Ga naar inhoud


64cm Triax met Triple-lnb of (Big) Bisat


Miauw

Aanbevolen berichten

Ik wilde dit bericht eerst in het onderwerp schotels plaatsen, maar het lijkt mij nu beter hier op z'n plek:

 

Ik ben langzaam weer aan het rondneuzen wat een goede schotel voor mij zal zijn.

 

Ik voel meteen de vraag komen, waar wil je naar kijken?

 

Tja,dat is juist erg lastig als ik niet weet wat er aan leuke programma's op de diverse satellieten zitten. Een lijst is leuk, zou ik ook graag een link van willen hebben, maar om de hele avond te zitten zappen om overal door te komen is voor mij grote onzin, wat moet ik met 8 satelieten met 1000 kanalen per stuk?

 

Ik vond in het begin de Bisat erg mooi, later de Big Bisat en nu de 64cm Triax met Triple-lnb.

 

Als eerst zou ik graag een link willen hebben wat op de diverse satelieten zit.

 

Ik denk aan de Nederlandse zenders van het STB-pakket samen met Nederland 1 HD, 2 HD, 3HD en BVN, ook de Engelse BBC en andere Engelse zenders en een aantal Duitse zenders waaronder Deluxe music en wat andere commerciële vindt ik best leuk.

 

Weet iemand of het Engelse Film4 nog (ongecodeerd) te ontvangen is?

 

Inmiddels heeft bij mij de 64cm Triax met Triple-lnb de voorkeur, ik kan daar ook meerdere ontvangers op aansluiten, maar dan is het wel handig als de smartcard intern te delen is. Heeft iemand bij deze opstelling al last van beelduitval gehad, of kan deze combinatie wel een behoorlijke sneeuw en regenbui wel verwerken?

 

Wat mij best leuk lijkt zijn de feeds, maar puur uit nieuwsgierigheid en misschien interreseerd het mij
naderhand niet eens meer, maar het kan best grappig zijn heb ik wel eens vernomen, het is echter geen pré. Ik lees ook vaak dat ze gecodeerd zijn, of dat er in een aparte modus wordt uitgezonden.

 

Wat moet ik met de andere schotels? Ik heb geen idee, wel dat ik nieuwsgierig ben, maar waarom kosten maken voor iets wat achteraf misschien toch zonde is.

 

Wat mis ik aan de Hotbird?

 

Wat mis ik aan de andere verschillende posities als ik geen zware dure Big Bisat zou nemen?

 

Als ontvangers zit ik aan een paar Samsung TV's voor satelliet te denken, maar ook aan één of twee VU ontvangers met mogelijk een dubbele satelliet tuner en een DVB-T tuner (weet even niet welk type) die goed ondersteunt wordt. Ik wil kunnen opnemen, als het even kan intern en het eventueel later
kunnen kopiëren naar een DVD-RW zodat ik de opname als het nodig is mee te kunnen nemen.

 

Ik heb een hekel aan lawaaimakers, dus satelliet ontvangers waarvan je de ontvanger (fan) kan horen.

 

Kunnen de Samsung TV's die voor satelliet ontvangst gemaakt worden ook eventueel kabel en of DVB-T aan?

 

Ik ga niet over de kop naar de winkel, maar vervang waar nodig, maar wel met in het achterhoofd dat als ik van CDS af wil, wel wat aan de diverse aangeschafte spullen heb.

 

Stap voor stap ben ik mijn lijnen aan het uitzetten, maar het moet ook leuk blijven als CDS gaat klieren.

 

Ik kijk op dit moment al een jaar of 6 satelliet TV met het STB-pakket via de Astra1, maar de schotel moet ik wel gaan vervangen i.v.m. dat het een slechte no name schotel is en steeds slechter aan het worden is, die heeft eigenlijk nooit goed een brandpunt gehad en is aan het wegroesten.

 

Als ik het goed heb, dan gaat in totaal om 4 satelliet ontvangers, 2 voor direct in de TV en 2 voor 2 aparte ontvangers, maar ik ben niet helemaal zeker van mijn zaak, wel dat het HD voorbereid moet zijn.

 

Ik zou met 1 kaart 4 ontvangstmogelijkheden willen benutten, maar weet niet of dat intern kan.

 

Ik denk naar een LED LCD TV van 82cm of misschien een stap hoger te gaan, maar ik weet niet wat er zoal te koop is. Kan een Samsung TV in de standbymodus ook signaal doorgeven aan opnameapparatuur?

 

Kan de opname apparatuur ook meerdere kanalen tegelijk opnemen, ook van 3 verschillende astra satellieten tegelijk?

 

Alles moet ook energiezuinig werken, want ik zit niet op een dure energierekening te wachten.

 

Echter als ik CDS er uit gooi, wel satelliet voor de vrije kanalen erbij hou, maar op IPTV zou overstappen, wat heb ik dan aan mijn bovenstaande plan? IPTV is zich steeds verder aan het intregeren, maar mogelijk kunnen delen wel met elkaar overweg.

 

Nogmaals, het is een stappenplan, maar ik weet niet of dit de juiste weg is.

 

Ik ben nieuwsgierig naar de verschillende meningen, want ik wil een bewuste keuze maken.

 

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste ilseonline


Hier kun je de satellieten en zenders bekijken:
http://www.lyngsat.com/europe.html

De Engelse zender Film Four is gewoon ongecodeerd te ontvangen.

Wil je wat meer regenseserve, dan kun je de triple-lnb ook op een Triax 78 zetten. Het vereist wel iets meer nauwkeurigheid bij het afstellen maar vooral voor de Astra 23,5 een flinke verbetering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze http://nl.kingofsat.net/ kun je ook een hoop vinden.

Ben het ook met Sprietje eens 64cm is wel erg benauwd voor 3sats.

 

Heb momenteel een 64cm met Triple-LNB. Wat zijn "goede" waarden bij goed weer om wat regen-reserve te hebben. Is hier bij installatie getest met de tuinslang (orkaan  :grin: ) en leek me goed stand te houden.

 

Heb daarnet een paar "metingen" gedaan en die lijken me niet slecht:

19,2E: 11,0 -> 11,5 dB

23,5E: 12,5 -> 13,0 dB

28,2E: 12,0 -> 12,5 dB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste bunbun


Een satellietontvanger is geen meetinstrument en daarom moet je niet blind varen op die waardes. Als je een andere satellietontvanger aansluit kunnen de waardes flink anders zijn. Mooi is in ieder geval dat je het beste signaal hebt op de Astra 23,5 waar het ook het hardste nodig is.
Ik zou zeggen, wacht eens rustig af en kijk eens bij slecht weer wat je ontvanger doet. Zolang je de zenders Eurosport HD en History HD goed kunt ontvangen, is er weinig aan de hand. De zender BNT World op 12207V, 27500, FEC 5/6, DVB-S2 8PSK zal bij regen het eerste wegvallen, eerder nog dan Eurosport HD en History HD. Deze zender staat gewoon in de CanalDigitaal fastscanlijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beeld valt altijd uit net dat je zit te kijken, hoe is het mogelijk hé. ;)

Waarom dan geen Triax 78 gemonteerd, de regen reserve op 23.5E is dan veel ruimer en dat voor een paar luttele euro's.

 

Afdankertje van een collega die noodgedwongen satelliet moest wegdoen  ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste bunbun


Met een tuinslang kun je geen flinke regenbui nabootsen, wel wat betreft het nat worden van de koppen maar niet wat betreft het tegenhouden van de signalen die van de satelliet komen.

Je moet je bedenken dat bij een flinke regenbui de signalen wel 20 tot 30km door de regen moeten.
Een triple-lnb heeft normale koppen en die zijn veel minder gevoelig voor regendruppels die het signaal tegenhouden dan smalle lnb’s.
Een triple-lnb heeft dus altijd een voordeel t.o.v. smalle lnb’s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een triple lnb heeft ook het grote voordeel dat je niet nog eens losse switches aan moeten kopen met het nodige aansluitwerk.

 

Ik ben zelf geen voorstander van een Triple lnb in een 78cm schotel daar deze daar niet voor gemaakt zijn. Het signaal op Astra 1 en 2 zal dan MINDER zijn dan met een 64cm. Puur omdat de LNB gemaakt is voor een 64cm schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje,

 

Ik ben je al een tijdje aan het volgen, heb jou tekeningen van de brandpunten van een 78cm shotel met de betreffende triple LNB doet, maar wat gebeurd er met harde wind, want ik woon dicht aan de kust iets hoger dan Amsterdam in Nederland?

 

Ik krijg een 64cm Triax schotel, want die heeft mijn vader over en is het testen dus geen probleem.

 

Ik begrijp wel, maar toch niet dat ze de triple LNB niet voor de 78cm shotel hebben gemaakt. Als echter de waarden bij een 78cm schotel beter zijn, dan is het inderdaad wel een aanrader.

 

Het is een eerste stap, maar ik heb nog een berg vragen boven staan.

 

Wat heb ik als pure Hollander aan die andere posities? Engels leuk, Duits ook best aardig, maar de rest, ik zou het even niet zo snel weten, iemand anders wel?

 

Bedank voor de links, maar ik kom daar niet in uit.

 

Feeds zijn leuk, maar volgens mij zijn een hoop kanalen of gecodeerd, of met een ander soort ontvanger alleen te ontvangen, is de schotel dan wel groot genoeg?

 

TV kijken en Radio kunnen luisteren is standaard het belangrijkste, hobby is voor erbij.

 

De CDS kaart moet intern gedeeld gaan worden, mag via kabels, ik kan die toch door de kruipruimte van de flat wegwerken.

 

Ik kan alles gaan herhalen, maar dat is niet de bedoeling, want dan kan ik net zo goed een kopie van het bericht maken.

 

Ik bedoel er niets rots mee, maar ik moet wel de goede keuzes gaan maken.

 

De Beverwijkse bazaar is hier om de hoek, maar het is toch wel een eindje slepen met een schotel voor ik thuis ben, want ik woon niet in Beverwijk.

 

De ontvangers moet ik mee uitkijken heb ik begrepen, er kan namaak spul aanwezig zijn.

 

Ik heb de triple LNB op een 64cm Triax schotel van mijn vader gezien met het STB-pakket, die is daarmee naar het buitenland geweest (Zuid/Oost Frankrijk), heb hem niet horen mopperen terwijl hij gek op golf is dat veel op de Engelse zenders te vinden is, dus slecht zal die niet zijn. Kijken doet hij vooral als het slecht weer buiten is, want anders hoef je niet op vakantie te gaan.

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ilseonline


Om slechts een paar vragen van je te beantwoorden:
 

Je schrijft:

 

“Ik ben je al een tijdje aan het volgen”

 

Zolang het geen stalken is, heb ik er geen probleem mee.


Verder schrijf je:
 

“maar wat gebeurd er met harde wind, want ik woon dicht aan de kust iets hoger dan Amsterdam in Nederland?”

 

Tsja, ik hoop wel dat de schotel stabiel is opgesteld. Dat begint dus met een mast of muurbeugel die stevig gemonteerd is en weinig vering heeft. 

 

Verder schrijf je:


“Wat heb ik als pure Hollander aan die andere posities? Engels leuk, Duits ook best aardig, maar de rest, ik zou het even niet zo snel weten, iemand anders wel?”

Nou, daar kan ik je snel een antwoord op geven.
Stel dat je echt een fan bent om je vakantie in Italië door te brengen, dan is het toch geweldig om ook veel Italiaanse zenders te kunnen ontvangen op de Hotbird. Zeker ook goed om de kennis van de Italiaanse taal op te krikken.

Stel dat je erg met de mode begaan bent. Dan is de Hotbird een geweldige satelliet want daar zitten de meeste modezenders op die vrij te bekijken zijn.

Als je geïnteresseerd bent in wereldpolitiek, dan weet je dat er veel gaande is in de Arabische landen. Het is soms heel interessant om te zien hoe bepaalde landen hun bevolking eenzijdig voorlichten met de tv-beelden van de staatszenders.



Dat is allemaal te zien op de Hotbird.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een triple lnb heeft ook het grote voordeel dat je niet nog eens losse switches aan moeten kopen met het nodige aansluitwerk.

 

Ik ben zelf geen voorstander van een Triple lnb in een 78cm schotel daar deze daar niet voor gemaakt zijn. Het signaal op Astra 1 en 2 zal dan MINDER zijn dan met een 64cm. Puur omdat de LNB gemaakt is voor een 64cm schotel.

Dat kan ook pure marketing zijn. Heb je nog meer argumenten, want Sprietje is het iig niet met je eens en ik lees wel vaker de tip om een 78cm ipv 64cm combi te nemen.

aangepast door SjongeJonge

Topfield 4000PVR, 82 * 72 cmOffsetschotel, 1 LNB, Daewoo buis tv.

Schotel op Astra2 gericht. DVB-T via verlopen Digitenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad SjongeJonge


De triple-lnb is dan wel gemaakt voor een Triax 64 of SAB-schotel maar hij is ook prima te gebruiken op

een Triax 78.

Waar je vaak het eerste aan tekort komt zijn de signalen van de Astra 23,5 zoals Eurosport HD en History HD.
Die Astra 23,5-lnb staat in het brandpunt van de schotel en die geeft op een Triax 78 duidelijk meer signaal. Voor de Astra 19,2 en de 28,2 krijg je niet echt meer signaal omdat de koppen niet precies in de signaalwolk staan maar dat is ook helemaal niet nodig. Die zijn sterk genoeg.

Het vergt wel een heel precies afstellen van de schotel.


Niet alleen op dit forum maar op op flink wat andere forums hebben mensen de triple-lnb op een Triax 78

gezet en zijn uitstekend tevreden.


Zie ook de bijlage hoe de signaalwolken van de twee buitenste satellieten op een triple-lnb vallen.

post-60869-0-61711100-1373466237_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Nou, daar kan ik je snel een antwoord op geven.

 

Stel dat je echt een fan bent om je vakantie in Italië door te brengen,

dan is het toch geweldig om ook veel Italiaanse zenders te kunnen

ontvangen op de Hotbird. Zeker ook goed om de kennis van de Italiaanse

taal op te krikken.

 

Ik ben daar nog nooit geweest, een taalcursus kan ik ook voor een paar euro bij een prijzenstunter halen.

 

 

Stel dat je erg met de mode begaan bent. Dan is de Hotbird een geweldige

satelliet want daar zitten de meeste modezenders op die vrij te

bekijken zijn.

 

Ik ben echt heel eiegenzinnig, ik koop wat ik wil, niet wat de winkel te bieden heeft.

 

Als je geïnteresseerd bent in wereldpolitiek, dan weet je dat er veel

gaande is in de Arabische landen. Het is soms heel interessant om te

zien hoe bepaalde landen hun bevolking eenzijdig voorlichten met de

tv-beelden van de staatszenders.

 

Nee, nee, nee, al helemaal geen politiek, ik ben al allergisch voor de binnelandse politiek, laat staan buiten Nederland.

 

 

Ik moet ook ergens een streep zetten, want elke satelliet heeft zo'n 1000 kanalen, dat is wat overdreven.

 

Ik ben gek op diverse films, maar heb geen zin om daarvoor te betalen, reclame is niet erg, dus vandaag die vraag over Film Four.

 

Ik had mijn zinnen op de Big Bisat al een tijdje geleden gezet, maar al die extra randaparatuur, bedrading en het wegwerken daarvan is wat mij betreft toch wel wat overdreven. Het feedhunten leek mij wel leuk, maar dat zit meestal op een andere satelliet en vaak ook gecodeerd.

 

Ik heb begrepen dat de Astra 3 eigenlijk veel afgeschreven andere Astra satellieten zijn die op een andere plek hebben gestaan, is dat de reden dat de positie 23,5 oost slechter is dan de overige 2 satelliet posities?

 

 

De triple-lnb heeft een heel ander licht op mijn situatie laten zien, het had ook leuk geweest als het een quotro-lnb op de markt voor de Hotbird er zou zijn, maar de triple-lnb heeft mij een heel ander kijk op de situatie laten zien. Ik kan er bijvoorbeeld veel meer ontvangst apparatuur zonder te veel te rommelen op aansluiten, dat zijn ook zaken waar ik naar kijk. Ik ben geen TV verslaafde, het is meer een aquarium waar ik naar kijk. Soms serieus of een film, de rest is bijzaak.

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

'Het is soms heel interessant om te zien hoe bepaalde landen hun bevolking eenzijdig voorlichten met de tv-beelden van de staatszenders.'

 

Eenzijdige voorlichting gebeurd niet alleen door staatszenders. Wat te denken van de Berlusconi zenders, of de commerciele usa (propaganda) zenders, om maar iets te noemen. :)

Topfield 4000PVR, 82 * 72 cmOffsetschotel, 1 LNB, Daewoo buis tv.

Schotel op Astra2 gericht. DVB-T via verlopen Digitenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...