Ga naar inhoud


Bypass HDMI EDID Check


Figaro75

Aanbevolen berichten

Wie kan mij in simpel nederlands uitleggen wat dit precies wel of niet doet?

 

Staat onder Audio bij VTi 5.1

 

Ik heb nu soms geen geluid, zou het aanzetten hier effect op kunnen hebben.

kom wel wat engelse topics tegen op het internet maar daar wordt het mij niet echt duidelijker van..... :confused:

aangepast door Figaro75
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hmmm, jij vraagt uitleg in simpel Nederlands maar begin dan eerst in simpel Nederlands uit te leggen wat jij met je vraag bedoeld, althans kan ik er geen touw aan vastknopen.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de VU+ aanzet heb ik soms geen geluid. Is de afgelopen dagen een paar keer voorgekomen. De VU+ is aangesloten op een Onkyo Reciever via HDMI.

Door de vertraging (delay) bij HDMI op 3 seconden te zetten is het al een stuk beter geworden maar vanavond deed mijn vriendin hem aan en had ze dus geen geluid.

 

Toen ik Audio opstarte (knop op AB) komen er een aantal opties naar voren:

 

- Dolby Digital downmix (dan maakt hij overal stereo van denk ik dus dat wil ik niet, Onkyo kan 7.1 aan)

- Kanaal, dan heb ik de keuze tussen Stereo, Links of Rechts, die staat dus gewoon op stereo

- 3D Surround, geen idee wat dat doet dus die heb ik uit staan (stond aan, bij het uitzetten ging het geluid aan)

- Bypass HDMI EDID Check   Aan of Uit   <----- wat doet dit precies en kan dit effect hebben op het soms geen geluid hebben via de Onkyo?

 

Hij stond standaard op uit en heb hem daarnet op aan gezet maar ik weet dus niet wat het precies doet.

Misschien iemand die mij de functie van die optie kan uitleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk handig om eerst te onderzoeken wat HDMI EDID precies is..dat brengt je al een stuk dichter bij het antwoord.

 

Even Googlen leert mij dat HDMI EDID een systeem is waarmee een hdmi-apparaat informatie doorkrijgt over het aangesloten beeldscherm, denk aan resolutie, hz enz. Informatie over ondersteunde geluidsformaten komt ook mee begrijp ik..

 

Het apparaat kan daardoor denk ik dus zien wat het aangesloten beeldscherm aankan, en opties die het scherm niet aankan uitschakelen. Door HDMI EDID Check uit te zetten kun je waarschijnlijk ook instellingen kiezen die het scherm waarschijnlijk niet aankan.

 

Ik denk eerlijk gezegd dat dit misschien eerder te maken heeft met HDMI-CEC. Dat zorgt ervoor dat apparaten mee-schakelen wanneer jij iets doet op je VU+ (standby, geluid enz.), maar wat ik hoor werkt dit niet altijd vlekkeloos. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

EDID

 

Dit staat voor Extended Display Identification Data en is een soort protocol dat informatie uitwisselt tussen aangesloten HDMI apparatuur. (TV of AV-Receiver) Belangrijke gegevens zijn hierbij de resolutie en welke vorm van audio ondersteund wordt.

Als je de check dus bypassed dan wacht de VU+ niet tot hij te horen krijgt wat de TV of Reciever wel of niet aankan (beeld of geluid) maar geeft gewoon de bron onveranderd door.

 

Het staat specifiek onder audio en niet bij VTi HDMI CEC dus het lijkt mij meer specifiek over de audio-gegevens te gaan. Ik had de VU+ eerst (zaterdag nadat ik hem uit de doos had gehaald) via de TV aangesloten maar toen kreeg ik geen geluid via de Reciever ondanks de ARC aansluiting. Dus dat zou ook door de check kunnen komen omdat de informatie die dan van de TV komt niet overeenkomt met de informatie van de reciever. Dus ik zou nog kunnen kijken of ik met bypass check wel de VU+ rechtstreeks op de TV kan aansluiten.

 

Het in- en uitschakelen gaat trouwens prima via HDMI CEC maar ik heb dus al wel ondervonden dat de reciever trager opstart dan de TV. Dus als ik de delay minder dan 3 sec heb staan heb ik soms geen beeld (of dus geluid).

 

Via google naar HDMI EDID zoeken leverde mij geen simpel antwoord (veel Engelse topics) op dus ik dacht.....er zijn hier vast gebruikers die de optie ook wel eens gezien hebben en zich hebben afgevraagd wat dit doet of weten wat dit doet, vandaar...... Ik gebruik zelf nog geen week een linux satelliet ontvanger.

 

TV en Reciever staan ook ver uit elkaar (> 5m) dus aansluiten van de VU+ op de TV is voor mij het makkelijkst. Nu had ik nog een oude HDMI kabel tussen de TV en de reciever liggen maar die is van wat mindere kwaliteit. Daar heb ik nu dus de VU+ op moeten aansluiten. Misschien dat ik hier ook even een betere voor moet kopen maar liever niet. Die lange HDMI-kabels kosten nog al wat (en mijn wederhelft had al moeite met de VU+).

 

Ik zal wat verder gaan met experimenteren, bedankt voor jullie input.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Figaro, jij maakt het er niet gemakkelijker op.

 

Als ik het goed begrijp heb jij een probleem met het geluid en het is voor mij nog steeds onduidelijk hoe jij e.e.a. met elkaar hebt verbonden.

In het 3e bericht schrijf jij dat de VU+ via HDMI op de Onkyo is aangesloten maar in het laatste bericht zou ik op kunnen opmaken dat de VU+ op de TV is aangesloten :( , dus wat is nu de actuele aansluiting tussen jouw VU en de ....?

 

Probeer nu eerst eens om wat dingen te elimineren en niet van de hak op de tak te springen.

De problemen zijn meestal veel gemakkelijker op te lossen dan je denkt maar dan moet het probleem ook wel helder zijn verwoordt.

 

Sluit de VU eens met een goede korte HDMI kabel rechtstreeks aan op de TV want daarmee sluit je uit dat het probleem door de Onkyo wordt veroorzaakt.

Koop desnoods voor een paar € een optische Toslink kabel en sluit deze aan tussen de VU en de Onkyo, althans veronderstel ik dat de Onkyo over deze ingang beschikt.

Ik gebruik deze wijze van aansluiten al jaren en dat levert geen enkele vertraging / storing op.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jürgen

 

Ik had vanaf het begin de VU+ aangesloten via een korte HDMI op de TV. VU+ staat namelijk naast de TV.

Gevolg: wel geluid via de TV-speakers, geen geluid via de Onkyo Reciever.

De Onkyo is via HDMI aangesloten op de TV. Via HDMI Audio Return Channel (ARC) geeft de TV het geluid door aan de Reciever en visa versa.

 

 

 

Wat is HDMI ARC?

Audio Return Channel is een functie die ondersteund wordt vanaf HDMI versie 1.4, ook wel High Speed HDMI genoemd, en is te vinden op zowel TV’s als receivers en home cinema systemen. Het is in principe een hele simpele functie die het mogelijk maakt audio waarvan de TV de bron is (denk aan de ingebouwde tuner) via een aangesloten HDMI kabel te versturen naar de home cinema set of receiver zodat je het geluid over je luidsprekers krijgt. Dit alles gaat via dezelfde HDMI kabel die audio en beeld van de home cinema set of receiver naar de TV stuurt. Het werkt dus twee kanten op, vandaar Audio Return Channel.


Kortom, je hebt maar één HDMI kabel nodig voor zowel de weergave van beeld via je receiver of home cinema set (denk aan een Blu-ray/DVD films) richting de TV als het beluisteren van de audio die uit je TV komt. Natuurlijk gebruik je dit niet tegelijkertijd; de ene keer gaat het beeld van een film richting de TV en de andere keer de audio van een TV uitzending richting je home cinema systeem. Voorheen moest je een aparte audiokabel van de TV naar je audio installatie leggen om het geluid van TV uitzendingen (via de ingebouwde tuner) over je luidsprekers te krijgen, nu voldoet één HDMI kabel dus.


Bijkomend voordeel is dat je vaak het volume van je set met de afstandsbediening van je TV kunt bedienen.

Bron

 

Aangezien de bekabeling allemaal in een plint is weggebouwd is het toevoegen van een kabel niet zo simpel als gezegd. maar als het niet anders kan dan moet dat maar. Daarnaast heb ik natuurlijk het liefst zo min mogelijk bekabeling tussen de verschillende onderdelen.

 

Nu is de VU+ aangesloten op een oude HDMI kabel die al in de plint zat. Deze HDMI had echter een te lage bescherming zelf dus die heb ik twee jaar geleden vervangen door een betere versie. Die oude heb ik toen als reserve (voor de laptop) laten zitten maar daar maakte ik tot op heden geen gebruik meer van aangezien ik alles gewoon stream vanaf de laptop.

 

Op de TV zijn o.a. ook een Video-speler en PS2 rechtstreek aangesloten. Zowel bij die apparaten als tijdens het streamen van films met 5.1 surround loopt het geluid gewoon via de TV naar de Reciever. Dus als ik dan problemen heb met geluid van de VU+ via de TV naar de Reciever denk ik dat het 'probleem' bij de VU+ ligt.

 

Als er vervolgens, voor mij onbekende, functies/instellingen kunnen worden aangepast in het audio-menu van de VU+ wil ik graag weten wat het doet en of het mijn 'probleem' kan verhelpen, dat is toch niet zo vreemd? De meeste forumleden hier hebben bergen meer ervaring met losse satteliet-ontvangers dan mijn 5 dagen....

 

Dus dan blijft, ondanks eventuele 'problemen' bij mijn setup, de vraag overeind of iemand mij (als leek) kan uitleggen, het liefst in begrijpelijk nederlands, wat die instelling inhoud. Ik neem aan dat hij er bewust inzit en dat het dus ook bewust ergens effect op heeft.

 

Ik snap dat ik niet hoef te verwachten dat iemand het antwood weet maar vragen staat toch vrij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...