Ga naar inhoud


Geen Dolby op sbs5 - net 5 - veronica


Cewa
Ga naar oplossing Opgelost door stevie-v,

Aanbevolen berichten

Via mijn VU+ duo ontvang ik geen dolby geluid op de zenders sbs6 - net5 - Veronica, de ander nl hebben wel dolby, volgens canaal digitaal is de oorzaak dat de VU niet is gecertificeerd.

 

Weet iemand hoe het echt zit? Heeft iemand  met een gecertificeerde ontvanger wel Dolby op de genoemde kanalen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing

Heeft niks met je vu duo te maken dat ligt aan canal digitaal zelf die besparen bandbreedte door die kanalen niet in dolby digitaal door te geven,ik maak ook gebruik van ziggo en die geeft ze wel gewoon in dolby digitaal door

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

maar dit is natuurlijk geen echte DD 5.1 wat ze doorgeven.

stemmen zijn te zacht,nauwelijks geluid uit de rearspeakers etc.

zet hem liever op de de Dolby Prologic2 stand op je receiver.

dan heb je veeeeeeel beter surround geluid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar dit is natuurlijk geen echte DD 5.1 wat ze doorgeven.

stemmen zijn te zacht,nauwelijks geluid uit de rearspeakers etc.

zet hem liever op de de Dolby Prologic2 stand op je receiver.

dan heb je veeeeeeel beter surround geluid.

totaal geen last van

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee,alles goed ingesteld etc.

ned 1,2,3 en de rest rtl etc. is niet om aan te horen in die zogenaamde 5.1.

film1 en de filmzenders van sky geven wel een mooi 5.1 geluid.

edit: nu bijvoorbeeld op ned 3 met het voetbal. WAAR zijn de surroundgeluiden waar je het publiek hoort??

bij sky sports heb je dat dus wel met voetbal,waar het dus ook echte 5.1 is.

aangepast door baux
Link naar reactie
Delen op andere sites


Je hebt gelijk, er is geen echt 5.1 geluid op de publieken inclusief SBS en haar subzenders.

 

De infrastructuur laat dat helaas niet toe. Deze uitzendingen worden verzorgd door Ericsson (voorheen Technicolor en daarvoor NOB).
Alles is stereo en waar mogelijk Dolby PL (in al zijn varianten). Aan het eind (in de uitzendstraat) wordt er van het stereosignaal 5.1 gemaakt op dezelfde manier waarop jij dat doet, met een Dolby PL processor.

 

Omdat Ericsson aan de Dolby standaard moet voldoen (en jij niet) wordt er gebruik gemaakt van Dialog Normalisation, omdat bij Dolby alle dialogen op hetzelfde nivo moeten liggen. Dit maakt de weg vrij om bij film (kortstondig) harde effecten te laten klinken bij schietpartijen en explosies. Dus bij normale programma's ervaren we de dialogen als te zacht vooral als we overschakelen naar het mpg2 geluid.

Film 1 wordt verzorgd door Chellomedia en die gebruiken intern Dolby E (5.1 over 1 aes/ebu paar), dat aan het eind wordt overgezet naar AC3. Daar heb je dus inderdaad echt Dolby 5.1

Je voorbeeld met het voetbalgeluid gaat niet op, dat geluid is nu eenmaal mono.

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja,maar dat is mijn punt ook: ze moeten geen nep 5.1 signaal doorsturen als het niet echt 5.1 is,want dat is niet om aan te horen.

zo blijf ik ook schakelen tussen ac3 aan en uit op m'n decoder wanneer ik van een kanaal kom met echt 5.1 geluid en dat is irritant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zou dat er dan in de praktijk uit moeten zien? Gewoon alles in stereo/Dolby PL uitzenden?
Het zou mooi zijn als CDNL het originele mpg2 stereo geluid ook zou uitzenden, dan zou je kunnen kiezen.
Maar dat doen ze dus niet. En jij bent niet tevreden met de 5.1 conversie.

Als ik je goed begrijp zeg je eigenlijk dat jij een betere conversie kan maken naar 5.1 dan dat Ericsson dat doet.
Of zijn het alleen de SBS zenders waar je niet tevreden over bent?

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik het 5.1 geluid beluister met veel programma's op ned123 t/m veronica bijv., dan maakt mijn decoder daar een een 5.1 geluid van dmv prologic,wat 10x beter klinkt en wat dan dus beter is ja.

als ik het in stereo zet dan klinkt het ook 10x beter trouwens.

bij bijv. sky en film 1 is het al goede 5.1,dus hoef ik daar geen prologic van te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Film 1 zend op hun SD kanalen gewoon uit in stereo wat voor een film zender waardeloos is. HBO daarin tegen snapt het wel. Het ligt denk ik ook aan je versterker wat de processor ermee doet. daar zit veel kwaliteit verschil in.

DM920 2x S2+1xDVB-C/T - Apple TV 4K - DM8000 2x S2 + 2x DVB-C


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja,triest van dat stereo maar de beeldkwaliteit van film1 SD kanalen dat is echt te SCHANDALIG voor woorden trouwens.

dat ze dat durven uit te zenden?ik dacht eerst dat dat een grap was!!

het ziet er uit als de beeldkwaliteit van een zelf gemaakt filmpje op mijn oude sony erickson telefoon van 10 jaar geleden!

valt me nog mee dat ze geen mono-geluid bij die zenders doen!

 

ik heb een onkyo nr809,dat is een goeie receiver.

aangepast door baux
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat plaatje lijkt er dan waarschijnlijk goed uit te zien omdat er weinig beweging in het beeld zit +het ziet er zowizo doffig uit door de compressie.gewoon niet scherp en geen detail.

maar dat zien we niet meer omdat we dat gewend zijn blijkbaar.

vergelijk maar film1 HD of HBO HD met een SKY filmkanaal.

ik zeg: SKY + Darbee Darblet voor extra scherpte en detail! perfect!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dit onderwerp gaat over Dolby, niet over de beeldkwaliteit van een 141 inch scherm van een beamer.

 

Graag on topic blijven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...