Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Jij wilt drie dingen doen:
TV kijken beneden
Opnemen beneden
Kijken boven.
Twee dingen kun je met een Multytenne twin gelijktijdig doen. Wat, dan maak je zelf uit. Drie dingen gelijktijdig kan niet.
Een priority switch ziet er zo uit:

post-60869-0-65567000-1408470242.jpg

Geplaatst:

Hoi Sprietje, Ziet er voor mij werkbaar uit. In mijn geval zou ik prioriteit kunnen geven aan kijken + opnemen beneden (master) en TV kijken en eventueel opnemen via een 2e prioriteit switch? boven (slave). Het opnemen beneden wordt dan niet verstoord. Als ik de signaalsterkte 23.5 op orde krijg en het gaat lukken metde uitval kan vermindeen met het regenkapje zou dit voor mij en oplossing kunnen zijn. Bedankt voor je zeer duidelijke tips. 

AZbox premium HD+ (2xDVB-s); Philips DSR8121; triple LBN quard; triax 78

Geplaatst:

Beste Remond

Je zou kunnen denken waarom moet dat regenkapje niet wat verder over de lnb-kap heen steken. Dan vang je meer regendruppels als het waait. Die gedachte is natuurlijk helemaal terecht maar als je het kapje te ver laat oversteken en er zitten regendruppels op, dan moet het signaal wat door de schotel naar de lnb's wordt gereflecteerd, ook door de regendruppels op het kapje, zie de bijlage.
Zo'n regenkapje kun je het beste maken van  een kantoorartikel en wel een glashelder transparant voorvel van een A4-inbindmapje. Bij elk groot bedrijf worden die gebruikt voor presentaties en anders kun je die ook bij een kantoorboekhandel kopen voor een paar centen. Vastzetten met transparant plakband of tirewraps die je rond te ontvangstkop trekt.

post-60869-0-48914300-1408474589.jpg

Geplaatst:

Gisteren wederom aan het stoeien geweest met de schotel. Aan de achterzijde van de muurplaat extra veerringen aangebracht voor fijnafregeling en het regenkapje aangebacht. Ook de schotel op 3,8 gr schuin gezet. De hoogst haalbare waarden zijn voor de 19.2 en 23,5 resp. 60% en 47%. Kortom, het blijft een drama. Ik vrees toch dat ik het in de kwaliteit van de schotel moet zoeken. Bij super helder weer zal ik t.z.t. nogmaals en afstelpoging doen. Anders toch maar een andere schotel. Hierbij denk ik aan een triplesat 64cm. eeft iemand ervaring met deze shotel?

AZbox premium HD+ (2xDVB-s); Philips DSR8121; triple LBN quard; triax 78

Geplaatst: (aangepast)

De reflector van de schotel zal toch niet verbogen zijn?

Met een triple-lnb heb je zeker een veel beter signaal maar zet hem dan wel op een Triax 78 en niet op een 64 want dan krijg je echt flink meer signaal.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Ik heb met "signaalzoeker" van VU-Plus gekeken:

Hotbird 13.3:  SNR: 39%  (SRF1)

Astra 2A 28.2: SNR 51% (National Geographic HD)

Astra 19.2 E: 71%  

Of dit goede waarden zijn, waag ik te betwijfelen, Ik zie dat er op Astra 19.2 ongeveer 1200 zenders/slots gevonden worden bij de autoscan, tegenover 360 bij Hotbird. 

Ik kan mij voorstellen dat een grotere schotel dus meer zenders/slots vindt, en dat de liefhebber van zenders die net op t randje zitten een grotere schotel nodig hebben.

Geplaatst:

Nou, dat is voor de Hotbird toch wel erg weinig, 39%. En ik weet niet in welke regio je ongeveer woont, maar 51% voor de Astra 28,2 is ook erg weinig. Dat zou alleen kunnen als de schotel in Groningen staat. Hier moet echt veel meer uit te halen zijn.

Zijn dit waardes bij droog weer?
Hoeveel heb je op de Astra 23,5?

Geplaatst:

Ik kon met mijn multytenne de boel redelijk optimalizeren zodat er op de 19.2 / 23.5 en 28.2 waardes uitkwamen waarmee je goed kon kijken maar dan moet je de hotbird "vergeten". Die kreeg ik niet goed zonder dat de andere posities er sterk onder leden.

Recent heb ik de multytenne omgebouwd naar een met rotor en ben erg tevreden over het eindresultaat.

Ook de Sirius ontvang ik nu en dat had ik dit kleine schoteltje op voorhand nog niet uit de mouw geschud.

Niet dat ik daar naar kijk maar met mijn gesleutel aan oscam is het wel eens handig dat ik ook zelf op een voor mij exotisch kanaal kan afstemmen om wat eigen research te doen.

Geplaatst:

Kijk theparasol, dat klopt helemaal als je de Multytenne niet op de juiste schuinte instelt. Dan staat de lnb van de Hotbird niet op de juiste hoogte. Als je dat wel doet, dan mag de Hotbird nagenoeg niet achterblijven op de Astra 23,5.

Geplaatst:

Ik kon met mijn multytenne de boel redelijk optimalizeren zodat er op de 19.2 / 23.5 en 28.2 waardes uitkwamen waarmee je goed kon kijken maar dan moet je de hotbird "vergeten". Die kreeg ik niet goed zonder dat de andere posities er sterk onder leden.

Recent heb ik de multytenne omgebouwd naar een met rotor en ben erg tevreden over het eindresultaat.

Ook de Sirius ontvang ik nu en dat had ik dit kleine schoteltje op voorhand nog niet uit de mouw geschud.

Niet dat ik daar naar kijk maar met mijn gesleutel aan oscam is het wel eens handig dat ik ook zelf op een voor mij exotisch kanaal kan afstemmen om wat eigen research te doen.

Omgebouwd als geheel of met één lnb gaan draaien?

In hoeverre werd je signaal sterker per satelliet en was er sprake van uitval bij regen? Zoals velen weten valt beeld redelijk snel weg bij die mooie 45 cm schotels. Ben erg benieuwd hoe het is met een rotor op deze kleine wonderschotel. 

Waarom? Omdat wij hier met regen van de laatste tijd veel uitval hebben op de Triax 78 met vier Alps lnb's. (zoals in dat mooie topic over deze combinatie) en niet te spreken ben daarover.

Geplaatst: (aangepast)

LNB vervangen en rotor toegevoegd.

Signaal is verbeterd alleen tegen het extreme weer van de afgelopen weken is deze opstelling uiteraard ook niet opgewassen.

https://www.sat4all.com/forums/topic/340403-technisat-schotels-nu-met-20-jaar-garantie/page-2?do=findComment&comment=2251426

De insteek was om ervaring op te doen met een rotor maar dan wel met behoud van bestaand materiaal.

De "regenreserve" vond ik altijd al goed genoeg voor mijn gebruik.

aangepast door theparasol
Geplaatst:

Beste erwinnaar

Je kunt natuurlijk best gecharmeerd zijn van een Multytenne, maar die haalt het natuurlijk niet met een Triax 78 met vier ALPS.
De Multytenne schotel geeft maar een versterking van 32,2dB bij 11,3GHz.
Een Triax 78 heeft een versterking van 37,1dB bij 11,7GHz. Dat is ongeveer 4,7dB meer. Dat is 5x zo veel.
Maar ja, er is al veel over gesproken op dit forum, met een Triax 88 met Inverto Black Ultra lnb's er op, heb je pas echt regenreserve. Het verschil met een Triax 110 is dan echt nog maar erg klein.

Geplaatst:

Hallo,

Hier even een bericht van een startende satkijker met een multytenne 4 met rebox 4200. Ik woon in noord nederland en heb de schotel afgesteld op de 19.2 zoals aangegeven in diverse berichten, ik ga nog wat extra testen met de afstelling op de 23.5 omdat die de zwakste signalen heeft van rond de 50 % bij de zwakste, maar op de 23.5 heb ik bij Kiss 88 % .

Ik heb ook den regenkapje geplaatst en vraag me aan de hand van info hier het volgende af, ik liet het kapje 5 cm oversteken aan de kant en vraag me afof de signalen gestoord worden bij te ver oversteken, om dit te testen deed ik alufolie aan de rand boven maar blijfdan alles wel gewoon ontvangen, maak ik hier een fout?? Astra 1 zit alles rond de 85% Astra 3 rond de 65% Astra 2 rond 80% en hotbird rond 75%.

Ik vraag me af of dit nog beter wordt en ben eigenlijk best tevreden met de set

Geplaatst:

Goed, simpele vraag: De paal waar mijn multytenne aan gemonteerd is, zit in de grond in een forse klont beton. Welke methode hebben jullie gebruikt om de schotel te kantelen?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen