Gast spiderman Geplaatst: 2 juli 2013 Geplaatst: 2 juli 2013 Goedemiddag sat4all lezers, Ik wil graag mijn oude triax 88 vervangen voor een triax 110. Mijn oude triax 88 heeft namelijk een grote deuk in het midden opgelopen door een honkbal. Op een snuffelmarkt heb ik voor een mooie prijs het grotere broertje gekocht. De schotel is in zeer goede staat (geen vervormingen of deukjes). Aangezien wij gebruik maken van drie aansluitingen (woonkamer, slaapkamer 1 en slaapkamer 2), heb ik op basis van goede reviews gekozen voor de inverto black ultra quads. Mijn drie switches, triax lnb houder en bekabeling ga ik weer hergebruiken. Niks mis mee. Aangezien mijn oude triax 88 afgesteld is door een monteur, wil ik het dit keer zelf doen. Het bespaart me niet alleen geld, maar het lijkt me ook een uitdaging om zo'n grote schotel werkend op te hangen. Ik heb al wat Einstein berekeningen op papier gemaakt, maar ik twijfel hieraan. Laat ik maar eerlijk zeggen dat ik geen kei ben in mathematiek. Resumerend: Triax 1104x Inverto black ultra quad Triax lnb houder3x Switch Ontvangen Satellieten:1) Astra 19,2 graden2) Astra 23,5 graden3) Astra 28,5 graden4) Hotbird 13 graden Locatie: Brunssum Zie ik nog iets over het hoofd? Wie o wie kan mij helpen met het uitrekenen van de afstanden van de vier inverto black quads? Groetjes, Spiderman
Sprietje Geplaatst: 2 juli 2013 Geplaatst: 2 juli 2013 Beste spiderman Welkom op dit forumZorg eerst dat de lnb-arm niet omlaag kan zakken door het gewicht van de lnb’s en de coaxkabels.Maak er twee schoren aan de lnb-arm of maak een staaldraad van de bovenzijde van de schotel tot 5cm voor het einde van de lnb-arm.De afstellingen die ik je geef zijn beschreven als je achter de rail staat en dus naar de binnenzijde van de schotel kijkt.De rail moet 9,9 graden schuin staan, rechts lager dan links.Als je een originele Triax-rail hebt, moet je de rail omdraaien zodat het gat in het midden van de rail in de onderste groef zit. - Plaats eerst de Astra 23,5lnb op de rail 2mm links van de arm. - Plaats dan aan de rechter kant van de arm de lnb van de Astra 19,2 en zet deze met de behuizing tegen de Astra 23,5 lnb. - Plaats rechts van de Astra 19,2 lnb de Hotbird-lnb en zorg er voor dat 154mm van de Astra 23,5-lnb af staat gemeten van pukkeltje tot pukkeltje aan de voorzijde van de lnb. - Plaats de Astra 28,2 lnb links van de Astra 23,5 lnb op 66mm afstand van de Astra 23,5-lnb ook weer gemeten van pukkeltje tot pukkeltje. Stel nu de schuinte van de rail goed in. De Hotbird-lnb moet 38mm lager staan dan de Astra 28,2-lnb. Meet dit met een waterpas.Stel de skew van alle lnb’s in:Hotbird = 5 gradenAstra 19,2 = 3 gradenAstra 23,5 = 7 gradenAstra 28,2 = 10 gradenAllemaal met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal waterpas.De schotel afstellen op de Astra 23,5. Hiervoor moet de schotelelevatie op 30 graden staan om deze satelliet te vinden. Zoek deze satelliet het liefste zonder dat deze is aangesloten op de diseqc-switch. Afstellen op maximale signaalkwaliteit, niet op signaalsterkte.Controleer bij de Hotbird-lnb of je het maximale signaal hebt door hem nog enkele millimeters te verschuiven op de rail.
Erwinnaar Geplaatst: 2 juli 2013 Geplaatst: 2 juli 2013 Ik zou zeggen: ga toch niet met schoren en enzovoort aan de slag. Ik vind armoedig eigenlijk. Koop dan een Big Bisat bijvoorbeeld. Die zijn ontworpen met extra steunen. Maar dat is niet je vraag. Als je de hoogte in moet, zou ik eerst het frame ophangen icm lnbs'en kabels en daarna de schotel er tegenaan schroeven en uitrichten. Succes met deze nieuwe schotel.
Gast spiderman Geplaatst: 2 juli 2013 Geplaatst: 2 juli 2013 Dankjewel Sprietje. Ik voel me al meteen welkom hier. Ik ga jouw instructies uitprinten en als leidraad gebruiken. Ik heb nu al zin in om eraan te beginnen. Ik zal posten of het gelukt is en of ik tegen moeilijkheden ben opgelopen.
Sprietje Geplaatst: 2 juli 2013 Geplaatst: 2 juli 2013 Hier twee voorbeelden van een lnb-arm schoren:
Gast spiderman Geplaatst: 5 juli 2013 Geplaatst: 5 juli 2013 Hallo Allemaal, Ik ben nog druk aan het inlezen over het hele schotel plaatsen. Ik vind het prachtig en leuk. Hopelijk hangt hij morgen aan de muur en kan ik ervan genieten. Waar ik nu niet uitkom is het volgende: Sprietje, uit je stappenplan moet de rail 9,9 graden schuin staan (rechts lager dan links). Vraag 1) Hoe doe ik dit? Is dit ook uit te drukken in cm? Hoe bepaal ik 9.9 graden schuinheid? Ik vind dit aspect heel lastig. Ik heb de volgende skew waardes gekregen van je. Hotbird = 5 graden Astra 19,2 = 3 graden Astra 23,5 = 7 graden Astra 28,2 = 10 graden Allemaal met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal waterpas. Vraag 2) Moet ik niet bij een positieve skew de lnb tegen de wijzers van de klok draaien? Vraag 3) Hoe bepaal ik de graden op de lnb's? Ik weet niet hoeveel ik moet draaien. Is 3 of 7 graden veel? Is daar een truuk voor om dit te bepalen? Vraag 4) Moet ik een waterpas verticaal houden langs de lnb en dan draaien (skew) zodat de lnb waterpas staat? Ik zie jullie reacties graag tegemoet. Groetjes, Spiderman
Eduard07 Geplaatst: 5 juli 2013 Geplaatst: 5 juli 2013 (aangepast) @Spiderman, Mbt vraag 1: Kun je doen m.b.v. een waterpas (0 graden) en een gradenboog. Bij fijnafstelling kun je een sat-meter gebruiken. Zit er niet een in je ontvanger? Mbt vraag 2: De skew volgt in grote lijnen de positie van de satelliet op de Clarke-belt. In jouw gevallen zitten de satellieten alle op een oost-positie. Vandaar de draai met de klok mee. Hoe oostelijker, hoe meer skew met de klok mee. (Tenzij je de hele schotel de vereiste skew geeft. Dan kun je de multifeed + lnb's waterpas op de schotel monteren en de hele installatie kantelen.) 5 juli 2013 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Sprietje Geplaatst: 5 juli 2013 Geplaatst: 5 juli 2013 Beste spiderman Een hoek van 9,9 graden heb ik als bijlage meegestuurd. Print dit uit, knip het uit en als de bovenste lijn horizontaal staat, staat je rail 9,9 graden schuin.Je kunt het ook met een waterpas meten. Over een afstand van 30cm, moet de rail rechts 52mm lager staan. Dit kun je met een waterpas meten. Op de sites van Satlex en Dishpointer kun je zien dat de skew van de lnb’s negatief moet zijn omdat de satellieten oostelijk van ons staan. Er staat ook een pijltje bij dat je de lnb’s tegen de wijzers van de klok in moet verdraaien. Dit is echter gezien in de richting van de satelliet dus gezien vanaf achter de schotel. Helaas stelt het zo moeilijk af als je achter de schotel staat. Daarom heb ik het beschreven als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt en dan is het dus met de wijzers van de klok mee. Om de schuinte van de lnb’s op de beschreven waardes in te stellen, heb ik een bijlage meegestuurd die je uit kunt printen en uit kunt knippen. Die plak je op de achterzijde van de lnb en zo kun je op het zicht t.o.v. verticaal de schuinte precies instellen. Een afwijking van 1 graad is te verwaarlozen. Je kunt ook een gradenboogje gebruiken maar het is altijd verstandig ook nog even te controleren of je op de ingestelde skew de maximale signaalkwaliteit hebt, anders nog iets bijstellen.Als inderdaad blijkt dat je met het verdraaien van de lnb een nog iets betere signaalkwaliteit krijgt, betekent dat, dat de antenne niet helemaal juist in de lnb gemonteerd is.
Gast spiderman Geplaatst: 7 juli 2013 Geplaatst: 7 juli 2013 Bedankt voor jullie uitleg. Ik heb het gros van het weekend geprobeerd om de schuinte van de rail en de skew van de lnb's in te stellen.Helaas is het mij nog niet gelukt. Ik ben in de praktijk tegen moeilijkheden opgelopen. Ik geef het niet op. Voordeel is wel dat ik bruiner ben geworden Het gaat om het volgende: 1. Methode bepalen van de schuinte van de rail Ik weet niet hoe ik de rail op 9.9 graden krijg. Ik heb de bijlage (de hoek van 9.9 graden) van Sprietje uitgeprint en uitgeknipt. Nogmaals bedankt daarvoor Sprietje. Voor extra stevigheid heb ik het knipsel op een stuk karton geplakt.Vervolgens heb ik de rail waterpas gezet en het knipsel driehoek van 9.9 graden in het midden van de rail ervoor gehouden en vervolgens de schuinte er proberen mee te bepalen. Ik heb het gevoel dat dit niet klopt. 2. Methode bepalen skew van de lnb's Ook hierbij ben ik aangelopen tegen de situatie dat ik niet precies weet hoe en waar ik het knipsel hoek dien te plakken. Omdat als ze geplakt zijn, draait het knipsel mee met de lnb, waardoor ik geen graden kan bepalen. Bijgesloten, vier foto's die mijn onduidelijkheden laten zien. Ik zie jullie tips en advies weer tegemoet. Groetjes, Spiderman
Sprietje Geplaatst: 8 juli 2013 Geplaatst: 8 juli 2013 Beste spiderman Als je die driehoek van 9,9 graden gewoon op de rail legt als die op de schotelarm gemonteerd is, dan leg je de waterpas boven op die driehoek en moet die precies waterpas staan. Als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt, moet de rail rechts lager staan dan links. Hiermee kun je zien hoe schuin de rail moet staan en of je hem goed gemonteerd hebt zodat deze ook schuin genoeg kan. Monteer je de rail verkeert om, dan kan hij niet schuiner dan 6,5 - 7 graden en komen straks de buitenste lnb’s niet op de juiste hoogte te staan. Het zou een hoop extra werk zijn om daar pas achter te komen als je alle lnb’s al hebt afgesteld en de rail alsnog moet omdraaien. Voor de zekerheid om te controleren of de rail tijdens de montage niet een stuk is vergaan, had ik ook nog aangegeven hoeveel de rechter lnb lager moet staan dan de linker lnb. Dat kun je ook gewoon met een waterpas en een rolmaat meten over de lnb-klemmen als alles al gemonteerd is.De driehoekjes voor de lnb zelf heb je goed op de lnb geplakt namelijk precies langs de deelnaad. Alle vier de lnb’s moeten als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt iets met de wijzers van de klok verdraaid worden, de ene wat meer dan de andere.De schuine lijn van het driehoekje moet verticaal staan. Dit doe je gewoon op het zicht. Dit is de schuinte zoals de lnb theoretisch zou moeten staan maar het gebeurt wel eens dat de antenne in de lnb niet helemaal zuiver gemonteerd is. Daarom moet je de lnb altijd nog even een beetje verdraaien en kijken wanneer je de maximale signaalkwaliteit hebt. Dat is het belangrijkste. Meestal kan het bij minder bekende merken lnb’s voorkomen dat de optimale ontvangst kan afwijken van de berekende skew zoals die te vinden is op de site van Dishpointer en Satlex, maar afwijkingen heb ik bij Inverto nog nooit meegemaakt.Je moet die driehoekjes dus als indicatie zie hoe schuin dat de lnb’s gezet moeten worden. Veel mensen hebben geen enkel idee als je zegt dat een lnb 10 graden schuin moet staan hoeveel dat is.
musz Geplaatst: 9 juli 2013 Geplaatst: 9 juli 2013 Dankjewel Sprietje. De schuinte van de rail is mij gelukt met behulp van jouw uitleg! Ik snap het nu ook veel beter. Helaas ben ik niet verder gekomen dan dit. Ik zal het je uitleggen: Ik krijg geen signaal op de triax 110. Ik heb een multytenne schoteltje uit de schuur gehaald en op de beugel geplaats aan de muur. Hier krijg ik wel signaal. Ter controle heb ik een opstelling gemaakt in de tuin middels een tegelvoet. Ook hier alles horizontaal en verticaal waterpas gezet. Multytenne werkt en triax niet.Ik heb vrij zicht op de satellieten. - De kabel is 100% goed. Getest met multytenne. - Ik heb het geprobeerd met de triax multifeedhouder en met een single lnb houder. Geen signaal op de triax 110. Ik heb 4 nieuwe inverto black ultra quads hier liggen. Ik ga ervan uit dat ze niet alle 4 kapot zijn. Ook getest met een single lnb van inverto. - Ik heb de elevatie op 30 graden ingesteld. Ook nog ermee gespeeld door graadje minder/graadje meer. - Als satfinder, heb ik verschillende receivers gebruikt (dm 800hd, dm600hd en een comag) Wat kan het zijn? Is de schotel kapot? Ik zie geen deuken of krassen. Hij ziet er nog nieuw uit. Ik snap het niet meer. Sprietje of andere lezers, weten jullie waarnaar ik moet zoeken. Ik kan niet meer logisch nadenken. Miscchien heb ik een zonnesteek opgelopen. Wat doe ik verkeerd?
Sprietje Geplaatst: 9 juli 2013 Geplaatst: 9 juli 2013 (aangepast) Beste musz Je moet je wel bedenken dat een Triax 110 heel wat moeilijker is uit te richten dan een Multytenne. De openingshoek van een Triax 110 is vele malen kleiner dan van een Multytenne. Bij elke millimeter die je beweegt aan een Triax 110 ben je het signaal helemaal kwijt. Begin eerst maar eens de schotel uit te richten met een enkele lnb zonder rail bijv. op de Astra 19,2. Dan kun je wat oefenen. Of de schotel in orde is, kan ik zo ook niet zeggen. Er hoeven zeker geen deuken in te zitten om er voor te zorgen dat die waardeloos is geworden. Als je de schotel een heel klein beetje torst, dan zie je er niets aan maar kun je hem als vogeldrinkbak gebruiken. Om te controleren of de schotel getorst is, moet je hem op een hele vlakke vloer leggen. Hij moet dan over heel de omtrek op de vloer aanliggen. 9 juli 2013 aangepast door Sprietje
Gast spiderman Geplaatst: 10 juli 2013 Geplaatst: 10 juli 2013 Hoi Sprietje, Gister had ik al met de single lnb zonder rail zitten oefenen op de astra 19,2. . Een paar uur zitten klooien. Geen resulaat. 0,0 % Dan wordt je wel moedeloos van. Vooral als je binnen no time op de multytenne beeld hebt. Ik wist niet dat het zo lastig zou zijn. Dan ga je aan alles twijfelen. Kloppen de instellingen op de dreambox. -single lnb- no disecqenzovoorts. Nu dat ik je verhaal aanhoor, lijkt het me verstandig om het nog eens te proberen, maar dan nog voorzichtiger en op de mm. Dus, hoe groter de schotel, hoe kleiner de openingshoek, des te secuurder je moet werken. Sprietje, nog een vraagje: op de triax schotel zie ik 2 elevatie schaalverdelingen. 1 aan de linkerkant en 1 aan de rechterkant. De getallen (graden) komen ook niet overeen. Welke zijde is de correcte? Wat betekent dat als je de schotel torst? Dat is me ook nog niet duidelijk. Betekent dit dat een schotel onbruikbaar kan zijn zonder fysieke schade (deuken). Moet ik als test de schotel met de binnenzijde op een vlakke grond zetten en kijken of de schotel op de vloer aansluit? Is de schotel dan bruikbaar? Alvast bedankt voor je wijsheid.
Sprietje Geplaatst: 10 juli 2013 Geplaatst: 10 juli 2013 Beste spiderman Een Triax heeft een hele fijne schaalverdeling voor de elevatie-instelling. Bij geen enkele andereschotel is de elevatiehoek zo nauwkeurig in te stellen. Maar daardoor is het niet mogelijk een schaalverdeling te maken om de schotel van een lage tot een hoge elevatie in te stellen. Dit hebben ze opgelost door gebruik te maken van 2 elevatie schalen. De ene voor een lage elevatie-instelling zoals we die in Nederland gebruiken en een hoge elevatie-instelling zoals die in de zuidelijke landen gebruiken. Hiervoor moet de beugel die aan de mast wordt vastgeklemd omgedraaid worden. Ik heb twee afbeeldingen toegevoegd. Eén hoe je de beugel moet zetten voor de lage elevatie-instelling en één voor de hoge elevatie-instelling. Je leest dus de ene of de andere schaal af en natuurlijk alleen die waar ook het pijltje bij staat, dus links of rechts van de buis.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen