Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Heb een motorhome met een  megasat WSTA PT100 +denson ds 400 maar kan  VTM niet ontvangen in spanje .

Weet er iemand wat er fout is andere zenders geen probleem.

De dealer in Essen ( B) van megasat weet het ook niet !

Alvast bedankt voor jullie reacties.

albert spanje.bmp

aangepast door strupeke

Beste strupeke

Welkom op dit forum

Ik ken de megasat WSTA PT100 niet maar ik denk dat de skew van de lnb niet automatisch ingesteld wordt want er zijn maar weinig zelfzoekende schotels die dat hebben.

In Alicante bijv. moet de skew van de lnb 20 graden zijn, d.w.z. dat als je in de richting van de satelliet kijkt, hij 20 graden tegen de wijzers van de klok ingedraaid moet staan. Zit je nog zuidelijker, dan moet de skew nog groter zijn. Mogelijk is ook de schotel te klein want voor Zuid-Spanje heb je een schotel van 80-100cm nodig om de Astra 23,5 te ontvangen.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Sprietje, bedankt voor het antwoord, de motorhome is van mijn vader, en die krijgt het niet opgelost ! ik doe navraag hoe groot de schotel is.

Geplaatst:

Beste strupeke

Ik ken de Megasat WSTA PT100 niet maar Google ook niet en en dan kan het bijna niet anders dan dat dit type niet bestaat. Graag zou ik dus het juiste type willen weten.
Waar zit je ongeveer in Spanje?

Geplaatst:

Het is in ieder geval een megasat, type en grote laat ik u nog wel weten morgen,  het gebied is Spanje Girona ampuriabrava.

Geplaatst:

Beste strupeke

Het is slechts een 37cm-schotel en dat is veel te klein om in Spanje de Astra 23,5 goed te ontvangen,

zie de footprint als bijlage. Er zit wel een automatische lnb-skew op dus een verkeerde skew-instelling zal wel niet het geval zijn.

Het is onbegrijpelijk dat de dealer in Essen waar deze Megasat gekocht is niet weet hoe het komt dat jij
bepaalde zenders van de Astra 23,5 niet meer kunt ontvangen in Spanje. Zou je nog 25km zuidelijker rijden, dan ontvang je de Astra 23,5 helemaal niet meer. Ze hebben met hun 20 jaar ervaring volgens de website dus maar weinig geleerd.

post-60869-0-56614800-1373150012_thumb.jpg

Geplaatst:

Sprietje, we dachten het al in die richting, we zijn ook niet op de hoogte van sateliet ontvangsten en toestanden.

alvast ben ik blij hier het forum gevonden te hebben.

Ik ga hem vragen wat hij nu gaat doen !

bedankt alvast.

Sprietje, op de webside van die firma hier de link http://se-b.be/mobielhome/megasat.html  staat er niet bij hoe groot de schotel is, maar groot is die van mijn vader niet inderdaad 37 cm

Maar op de side onderaan staat er wel het ontvangst bereik voor dien schotel de prijs staat er ook nog bij 899 euro, en deze is met astra ruim voor Spanje en met hotbird iets minder volgens webside. :(

aangepast door strupeke

Beste Beste strupeke

Ik heb inmiddels de gebruiksaanwijzing gevonden van je megasat, zie bijlage.

Er bestaan veel verschillende merken en typen zelfzoekende schotels voor op campers en portabele modellen. Slechts weinigen hebben een autoskew, d.w.z. waarbij de schuinstand van de lnb wordt aangepast aan de plaats waar je je in Europa bevindt.

Omdat je in Spanje een skew nodig hebt van ongeveer 20%, is dat bij de meeste camperbezitters het
meestvoorkomende probleem dat zenders niet meer ontvangen kunnen worden. Als mensen hun skew van de lnb hebben aangepast, kunnen ze meestal hun favoriete zenders weer ontvangen. In Algarve in Portugal heb je zelfs een skew van 26 graden nodig.

Maar bij de zelfzoekende schotels worden ook diverse maten schotels gebruikt.
37cm behoort wel tot de kleinste. Er zijn ook volop zelfzoekende systemen die grotere schotels

gebruiken tot 85cm diameter.

De versterking die een schotel geeft, wordt bepaald door het schoteloppervlak.

Zoals je in het kaartje (de footprint van de satelliet) van mijn vorige bericht kunt zien, heb je in een groot deel van Spanje een grotere schotel nodig dan in de rest van Europa.

Waar jij nu zit, heb je een schotel nodig van 60cm geeft Astra SES aan. Nu moet je zo’n kaartje natuurlijk toch wel iets anders lezen zoals het er staat. Er zijn gebieden aangegeven waarbij je een 60cm, een 90cm en een 120cm- schotel nodig hebt maar het is natuurlijk niet zo dat als je die lijn passeert, je ineens een schotel van 30cm groter nodig hebt. Nee, dat gaat geleidelijk aan.

In de randgebieden tegen bijv. het 60cm-gebied heb je al een wat grotere schotel nodig en als je dan net over de grens zit, heb je niet meteen een 90cm-schotel nodig maar is 75-80cm ook voldoende.

Met je 37cm-schotel heb je een schoteloppervlak van 1074cm2. De voorgeschreven 60cm-schotel  heeft een schoteloppervlak van 2826cm2. Dat is dus maar 38% van wat er officieel nodig is. Dat is meestal goed te doen en zeker bij mooi weer, maar is het slecht weer of kom je in de buurt van de randgebieden, dan wordt het signaal te gering en beginnen eerst de zwakste transponders uit te vallen.

Veel camperbezitters in Spanje die wat zuidelijker zitten, hebben een schotel van 85cm. Daarmee kun je tot in Malaga de Astra 23,5 goed ontvangen.

Kijk maar eens naar de bijlage van een schotel met autoskew van 85cm.

Mijn buurman heeft ook een camper en die overwintert meestal in Marokko. Daar lukt het hem met zijn

85cm-schotel ook niet meer om de Astra 23,5 te ontvangen. Dan blijft alleen de Astra 19,2 over.

Jou schotel heeft slechts een oppervlak van 19% van een 85cm-schotel.

Ik hoop dat je snapt dat de Megasat WSTA-PT100PMS niet echt ideaal is voor Spanje. Voor Noord-Spanje kantje boord om nog de Astra 23,5 te ontvangen, verder naar het zuiden totaal ongeschikt voor de Astra 23,5, wel voor de Astra 19,2.

Megasat Campingman Portable Twin Auto Skew WSTA-PT100PMS.pdf

post-60869-0-89867700-1373176618_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Sprietje, wel bedankt voor uw info, weet nu ook veel meer over schotel ontvangsten, ik ging maar op de uitleg van mijn vader voort,die  niet de duurste schotel wou aanschaffen, omdat die er vanuit ging om het juiste te hebben gekocht.

maar waarschijnlijk nu wel het gekende probleem, moet ook nog zeggen vtm ging een klein beetje soms in ampuriabrava. en de rest werkt wel behoorlijk. vele nederlandse zenders.

Geplaatst:

Beste strupeke

Welke transponders en dus zenders die je wel of niet (goed) kunt ontvangen hangt af van de modulatietechniek en foutcorrectie die wordt toegepast.
VTM zit op een transponder met DVB-S2 8PSK met een foutcorrecie FEC van 2/3.
Die is moeilijker te ontvangen dan transponders met QPSK.

De zenders Eurosport HD en History HD met DVB-S2 8PSK FEC 3/4 kun je waarschijnlijk helemaal niet ontvangen maar mogelijk ook niet goed in België met zo’n kleine schotel. 

Sprietje,

Mijn vader is hier nu, het probleem is eingelijk dat VTM ook hier in Belgie Antwerpen bij hem niet lukt, ook die dealer van essen vond het niet !

Hij heeft een kaart van Nederland RTL4 Betalend en deze is in Spanje op astra 1 geen probleem.

De dealer beweerd op freqentie veranderingen bij VTM zelf.

Mijn vader heeft getelefoneerd naar VTM en die beweren een reciever van VTM aan te kopen, alhoewel zijn reciever een denson DS 400 hdm is van maar nog geen jaar oud.

aangepast door strupeke
Geplaatst:

Een ontvanger van VTM aan te kopen? Je bedoeld waarschijnlijk een goedgekeurde TvVlaanderen ontvanger maar de Denson DS400-HDMI is notabene een TvVlaanderen / CanalDigitaal goedgekeurde ontvanger, lees: http://www.Bron: Totaal TV/tests/132/

De zender VTM zit op transponder 12129V. DVB-S2 8PSK 27.000 FEC 2/3 .
Laat de tuner maar eens op die transponder zoeken.

Geplaatst:

Een ontvanger van VTM aan te kopen? Je bedoeld waarschijnlijk een goedgekeurde TvVlaanderen ontvanger maar de Denson DS400-HDMI is notabene een TvVlaanderen / CanalDigitaal goedgekeurde ontvanger, lees: http://www.Bron: Totaal TV/tests/132/

De zender VTM zit op transponder 12129V. DVB-S2 8PSK 27.000 FEC 2/3 .

Laat de tuner maar eens op die transponder zoeken.

Deze info ga ik doorgeven, en laat nog iets weten.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen