Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

nu ik het bezie denk ik hetzelfde, de maat is ca. 1 meter en de schotel zit net iets onder de helft. ik haal er nog weer wat af, het meten met alles eraan is echter wat lastig. ik denk dat ik o de helft moet zitten. wordt vervolgd

Geplaatst:

Beste Technisatstarter

In bericht 53 had ik het volgende opgegeven:

"Dat is 4,4mm verschil op 10cm, 8,7mm verschil op 20cm, 13mm op 30cm enz."

Stel dat je waterpas 40cm lang is die je tegen de mast plaatst. Dan moet over die lengte van 40cm de mast twee maal 8,7mm schuin staan. Dat is dus 17,4mm. Rond dit maar gerust af naar 17mm. Kijk of je een blokje of iets dergelijks van die maat kunt vinden en leg dat tussen de waterpas aan de bovenzijde en de mast. Je waterpas moet dan verticaal aangeven. En dit uiteraard wel in de kijkrichting van de schotel.

Geplaatst:

En weer even aan de gang geweest met de juiste afstelhoek en hij stond idd te scheef het was 6 gr en is dan nu wel 2-3 gr. Ook stelde ik de schotel nogmaals af op een zender op astra 1 en veel zenders zijn een paar % sterker geworden, de zenders die ik wil zien zitten rond 85 prcnt echter de zwakken op de hotbird blijven slecht. Blijkbaar heb ik met de 1e zenderscan tijdens de hogedrukdagen van de afgelopen weken mazzel gehad en staan er daarom veel in de lijst die nu matig zijn, er zitten uiteraard ook vele goed te ontvangen zenders op de hotbird. Ps klopt mijn redenatie ten aanzien van erg goed weer??

Vooralsnog laat ik het even zo en ga ik genieten van datgene ik goed kan bekijken het gaat mij voornamelijk om sporten daar zijn er velen van. Mocht er nog een megatip komen dan overweeg ik een en ander. Dank voor de tips.

post-72952-0-67780800-1410258193_thumb.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Ps klopt mijn redenatie ten aanzien van erg goed weer??

Het weer en hogedruk hebben inderdaad invloed. Op een kleinere schotel is dat extra goed te merken op de wijze zoals jij de Hotbird-ontvangst beschrijft.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Nou, dat is voor de Hotbird toch wel erg weinig, 39%. En ik weet niet in welke regio je ongeveer woont, maar 51% voor de Astra 28,2 is ook erg weinig. Dat zou alleen kunnen als de schotel in Groningen staat. Hier moet echt veel meer uit te halen zijn.

Zijn dit waardes bij droog weer?

Hoeveel heb je op de Astra 23,5?

hallo, ik heb nog een vraag aan sprietje. ik woon in groningen en heb inmiddels de schotel 2.5 gr naar het oostend hellend en een regekapje maar de hotbird blijft lastig ik heb 19.2 op 88%, de regionalen op 23.5 op 68% en duitsers ca.85%. de BBBc's rond de 70% draai ik de schotel meer naar de hotbird dan verlies ik veel op de rest. je schrijft "dit kan alleen als je in groningen woont" ik kan dus niet meer resultaat halen? het is het 1 of het ander?

Ik heb het idee dat hoewel ik haast op de Duitse grens woon ik alles met concessies aan de rest de hotbird goed krijg en denk dus dat er niet veel meer te halen is uit deze kleine schotel. De vele zenders die ik in een eerder stadium vond op de hotbird en nu slecht ontvang dad ik blijkbaar te danken aan een hogedrukgebied?

zie ik nog iets over het hoofd??

Geplaatst:

Als het nu gaat om hele zwakke signalen gaat die eigenlijk buiten de footprint vallen, dan kan een hogedrukgebied wel invloed hebben op de ontvangst maar voor de Hotbird die in Nederland ook goed te ontvangen is, gaat dat nauwelijks op.
Wil je ook de Hotbird behoorlijk ontvangen met de Multytenne, dan moet je de schotel gewoon uitrichten op de Astra 19,2 op maximale signaalkwaliteit.
Vindt je de Hotbird iets minder belangrijk en vindt je het belangrijker om de Astra 23,5 optimaal te ontvangen, dan moet de de Multytenne na het uitrichten op de Astra 19,2 gaan fijntunen op de Astra 23,5. Je zult dan op de Hotbird wat in moeten leveren.
Tja, de vier lnb's hebben nu eenmaal een vaste afstand en die afstand is niet overal hetzelfde. Het is dus altijd een beetje schipperen. Je wint al een deel door de schuinte van de Multytenne optimaal in te stellen zodat ook de buitenste lnb's op de juiste hoogte staan. Ook de skew van de lnb's komen dan beter te staan maar alle vier de lnb krijg je nooit helemaal optimaal omdat het vast is ingesteld.
Maar onderschat het perfect afstellen van een Multytenne niet.
Over het algemeen luistert het afstellen van grote schotels nauwkeuriger dan bij kleine schotels maar bij de Multytenne zeker niet. Je mag geen procent signaalkwaliteit laten vallen tijdens het goed vastzetten van de schotel en daar kun je best misschien wel een half uur mee bezig zijn.

Geplaatst:

Als het nu gaat om hele zwakke signalen gaat die eigenlijk buiten de footprint vallen, dan kan een hogedrukgebied wel invloed hebben op de ontvangst maar voor de Hotbird die in Nederland ook goed te ontvangen is, gaat dat nauwelijks op.

Afhankelijk van de weersomstandigheden zie ik de percentages/ontvangst dB's altijd wel wat fluctueren ook op de grotere schotels. Ook bij de sterkere satellieten. Dan zou dat op kleine(re) schotels toch ook het geval moeten zijn? Ik stel het liefst schotels af als het zwaarbewolkt is met veel demping.

Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst: (aangepast)

Ik denk dat in dit opzicht de bedoelde verschillen hier in dit kikkerlandje met zeer wisselvallig weer duidelijker waar te nemen zijn dan in het paradijs-met-gouden-stranden-en-altijd-strak-blauwe-hemel waarin jij het grote voorrecht hebt te verkeren. ;)

aangepast door Eduard07

Geplaatst:

ik heb op het net een multifeedhouder met 4 lnb's gezien om de lunchbox:) vooraan te vervangen , zou daar veel winst mee te halen vallen ?

VU+ ultimo en ultimo 4K

Dreambox DM8000 ( stofverzamelaar )

Gigablue Quad HD ( stofverzamelaar )

Geplaatst:

Die "lunchbox" heeft wel de reputatie de beste match te zijn met deze schotel. Dat is aan de ontvangstrendementen ook wel te zien.

Geplaatst:

Gisteren nogmaals een afstelcorrectie gedaan en daarbij gericht op verbeteren van de hotbird en niet te veel verslechteren van de rest en zie tijdens het verdraaien van nog geen 0.5mm heb ik al 20 % meer signaal op de HB, supertennis die er niet was zit op 80%. Al met al luistert het dus heel nauw en beweeg je je blijkbaar steeds in het grensgebied van de transponders. Er blijven uiteraard altijd zenders in het onderste gebied zitten, zo vond hij nu bij een rescan 40 nieuwe en niet de sterkste. het valt me ook op dat er nogal wat verschil zit in de zendkracht per transponder of zender, de 1 op 80% en de volgende op 45% hier kun je natuurlijk nooit aan stellen alleen een grotere schotel nemen.

Ik heb een hoop geleerd van dit onderwerp, dank voor de support. :-]

Geplaatst:

Beste Technisatstarter

Fijn dat het toch gelukt is om ook op de Hotbird voldoende signaal te hebben.
Tja, het blijft natuurlijk een antenne met weinig regenreserve maar voor iemand die geen opvallende schotel wil hebben toch een geliefde schotel omdat je vier satellieten kunt ontvangen.

Het blijft natuurlijk een feit dat de Nederlandse zenders op de Astra 23,5 niet zo veel regenreserve hebben maar tot nu toe heb je nog steeds de mogelijkheid om over te schakelen naar de Astra 19,2 die wel meer regenreserve heeft. Als aan die mogelijkheid ooit een einde komt, kan ik me voorstellen dat bezitters van een Multytenne toch op een grotere schotel over gaan stappen waarbij de eerstvolgende maat de Triax 64 met triple-lnb is en als het nog iets groter mag een Triax 78 met een triple-lnb.
Al met al wordt het goed afstellen van een Multytenne zwaar onderschat, ook door schotel installateurs.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen