel van de Panasonic dat die dat dus allemaal al deed.... ;)  Vierra Link werkt namelijk prima, ook met de Onkyo.

Maar nu dus met de VU+ is de AB van de TV eigenlijk onhandig met maar twee werkende functies.

 

Vandaag de TV maar gewoon met de AAN/UIT-knop uitgezet tijdens het luisteren naar de radio.

Dan gaat het geluid wel voor een aantal seconden 5-15 uit maar gaat daarna weer verder.

 

@Jürgen....zou jij dat aangepaste bestandje voor de AB knoppen kunnen mailen?

Als ik dan de originele even hernoem met old kan ik hem toch altijd weer herstellen?

Wil het wel even graag proberen om te kijken of dat prettiger werkt.

Heb net mijn schoonmoeder ook de AB moeten uitleggen.

Anders kan ze morgen geen tv kijken als ze aan het oppassen is ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het door mij aangepaste bestand Keymap.xml heb ik al gemaild en uiteraard kun je de oude file renamen om te bewaren maar na een grotere update of opnieuw flashen staat het originele bestand weer in de map.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het bestand, ga het vanavond proberen.

 

Had gisteren en vanochtend wel af en toe dat de VU+ geen geluid had. Heb de delay nu op 3 min staan en het lijkt nu beter te gaan.

 

Ben alleen nog aan het uitvogelen hoe ik mijn Synology kan inzien. Verbinding is goed en hij is actief. Zoek nu nog om ook daadwerkelijk de inhoud van de NAS te bekijken/af te spelen. Maar vanwege verjaardag gisteren niet meer aan toe gekomen om de topics daarover te lezen. Dus vanavond weer verder.... :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Vandaag de TV maar gewoon met de AAN/UIT-knop uitgezet tijdens het luisteren naar de radio.

Dan gaat het geluid wel voor een aantal seconden 5-15 uit maar gaat daarna weer verder.

1/2 seconde bij de panasonic hier dan gewoon weer geluid

 

oppassen is niet tv kijken! :D:P:D

 

even retorsich commentaar:

oppassen dat de oppas niet alles ontregelt.

 

is me al eens gebeurd, wij weten hoe de bediening van de VU of dream werkt met enigma OSD maar de oppasser kan ook helemaal vast lopen in de menu structuur

het kenmerk oké of exit om door te gaan of uit een menu te komen begrijpen ze zonder uitleg niet.

 

met alle aanwezigen in het gezin om de beurt een paar functies laten uitvoeren en het nogmaals voordoen helpt

binnen een~twee avonden zappen worden geen fouten meer gemaakt

alleen diegene die het niet wilt aanleren blijft er fouten mee maken. en die zijn er echt

 

 

on topic:

de HDMI-CEC protocollen zijn heel slim ontwikkeld, maar net niet slim genoeg vind ik zelf

en om nu te zeggen dat we een wereldwijde standaard hebben tussen diverse apparaten en merken, die hun eigen specifikaties kennen en volgen, zal nog wel een hele tijd afstemming behoeven en dus gebruikersvragen oproepen.

Temeer er enkelen hun afstandbedieningen volledige "customizen" met plugins en afwijkende toetsfuncties.

 

ciao

Le Premier Jour

Étienne Daho

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

oppassen is niet tv kijken! :D:P:D

 

 

Precies, maar maak dat mijn schoonmoeder maar wijs. Plus dat mijn meisje van 3 de TV ook 's ochtends wel prettig vind.

 

Maar je hebt helmaal gelijk met het gebruik van de VU. Bijkomend 'nadeel' is dat mijn schoenmoeder de 60 ruim gepasseerd is en weinig opheeft met 'techniek'. Ondanks een nieuwe smartfone, laptop, digitale camera....als het werkt prima maar zo niet dan legt ze het (gelukkig) gewoon weg.

 

Mijn Onkyo reageert trager dan de Panasonic. Daar zit die vertraging blijkbaar in. Met in- en uitschakelen is dat ook zo. Sat uit, TV uit en een paar sec. later gaat de Onkyo uit. Met inschakelen hetzelfde. Vandaar mogelijk het wegvallen van geluid bij een delay van minder dan 2 sec??

 

Bij de Panasonic moet je bij de AB de knop een tijdje ingedrukt houden voor hij start. Dat duurde ook even voor ze dat doorhad.... :P

(Maar mijn schoonzusje had bij ons hetzelfde probleem...hahahaha)

 

Maar voor mij is het ook wennen want ik was altijd de Panasonic gewend om sat op te kijken en daar was ik altijd een halve dag bezig om alle zenders weer te verplaatsen bij een update van CD. Met de VU en die editor werkt in ieder geval super. Inlezen, verslepen en weer terug zenden. Had wel een 'probleem' met de engelse zenders op de 28 vanuit de CD lijst. Deze deden het niet, zwart beeld. Ook in de lijst waren ze grijs. De 28 laten scannen, meer dan 2500 zenders aangetroffen. De originele erop gezet (BBC 1 ipv BBC one etc) die het dus wel doen. Is dat een bug in de fastscan lijst van CD? Bij de zenders die het niet doen uit de CD lijst staat ook de sat erbij in de naam...heel vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Onkyo reageert trager dan de Panasonic. Daar zit die vertraging blijkbaar in. Met in- en uitschakelen is dat ook zo. Sat uit, TV uit en een paar sec. later gaat de Onkyo uit. Met inschakelen hetzelfde. Vandaar mogelijk het wegvallen van geluid bij een delay van minder dan 2 sec??

 

Nadat ik dit weer gelezen heb kan ik jouw wederom alleen maar adviseren om hiervoor een universele afstandsbediening te gebruiken.

Daarmee kun je ook de eventuele vertragingen van de reageertijden van de verschillende apparaten compenseren / corrigeren en dientengevolge de geschetste problemen oplossen.

Die verschillende vertragingen is een al lang bekend verschijnsel dus jij bent niet de eerste.

 

Het voordeel van een universele AB is ook dat iedereen daarmee om kan gaan, dus ook jouw schoonmoeder.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Nadat ik dit weer gelezen heb kan ik jouw wederom alleen maar adviseren om hiervoor een universele afstandsbediening te gebruiken.

Daarmee kun je ook de eventuele vertragingen van de reageertijden van de verschillende apparaten compenseren / corrigeren en dientengevolge de geschetste problemen oplossen.

Heb je dan nog een aanrader? Zwager heeft een logitech gehad en was daar zeer ontevreden over. Slappe afstandbediening en toch problemen (voor een toch aardig bedrag) Nu heeft hij er een van Sony en die werkt blijkbaar probleemloos....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je schotel eens opnieuw laten uitrichten

?? Wat heeft dat met de afstandbediening te maken.

Schotel is begin van dit jaar opnieuw proffesioneel uitgericht toen de problemen met de ontvangst begonnen.

Dat was toen CD de zendtechniek begon te veranderen voor o.a. SBS6HD etc.

Heb er zelfs nog een bericht van geplaatst bij de CD facebook pagina.

Daar was iemand met precies hetzelfde probleem.

 

Als ik nu naar RTL4 HD kijk heb ik SNR 92% en AGC 42%

SBS6 HD is nu SNR 91% en AGC 41%

NED 3 HD is nu SNR 94% en AGC 43%

 

Volgens mij zijn dat toch prima waarden, of zie ik dat verkeerd??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn blijkbaar sinds 2 januari de zendtechniek aan het aanpassen.

Daarvoor nooit last gehad van slechte ontvangst.

 

Mijn inleiding naar CD:
 

 

Sinds 22 januari hebben jullie voor de volgende HD zenders de uitzendtechniek aangepast:
RTL5 HD, RTL7 HD, Net5 HD, één HD, Canvas HD, Veronica HD/DisneyXD HD en Nederland 3 HD.

 

Sinds dat moment heb ik verslechterde ontvangst van deze kanalen (geblokt en uitval van geluid) terwijl de signaalkwaliteit 80% is, de signaalsterkte
100% is en de Bit foutmarge 0.00E+00 is. De schotel is vorige week opnieuw gericht door een erkend CanalDigitaal Excellent Dealer. Dit heeft geen verbetering opgeleverd.

Ik kijk via een Panasonic TX-P42V20 met ingebouwde satelliettuner en een officiële CD CI-module en de oranje CD smartcard. De schotel betreft
een VisioSat Bi-satellite met 3 ALPS LNB's.

 

Via de oude Philips satellietontvanger is er wel goede ontvangst maar het gebruik van twee afstandsbedieningen en ook weer een extra losse box is
waardeloos. Bij de overige aangepaste HD-zenders (sinds eind 2011) heb ik totaal geen problemen met de ontvangst.

 

Reactie CD:

 

De schotel die u in gebruik heeft is echter niet CanalDigitaal gecertificeerd, en wij sturen hier ook geen monteurs voor aan. De enige oplossing die wij kunnen bieden is om u van een nieuwe schotel met Duo LNB te voorzien, welke wel door een CanalDigitaal monteur geïnstalleerd kan worden. Wij begrijpen dat u gebruik maakt van 3 koppen, in dit geval kan er ook een TripleSat worden aangevraagd. Indien u hier mee akkoord gaat, of aanvullende informatie wenst (prijzen e.d.) zullen wij u per privé bericht contacteren.
Als u gebruik wil blijven maken van uw schotel rest de enige optie om contact op te nemen met de installateur, of (nogmaals) een dealer die dit type schotel wel ondersteunt. Met vriendelijke groet, Webcare CanalDigitaal

 

Die snappen blijkbaar de vraag niet....wel mooi dat ze naast ontvangers blijkbaar ook schotels certificeren..... :confused:

 

Maar om een lang verhaal kort te houden.....ben nu in het bezit van een VU+ Solo 2.

Die moet ik nu alleen onder de knie zien te krijgen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je dan nog een aanrader? Zwager heeft een logitech gehad en was daar zeer ontevreden over. Slappe afstandbediening en toch problemen (voor een toch aardig bedrag) Nu heeft hij er een van Sony en die werkt blijkbaar probleemloos....

 

Zoals ik al eerder schreef gebruik ik al sinds jaren een Logitech Harmony One en dat is zeker geen slap ding, ok deze kost een paar € maar ik heb deze nu intussen bij zeker 8 bekenden - vrienden - kennissen geadviseerd en op hun apparaten afgesteld en daar is iedereen nog steeds enthousiast over.

Logitech heeft overigens tig verschillende universele AB's in hun programma maar ik bedoel dan ook alleen de ONE.

...en nee, ik heb er geen aandelen in :D

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Jürgen,

 

Ik zal er eens naar kijken. Maar voorlopig ben ik al heel blij met jouw aangepaste keysetting die ik heb mogen ontvangen.

 

Gisteren ook de Synology aan de praat gekregen.

Wel jammer dat je alles met de AB moet intypen.....dat werkt dan wat onhandig, net als vroeger letter voor letter.

Heb nog wel een draadloos toetsenbordje liggen maar geen zin om te kijken of dat werkt.

 

Bedankt voor de hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...