Ga naar inhoud


Wavefield T55 uitrichten


Loek2

Aanbevolen berichten

Ga misschien dit later ff proberen, ook de 19.2 op 0 alleen iets andere richtingen (evelation en scew) ALS ik echt geen analoog signaal vind...  

 

update - zonet gedaan, maar dat scheelt niet veel wat aanpassingen betreft. Had overigens de lnb azimuth op 0 staan (precies in het midden van de lnb houder)

 

http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=20.0&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=19.2&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=&la=52.36&lo=4.94&country_code=nl

 

PS ik geloof dat analog volledig dood is... Lees het overal :(

aangepast door Loek2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Loek2

 

Natuurlijk klop die berekening en inderdaad is het verschil tussen de vorige situatie en de nieuwe situatie maar heel klein.

Analoge zenders zitten er volgens mij niet meer op de Astra 19,2.


Maar hoe kun je nu toch een schotel uitrichten als je niet ziet wat je aan het doen bent. Een schotel uitrichten waarbij je hoort of je geluid hebt, dat werkt toch niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wel wat ik aan het doen ben, alleen de manier is zeer omslachtig... Ik moet de schotel een halve cm naar links of rechts draaien, trap af, DM opnieuw laten pijlen, dan weer trapje op om weer te draaien als ie niets locked en dat moet ik dus bij elke halve cm doen... Vandaar het gigantisch veel gedoe is...

 

 

En dat horen bedoel ik meer, dat ik een tool op de pc gebruik om te finetunen 'SignalMeter'

 

Ik snap eigenlijk helemaal niet dat ik totaal geen signaal meer krijg, terwijl het eigenlijk beter is afgesteld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het dankzij Sprietje al goed voor elkaar alleen ik wou per se de 19.2 op 0 hebben, als dat echt niet werkt dan ga ik weer terug naar de oude situatie..

 

 

Zonet de tv bij het balkon gebracht, dus heb nu zicht vanaf het dak, naar het westen gedraaid... DM doet er heel lang over voordat ie locked, na het zoeken zijn er zeer weinig kanalen te vinden... Ik snap er nog steeds niets van, dat een betere uitrichting niet werkt. Want ik had elevation eerst per ongeluk op 25 ipv 28 (Dish:28,43 elevatie, 100.23 skew) en dat werkt beter dan hoe het eigenlijk hoort, raar toch?

aangepast door Loek2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nu wel gehad... Het gaat niet lukken, alles geprobeerd, maar volgens de nieuwe waardes (zie onder) lukt het totaal niet om 19.2 te vinden.

 

skew: 99.3°
elev: 28.72°

 

Alles staat goed, scew, elevate. Ik zie niet in wat ik verkeerd heb gedaan...

 

Dus na het weekend gaat alles weer terug naar de werkende situatie, niet erg, alleen frustreert het mij dat er iets niet klopt... Zijn de gegevens wel juist van Satlex, ik heb een T55 wavefield, misschien toch een verschil met wavefrontier....?

 

Hoe dan ook wil ik iedereen bedanken voor de hulp, ik heb nu in ieder geval beeld met goed signaal op alle lnb's welliswaar niet hoe het precies was bedoeld maar toch -> beeld!

aangepast door Loek2
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik neem aan dat je deze waarde al hebt

 

 

 

Breedtegraad: 52.38° N (52° 22' 48") Lengtegraad: 4.90° O (4° 54' 0") Stad: Amsterdam Land: Nederland           WaveFrontier tilt-hoek (skew): 100.37° Stelt U de scheeflagenhoek (skew) in door draaien van de schotel met 10.37° naar oosten.
Dat komt precies neer op de waarde 100.37° die U op de scala angegeven vind!!! (gezien van achteren) dot.gif WaveFrontier elevatiehoek: 28.37° (centraale satelliet) dot.gif WaveFrontier azimutbereik: 15.5° (28.5° O -> 13.0° O)      dot.gif      LNB Satelliet* Azimuth-hoek Elevatiehoek LNB justeringsrail 1 meest oostelijk gelegen satelliet:
Eutelsat 28A (28.5° O) 151.12° 26.27° L -8.0 2 Astra 1N/2A/B (28.2° O) 151.47° 26.37° L -7.7 3 Astra 2D (28.0° O) 151.70° 26.43° L -7.5 4 Badr 4/5/6 (26.0° O) 154.03° 27.03° L -5.5 5 Eutelsat 25A (25.5° O) 154.61° 27.17° L -5.0 6 Astra 3B (23.5° O) 156.98° 27.71° L -2.9 7 Eutelsat 21A (21.6° O) 159.25° 28.17° L -0.9   imaginaire centraale satelliet:
20.75° O
160.28° 28.37° 0.0 8 Arabsat 5C (20.0° O) 161.19° 28.53° R 0.7 9 Astra 1KR/L/M/2C (19.2° O) 162.16° 28.70° R 1.5 10 Eutelsat 16A (16.0° O) 166.09° 29.27° R 4.8 11 meest westelijk gelegen satelliet:
Eutelsat Hot Bird 13A/B/C (13.0° O) 169.81° 29.69° R 7.8

2 x Gigablue UHD met Bigsat met (28E,23E,19E)

Ziggo kaart en TvVlaanderen met smargo reader

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nu wel gehad... Het gaat niet lukken, alles geprobeerd, maar volgens de nieuwe waardes (zie onder) lukt het totaal niet om 19.2 te vinden.

 

skew: 99.3°
elev: 28.72°

 

Alles staat goed, scew, elevate. Ik zie niet in wat ik verkeerd heb gedaan...

 

Dus na het weekend gaat alles weer terug naar de werkende situatie, niet erg, alleen frustreert het mij dat er iets niet klopt... Zijn de gegevens wel juist van Satlex, ik heb een T55 wavefield, misschien toch een verschil met wavefrontier....?

 

Hoe dan ook wil ik iedereen bedanken voor de hulp, ik heb nu in ieder geval beeld met goed signaal op alle lnb's welliswaar niet hoe het precies was bedoeld maar toch -> beeld!

 

Een wavefield/frontier uitrichten dient men veel geduld te hebben. Indien u dat niet heeft, neem dan een "professionele" schotel monteur in de arm. Scheelt een hoop tijd en ergernis. Ik kan uit ervaring vertellen, wat u wenst dat het wel mogelijk is. Op een bekende site waar tweedehands goederen worden verkocht. Zijn er diverse schotel monteurs te vinden die schotels "kunnen" uitrichten. Zoek eentje waar van u het prijs kaartje het meest aantrekkelijk vindt. Dan weet u zeker dat de wavefield/frontier optimaal uitgericht is naar uw wensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

© $prietje: dat je me niet meer wil helpen is jouw goed recht. Ik vind het echter wel merkwaardigdat je hier naar cijfers kijkt. Je kan het serieus, sarcastisch of humorvol bedoelen maar dat kan ik niet weten omdat de smilies ontbreken... Ik geef gewoon niet zo snel op. Ik breek mijn hoofd erover dat ik de gegevens goed gebruik maar dat het toch mislukt.

 

@sjaak ik heb ooit met 1 lnb 87 gehaald, iemand zei hier dat ik de elevation verkeerd had, dus denk ik dat ik betere scores kan halen als ik de waardes wel goed zet...Dit blijkt nu dus verkeerd te gaan, maar raar is natuurlijk dat ik alles goed heb ingesteld maar toch niets ontvang met de juiste gegevens.Skew, elevation, lnb staat goed, alles is waterpas... Ik ga dan toch denken dat het aan iets anders ligt en vroeg indirect mensen mee te denken.

 

Ik zat zelfs te kijken of ik de schotel überhaupt wel goed in elkaar heb geknutseld.. Ik hou daarin dus elke optie open

aangepast door Loek2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...