Ga naar inhoud


Rutte hoeft niet te bezuinigen


1pm

Aanbevolen berichten

Effe een beetje logisch nadenken.

Wat doe je zelf als er door wat dan ook plots minder geld binnen komt?

 

Meer geld uitgeven en nog hogere schulden maken omdat het dan vanzelf weer goed komt?

Of toch kijken welke schulden er (door je voorgangers) zijn gemaakt en er voor zorgen dat je niet nog zwaarder in de schulden komt?

Ik denk dat dat de meesten van ons dan toch de tering naar de neering gaan zetten en gaan kijken waar op bezuinigd kan worden.

Vaak gaan de (op dat moment) te dure abonnementen er uit, wordt er gestopt of gemindert met bijdragen aan van alles en nog wat, kan die bank of eettafelset nog wel een jaartje langer mee, wordt de auto een jaar later ingeruild enz. dus er wordt bezuinigd op de uitgaven om deze, zoveel mogelijk, in gelijke pas te laten lopen met de inkomsten.

 

Maar nu kom je als regering aan de macht omdat er voorheen nogal wat schulden en uitgaven zijn gemaakt/geweest die eigenlijk te hoog gegrepen waren en probeer je dat recht te zetten. 

Maar dan komen de problemen, de mensen die de schulden in de voorgaande jaren veroorzaakt hebben zien hun geesteskindje ten dode opgescheven en willen niet meewerken, de mensen die al die tijd gebruik en ook misbruik van alles hebben gemaakt willen niet meewerken.

Om de tekorten weg te te kunnen werken kan/mag je niet alleen die groep aanspreken waar de kosten gemaakt zijn (dat is niet sociaal) maar als je ze over iedereen verdeeld begint iedereen te morren omdat ze opgezadeld worden met zaken waar ze part nog deel aan hebben gehad.

 

Het probleem is altijd dat men, in dit soort situaties, dan massaal naar een ander gaat wijzen, daar zijn de kosten gemaakt en daar moet men het dan maar vandaan halen.

Maar wat men vergeet is dat als je naar een ander wijst er maar 1 vinger richting de ander gaat, 1 vinger de lucht in wijst en 3 vingers naar jezelf wijzen.

Want als men dan eerlijk is en gaat kijken hoeveel men zelf van allerlei voorzieningen gebruik heeft gemaakt om er zelf ook beter van te worden dan zijn dat er vaak toch meer dan je zou denken en die voordeeltjes wil een ieder toch niet graag kwijt. 

Voorbeelden?

Zou je nog naar een zwembad gaan als je 20 euro per bezoek moet betalen omdat dat pas kostendekkend is?

Betaal je 1000 euro per jaar voor je voetbalclub omdat het onderhoud ed. van de velden dan pas rendabel is?

Betaal je die operatie van 10.000 euro voor een heupoperatie zelf?

Betaal je die medicijnen van 20 euro per stuk zelf waar je er 3 van op een dag nodig hebt?

 

De meesten zullen dit toch met nee beantwoorden en op zich is dat maar goed ook dat dit anders geregeld is omdat er anders maar weinig zullen zijn die dit nog kunnen betalen.

 

Maar dat allerlei kosten niet steeds maar door kunnen groeien zal een ieder toch duidelijk moeten zijn.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Eerst even nagaan hoeveel belasting plichtigen er zijn in Nederland is gemakkelijker.

Jij schrijft "de Nederlander"... Dus ik nam aan dat je het over iedere Nederlander had, niet alleen de belastingplichtigen..

Ik kan bij het CBS niet zo snel het aantal belastingplichtigen vinden, maar ik neem dan als maar als maatstaf het aantal inwoners tussen 20 en 65 jaar oud. (OK, een getal van 2012) Dat is 10 091 782,5 . (Waar die halve vandaan komt weet ik ook niet, maar zie hier: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=70233ned&LA=NL )

Dan kom ik met de berekening nog altijd uit op het respectabele aantal van 934210 windmolens....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus nogmaals ik doel niet op het programma van welke politicus dan ook,

maar juist het probleem dat het nagenoeg onmogelijk is om het roer om te gooien

wanneer het gros van de heren in Den Haag jou als een bedreiging ziet.

Dat geldt niet alleen voor de heren in Den Haag, daar hebben ook bv media zoals Elsevier en de Telegraaf een behoorlijk handje van.

Wie kent de lastercampagne van de Telegraaf niet meer met rampspoed als Emile Roemer toch in het torentje zou komen.

Niet in de rubriek politiek maar op de voorpagina en dat dagen lang.

 

Toen na het regeerakkoord de mensen met 4 keer modaal toch meer zorgpremie moesten betalen was het land te klein.

Voornamelijk de Telegraaf was weer een campagne begonnen tegen MarX Rutte die het nivelleren had toegestaan.

Rutte moest zich redden met teksten als "Dit gaan we niet toestaan want straks moeten we zelfs verschillende prijzen voor een kopje koffie gaan betalen,hahaha."

Toen een paar maanden later besloten werd dat mensen met verschillende inkomens, verschillende huren voor dezelfde woningen moesten gaan betalen, hebben we Rutte en de Telegraaf niet meer gehoord.

Dat is toch maar voor de minder verdienenden een probleem en dan tellen principes niet meer.

En zeker niet als daarmee de waarde van hun eigen koopwoningen veilig gesteld zou kunnen worden.

 

Degene die de media heeft heeft de macht.

Waarschijnlijk één van de redenen dat die zelfde groeperingen zo graag op de PO willen aanvallen en bezuinigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Met zo'n figuur aan de macht maak je je volstrekt belachelijk in het buitenland en is je economie zo naar de klote.

 

Ja, nu gaat het lekker zeker met die politiek correct figuren aan de macht ? Laat me niet lachen !

Als je een net pak aantrekt met dito stropdas en je laat je niet te extreem uit dan wordt

je geaccepteerd al help je ondertussen een compleet land naar de kl*ten.

Kijkt maar eens naar Pechtold, een nietszeggende gladjanus die ons hele hebben en houden liefst

aan de EU zou verkwanselen en ook nog allerlei gammele constructies mogelijk maakt zoals het

Kunduz wangedrocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je zoiets doet, is het afgelopen met de democratie! Omdat JIJ, satcat, je niet vertegenwoordigd voelt dooreen bepaald iemand, wil nog lang niet zeggen dat hij of zij niet bekwaam is om een land op een goede manier te regeren.

Oh ja... volgens mij mocht Wilders, ondanks zijn respektabel aantal stemmen, nu niet meedoen... en wat zie ik... ook nu is de economie helemaal naar de klote, zoals je het zo mooi verwoord hebt.

Nou volgens mij mocht hij niet mee doen omdat zijn partij één van de verliezende partijen was en tevens het vorige kabinet Rutte getackeld had.

Een grote groep eerdere Wilders-stemmers bleken toch liever Rutte te stemmen vandaar dat deze regering er nu zit.

 

Als je als partij, een handelsland als Nederland wil gaan isoleren door discriminatie van bevolkingsgroepen, uit de EU en de Euro te stappen en je land durft te vergelijken met Zwitserland en Noorwegen dan bewijs je niet te weten waar het over gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij schrijft "de Nederlander"... Dus ik nam aan dat je het over iedere Nederlander had, niet alleen de belastingplichtigen..

Ik kan bij het CBS niet zo snel het aantal belastingplichtigen vinden, maar ik neem dan als maar als maatstaf het aantal inwoners tussen 20 en 65 jaar oud. (OK, een getal van 2012) Dat is 10 091 782,5 . (Waar die halve vandaan komt weet ik ook niet, maar zie hier: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=70233ned&LA=NL )

Dan kom ik met de berekening nog altijd uit op het respectabele aantal van 934210 windmolens....

 

 

Dit is het rekensommetje voor windmolens met de SDE + regeling 2013:

 

Het totale subsidie budget voor voor de diverse duurzame energie vormen bedraagt voor 2013 3 miljard. En de Staat heeft hierbij al aangegeven dat deze subsidiekosten worden doorberekend aan de gebruiker en niet ten laste van de staatskas gaan komen. 

 

Rekenvoorbeeld SDE+ bijdrage – Wind op land < 6 MW (Is grofweg 1 kleine molen)

Basisbedrag fase 1 (vrije categorie) 8,75 €ct/kWh
Maximum aantal vollasturen fase 1 2.640
Basisbedrag fase 2 (vrije categorie) 10,00 €ct/kWh
Maximum aantal vollasturen fase 2 2.240
Voorlopig correctiebedrag 2013 5,5 €ct/kWh
Voorlopige bijdrage SDE+ 2013 fase 1 8,75 – 5,5 = 3,25 €ct/kWh
Voorlopige bijdrage SDE+ 2013 fase 2 10,00 – 5,5 = 4,50 €ct/kWh
Maximale subsidiabele jaarproductie bij een installatie met een vermogen van 3 MW
bij aanvraag in fase 1: 3 * 2.640 = 7.920 MWh
bij aanvraag in fase 2: 3 * 2.240 = 6.720 MWh
Voorlopige bijdrage SDE+ 2013 bij aanvraag fase 1 32,5 * 7.920 = € 257.400,-
Voorlopige bijdrage SDE+ 2013 bij aanvraag fase 2 45,0 * 6.720 = € 302.400,-
 
De subsidie periode bedraagt 15 jaar. Hier zijn plannen voor 3 molens. Daar moet dan elk jaar bijna 1 miljoen aan subsidie bijgelegd worden.
 
Zinloze ouderwetse mechanische techniek. Het Centraal Plan Bureau heeft het onderzocht en komt met het advies de windmolen ontwikkeling voorlopig 5 jaar op te schorten.
 
De enigen die er van profiteren zijn de grondeigenaren, veelal boeren, de bouwers en de onderhoudsdiensten. En de gebruikers krijgen de lasten op hun dak. Forse energie heffingen komen er aan.
 
Groet,
 
 
Bram
Link naar reactie
Delen op andere sites

daarom ook allemaal gaan demonstreren op 21 september in Den Haag.....tegen Rutte II.

 

En dan?

 

Weer voor een regering kiezen die de tekorten nog verder op laten lopen en dan over 2 jaar opnieuw verkiezingen omdat dan toch blijkt dat we onze schulden niet meer kunnen betalen met een nog grotere crisis als gevolg? 

 

Ik ben altijd groot gebracht met dat als je iets wilt hebben je er eerst voor gaat sparen en pas als je het geld er voor hebt ga je kopen wat je graag wilt hebben.

Als meer dat zouden doen dan waren de problemen voor velen ook veel minder omdat ze zich dan niet zo diep in de schulden steken en tegenvallers eenvoudiger op zouden kunnen vangen.

Ik haal altijd het voorbeeld van een vriend van mij aan.

Toen hij 18 was en een rijbewijs had gehaald ging hij naar de bank om geld te lenen voor zijn auto

toen hij samen ging wonen ging hij naar de bank voor de inrichting van zijn huis

toen hij ging trouwen ging hij naar de bank om de bruiloft te betalen.

toen hij een eigen huis wilde kopen ging hij natuurlijk weer naar de bank maar kon daar al niet genoeg krijgen om het huis te kunnen kopen wat hij wilde. 

Nu na zijn scheiding zit hij met zijn ruim boven modaal inkomen nog steeds in een tig onder 1 kap woning met een top beleggingshypotheek die natuurlijk ook nog eens aflossingsvrij is gemaakt, maar desondanks nog maar net betaald kan worden en hoeft er maar iets te gebeuren en hij kan niet meer aan zijn verplichtingen voldoen. 

 

Met de overheid gaat het precies hetzelfde, ga je telkens maar weer meer geld uitgeven dan wat je hebt dan kom je vroeg of laat in de problemen.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat je dan beter op tijd in kan grijpen dan wachten tot het te laat is en anderen de regie over gaan nemen, want dan gaat het pas echt pijn doen.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo werkt dat ook bij de overheid.

Er wordt volop vanalles en nog wat gedaan.

Maar er wordt zo met de botte bijl gehakt dat er een record aantal mensen werkeloos thuis zit.

Hoe moet een land geld verdienen als de mensen thuis zitten en alleen maar geld kosten.

Deze mensen geven nauwelijks geld uit dus dat kost weer meer banen.

De eerste schijf inkomstenbelasting is verhoogd, leuk voor de schatkist maar dit geld wordt niet meer door de mensen uitgegeven en kost dus banen.

 

De laatste economische cijfers gaven weer meer tegenvallers aan door oa meer werkeloosheiduitkeringen dan verwacht.

Wat gaan ze dan weer doen? Bezuinigen!

Wat gaat er dan weer gebeuren, juist, meer werkelozen.

Wat krijgen we volgend jaar te horen, juist, weer tegenvallers!

 

Economie is voor de helft psychologie.

Door alle somberheid houden zelfs mensen met geld de hand op de knip,want je weet niet waneer je zelf werkeloos gaat worden.

Hoe krijg je dan toch de mensen aan het uitgeven?

Onze regering met hun politici in de kamer menen dat te moeten doen door elke dag wel weer een ander proefballonnetje op te laten met nieuwe bezuinigingen die dan door de ander weer wordt afgeschoten.

Er wordt zoveel geouwehoerd dat iedereen nu het idee heeft alsof er enorm veel bezuinigd is maar in de praktijk blijkt dat nog helemaal niet zo.

Maar de markt ligt hierdoor nu wel op zijn gat met nog meer werkelozen tot gevolg.

 

Gelukkig heeft Plasterk zojuist bevestigd dat er in de praktijk nog bijna niets effectief bezuinigd is en dat de klappen voor de burger nog moeten komen.

Bedankt Plasterk voor deze hart onder de riem.

 

De regering had toch beloofd om ons met rust te laten met bezuinigingen tot augustus om de economie een kans te geven?

Ik merk er niets van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het schulden verhaal op meerdere manieren bekijken.

 

Je kan rekening houden met de inflatie van gemiddeld 3%/jaar (schulden worden automatisch 3% per jaar minden)

daar tegen moet rente betaald worden (nu tussen de 0 en 1 %).

 

De loon matigingen van vroeger was al het begin van de oorzaak crisis ,je kreeg ieder jaar 3% minder loon dus

minder geld om uit te geven.

(België doet het bv beter omdat per wet de loon automatisch met de inflatie aangepast wordt zodat de koopkracht

op pijl blijft)

 

Somber denken is natuurlijk gift is nergens goed voor maakt het alleen maar erger.

Bezuinigen is ook gift daarmee draai je de economie de nek om (consument koopt niets, producent heeft niets te produceren, failliet enz).

 

Gewoon even geld erin pompen dat de winkels weer wat te doen hebben dan komt de productie ook (omzet)

de inflatie zal even oplopen maar heeft ook weer een gunstig effect dat schulden sneller minder waard worden :=)

 

En nu een denkertje als er schulden zijn van de staat aan wie heeft de staat dan de schulden maw wie

is de financier van de staat .

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dat ook komt omdat het woord bezuinigen telkens maar weer verkeerd gebruikt wordt.

Als ik het woordje bezuinigen hoor dan is het vrijwel zeker dat er niet ergens bezuinigd wordt (dus minder geld wordt uitgegeven) maar dat er weer ergens een lastenverzwaring komt.

 

Wil men bezuinigen dan doe je dat als 1e op de luxe zaken, dus zaken waar geld aan uitgegeven wordt maar waar je vraagekens bij kunt zetten of het ooit wat oplevert.

 

en ja dat kost op sommige gebieden arbeidsbanen, maar zoiets noemens ze herstructurering van de arbeidsmarkt.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

en ja dat kost op sommige gebieden arbeidsbanen, maar zoiets noemens ze herstructurering van de arbeidsmarkt.

 

 

 

Gerrit

Dan blijft alleen de voedsel industrie over al het andere is luxe en niet nodig.

Is natuurlijk eeuwig zonde om bv de technologie bedrijven weg te bezuinigen omdat de markt

kunstmatig weggehaald wordt .

NL heeft al teveel bedrijven laten gaan (luchtvaart/auto/trein enz enz) alles

moeten we nu duur importeren en kunnen het niet betalen waardoor de schulden komen.

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Volgens mij is het beleid op dit forum voor wat betreft het niet mogen voeren van politieke discussies toch heel erg duidelijk.

 

Des te merkwaardiger dat een moderator er dan gewoon aan mee doet, in plaats van het topic te sluiten. ;)

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...