Nemjit Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Mijn VU+ Ultimo ziet de interne harde schijf niet meer. Ik ben daarmee dus ook al mijn instellingen kwijt... Maar wat erger is, de films die ik heb opgenomen. Ik gebruik OpenPli 3.0. Ik heb de meest recente build geprobeerd, maar ook een oudere waarvan ik wist dat hij nog werkte. Als ik systeeminfo opvraag, meldt hij wel dat er een harde schijf in zit met -1 (ja, MIN 1) MB vrij... Wanneer ik een Bestandssysteemcontrole uitvoer, krijg ik de volgende foutmelding: Controleert bestandssysteem... Fout: Could this be a zero-length partition? fsck.ext3: Attempt to read block from filesystem resulted in short read while trying to open /dev/sda1 Ik heb ooit eerder die -1 MB vrije ruimte gehad, maar met een andere foutmelding. Ik kon toen met Telnet een repair doen en werkte alles weer. (Ik geloof met het fsck.ext3 commando). Ik kan nu echter de hele harddisk niet vinden met Telnet. Ook wanneer ik vanaf mijn Windows-laptop de bestanden op mijn Ultimo bekijk, zie ik geen map hdd meer. Hij lijkt niet gemount. Wellicht suggereert die dev/sda1 in de foutmelding al iets? Wat ik niet begrijp, is dat ik met telnet in de root een ls doe, ik wel hdd zie staan. Maar als ik cd /hdd doe, krijg ik de melding "can't cd to hdd". Er is ook een map "mnt". Als ik cd mnt doe, gaat hij naar een map media en die is leeg.... Wellicht is de disk kapot, maar misschien ook niet. Wat ik zou kunnen proberen, is de disk te initialiseren, maar dan ben ik zeker al mijn films kwijt. Ik wil dat dus pas als laatste redmiddel. Heeft iemand een idee? Ik zou heel erg blij zijn wanneer ik mijn films kan redden. Ik weet overigens vrijwel niets van Linux. Ik ben al blij dat ik via Telnet verbinding kan maken met mijn Ultimo. Eventuele adviezen moeten dan ook in simpele taal en stap voor stap beschreven worden. Met een advies als "probeer je disk opnieuw te mounten" kan ik niets, want ik zou niet weten hoe dat moet. Ik moet stap voor stap de commando's weten. Misschien helpt de output van het mount-commando bij de diagnose. Ik snap niet wat er staat, maar er zijn vast deskundigen die dat wel snappen: rootfs on / type rootfs (rw)ubi0:rootfs on / type ubifs (rw,sync,relatime)devtmpfs on /dev type devtmpfs (rw,relatime,size=137488k,nr_inodes=34372,mode=755)proc on /proc type proc (rw,relatime)sysfs on /sys type sysfs (rw,relatime)tmpfs on /media type tmpfs (rw,relatime,size=64k)tmpfs on /var/volatile type tmpfs (rw,relatime)devpts on /dev/pts type devpts (rw,relatime,gid=5,mode=620) Ik heb wel erg veel tekst aangeleverd, maar ik hoop dat het voor experts duidelijk is. Alvast heel erg bedankt voor eventuele hulp! Met vriendelijke groet, Tijmen VU+ Ultimo (2xDVB-S2, OpenPli, OSCAM, 1,5TB HDD)
metoo Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 TS panel geïnstalleerd? Dan eens opnieuw flashen? ET10000 DVB-C C C C/T 2TB HDD. SAT ET7000 ET6000 OpenPLI Triax 88 multifeed 4 quad LNBs
jbbrans Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Afgelopen week een nieuwe VU+ proberen te installeren met een nieuwe Harddisk, ook hier een negatieve capaciteit van de hdd. Bij de (wat meer ervaren/geen dozen schuivende) computerwinkel bleek dat de harddisk dood was, ook daar kregen ze er geen leven uit. Ik vrees dus het ergste voor je. Mocht het om heel belangrijke films gaan, dan zijn er recovery bedrijven die, bijvoorbeeld met een printplaat van een zelfde schijf, je schijf weer kunnen proberen uit te lezen en daarmee je data ophalen. Vu+ Solo 4k, VTi 13.x, 1000GB HDD Visiosat Bi-satellite G4 QUADRO Astra 1, 2, 3 en Hotbird
Nemjit Geplaatst: 14 juli 2013 Auteur Geplaatst: 14 juli 2013 Bedankt voor de reacties. TSPanel kende ik niet en zag ik ook niet bij de plug-ins, maar met wat googlen wel gevonden. Ik krijg nu in ieder geval duidelijke meldingen van TS Panel: disk might be damaged. Ziet er dus niet best uit. Morgen maar eens met de schroevendraaier aan de slag en een andere disk plaatsen.... Die TS Panel is wel een blijvertje voor mij. Een hoop handige dingen. En de suggestie voor een disk recovery bedrijf: bedankt, maar zo belangrijk is het niet dat ik er geld aan wil uitgeven. Het is alleen balen dat ik een hoop films die ik nog niet gezien had, kwijt ben. Van degene die ik echt wil bewaren, had ik gelukkig nog een backup van een maand oud. Groeten, Tijmen VU+ Ultimo (2xDVB-S2, OpenPli, OSCAM, 1,5TB HDD)
dirocca Geplaatst: 14 juli 2013 Geplaatst: 14 juli 2013 ik heb begin van het jaar TsPanel uit de feed van openpli laten halen omdat ik 3 weken lang bijna dagelijks mensen moest verder helpen die problemen(verlies van mounts & opnames) hadden na gebruik van TsPanel. Als ik van jou was zou ik toch oppassen met dat ding. Wat je met deze informatie doet laat ik volledig aan jou over grtz Philip vuduo 500 GB HDD openpli4 - vuduo2 1TB HDD 2xdualS2 tuner openpli4 - XP1000 pli4 Samsung plasma 60inch-AVR Denon-Bose accoustimas 7.1 logitech harmony ultimate TVV - dual lnb 19.2 & 23.5 - OSCAM
Nemjit Geplaatst: 20 juli 2013 Auteur Geplaatst: 20 juli 2013 Ik heb de schijf verwijderd en via esata aan een Windows-PC gekoppeld. Daar de schijf opnieuw geinitialiseerd via Schijfbeheer. Dat lukte alleen als niet bootable device. Daarna slow format en uitgebreide schijfcontrole gedaan. Geen fouten gevonden.... Toen weer aan mijn Ultimo via esate gehangen en werd hij herkend. Ik heb hem daarna geinitialiseerd met mijn Ultimo. Ik heb hem een paar dagen via esata laten draaien als opname locatie en geen problemen. Vandaag dus maar weer ingebouwd als primaire harde schijf. (Ik had er tijdelijk een 500GB schijf in zitten en de "probleem"-schijf is 1,5 TB.) De schijf lijkt dus niet verloren..... Ik maak nu wel voor de zekerheid wekelijks een backup Nog bedankt voor de reacties! Groeten, Tijmen VU+ Ultimo (2xDVB-S2, OpenPli, OSCAM, 1,5TB HDD)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen