Ga naar inhoud


Wavefield T55 uitrichten


Loek2

Aanbevolen berichten

Beste Sjaak(k)

 

Ik gebruik de Satlex calculator met de mogelijkheden die deze calculator biedt. Dat jij deze mogelijkheden niet kent kan ik niet helpen en dan nog te beweren dat ik de calculator verkeerd gebruik is helemaal lekker stom.

Die vakjes om orbitposities in te vullen staan daar toch niet voor niets. Wat maakt het voor zo’n rekenprogramma nu uit of er op die positie aan de Clarkebelt nu wel of geen satelliet hangt. Dat je satellietnamen kunt aanklikken is alleen maar voor het gemak van de gebruiker gedaan.

En als je naar de twee verschillende berekeningen kijkt, dan zie je dat de onderlinge berekende afstand tussen de lnb’s precies hetzelfde is, alleen zijn ze allemaal iets opgeschoven zodat er één lnb precies op nul komt te staan.

Als je de calculator van Visiosat gebruikt, komt er altijd één lnb precies in het midden te staan, gewoon lekker handig om daar je schotel op uit te richten.


Met de opmerking die je maakt laat je zien dat je er maar weinig van snapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Loek

 

Als jij een schotel gaat afstellen en je moet na elke kleine verandering de ladder afklimmen om beneden te gaan kijken of je beeld hebt, dan ben je gewoon verkeerd bezig. Op die manier kun je er wel een week over doen voordat je de satelliet gevonden hebt en dan nog staat die niet optimaal.

Ik raad je aan je satellietontvanger op dak te zetten met een klein tv-tje er bij. Dan heb je hem zo gevonden. Je hebt notabene een plat dak, dat moet toch geen probleem zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry dat ik me  er effe mee bemoei maar die theoreticus sprietje heeft wel een enorm aantal leden hier perfect geholpen met het afstellen van hun schotels (mij inc) en zonder hem hadden er toch nog veel een probleem ermee

ik heb dit topic helemaal gevolgd en ik vind dat ie toch zijn best heeft gedaan erop

 

groetjes blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu ja als je het concept van de T55 niet begrijpt kun je lang blijven pielen.

 

het concept is,

dat eenmaal een NUL positie gekozen en de skew + elevation ingestelt is conform je locatie er niets meer aan de schotel wijzigt

 

alles rechtevenredig meeschuift betreffende de overige LNB's met dezelfde onderlinge afstand die uit de satlex berekening naar voren komt

 

dus je moet niet de schotel per satelliet positie gaan tilten en skewen, eenmaal ingesteld op locatie enkel de tussenafstanden van LNB's aanhouden.

 

zo fix als alle posities op die Clark-belt staan zo definitief zijn dus ook de tussenafstanden van de LNB's op een T55

jij kiest dus enkel wie op -0- staat of gebruikt de virtuele 0-positie.

positie Oost in tabel invoeren

positie West in tabel invoeren

=> daaruit volgt de virtuele -0- positie

de tabel laat zien waar 19,2 Oost dient te staan op de gebogen mount

 

eenvoudiger kunnen we het maken,

bijlage is enkel een voorbeeld, maar die excel sheet is hetzelfde als de online satlex calculator

ciao

O Yeah

Yello

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige gaan hier volledig off-topic of suggeren dat IK er niets van begrijp (min of meer) als het niet lukt... Maar zoals gezegd, ik heb alle gegevens goed in praktijk gebracht en alsnog doet de boel het niet.

 

Wat ik me nu sterk afvraag, de gegeven gegevens gaan uit van de WaveFrontier, terwijl dit een Wavefield is... Zijn die identiek aan elkaar?

aangepast door Loek2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Met een satellite finder, zelfs in een rudimentaire vorm heb je binnen 5 minuten beeld.

Een ontvanger is ongeschikt om je eerste fix te krijgen bij het uitrichten van zo'n schotel.

Zelfs wanneer je de sterkte meter van de ontvanger gebruikt, de tuner moet eerst locken voordat die uitslaat.

Koop gewoon zo'n ding van 10 euro welke piept of een metertje heeft en beweeg je schotel heen en weer tot je signaal hebt.

Daarna kan je de ontvanger aansluiten en kijken welke satelliet je gevonden hebt.

 

Heb je eenmaal de centrale goede satelliet gevonden is de rest kinderspel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige gaan hier volledig off-topic of suggeren dat IK er niets van begrijp (min of meer) als het niet lukt... Maar zoals gezegd, ik heb alle gegevens goed in praktijk gebracht en alsnog doet de boel het niet.

 

Wat ik me nu sterk afvraag, de gegeven gegevens gaan uit van de WaveFrontier, terwijl dit een Wavefield is... Zijn die identiek aan elkaar?

hoho, u wijzigt vier maal de skew + elevation... dat lijkt me niet efficient met een satlex wavefrontier calculator die er maar een enkele op locatie toont.

als je het niet werkende krijgt, zijn misschien die oude LNB s stuk en of de coax aansluiting rot

(die LNB s leken echt al oude patatten op je fotootjes)

 

als je daarnaast niet de juiste tunerconfiguratie hebt ingesteld via de diseqc abcd en de volgorde van de poorten aan die diseqc switch kun je lang zoeken.

eenvoudig abcd

13,0 Oost

19,2 Oost

23,5 Oost

28,2 Oost

 

ciao ;)

O Yeah

Yello

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alles zonder switch ingesteld, enkel en alleen om 19.2 op te zoeken. Ook heb ik de nieuwere lnb voor de oude lnb ingewisseld (deze hoeft amper gedraaid te worden, dus de ene die op 13.0 was gericht heb ik gewisseld met 19.2) 

 

Ik had trouwens de switch al zo ingesteld beste Tonskidutch  ;) (eigenlijk vanaf begin al goed) En ja het lukte ook niet via de gegeven gegevens vd site... 

 

Idd ze zijn heel erg oud, dus die raad neem ik mee..  :lol:

 

De advies die ceesv geeft is idd een goeie... Alleen heb ik nu alles weer in de oude situatie, welliswaar 19.2 niet op 0 en ook de elevatie is eigenlijk niet goed, zo ook de scew, maar heb beeld en de locks hebben zeer respectabele cijfers... Zonet alles bij elkaar gebonden en netjes afgewerkt. KLAAR! Eind goed al goed..... Thanx allen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

pak ik hem weer op ... :D

 

we gaan verder met de wavefrontier / wavefield

de nieuwe, die vervanging moet perfect worden

 

1 ) situatie op locatie ook met dishpointer afbeelding op 19,2 Oost (afbeelding gecopieerd)

2 ) situatie op locatie met CAD tekening

3 ) beide gemerged / samengevoegd, resultaat een hulp qua uitrichting op oog en duim

 

de wf instellingen (satlex of de spreadsheet) per satpositie zo goed als het kan, los vast per LNB klem

 

zo nu de klemmen minimaal schuiven

 

als mń handen aan de LNB komen (tja ben ik magneto? ) dan wijzigen de ontvangstwaarden

dus telkens loslaten en luisteren naar de biepert

 

we gaan voor 90% met die kabellengten.

 

ciao

 

 

O Yeah

Yello

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...