Ga naar inhoud


Wavefield T55 uitrichten


Loek2

Aanbevolen berichten

hotbird 13 Oost zit bij U ook precies op de kruiskopschroef van de mount

bij mij dus ook (indien je 19,2 op -0- schuift en zo uitricht)

 

de skew van de lnb von 13 Oost met fingerspitzengefühl tegen de klok in draaien 5 a 8 minuten (als je de klok-lezen kunt)

met de PCtool (die ik al noemde) gemeten gaf dat de hoogste waarde voor 13 Oost.

 

ciao ciao

Stay Awhile

Röyksopp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Neem ik ook weer mee  :)

 

Ik gebruik momenteel een android app om te finetunen, is nog makkelijker mee te nemen (voor mij dan)

 

SignalMeter, werkte bij mij trouwens beter dan de eerdere suggestie...

 

Nog een aantal foto's van de app die de ontvangst laat zien van de opstelling nu...

post-35621-0-46626100-1373557288_thumb.jpg

post-35621-0-07151400-1373557289_thumb.jpg

post-35621-0-61910300-1373557289_thumb.jpg

post-35621-0-07257300-1373557290_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loek2 vraagt:


Je hebt nu 10.2 als laatste genomen op de nieuwe berekeningen i.p.v. 13.0, klopt dat?”

Ja dat klopt. Je vult gewoon een denkbeeldige satelliet in zodat de satelliet die je in het midden wilt

hebben, in dit geval de Astra 19,2 op de nulpositie komt te staan.

Maar je hoeft het zo niet te doen want je hebt de Astra 19,2 toch al gevonden? Ik heb alleen maar laten zien dat het zo ook kan.

 

Nu je de Astra 19,2 ontvangt, kun je gewoon eerst de schotelstand oprimaliseren dus elevatie naar de beste signaalkwaliteit brengen en ook de richting van de schotel, daarna weer de elevatie optimaliseren en nogmaals de draairichting totdat je echt het maximale hebt.


Er steekt voldoende mastlengte boven de bovenste muurbeugel uit om de mast te laten veren als je er flink aan trekt of drukt om de elevatie te controleren op maximale afstelling. Nooit aan de schotel zelf trekken of duwen!

Om te controleren of je de schotel in de juiste richting hebt staan, steek ik zelf altijd een stuk betonijzer van ongeveer 60cm in de mastklem, zie de bijlage. Ik trek dan met volle kracht aan de ene zijde en duw tegen de andere zijde en andersom om de schotel ietsje naar links of rechts te verdraaien. Hierbij zal de buis dus iets gaan torsen. Hierbij is het van belang dat je even hard duwt als trekt anders heb je kans dat ook de elevatie iets vergaat en dan weet je niet wat de uitkomst van het torsen is.
 

In ieder geval mag bij het torsen het signaal nooit beter worden, altijd slechter. Wordt het wel beter,
dan staat de schotel niet in de juiste richting.


Met deze handeling test je meteen of je de schotelklem vast genoeg hebt gedraaid want hij kan beter nu vergaan dan bij een flinke storm. Vergaat de schotel op de pijp, dan stond de klem niet vast genoeg. Daarom altijd eerst een potloodstreepje zetten op de klem en de mast om hem weer snel in de goede stand te kunnen zetten als dit nodig mocht zijn.


Bij de T55 heb je geen gat om een ijzeren staaf in te steken maar de schotelhouder is breed genoeg om daar dezelfde handeling uit te voeren door rechtstreeks links en rechts aan de schotelhouder te trekken en te duwen.

post-60869-0-17666600-1373566654_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je aangaf wou ik de lnb op 0 hebben en met de nieuwe informatie ben ik zonet aan de slag gegaan... Na heel veel gedraai, vind ik de 19.2 in zijn geheel niet! Had wel ff alles gemarkeerd, om eventueel terug te keren naar de oude situatie.

 

2 uurtjes op het dag gebivakkeerd maar het heeft niet mogen baten... Alles weer terug naar de oude situatie en het werkt weer goed, al zijn de waardes wat minder, maar dat komt wellicht door de wolken die hier nu hangen (weinig bewolking maar toch) het scheelt op alle nlb's

 

Was ook niet goed getimed, voelde me gehaast omdat ik toch ff wou knutselen, die android app, is dikke bagger, dus zat ook niet mee..

 

De nieuwe instellingen die ik heb gebruikt die dus niet werken:

skew: 99.3°

elev: 28.72°
azim: was zelf meten natuurlijk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Loek


Ja, soms heb ik het ook druk dus kan ik niet meteen antwoorden maar ik snap dat dit een moeilijke vraag is voor veel mensen.
Als je de lnb van de Astra 19,2 nu precies in het midden gaat zetten, dan moet je de schotel iets naar het westen draaien. Het is maar een heel klein beetje hoor maar ik heb toch aangegeven dat je hem precies naar de top van de gevel moet richten. Jij had hem iets ten oosten van die topgevel staan.
 

Had je hem naar het westen of naar het oosten gedraaid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie  :D

 

Ok, het oosten is naar links? (misschien dom dat ik het zo zeg)

 

Ik kom er trouwens net achter dat mijn waterpas niet goed werkt.. Ik heb er nog een aantal in de box liggen, die ga ik eerst testen...

 

Ik heb naar alle richtingen gedraaid, maar krijg totaal geen signaal...

 

Ik moet ook wel eerlijk zeggen dat ik deze niet lang ben doorgegaan... Ik ga mijn oude sateliet ontvanger aansluiten en eerst eens op zoek naar 19.2.

Omdat het eerst wel werkte ga ik deze gegevens weer gebruiken :

 

Dish:
28,43 elevatie (deze moet gecorrigeerd worden want die stond bij mij op 25)
100.23 skew (moet wellicht worden gewijzigd omdat de paal niet waterpas staat)
15.2 azimutbereik
 
13.0° R 7.7
19.2° R 1.4
23.5° L 3.0
28.2° L 7.9
 
Ik vind het niet zo belangrijk dat 19.2 precies op 0 staat achteraf gezien...
 
Heel veel dingen begrijp ik nog niet, dat is wel een tegenvaller, want alles staat hier nu omschreven en alsnog krijg ik het niet voor elkaar.
 
Maar goed, maandag ga ik er weer mee verder, zal daar ook verslag van doen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een satelliet precies op 0 zetten is vooral handig als je proefondervindelijk de juiste afstelling van de schotel wilt vinden: De polarisatie van de schotel heeft geen invloed op de nulpositie, dus kun je eerst de nulpositie afspellen en dan pas uitzoeken wat de juiste polarisatie is voor de overige LNB's.

 

Als je de juiste getallen uitrekent dan boeit het niet zo of je nu wel of niet een LNB op de nulpositie hebt staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt ook het volgende doen

 

de 0 van je rail uitrichten op de hotbird (13,0E) staat deze LNB maximaal uitgericht?

ik ga er van uit dat de paal waterpas staat?

2 x Gigablue UHD + 1x  Formuler Z11 Pro Max

Bigsat met 28E,23E,19E,13E,9E,5E,1W,5W 

[Wavefield T90 staat te koop]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch weer geprobeerd... Krijg totaal geen signaal

 

19.2 op 0°:

-----------

skew: 99.3°

elev: 28.72°

 

Heb zitten draaien van links naar rechts, niets......

ik moet eerst weten of ik de schotel naar links of rechts moet bewegen voor azimuth (want ik moet 19.2 vinden op die manier)

aangepast door Loek2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb precies gedaan zoals je omschreef... Nu staat ie naar de top v/d gevel, klein verschil met de oude situatie, maar toch iets naar rechts (naar het westen dus) Maar ook nu geen enkel signaal...

 

Weet je wel zeker dat dit wel klopt (http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=&user_satlo_west=10%2C2&user_satlo_west_dir=E&location=&la=52.36&lo=4.94&country_code=nl)???

 

Ik heb trouwens nog een oude analoge sateliet ontvanger, waar ik voorheen 19.2 perfect mee kon vinden... Alleen zijn alle zenders die ik toen heb geprogrammeerd, weg... Ik las ergens dat vooral de Duitse zenders volledig over zijn gegaan naar digitaal... Is er nog een analoge zender te vinden op 19.2?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik al gedaan, al koos ik voor BVN... Ik moet via geluid werken... Ik kan niets zien, moet steeds met trap op en neer, via de analoge zender, hoorde ik of ik in de buurt was, bij digitaal is het beeld of geen beeld, er zit niets tussen in... niet ideaal dus om uit te meten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...