Sprietje Geplaatst: 12 juli 2013 Geplaatst: 12 juli 2013 Volstaat het om die schotel op 10 meter hoogte te zetten of is het beter hem helemaal bovenop te zetten? Je moet er wel rekening mee houden dat bomen elk jaar een flink stuk groeien. Je moet dus niet een hoogte kiezen die nu maar net toereikend is. Kun je halverwege die mast een goede bevestiging voor een schotel maken? Zit er boven op de constructiemast nog een stuk pijp om een schotel op te monteren? Ik neem aan van wel waar vroeger de Yagi-antenne gestaan heeft.
Olaf Geplaatst: 12 juli 2013 Auteur Geplaatst: 12 juli 2013 Klopt in de top zit een buis met 2 bouten om de antenne vast te zetten. De mast bestaat uir 3 staande buizen (ca 3cm diameter, 15meter hoog, 3 delen van 5 meter) in een driehoek, die middels een zigzag patroon aan elkaar verbonden/gelast zijn. Maw ik kan de schotel aan een staande buis bevestigen, wel even oppassen dat deze loodrecht is ivm skewing. omdat de mast taps toe loopt, is wel niet veel 10cm op 15meter
Olaf Geplaatst: 13 juli 2013 Auteur Geplaatst: 13 juli 2013 (aangepast) Beste Sprietje Dank voor je informatie. Multytenne is wel makkelijk maar heeft ook behoorlijk wat nadelen, inflexibel en veel gevoeliger voor regen Alles zo afwegend: Triax 88 ivm uitval tijdens regen te minimaliseren (nadeel het is een grotere windvanger en zal in mast meer bewegen, dus ook schotel) 4 twin Inverto Black Ultra LNB's voor ASTRA 1,2,3 en Hotbird goede/snelle diseqc-switch Goede kabel koka 779 en F connectoren Alternatief Triax 88 1 twin Inverto Black Ultra LNB Motor En natuurlijk een goede klimgordel om in de mast uren te kunnen hangen Gaarne advies gr Olaf 13 juli 2013 aangepast door Olaf
Sprietje Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 (aangepast) Voor de windlast maakt het natuurlijk weinig uit of je de schotel vast of draaibaar opstelt. Als je de schotel niet helemaal boven in de mast wilt plaatsen maar op 10 meter hoogte, dan zal het met een draaibare schotel wel moeilijk worden want die moet je plaatsen op een zuiver verticale mast. Je hebt zelf al aangegeven dat die buizen iets taps lopen, dus hoe wil je dat gaan doen? Dat kan alleen maar bovenop. 13 juli 2013 aangepast door Sprietje
Olaf Geplaatst: 13 juli 2013 Auteur Geplaatst: 13 juli 2013 Ik de schotel in de top hangen, 5 meter hoger. Dan is staat de schotel in iedergeval loodrecht en in de toekomst geen last van boomgroei Sprietje wil je me svp suggesties geven Dank Olaf
Sprietje Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 (aangepast) Beste Olaf Dat moet je helemaal zelf weten.Ik zou er nooit voor kiezen om een schotel draaibaar te nemen. Altijd dat wachten voordat de schotel weer op de juiste satelliet gericht is. Ik vind zelf de vier bekende satellieten Astra 1, 2, 3 en Hotbird voldoende en vind een vaste opstelling dan ook prima maar je moet dat helemaal zelf bepalen. 13 juli 2013 aangepast door Sprietje
Olaf Geplaatst: 13 juli 2013 Auteur Geplaatst: 13 juli 2013 Hallo Sprietje Dank voor de info Je hebt gelijk dat wachten is ook niets, dan ga ik voor een vaste opstelling met 4 LNB's en switches 2x 4 naar 1 Ik ben nog de mast ingeklommen en inderdaad de tapsheid is ongeveer 1cm op 1m, ik wilde wat foto's van de mast als bijlage hierbij stoppen, maar ik weet niet hoe ik dit moet doen Verder nog suggesties over schotel lnb switch keuze? Dank Olaf
Sprietje Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Klik rechts onderaan op de knop "Gebruik de volledige editor" .Nu kun je een bijlage vanaf je pc toevoegen via "Bijlage toevoegen".
Olaf Geplaatst: 13 juli 2013 Auteur Geplaatst: 13 juli 2013 Foto's in bijlage Mast richting zuiden.pdf mast.pdf Masterbinding 3 stukken van 5 meter.pdf
Sprietje Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Het is een mooie mast Olaf. Er zitten tenminste ook horizontale verbindingsstukken in waar je goed op kunt staan. Er bestaan ook masten waarvan alle verbindingsstukken schuin lopen en dat is vreselijk vermoeiend om daar in te klimmen en lang op te blijven staan, zie bijlage. Maar ik voorzie toch een probleem met de schotel boven in de top. Een schotel moet maar een paar graden achterover staan. Ik ben bang dat dat niet mogelijk is want er steekt maar een kort stuk pijn boven de constructiemast uit. Zou je dat nog eens willen bekijken of dat gaat in de richting waarin de schotel moet staan?
Olaf Geplaatst: 13 juli 2013 Auteur Geplaatst: 13 juli 2013 (aangepast) Dat is een holle buis met 2 borgbouten (verticaal 20cm onder elkaar) waarin een antennebuis geschoven kan worden. 13 juli 2013 aangepast door Olaf
Olaf Geplaatst: 14 juli 2013 Auteur Geplaatst: 14 juli 2013 Beste Sprietje, Ik heb vandaag toevallig een Multytenne bij een kennis gezien, ik vond de sterkte van het signaal tegenvallen, waardoor ik veel problemen met regen verwacht. Ik ga voor een Triax 88cm met 4 x twin Inverto Black Ultra. Is het mogelijk om een bereikening te maken waar precies de LNB's op de Triax rail geplaats moeten worden? Mijn locatie is Peer in Belgie (ter hoogte van Weert). Dank Gr Olaf
Sprietje Geplaatst: 14 juli 2013 Geplaatst: 14 juli 2013 (aangepast) Beste Olaf Ik heb het voor je uitgerekend voor Peer op een Triax 88. Zet de elevatie van de schotel op 29,8 graden. Zet de rail 10,22 graden schuin, d.w.z. rechts lager dan links als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt. Dit komt overeen met 54mm hoogteverschil over 30cm gemeten. De rail moet dus omgedraaid worden zodat het gat in het midden van de rail in de onderste gleuf zit. Begin met het plaatsen van de Astra 19,2-lnb tegen de arm aan.Zet aan andere zijde van de arm de Astra 23,5 lnb met de koppen tegen elkaar en zet daar weer tegenaan de lnb van de Astra 28,2 ook met de koppen tegen elkaar. Plaats de lnb voor de Hotbird op 75mm hart op hart van de Astra 19,2-lnb gemeten van pukkeltje totpukkeltje aan de voorzijde van de lnb’s. Stel de skew van de lnb’s als volgt in: Hotbird 13 = 6 graden Astra 19,2 = 4 graden Astra 23,5 = 7 graden Astra 28,2 = 10 graden dwz., met de wijzers van de klok meegedraaid als je in de schotel kijkt gemeten t.o.v. verticaal waterpas. Stel de schotel op maximale signaalkwaliteit af op de Astra 23,5. Doe dat het liefste zonder diseqc-switch er tussen. Controleer de schuinte van de rail nogmaals met een waterpas. De Hotbird-lnb moet 34mm lager staan dat de Astra 28,2-lnb. Controleer de skew van alle lnb’s nogmaals door ze wat te verdraaien zodat ze maximale signaalkwaliteit geven. Als de signaalkwaliteit van de Eurobird 28.5 achter blijft bij de Astra 28,2, dan de skew schuiner zetten naar tussen de 14 en 17,5 graden. 14 juli 2013 aangepast door Sprietje
Olaf Geplaatst: 14 juli 2013 Auteur Geplaatst: 14 juli 2013 Hallo Sprietje, Ontzettend bedankt voor je informatie. Klopt het dat de de Astra 1, 2 en 3 LNB's 60mm uit elkaar zitten? en daardoor de twin Inverto Black Ultra LNB's met de koppen tegen elkaar zitten? Moet ik nog iets doen aan de LNB arm om die te versterken? Nogmaals dank Gr Olaf
Sprietje Geplaatst: 14 juli 2013 Geplaatst: 14 juli 2013 Beste Olaf Als de koppen tegen elkaar staan onder een hoek van 5-6 graden, dan staan ze 58mm van elkaar. Ze moeten eigenlijk nog iets dichter tegen elkaar maar dat is zo weinig, dat dit geen problemen oplevert. Daarom is het belangrijk dat je de schotel op de Astra 23,5 uitricht en niet op bijv. de Astra 19,2. Wat betreft eventuele versteviging: Het zijn twin-lnb’s dat zou nog wel kunnen zonder versteviging als je naar het gewicht kijkt van de lnb’s en de coaxkabels maar hij staat wel op 15m hoogte. Omdat je er natuurlijk ook niet erg gemakkelijk bij kunt, heeft het wel de voorkeur de lnb-arm te schoren.Het voorkomt in ieder geval vibratie in de schotelarm bij harde wind. Ook zou ik de rail niet vast zetten in het slobgat want dat kan vergaan als er een grote vogel op gaat zitten zoals een meeuw, kraai of aalscholver. Boor een nieuw gat in de kunststof houder om de parker in te draaien om de schuinte van de rail te borgen. Dan kan hij zeker niet meer vergaan.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen