Ga naar inhoud


publieke omroep komt met protestacties


Amager95

Aanbevolen berichten

Nee??

In Duitsland zijn er anders best veel regiozenders actief! Ook in Zweden, Denemarken, Noorwegen zijn er regiozenders actief.

Dat is niet juist.

In Duitsland is een aantal lokale/regionale zenders die 1 transponder delen (met matige beeldkwaliteit, bv Rhein-Main), en "die Dritten" zijn geen regiozenders, maar Länder"senders, dus voor de deelstaat. Daar zit veel algemene programmering in, vaak overgenomen van ARD/ZDF of van een collega-bondsstaat.

Niet vergelijkbaar met Nederland. 

 

Inderdaad werken landen om ons heen met regionale vensters: VK, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk.

Dat is echter wat anders dan zelfstandige regionale zenders 24/7, zoals bij ons.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 86
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Wat ik ook niet snap van de regiozenders is dat ze in een bepaald pakket

 

zitten waar je een abo op moet nemen, het zijn toch ook de

 

rampenzenders voor de regio waar ze in uitzenden."

En hoe wil je die via Satelliet, Digitenne ontvangen bij een stroomuitval tijdens een ramp ?

 

Alleen de FM frequenties van de regionale omroepen zijn de kalamiteiten zenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet juist.

In Duitsland is een aantal lokale/regionale zenders die 1 transponder delen (met matige beeldkwaliteit, bv Rhein-Main), en "die Dritten" zijn geen regiozenders, maar Länder"senders, dus voor de deelstaat. Daar zit veel algemene programmering in, vaak overgenomen van ARD/ZDF of van een collega-bondsstaat.

Niet vergelijkbaar met Nederland. 

 

Inderdaad werken landen om ons heen met regionale vensters: VK, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk.

Dat is echter wat anders dan zelfstandige regionale zenders 24/7, zoals bij ons.

 

Zenders als Niederbayern Tv, Rhein Main tv, etc zijn in mijn ogen wel te vergelijken met Omzoep Zeeland TV, TV Noord etc...  ze zenden weinig zinnigs uit, behalve een kort nieuwsbericht wat tot in de treure herhaald wordt. Dat je dan kiest voor matige beeldkwaliteit en met z'n allen op een kluitje, vind ik normaal... Hoe lang blijf je hangen op zo een zender? Ja, je kijkt het nieuws , het weerbericht... en heel soms eens een programma maar meer niet. Ik toch niet. Ik heb een kleine buitenantenne aan de schotelmast gehangen om de regionale tv te kunnen bekijken als ik dat wil... maar dat doe ik eigenlijk zelden. Wel kijk ik vaak even teletekst om de hoofdlijnen van het nieuws even te zien en dan het weerbericht... maar dat is het dan.

De Derde netten in duitsland zijn volgens mij "echte" regio zenders... met een "echte" programmering, echt goed regionieuws en ook veel eigen programma's. Voor mij is MDR wat dat betreft een echte topper... en de duitse (en Oostenrijkse) "Bundesländer" zijn eigenlijk in nederland provincies, of Län zoals dat in Zweden heet.

 

Het is onzin om al die regiozenders een 24 uur kanaal te geven... zet ze samen op 2, 4 of eventueel 4 kanalen met een roulerend systeem... samen uit een grotere regio. Dat bespaart ontzettend veel geld, en op die manier kunnen ook de regio omroepen met wat minder geld op de satelliet komen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet juist.

In Duitsland is een aantal lokale/regionale zenders die 1 transponder delen (met matige beeldkwaliteit, bv Rhein-Main), en "die Dritten" zijn geen regiozenders, maar Länder"senders, dus voor de deelstaat. Daar zit veel algemene programmering in, vaak overgenomen van ARD/ZDF of van een collega-bondsstaat.

Niet vergelijkbaar met Nederland. 

 

Inderdaad werken landen om ons heen met regionale vensters: VK, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk.

Dat is echter wat anders dan zelfstandige regionale zenders 24/7, zoals bij ons.

Omroep Gelderland enz zijn regionale zenders.

Omroep Apeldoorn is een lokale zender.

 

Waar jij het overhebt zijn lokale zenders, eventueel nog in de naaste omgeving van de plaats te ontvangen.

 

De WDR is een regionale omroep en zendt uit voor Nordrhein-Westfalen. De WDR was ooit samen met de NDR een onderdeel van de NWDR.

Bij Duitsland moet je trouwens een goede onderscheid maken tussen de oude Bondsrepubliek tot en 2 oktober 1990 en de nieuwe en huidige BRD vanaf 3 oktober 1990.

De NDR zendt ook uit voor Mecklenburg-Vorpommern. Later zijn de zenders ORB voor Brandenburg en SFB voor Berlijn (West) gefuseerd tot de RBB en hebben voor beide deelstaat een eigen "venster". De bedoeling was dat de deelstaten ook zouden fuseren, maar dat plan is volgens mij totaal van de baan. Met de komst van de nieuwe BRD is ook een einde gekomen aan de DFF van de voormalige DDR.

 

De WDR maar als voorbeeld: zij hebben 10 studio's ingericht in de deelstaat en deze berichten van uit deze regio. Kijk hier maar eens op http://www.wdr.de/studio/index.html

Deze regionalisering is ook bij de NDR, MDR, BR, SWR (niet SR).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sverige het vergelijken van Nederland met Duitsland en Zweden gaat toch niet helemaal op. Daarvoor moet je het staatsrechtelijk bekijken. Nederland is een gedecentraliseerde eenheidsstaat.

 

Door de geschiedenis van ons buurland heeft Duitsland een grondwet gekregen in 1949 waarbij heel veel macht in het land verdeeld tussen centraal en decentraal. Dus tussen Bonn en de deelstaathoofdsteden. Deze gaan over heel zaken zoals onderwijs maar ook media.

Als voorbeeld is de ARD. Dit is gewoon een samenwerkingsverband tussen de omroepen uit de deelstaten. Ik weet niet of jij het nog kan herinneren maar de Bayerisch Rundfunk was tegen een programma dat werd uitgezonden op de Duitsland 1 ergens in de jaren tachtig. De BR kreeg opdracht van de deelstaatregering München om dit programma niet uit te zenden. In Bayern kreeg men iets anders te zien dan in de andere deelstaten in de toenmalige Bondsrepubliek.

Zweden is een sterk gecentraliseerde natie. Bijna alles wordt geregeld vanuit Stockholm. De drie voormalige streken in Zuid-Zweden, Blekinge, Halland en Skåne die ooit tot 1658 tot het Deense koninkrijk behoorden hebben nog steeds problemen met deze wijze van bestuur. In Denemarken wordt zoveel als het kan decentraal geregeld. Sommigen uit deze streken zouden daarom graag terugwillen naar Denemarken. Skåne is duidelijk een voorbeeld met een vlag die een kruising is tussen de Deense en Zweedse vlag, rood met een gele kruis. En de taal die ze daar praten, het Skånska zullen we maar niet hebben :).

 

Het samengaan van regionale omroepen in Nederland zal nooit werken. Wie bepaalt wie vanavond om 18:00 uur mag uitzenden? Maar ken je de zendermanagers van de publieke omroepen? Die bepalen wanneer je wat mag zien. Niet de omroepen.

 

Maar goed de geplande acties bij de publieke omroep heeft ook betrekking op de regionale omroepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omroep Gelderland enz zijn regionale zenders.

Omroep Apeldoorn is een lokale zender.

 

Waar jij het overhebt zijn lokale zenders, eventueel nog in de naaste omgeving van de plaats te ontvangen.

 

De WDR maar als voorbeeld: zij hebben 10 studio's ingericht in de deelstaat en deze berichten van uit deze regio. Kijk hier maar eens op http://www.wdr.de/studio/index.html

Deze regionalisering is ook bij de NDR, MDR, BR, SWR (niet SR).

We zijn het dus in principe eens.Er zijn regionale vensters, maar de WDR is in Duitse ogen dus geen regionale zender maar een deelstaatzender. Voor de deelstaat nationaal. Niet te vergelijken met L1 of RTVNoord.

Binnen de NDR, WDR, BR heb je regionale uurtjes of haf-uurtjes rond de klok van 6 waar jij op doelt . Dit hebben BBC en ITV ook, rekening houdend met de grenzen van de Engelse graafschappen, en de Franse omroep, rekening houdend met o.a. de departementen. Maar vensters, dus, geen 24/7 kanaal, zoals de regionale omroepen in Nederland die wel hebben. (Zie Kingofsat.net, de regionale onderverdeling van 11552/H van de NDR op Astra 1.)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat  je daar nog uren over kan praten en het nooit 100% eens kan worden.

 

Maar de NL regiozenders zijn toch niet meer dan regionale uurtjes die eindeloos herhaald worden? Die zenders hebben geen echte programmering die dagvullend is...  Daar valt echt nog veel geld te sparen. Als ze barsten van het geld of denken winst te kunnen maken, OK... dan doen ze maar, maar daar geloof ik niet in. Ik vraag me af hoeveel mensen er zitten te kijken naar dit soort zenders? en dan ook nog, hoe 'lang'... meer dan 30 minuten geloof ik nooit, want dat is moeilijk vol te houden.

 

Eduard7, je zou de regio uurtjes van de duitse regiozenders zoals WDR, MDR, NDR, BR etc als een extra "zoom" kunnen beschouwen waarin ze nóg lokalere nieuwsberichten brengen. Vergeet niet dat Duitsland (om het daar nu bij te houden) veel groter is dan NL... en daardoor bestrijkt een regiozender gewoon een groter gebied... en dat grotere gebied zordt dan geurende 1 uur dieper uitvergroot in een regio uur van een regionale zender.

Het grote voordeel in D is dat deze regiozenders allemaal tot de ARD behoren en op die manier kunnen er goede programma's gebruikt worden (denk aan Tatort, Polizeiruf etc) waardoor je een interessant en volwaardig programma krijgt. MDR is wat dat betreft een beetje een buitenbeentje, omdat deze zender eigenlijk de vervanging is voor "Fernsehen der DDR" (I en II)... zo hebben ze ook de tijd om het journaal uit te zenden op dezelfde tijd gehouden zoals het vroeger was... omdat de kijker dat graag wil. Ze halen ook de grootste kijkdichtheid van de regionalen... en logisch, want ze brengen een ontzettend goed programma!

 

Amager, In Zweden is het inderdaad erg centraal geregeld... maar op  zich is daar niets mis mee. En  ja, Skåne... hmm hmm... die lui kan ik toch erg moeilijk verstaan als ze eenmaal Skånska zitten te praten.

Ik denk wel dat het econoomisch beter haalbaar is om dan zoals ze in Zweden doen, de boel te ontkoppelen vlak voor of na de nieuwsuitzending... Ik denk dar je dan ook nog eens een grotere kijkdichtheid hebt, want nu moet je van zender wisselen om het regionieuws te zien, en je moet de zender ook nog eens kunnen ontvangen (als je satelliet kijker bent).

 

Maar de tijd zal leren of de constructie zoals die nu in NL is zal blijven bestaan... Ik weet overigens niet wat de nederlandse "kijker" zou wensen... is dat ooit gevraagd? en dan vraag ik me nog af of wat er uit de bus zou komen ook echt de waarheid is. Enquetes zijn er om wat je zelf voor ogen hebt te laten bevestigen... dat is makkelijk te realiseren door je vragen 'goed' op te stellen. (ik heb vroeger zelf ook enquetes op moeten stellen op mijn werk om een bepaald beleid er door te kunnen krijgen en het er uit te laten zien dat de werknemenrs het zelf zo wilden).

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We staren ons blind op Duitsland ,ze hebben inderdaad een super tv aanbod

Duitsland heeft wel een beetje meer inwoners dus meer betalende kijkers dan NL en

de betalende kijkers betalen via de GEZ waar het potje alleen voor de omroep is.

 

Als het met de PO van nederland niet de weg op gaat als in griekenland (voorbode) het

oude omroep kolos daar is dicht en de nieuwe PO van griekenland zend nu

uit via de faciliteiten van een prive commerciele zender

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat  je daar nog uren over kan praten en het nooit 100% eens kan worden.

 

Maar de NL regiozenders zijn toch niet meer dan regionale uurtjes die eindeloos herhaald worden? Die zenders hebben geen echte programmering die dagvullend is...  Daar valt echt nog veel geld te sparen. (...)

 

Eduard7, je zou de regio uurtjes van de duitse regiozenders zoals WDR, MDR, NDR, BR etc als een extra "zoom" kunnen beschouwen waarin ze nóg lokalere nieuwsberichten brengen. Vergeet niet dat Duitsland (om het daar nu bij te houden) veel groter is dan NL... en daardoor bestrijkt een regiozender gewoon een groter gebied... en dat grotere gebied zordt dan geurende 1 uur dieper uitvergroot in een regio uur van een regionale zender.

Ik denk dat de grote lijnen van Duitsland, Engeland en Frankrijk wel duidelijk zijn: een systeem van regionale vensters in nationale zenders.  

Dat zou Nederland ook kunnen doen. Onze regionale zenders zijn 24/7 herhaalzenders. Maar dat kan ook op internet. Daar hoeven we geen hele dag regioteletext voor.

Het geld dat over is, valt goed te besteden (Niet in salarissen, natuurlijk) in meer regionale faciliteiten.

Het Nederlandse systeem is wel erg ruimhartig, maar is natuurlijk onstaan door dat vermaledijde zuiltjessysteem, waarbij regionaal "inbreken"  in de nationale programmering van een nationaal zuiltje zou worden beschouwd als diefstal van primetime ("Regionale omroepen hebben geen leden."). Een goede weerspiegeling dus van Holland op zijn smalst. ;)

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar de NL regiozenders zijn toch niet meer dan regionale uurtjes die eindeloos herhaald worden? Die zenders hebben geen echte programmering die dagvullend is...  Daar valt echt nog veel geld te sparen.

Dat heet omgedraaide wereld.

Lijkt het je ook niet logischer dat als ze wel een dagvullend programma zouden maken dat er dan dik geld bij moet?

De kosten zitten in het programma maken en niet het elektriciteitsverbruik van de glasverbinding met het mediacentrum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heet omgedraaide wereld.

Lijkt het je ook niet logischer dat als ze wel een dagvullend programma zouden maken dat er dan dik geld bij moet?

De kosten zitten in het programma maken en niet het elektriciteitsverbruik van de glasverbinding met het mediacentrum.

ik denk eerder dat de leiding dan wat minder salaris zou moeten krijgen, en ze van het beschikbare geld meer programma's zouden moeten maken.

De vraag blijft of een dagvullend programma wenselijk is... of anders geformuleerd, of "we" het geld er voor over hebben om de situatie te laten zoals dit nu is.

 

Het Nederlandse systeem is wel erg ruimhartig, maar is natuurlijk

onstaan door dat vermaledijde zuiltjessysteem, waarbij

regionaal "inbreken"  in de nationale programmering van een nationaal

zuiltje zou worden beschouwd als diefstal van primetime ("Regionale

omroepen hebben geen leden.")

Eduard, dat begrijp ik... maar de NOS, die het NOS journaal uitzendt, is ook vrij van leden... door de zendtijd van het NOS journaal wat uit te breiden met bv 10 tot 15 minuten en dit 3x per dag, kan het regionieuws uitgezonden worden

 

 

Ach op zich interesseert het me allemaal niet zo hoor... ware het niet dat het uiteindelijk wel gewoon belastinggeld is wat er verbrandt wordt... en dat ze de afgelopen tijd de hele tijd lasten aan het verzwaren zijn, zoals ook de verhoging van de eerste belastingschijf. In dit licht zou ik zeggen, weg met de regio omroep als herhaalzender, en ga richting regiovenster.

Wie weet inspireert dat de commerciele zenders ook wel, zoals ze dat in Zweden en Duitsland ook doen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sverige 

Ik zeg niet dat het in Zweden verkeerd is. Om dit als buitenstaander te kunnen beoordelen moet je de nuance van het land kennen. Die kan ik slechts waarnemen. Over de vorm van aansturing in dit land is alleen wat ik heb opgepikt uit de media. De drie zuidelijkste landsdelen zijn volgens mij anders dan de rest er boven.

 

Maar de landelijke besturing van het land of het decentraal of het gecombineerde ervan kan je niet zomaar eventjes wijzigen. Het zit wel tot in de botten van de samenleving.

 

Wat mij in Nederland stoort is dat programma's steeds meer gericht zijn op Amsterdam. Niks met Amsterdam, maar er is meer in het land. De NOS (Journaal) komt met een voorbeeld, en prompt zitten ze zo vaak in Amsterdam of Almere (klein-Amsterdam). Dan vraag ik mij af waarom niet in Zwolle, Eindhoven of zo dan. Ook andere programma's komen steeds meer uit Amsterdam, DWDD, Pauw en Witteman, Buitenhof noem maar. Kan je Buitenhof niet presenteren vanuit Groningen? Het kan toch ook uit de studio van RTV Noord?

Ik denk dat Amsterdam niet altijd representatief is voor Nederland. Dat geldt voor elke hoofdstad. New York is geen USA, Berlijn is Duitsland of Moskou is geen Rusland. Het leven in deze steden is anders dan de rest van het land. Door het steeds af te laten spiegelen op de grote hoofdstad, lijkt het soms of het een probleem of situatie dat geldt voor geheel Nederland en dat is het dus niet. Soms vraag ik mij af waarom wij dit moeten zien op de landelijke televisie en niet op RTV Noord-Holland of AT5. Voor Rotterdam geldt dit ook wel, maar is minder van toepassing.

Destijds bij de vuurwerkramp in Enschede was de NOS nergens te bekennen. De WDR was er als de eerste erbij om verslaggeving te doen. Goed ze zitten dan wel om de hoek. Maar de NOS had/heeft zijn organisatie niet zo ingericht dat als er ergens in het land iets gebeurt ze daar snel bij konden/kunnen zijn.

Als het buiten de Randstad is, is er al vaak de uitspraak van Amsterdam -> Enschede is verder weg dan Enschede -> Amsterdam.

 

 

Over de MDR. De MDR is de enige zender die geheel voortkomt uit de DDR. Maar vergeet niet dat deelstad Mecklenburg-Vorpommern zich heeft aangesloten bij de NDR. De NDR die uitzond voor Schleswig-Holstein, Niedersachen en Hamburg. Voor de deelstaat Brandenburg was er de ORB. Deze is gefuseerd met de West-Duitse zender Sender Freises Berlin (SFB) tot de RBB Brandenburg en RBB Berling. Eigenlijk ook in de verwachting dat de deelstaten Brandenburg en Berlijn zouden fuseren waar toen sprake van was.

Zowel de RBB als de NDR hebben ook genoeg aanbod van uit de oostelijke delen van Duitsland. Zelf heb ik als favoriet NDR MV ingesteld, om een beetje te ervarien uit deze omgeving. Niedersachsen is toch een beetje meer om de hoek.

Maar je hebt gelijk dat het boeiend en interessant is om naar deze zenders te kijken en beetje te ervaren hoe het was in de DDR. Zeker de Polizeiruf 110 van de DDR, Jürgen Frohriep, Peter Borgelt, Andreas Schmidt-Schaller en Sigrid Göhler die de eerste vrouwelijk politiemedewerkster was in Duitsland en ook voor Tatort.

Het verbaast mij soms hoe het leven er in de jaren zeventig er in de DDR uitzag. Jongens en mannen hadden net zo als hier lang haar. Het behang aan de muren was net zo bont zoals het hier destijds was, of de oranje fluitketel op het gasfornuis. Het politieke systeem laat ik er even bewust er buiten. Polizeiruf van de DFF kon maatschappelijk vrij ver gaan zonder dat ze werden teruggevloten. Zoals ontvoering van een kind, alcoholisme of de kritiek die er was op het gedrag van de soldaten van de Sovjet-Unie die in de DDR waren gevestigd.

Wist je trouwens dat Beck, gespeeld door Günter Naumann, uit deze serie is vernoemd naar "Martin Beck" de karakter van uit de boeken van Maj Sjöwall en Per Wahlöö?

 

De huidige Polizeiruf vind ik minder worden. De Tatort met Simone Thomalle en Martin Wuttke zijn voor mij op dit moment de enigen nog die het "Ost" gevoelen geven. Kain en Ehrlicher, hun voorgangers ook, maar ja die zijn dus verleden tijd.

 

 

Dit was wel gedeeltelijk beetje offtopic. Maar het Duitse systeem met regionale zenders, en "vensters" in het land, toont wel aan dat in Duitsland men er snel bij kan zijn als er iets aan de hand is. En dat elke burger in het land belangrijk is voor de omroep voor zijn of haar regio.

 

Dit verhaal gaat trouwens net zogoed op voor de BBC. Naast de onderdelen van de UK hebben ze voor de regio's ook eigen zenders in deeltijd met de BBC 1.

 

Het vergelijken met de kosten van het omroepsysteem van Nederland met het Verenigd Koninkrijk en Duitsland gaat toch wel mank. Nederland heeft nog minder inwoners dan Nordrhein-Westfalen. Het onderhouden voor NL kan dus veel gemakkelijker. Zelfde voor de UK.

Maar het kost wat. Dat is iets wat volgens mij in Nederland niet aan wilt. Als ik de correspondenten zie van het NOS Journaal dan heb ik het gevoel dat dit google-journalisten zijn. Ze vertellen praktisch niets wat niet via google bekend is. De sfeer en gevoelens die er uit dat land zijn ontbreken. Met weemoed denk ik terug aan die specialistisch correspondenten die er waren bij het NOS Journaal. Ze moesten allemaal vertrekken zoals Peter d'Hamecourt uit Rusland of vroeger Bert Tichelaar uit Bonn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amager, ik ben het helemaal met je eens!

 

Wat die hoofdstad uitzendingen betreft... inderdaad... ook dat is niet zoals ik het graag wil. In Zweden komen er gelukkig best veel uitzendingen (Talkshows etc) uit studio's verspreid over het land, met gasten uit die regio en uit de rest van het land.

Ik ben vroeger vaak in de DDR geweest... heb er vaak met mensen geproken... toen ik "jong" was heb ik er zelfs een pennevriendin gehad :)  op die manier heb ik mijn Duits ontzettend opgekrikt, en daar pluk ik nog steeds de vruchten van.

De "originele" Polizeiruf kon inderdaad vrij ver gaan... dat is zo. Eigenlijk was er in de DDR veel minder taboe dan in het westen... denk ook aan de uitgebreide FKK mogelijkheden (niet dat dat voor mij echt 'hoeft', maar het kon wel).

Als je nu naar die programma's als "Damals in der DDR" kijkt, dan wordt alles wel heel erg uit west-perspectief bekeken... vaak worden dingen aangekaart die 'hier' net zo actueel zijn... denk aan afluisterpraktijken, kamera overwaking etc... maar goed, dat neigt naar politiek en dat is niet de bedoeling... we hebben het over regio TV.

Hoe alles zich zal ontwwikkelen zal de tijd ons leren. Wat zeker is, is dat alles wat je doet geld kost... en dat het geld volgens mij goed beheerd moet worden...  Botweg belastingen verhogen als er geld tekort is/dreigt is niet de goede weg...  herstructureren is ook een optie.... en het zou zelfs zomaar kunnen datr daaruit een attractiever programma voortkomt.

Dat medewerkers in eerste instantie gaan protesteren als er iets dreigt afgebouwd te worden, is ook logisch... iedereen vecht voor zijm verworven dingen.

 

Nog even over 'lokale' nieuwsberichten op de landelijke tv.  In Zweden krijg je in het landelijke journaal (Rapport) ook altijd erg veel bijdragen te zien van de regionale vensters... de belangrijkste berichten overden er uitgepikt, en komen (weliswaar erg ingekort) voor in het "rondje Zweden". Het gaat dan over dingen als een villabrand, een relletje, een verdwijning van iemand etc... Gebeurt er iets in een uithoek van het land heb je dus steeds een lokale ploeg bij de hand, en die verzorgen dan de uitzending, ook op het landelijke journaal.  Ik denk dat dat het voordeel is van het "inbinden" van je lokale vensters in het landelijke programma. De stap is kleiner, en je vaart onder dezelfde vlag. In Nederland zijn de lokale omroepen (denk ik?) een soort zelfstandige ondernemingen...  want er is ook geen herkenbare huisstijl, zoals dat in Zweden duidelijk wel is, om maar iets te noemen.

 

Specialistische correspondenten...  daarover ben ik altijd verbaasd als ik naar Rapport kijk... ik vind dat ze heel erg goede buitenland correspondenten hebben die erg veel  talen spreken, en goed op de hoogte zijn van de lokale gebeurtenissen. Ze mengen zich onder de lokale bevolking, en interviewen de mensen in hun eigen taal, zonder tolken etc... je krijgt altijd een erg realistisch beeld... Een paar dagen geleden was ik overigens ook met stomheid geslagen toen ik een reporter die ik al jaren op de tv zie in Göteborg een paar zwervers interviewde... in het Roemeens. Ik wist dat hij een handjevol andere talen sprak, maar dit had ik niet verwacht.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@amager95,

 

"Ik denk dat Amsterdam niet altijd representatief is voor Nederland". Dan zit je er toch flink naast,

want de gemiddelde Amsterdammer beschouwt "zijn" stad als het centrum van de wereld, vergetende dat ze in Istanbul, New York

en andere echte steden worden vergeleken met een buitenwijk van hun stad.

Voor de rest heb ik niks tegen A´dam, prachtig om te zien, kunt er goed uitgaan, maar die grootheidswaanzin,

mag wel wat minder.

 

-------------------------------------------------

 

"Als ik de correspondenten zie van het NOS Journaal dan heb ik het gevoel dat dit google-journalisten zijn."

 

Daar is het Journaal ook voor, duiding bij het nieuws krijg je bij Een Vandaag, Nieuws Uur en andere programma´s

 

Nog belachelijker vind ik dan toch het VRT nieuws.

Die beginnen bij de sport, nu met de tour, krijg je daar de grote lijnen te horen, dan het nieuws en dan weer sport.

Die weten geen verschil te maken met het nieuws, soms is er zelfs meer tijd voor sport.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sport hoort niet echt thuis in het journaal. Gelukkig doen ze dat in zweden dan ook zelden. Alleen belangrijke medailles of wereldrecords die gevestigd zijn worden gemeld... maar wil je sport zien moet je naar een sportprogramma zoals Sportspegeln kijken... daar krijgen de liefhebbers het sportnieuws te zien.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...