Sprietje Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 (aangepast) Beste spiderman Je hebt de rail 15 graden schuin staan, dat is iets te veel van het goede. Daarom krijg je op de Hotbird waarschijnlijk ook zo weinig signaal want die staat het verste uit het midden en hierbij merk je een afwijking van de schuinstand het beste. Als je zeker weet dat je de schotel optimaal op de eerste lnb hebt uitgericht, dan kun je de optimale schuinstand van de rail vinden op de Hotbird door de rail iets in schuinte te verstellen en dan de maximale signaalkwaliteit van de Hotbird opzoeken. Maar wat betreft de elevatieafwijking: Als ik het goed gegrijp, dan heb je de mastbevestiging van de Triax 88 op de mast laten staan en heb je daar de Triax 110-schotel erin gehangen. Je zou haast denken dat er verschil zit in de mastklem tussen de Triax 88 en de Triax 110. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de mastklemmen tussen die twee nooit heb uitgewisseld en ik ook niet weet of er verschil in zit. En beste Sverige, er staan op de beugels van een Triax-schotel twee schaalverdelingen, eentje voor de lage elevatie-instelling en eentje voor de hoge elevatie-instelling. Hierbij moet de mastklem omgedraaid worden en komt het pijltje (kleine inkeping) ook aan de andere zijde te zitten zodat automatisch de andere schaalverdeling gebruikt wordt. 13 juli 2013 aangepast door Sprietje
Ventura Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Als ik het nu zo zie, dan past echt net de inverto ultra black quad voor de astra 1,2 en 3 icm een triax 110cm met de orginele triax multifeed houder. Deze keer met echte praktijd ervaring ipv het uitrekenen. Hier uit kan ik herleiden dat de inverto ultra black quad niet past bij een multi feed opstelling icm een triax 88cm.
trust Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Maar wat betreft de elevatieafwijking: Als ik het goed gegrijp, dan heb je de mastbevestiging van de Triax 88 op de mast laten staan en heb je daar de Triax 110-schotel erin gehangen. Je zou haast denken dat er verschil zit in de mastklem tussen de Triax 88 en de Triax 110. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de mastklemmen tussen die twee nooit heb uitgewisseld en ik ook niet weet of er verschil in zit. Ik heb de mastklemmen van de triax 64 en 100 vergeleken en die zijn exact hetzelfde , de markering zit ook op dezelfde plaats . Misschien dat de arm verbogen is , een hoek-vergelijking tussen de voorzijde van de schotel en arm zou dat kunnen aantonen . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Sprietje Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Inderdaad, ik heb het net ook even opgemeten bij een Triax 64 en een 110. De beugels zijn precies hetzelfde. Maar is de bout van de schotelarm wel goed aangedraaid zodat de arm goed tegen de schotelbeugel aanligt?
Sprietje Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 (aangepast) Beste ventura Het klopt helemaal wat je zegt maar wie heeft beweerd dat je Inverto Black Ultra Quads op een Triax 88 kan gebruiken? 13 juli 2013 aangepast door Sprietje
1pm Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Ik zei toch dat het gaat lukken en jij wou de schotel weggooien 1pm Joa zo gaat dat alaaf !!!!
Ventura Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Beste ventura Het klopt helemaal wat je zegt maar wie heeft beweerd dat je Inverto Black Ultra Quads op een Triax 88 kan gebruiken? Moet u altijd het laatste woord hebben op een topic waar ik op reageer?
Gast spiderman Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Hoe heb je die Triax 110 thuis gekregen? Heb je die zelf opgehaald bij de satshop? Anders de schotel toch maar eens op een mooie vlakke vloer leggen en kijken op die overal op de grond aanligt. Zit de lnb-arm helemaal goed tegen de aanslag gemonteerd en vastgeschroefd? Ik heb de schotel op een snuffelmarkt gekocht. De bevestigingsbeugel, de arm en de banaan die je op de achterkant van de schotel monteert zaten nieuw in de triax doos. De Bout van de schotelarm is goed aangedraaid en de arm ligt goed tegen de schotelbeugel. Ik heb hier heel goed naar gekeken. De technische reden waarom de schotel op 35 graden signalen oppikt is voor mij ook een raadsel. Het zou best kunnen dat de arm vervormd is. Ik heb er geen verklaring voor. Ik ga het geheel finetunen. Hotbird kan veel beter. Zullen de signaalwaardes van astra 1, 2, 3 lager zijn als ik de rail wat omhoog ga zetten. Is dit een soort compromis? Voor de andere drie satellieten ben ik zeer tevreden. Sprietje, uit je stappenplan moet de Hotbird-lnb 38mm lager staan dan de Astra 28,2-lnb. Dit moet ik meten met de waterpas. Dit is ter controle of de schuinte goed is ingesteld. Klopt deze aanpak?
edbe Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 maar zit de woning links niet in de weg? 2 x Gigablue UHD & Bigsat 42e,28e,23e,19e,13e,1w
Duikertje Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 (aangepast) Je kunt ook je lnb iets draaien of heen en weer schuiven in de houder geeft soms ook nog een procentje winst. 13 juli 2013 aangepast door Duikertje
edbe Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 zal wel redelijk kloppen, hier een foto..... 2 x Gigablue UHD & Bigsat 42e,28e,23e,19e,13e,1w
Sprietje Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 (aangepast) Beste spiderman De foto die je plaatste met het aanzicht langs het huis had ik eerst m.b.v. het programma “Microsoft Office Picture Manager” recht gezet zodat de regenpijp verticaal stond. Daarna de foto gedraaid totdat de rail horizontaal stond en dat kwam uit op dat de rail 15 graden schuin stond. Maar als jij het met een waterpas over de twee buitenste lnb’s hebt opgemeten dat de Hotbird 38mm lager staat dan de Astra 28,2 lnb, dan staat die goed want dat klopt gewoon. Dan is mijn meting niet juist vanwege vertekening op de foto. @edbe vraagt nog of de woning links niet on de weg zit. Zeker niet voor de Hotbird want dat signaal komt het meest van rechts. De muur zou eventueel wel in de weg kunnen staan voor de Astra 28,2 maar op de laatste foto van bericht 29 zie ik daar geen probleem in. Ik vraag me inderdaad ook af of de skew van de lnb’s wel optimaal zijn afgesteld maar ook dat is niet echt goed te zien op de foto’s. Gewoon even controleren of je de beste signaalkwaliteit hebt in deze stand. 13 juli 2013 aangepast door Sprietje
Gast spiderman Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Sprietje jouw meting is wel juist. Ik twijfel daar niet aan. Onderstaande foto klopt niet. Mijn bedoeling was om te vragen of deze methode van meten goed is. Oude situatie. Rail staat 15 graden schuin. Deze moet 9.9 graden zijn. Ik heb vandaag geprobeerd de methode toe te passen. Onderstaand de nieuwe situatie. Ik hoop dat ik de rail op ongeveer 9.9 graden schuin heb staan. Heb ik de schuinte nu beter ingesteld? Nieuwe situatie. Het signaal op hotbird is verbeterd. Arte HD op Hotbird. Oude situatie leverde mij SNR waarde van 60%. Nieuwe situatie levert mij 65% op. Dit heb ik bereikt door de schuinte van de rail en de lnb te skewen. Rai HD op Hotbird. Nu was ik erg benieuwd wat de invloed van de nieuwe schuinte is geweest op de ontvangst van de andere drie satellieten. Ik heb geprobeerd om de focus te leggen op de zwakke transponders voor zover bekend. Zender Bloomberg op astra 28.2 Zender BVN op 19.2 graden. Ik heb gemakshalve de zender BVN gepakt, omdat bij mij een zwakke transponder op astra 1 niet bekend is. Zender BNT World. Oude situatie had ik hier een SNR van 96%. Nieuwe situatie een verbetering van twee %. Stuk van de foto is weggevallen. Signaal DB moet 15.8 zijn.
Sprietje Geplaatst: 14 juli 2013 Geplaatst: 14 juli 2013 (aangepast) Ik ben blij dat ik het toch goed gezien had want de methode die ik hanteer om te beoordelen of iemand zijn rail goed heeft afgesteld heeft altijd goed gewerkt en is dus betrouwbaar zoals nu ook weer blijkt. Zoals jij dat met dat waterpasje getekend had met die 38mm is ook juist. Als ik de schuinte weet hoe de rail moet staan en ik heb de afstanden tussen de lnb’s uitgerekend, dan is die 38mm makkelijk met de tangens uit te rekenen. Voor degene die de schotel aan het afstellen is de meest praktische manier om de schuinte van de rail goed te zetten Kijk het is handig eerst de rail op de goede schuinte te zetten en dan de schotel uit te richten op de satelliet waarvan de lnb vlak naast de arm zit. Doe je dat niet en heb je de rail eerst horizontaal staan en richt je dan je schotel uit, dan krijg je weer een afwijking als je de rail daarna op de goede schuinte gaat zetten. Immers de lnb waarmee je de schotel precies hebt uitgericht veranderd weer van hoogte waardoor je de schotel weer opnieuw optimaal moet uitrichten.Tsja, de Astra 28,2 blijft achter bij de andere satellieten. Mogelijk komt het signaal precies langst de muur af en belemmert die toch het volledige signaal. Dit zou je eens even kunnen controleren met Dishpointer, zie: http://www.dishpointer.com/Toets de straatnaam, huisnummer en woonplaats in, kies de Astra 28,2 satelliet en zoom zover mogelijk in op je woonhuis. Verplaats het groene ballonnetje naar de plaats waar de schotel staat. De groene lijn zal wel zowat evenwijdig aan de muur lopen. 14 juli 2013 aangepast door Sprietje
Gast spiderman Geplaatst: 14 juli 2013 Geplaatst: 14 juli 2013 Ik denk dat de signalen van astra 28 wel goed binnenkomen. Dit is zender bloomberg op astra 28,2. Op internet heb ik gelezen dat deze zender op een moeilijke transponder zit. Misschien levert dit een vertekend beeld op, want ik had gisteren ook even gezapt naar BBC one hd, BBC two hd en ITV1 HD. De signalen kwamen goed binnen. Ik dacht toch wel tussen 80 en 90 %. Ik moet dit even controleren.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen