Danio Geplaatst: 11 juli 2013 Geplaatst: 11 juli 2013 Hallo allen,Ik ben hier wat aan het rondlezen op dit forum over een multifeed opstelling maar ik heb toch nog enkele vragen en graag had ik ook gehoord of de opstelling die ik in gedachten heb een goed idee is.Graag zou ik Hotbird, Astra 1-3 en Eutelsat (13°, 19.2°, 23.5°, 28.2° en 28.5° E, als ik me niet vergis) ontvangen. Ik heb gelezen dat het geen probleem is om 28.2° en 28.5°E te ontvangen met een enkele LNB. Klopt dat?Momenteel zitten de Engelse FTA zenders zoals de BBC's op Astra 1N maar die zouden na de zomer verhuizen naar Astra 2E/2F. Die zitten ook op 28.2°E dus ik neem aan dat er dan niks aan de opstelling moet veranderd worden? Ik woon in Oostende in België dus dat valt nog binnen de strakkere spotbeam van de nieuwe satellieten.Momenteel heb ik nog een simpele opstelling met een flink geroeste antieke schotel van bijna twee decennia oud met een LNB gericht naar Astra 1 (19.2°E). Ik had dan ook gedacht om meteen een nieuwe schotel te kopen met bijhorende accesoires. Ik las dat de Triax schotels uitstekend zijn en vermits er ook een Triax wordt gebruikt in de sticky in dit subforum zat ik te denken aan een Triax 88 met bijhorende multifeed houder.Ik las dat het vanaf een Triax 88 schotel mogelijk is om 19.2° en 23.5°E te ontvangen met twee LNBs van normaal formaat in plaats van de smallere LNBs die nodig zijn bij kleinere schotels. Zodus zou ik dan ook minder last hebben van regendruppels op de koppen. Klopt het dat ik met een Triax 88 twee Inverto Black Ultra LNB's kan gebruiken voor 19.2° en 23.5°E? En voor de twee overige satellieten natuurlijk ook, dus 4 Inverto Black Ultra LNB's. Als dit allemaal goed is, zou ik dan ook hulp kunnen krijgen bij de berekening van de afstanden van de LNB's voor mijn locatie en opstelling? Alvast hartelijk bedankt voor alle opmerkingen!
Sprietje Geplaatst: 11 juli 2013 Geplaatst: 11 juli 2013 Beste Danio Je hebt je goed ingelezen want alle vragen waarop je vraagt of het klopt kan ik zeggen “ja”.Wel heb ik een paar aanvullende vragen.- Hoeveel aansluitingen wil je hebben? - Je woont is Oostende, aan zee dus. Heb je er aan gedacht dat de zoute zeelucht stalen schotels snelleraantasten dan aluminium of polyester schotels? - Aan zee kan het soms stormen. Een Triax is niet de meest stabiele schotel zeker als je er 4 lnb’s op gaat zetten. Komt de schotel op een plaats te staan dat hij in de volle wind komt te staan bijv. op het dak of komt hij op een beschutte plaats te staan bijv. aan de oostzijde van een huis?
edbe Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 heb je ook aan de plaats van je schotel gedacht. omdat je aan zee woont, is het ook mogelijk om de schotel zo laag mogelijk te plaatsen....als je vrije zicht hebt op het zuiden. Astra2 en Astra3 kan je met enkele LNB ontvangen.....neem aan dat je maar enkel wilt ontvangen. als je 2 ontvangers wilt gebruiken moet je al overstappen naar een Twin LNB, die kunnen weer wat zwaarder zijn dan de single LNB. 2 x Gigablue UHD & Bigsat 42e,28e,23e,19e,13e,1w
Sprietje Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 edbe schrijft: “Astra2 en Astra3 kan je met enkele LNB ontvangen” Dat dacht ik niet maar dat gaat wel met de Astra 28,2 en de Eutelsat 28,5. Misschien bedoelde je dat ook.
edbe Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 edbe schrijft: “Astra2 en Astra3 kan je met enkele LNB ontvangen” Dat dacht ik niet maar dat gaat wel met de Astra 28,2 en de Eutelsat 28,5. Misschien bedoelde je dat ook. misschien wat onduidelijk, maar bedoelde dat je met astra2 en astra3 elke een aparte LNB nodig hebt 2 x Gigablue UHD & Bigsat 42e,28e,23e,19e,13e,1w
Danio Geplaatst: 14 juli 2013 Auteur Geplaatst: 14 juli 2013 Bedankt voor jullie antwoorden! - Hoeveel aansluitingen wil je hebben?Een aansluiting is voldoende. - Je woont is Oostende, aan zee dus. Heb je er aan gedacht dat de zoute zeelucht stalen schotels sneller aantasten dan aluminium of polyester schotels? Daar had ik niet aan gedacht, maar dat is niet zo'n groot probleem voor mij. Ik doe tenslotte al bijna 20 jaar met mijn huidige schotel. Ik kan ze ook altijd opnieuw verven.- Aan zee kan het soms stormen. Een Triax is niet de meest stabiele schotel zeker als je er 4 lnb’s op gaat zetten. Komt de schotel op een plaats te staan dat hij in de volle wind komt te staan bijv. op het dak of komt hij op een beschutte plaats te staan bijv. aan de oostzijde van een huis?De huidige schotel staat inderdaad op het dak waar ze wat wind vangt. Ik heb een beschutte plaats met wat zicht naar het oosten maar ik ben niet zeker of het voldoende is. Ik zou het eens moeten uitproberen.
Sprietje Geplaatst: 14 juli 2013 Geplaatst: 14 juli 2013 Als je op die beschutte plaats wilt kijken of je de vier satellieten kunt ontvangen, is de site van Dishpointer erg makkelijk. Dan kun je precies zien uit welke richting de signalen komen, zie: http://www.dishpointer.com/ Toets de straatnaam, huisnummer en woonplaats in, kies de satelliet die je wilt ontvangen en zoom zover mogelijk in op je woonhuis. Verplaats het groene ballonnetje naar de plaats waar de schotel komt te staan. Kijk waar de groene lijn precies vandaan komt. Let daarbij op of de groene lijn over schoorstenen, dakkapellen enz. loopt want dat zijn gemakkelijke herkenningspunten in welke richting de schotel moet kijken. Je kunt ook nog het vakje “Options” aanklikken. Je krijgt dan een rood ballonnetje. Dat kun je verslepen naar een plaats waarvan je denkt dat dat een obstakel zou kunnen zijn. Dan kun je zien hoe hoog dat obstakel maximaal mag zijn zodat de signalen er overheen gaan. Je kunt er ook nog voor kiezen om de richting van de satellieten te vinden met je mobile telefoon, zie de demonstratie rechts boven op de pagina. In plaats van de betalende app, zijn er op internet ook gratis app’s beschikbaar.
Danio Geplaatst: 17 juli 2013 Auteur Geplaatst: 17 juli 2013 Bedankt voor de link en je uitleg, Sprietje. Ik heb het eens ingevuld en volgens de site moet het lukken. Mijn vader vertelt me net dat het hem in het verleden ook al eens is gelukt om Astra 1 te ontvangen vanuit de beschutte plaats dus dat zit wel goed.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen