Olaf Geplaatst: 10 juli 2013 Geplaatst: 10 juli 2013 Beste, Ik woon in een buitengebied en de omgeving is zeer bosrijk. De laatste tijd krijg ik steeds meer problemen met regen en afscherming van bomen. (triax 78cm schotel, duo Canal Digitaal LNB Astra 1/3, 60 meter coax en Topfield 5000PVR, wordt vervangen door Topfield 7700PVR ivm HD). Een alternatieve schotel locatie is op een schapenstal in de weide met vrij zicht, helaas is afstand tot de ontvanger ca 120 meter WIe kan mij advies geven over, kabel, schotel, LNB's, versterkers om een goed stabiel signaal te krijgen ook met regen. Dank Olaf
a3_rotterdam Geplaatst: 11 juli 2013 Geplaatst: 11 juli 2013 Hallo Olaf, Heb zelf ervaring met grote afstanden. Er zijn meerdere optie's bijv.: Een versterker gebruiken in de buurt van je schotel. Betere coax kabels bijv. PRG11, LMR400-75. Fibre optic lnb's en kabel. Groeten, Adri
Sprietje Geplaatst: 11 juli 2013 Geplaatst: 11 juli 2013 (aangepast) Ik denk dat de Belden PRG11 CU een prima kabel is. Met een buitendiameter van 10mm nog goed te doen en slechts een verlies van 21,1 dB per 100 meter en echte grondkabel, zie de PDF-file van Belden: http://imcsys.com/files/bel/04cc.pdf op pagina 10. Het probleem zal alleen zijn hoe kom je aan een stuk van de lengte die jij nodig hebt.Als je twee aansluitingen wilt, moet je 2 kabels leggen. De kleinste rollen zijn 250 meter.Ik zou een 100cm-schotel nemen, bijv. een Triax 110 met twee Inverto Black Ultra lnb’s. Je moet wel verloopstukken hebben om van die 10mm kabel naar 7mm kabel te gaan. Je kunt natuurlijk ook voor een degelijke Duitse schotel gaan of een Visiosat SMC 100 V2.Zeker geen versterker gebruiken. Die Inverto’s geven signaal genoeg. 11 juli 2013 aangepast door Sprietje
Olaf Geplaatst: 11 juli 2013 Auteur Geplaatst: 11 juli 2013 Hallo Adri en Sprietje, Dank voor jullie meedenken. Ik ben wel heel nieuwsgierig wat de marge voor het signaal is uitgaande van een Triax 110 schotel. Wat zou het rekensommetje zijn? Versterking schotel (40dB) en LNB (? dB) Verzwakking kabel (30 dB bij max frequentie ?? Mhz) en LNB Inverto Black Ultra, connectoren en gevoeligheid ontvanger. Voor de kabel zijn er ook goedkopere alternatieven? bv Koka 799 (ca 30dB/100m bij 2200Mhz) gr Olaf
Sprietje Geplaatst: 11 juli 2013 Geplaatst: 11 juli 2013 Ja, 100 meter met Koka 799 dat gaat maar 120meter? Ik zou de gok wel durven wagen. Je zult wel de verhoogde lnb-spanning moeten instellen want anders heb je kans dat de diseqc-switches niet goed meer schakelen. versterking Triax 110= 41dB, versterking lnb meer dan 60db, verlies Spaun 2/1 diseqc-switch=1,5dB, verlies 120m Koka 799 is 1,2x 29,1dB=35dB
Olaf Geplaatst: 11 juli 2013 Auteur Geplaatst: 11 juli 2013 (aangepast) Dank voor jullie info Na een beetje kijken op internet en met name Duitsland kwam ik het volgende tegen: ******Link verwijderd***** Zou dat iets kunnen zijn. Op ***geen-reclame***.de staat het er vol van Gr Olaf 12 juli 2013 aangepast door ceesv Commerciële link verwijderd
Sprietje Geplaatst: 12 juli 2013 Geplaatst: 12 juli 2013 Wil je het met Koka 799 proberen? Hoeveel kabels moeten er gelegd worden?
Moderator ceesv Geplaatst: 12 juli 2013 Moderator Geplaatst: 12 juli 2013 Het is een onderwerp van alle tijden. Terug naar 2003 voor het antwoord of je met 125 meter kabel nog signaal overhoud. http://www.sat4all.com/forums/topic/75648-hoe-lang-mag-een-coaxkabel-zijn/ Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Olaf Geplaatst: 12 juli 2013 Auteur Geplaatst: 12 juli 2013 Beste Sprietje De afstand schotel ontvanger is ca 120m en ik heb 2 ontangers, totaal ca 250meter. Ik heb misschien nog een alternatief waar ik niet aan gedacht heb: Naast het huis heb ik een oude TV-antennemast, ca 15meter hoog van metalen driehoekconstructie. Start met op de grond een driehoek van ca 60cm doorsnede en eindigt met een driehoek in de top van ca 20 cm. Ergens rond de 10m hoogte zal de schotel wel vrij zicht hebben. Het nadeel is wel dat een schotel een windvanger is, aan de andere kant dit is net naast het huis tussen de bomen en komt er boven uit. Maw voor kabellengte optimaal. Ik zou kunnen denken aan een schotel met beperkte diameter en een goede twin LNB (Inverto Black Ultra) met een schotelmotor ( 1 keer klimmen is wel genoeg) voor de verschillende satellieten. Heeft iemand ervaring hiermee? Gr Olaf
Sprietje Geplaatst: 12 juli 2013 Geplaatst: 12 juli 2013 Als jij de schotel ook nog op een rotor wilt hebben, dan denk ik niet dat je er met één keer klimmen bent. Een rotor vereist nogal wat heel nauwkeurig afstelwerk en ik verwacht niet dat je dat met één keer klimmen lukt. Bovendien sta je niet echt gemakkelijk op zo'n mast. Je wordt er doodmoe van. Neem in ieder geval een goede veiligheidsriem mee dat je je aan de mast vast kunt maken zodat je ook twee handen vrij hebt. Zelf zou ik er voor kiezen een hoogwerker te huren. Dan kun je hem eventueel als dat nodig is i.v.m. de bomen helemaal bovenop zetten.
Olaf Geplaatst: 12 juli 2013 Auteur Geplaatst: 12 juli 2013 Hallo Sprietje, Ik ben net in de mast geklommen, uiteraard met veiligheidstouw, ik moet wel zeggen dat de mast stabieler is dan ik dacht. Dus ik wil wel voor de mast gaan en dat betekent maximaal 30m kabel voor 1 ontvanger en de andere 15m, dus dat is goed. Sprietje, heb je nog andere suggesties voor wat betreft de schotel bv Multytenne (alleen uitrichten op 1 sateliet) of andere maar dat betekent dat ik alle LNB's moet uitrichten of met motor? ik hoor graag van je Dank Gr Olaf
Sprietje Geplaatst: 12 juli 2013 Geplaatst: 12 juli 2013 Je schrijft dat je er 2 ontvangers op aan gaat sluiten. Is daar misschien een ontvanger bij met een twin-tuner zodat je gelijkertijd ook op kunt nemen van een andere zender want dan heb je meer dan twee aansluitingen nodig. Verder begrijp ik dat je met de ontvangst van de Astra 1, 2, 3 en Hotbird tevreden bent.
Olaf Geplaatst: 12 juli 2013 Auteur Geplaatst: 12 juli 2013 Ik heb een TF7710PVR en een TF500PVR (deze moet ik vervangen ivm HD), beide hebben 2 tuners. Tevens heb ik nog een klein Philips ding met 1 slot waar ik over een maand ook niets meer aan heb (geen HD) Verder ben ik zeker tevreden met Astra 1,2,3 en Hotbird. Wat ik nu heb dat ik met de TF7710 zowel Astra 1 als 2 op 1 LNB kan ontvangen. Ik denk dat dit tgv reflexies etc komt
Sprietje Geplaatst: 12 juli 2013 Geplaatst: 12 juli 2013 Maar beste Olaf. Als je twee twin-tuners hebt, dan moet je toch 4 aansluitingen hebben. Een Multytenne heeft maximaal 2 aansluitingen. Daar heb je dus weinig aan. Als je de schotel niet te groot wilt hebben en het eenvoudig wilt houden, kun je overwegen een Triax 64 of eventueel een Triax 78 te nemen met een CanalDigitaal triple-lnb. Die heeft 4 uitgangen. Je mist dan wel de Hotbird. Anders zul je toch met een multirail moeten werken als je de Hotbird er ook bij wilt hebben of een schotel voor multiontvangst.
Olaf Geplaatst: 12 juli 2013 Auteur Geplaatst: 12 juli 2013 IK heb altijd maar 1 tuner gebruikt, het is maar dat het erop zit
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen