Ga naar inhoud


wie heeft zonnepanelen ?


mapi

Aanbevolen berichten

Dat is dan ook speciale regeling, daar kun je vandaag de dag niet meer naar kijken.

 

Maar ik zag vandaag dat de overbuurman nog 15 panelen op zijn dak liet schroeven. (de laatste zal morgen wel komen)

Alleen de kans dat hij zijn investering ooit terugverdient is gewoonweg nihil zodra er over 3 jaar gemorreld wordt aan de huidige regeling.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is dan ook speciale regeling, daar kun je vandaag de dag niet meer naar kijken.

 

Maar ik zag vandaag dat de overbuurman nog 15 panelen op zijn dak liet schroeven. (de laatste zal morgen wel komen)

Alleen de kans dat hij zijn investering ooit terugverdient is gewoonweg nihil zodra er over 3 jaar gemorreld wordt aan de huidige regeling.

 

suc6

 

Gerrit

 

1) jij kan de Nederlandse politiek in de komende 3 jaar voorspellen?

2) jij kan de stroomprijs voorspellen in de komende 15 jaar?

 

Dan, beste Gerrit, (indien je daar een garantie op wil geven) ben ik bereid je in dienst te nemen voor elk bedrag. Want die kennis is miljarden waard.

aangepast door FalconerThe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Gerrit,

 

een kabeltje naar je buurman en een slim systeem die het aanbod regelt. Produceren en dan een deel verkopen dat mag wel niet, maar vooruit.

 

Power-sharing van elektriciteit met je buren. Dat is weer eens wat anders.

 

Zodoende hoef je buurman minimaal stroom terug te leveren. En je hebt nog 3 jaar de tijd om wat te bedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1) jij kan de Nederlandse politiek in de komende 3 jaar voorspellen?

2) jij kan de stroomprijs voorspellen in de komende 15 jaar?

 

Dan, beste Gerrit, (indien je daar een garantie op wil geven) ben ik bereid je in dienst te nemen voor elk bedrag. Want die kennis is miljarden waard.

 

Daar hoef je volgens mij niet zo'n genie voor te zijn.

 

Ga maar eens kijken hoeveel hoger (bij energie direct bijv. is het 2 cent duurder als je de prijs 5 jaar vast zet) of juist lager (bij Nuon betaal je 0,1 cent minder bij 5 jaar) je gaat betalen voor de energie als je een prijs vast gaat leggen voor een aantal jaren. Er is er zelfs een die garandeert dat elk jaar dat je klant blijft de prijs zal dalen.

Daarnaast is er op dit moment een overschot aan energie op de markt en bij een overschot ga je meestal niet meer maar juist minder betalen.

 

En ja de Nederlandse politiek??? Daar kun je dus nooit op vertrouwen want na de verkiezingen kan alles zomaar weer anders zijn. Maar 1 ding is wel vrijwel zeker nl. dat als ze nu al zeggen dat in 2017 de regeling wordt aangepast dat misschien nog een jaartje later zal worden omdat er nog wat bekokstoofd moet worden,  maar dat het daarna vrijwel zeker op de schop gaat en dat het absoluut niet in het voordeel van de zonnepaneelbezitters zal worden aangepast omdat de huidige regeling waarschijnlijk toch al te veel geld kost.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De kWh. prijs op mijn Franse energierekening is ongeveer 8,5 €Cent. (89% Atoomstroom)

De kostprijs voor een MW. op de internationale mart is ongeveer $ 70,--

Wanneer ik dan een paar berichten hoger lees dat iemand voor de opwekkingvan 1 kW/h zonneenergie ongeveer 50 cent krijgt kan je zelf uitrekenen hoeveel opslag er per kW in je energierekening verwerkt zit.

In Duitsland zit er tegenwoordig bijna 7 cent opslag op je kwh prijs om de subsudies te financieren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in ieder geval heel blij met mijn 12 paneeltjes van 3kW, subsidie gehad,

belasting teruggekregen en ik kan alles wat over is terugleveren tegen het gelijke tarief.

 

Terugverdientijd, zoals het er nu naar uit ziet, binnen de 7 jaar met de huidige wetgeving.

Je geld beter beleggen kan momenteel niet, althans, veilig beleggen.

En, je hebt ieder jaar een leuk potje na het jaarlijkse leverquota.

 

Dus laat ieder zijn verhaal doen, ik denk dat de meeste gebruikers het voordeel inzien.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net als Con, ben ik ook nog steeds uitermate tevreden over mijn panelen.

Ondanks dat in verschillende topics hier, wordt voorgerekend dat het niet uit kan, en je het geld beter op de bank had kunnen zetten.

Ik ga al die rekensommen niet weer overdoen.

 

Wat ik echter nog wel even wil vermelden is de opbrengst.

Ik heb hier 2880Wp aan panelen op mijn dak liggen.

Er was mij voor de aanschaf voorgerekend dat deze per jaar ongeveer 2400kWh zouden opbrengen.

Na het 1e jaar blijkt echter dat er ruim 3000kWh opgewekt is.

Dat is dus 25% meer dan verwacht!

Wil je er wel aan gaan rekenen, geeft dat natuurlijk toch andere uitkomsten.

Het (gemiddelde) aantal zonuren was in 2013 trouwens wel iets hoger dan het langjarig gemiddelde.

1710 uur in 2013 ten opzichte van 1639 uur gemiddeld.

Dat verschil is echter nog geen 5%, dus daar zal al het extra geleverde vermogen niet vandaan komen.

En ik hoor van mede-bezitters veel vaker dat er méér kWh wordt opgewekt dan de verwachte 75-80% aan geïnstalleerd Wp vermogen.

En dat dus ook van panelen die al 5 jaar gelden gemonteerd zijn.

 

Of er in 2016 of 2017 iets gaat veranderen in de regelgeving voor het al dan niet salderen van teruggeleverd vermogen?

Voorlopig is het nog niet zo ver, en ik ga me daar nu toch echt nog niet druk over maken.

Als het al doorgaat, in welke vorm dan ook. Wie kan mij dan nu de garantie geven dat tegen die tijd de energiebelasting niet omhooggegaan is?

Want dáár is uiteraard ook geld te halen, en alle zwaar gesubsidieerde windmolens moeten natuurlijk ook worden betaald.

Maar dankzij het direct gebruikte vermogen van mijn panelen wat dus niet door de meter gaat, betaal ik daar dan weer minder aan mee.

 

Het is zowel door voor als tegenstanders van zonnepanelen al wel vaker gezegd in de verschillende discusies.

Niemand weet zeker hoe alle 'parameters' zich de komende jaren gaan ontwikkelen.

Er zijn vermoedens, maar niemand weet het zeker!

Wat wél een feit is, is dat ik nog geen enkele eigenaar van zonnepanelen heb horen zeggen dat hij ze beter niet had kunnen aanschaffen.

En dat is echt niet vanwege de reden dat je gevoelsmatig natuurlijk wel tevreden móét zijn na je investering.

 

Maar laat iedereen vooral doen wat hij of zij zelf het beste vind.

Heb je liever je geld op de bank staan? Prima, vooral laten staan.

En koop je er liever zonnepanelen van? Ook prima, ik heb er na ruim een jaar (en inmiddels 3186kWh opgewekt vermogen) in ieder geval nog geen seconde spijt van gehad.

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zowel door voor als tegenstanders van zonnepanelen al wel vaker gezegd in de verschillende discusies.

Niemand weet zeker hoe alle 'parameters' zich de komende jaren gaan ontwikkelen.

Er zijn vermoedens, maar niemand weet het zeker!

Wat wél een feit is, is dat ik nog geen enkele eigenaar van zonnepanelen heb horen zeggen dat hij ze beter niet had kunnen aanschaffen.

En dat is echt niet vanwege de reden dat je gevoelsmatig natuurlijk wel tevreden móét zijn na je investering.

.

 

Met de huidige regeling zullen ook niet veel zeggen dat ze beter niet tot de aanschaf over hadden moeten gaan omdat hun is voorgerekend dat ze pas over 10 jaar beter af zijn.

 

Maar wat er waarschijnlijk gaat spelen (ook dat is dus niet met zekerheid te zeggen) is dat ze ook over 10 jaar nog niet beter uit zijn. Dit omdat de energieleveranciers waarschijnlijk na 2017 gebruik gaan of gebruik mogen maken van hun intelligente stroommeter. 

Heb je een oude meter dan draait die vooruit als je stroom gebruikt en achteruit als je stroom levert dus zolang die er zit zal er weinig aan de hand zijn. Maar met de nieuwe meters kan men dus zien/meten hoeveel je overdag hebt geleverd en 's nachts weer hebt verbruikt en wat ik in de wandelgangen heb opgevangen zou het zomaar kunnen dat je voor je geleverde stroom een veel lager tarief krijgt dan wat je voor de stroom die je 's nachts gebruikt moet gaan betalen.

 

En als dat inderdaad na 2017 wordt ingevoerd dan is het een kwestie van je installatie zo ontwerpen dat je zoveel mogelijk zelf gebruikt omdat stroom leveren dan vrijwel zeker niet meer rendabel is.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist naast de "slimme meter", nou ja slim dat valt erg tegen, krijg je slimme oplossingen in je huisinstallatie, om zoveel mogelijk je eigen opgewekte stroom te benutten. Stroom die niet extra kan worden belast met allerlei heffingen.

 

Simpel een lichtgevoelige schakelaar of een stroomregeling op basis van de productie van de zonnecellen. Er zijn hiervoor vele toepassingen denkbaar. De electrische auto, fiets zijn al van die zaken waarin een accumulator aanwezig is. Je (af)wasmachine vanzelf inschakelen. Opladen van allerlei apparaten. De airco en ga zo maar door. De mogelijkheden zijn legio.

 

Het is jammer voor de staatskas, als de teruglevering over enige jaren wordt aangepast. Nu kost het overigens ook geld, maar een beperking hiervan zal de opbrengst ook doen teruglopen omdat er minder wordt teruggeleverd.

 

Baas over je eigen stroom dat is de toekomst !

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in België hadden ze ook het geweldige idee om INEENS +50 Euro per 1000 KW distributievergoeding aan te  rekenen. Zijn ze al op terug moeten komen en iedereen heeft netjes zijn geld terug gekregen. Is ook nog zoiets als Europese regelgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het met verkerkbr eens, gebruikers zetten geen beren op de weg . . . .

en zijn blij met de aanschaf en de opbrengst.

 

Wat betreft de slimme meter (lees verschrikkelige sukkelmeter) is

dat men bij levering op de dag men alleen de restlevering (als die

er is) kan zien. Als voorbeeld; als jouw verbruik 400Wh is en jouw

panelen leveren ook 400 Wh of minder dan kan men dat niet uitlezen.

De afname is dan 0 en wat je dan werkelijk levert zal nooit duidelijk

zijn. Dus het wordt slim om voortaan bij veel zonopbrengst juist

tegaan wassen en drogen. Het is zelfs te overwegen om te gaan koelen

voor het comfort en verwarmen met een inverter (waarvan het COP

tegenwoordig zomaar 4 a 4,5 is) hetgeen flink goedkoper is dan met

aardgas stoken (kantelpunt ligt ongeveer bij 3,25).

Dan is dat probleem ook opgelost. En wat betreft de wandelgangen van

10 jaar, dan hebben de meeste hun installatie er allang uit.

 

Inderdaad, ik ben een gebruiker en zie alleen maar positieve dingen . . .

 

En ook nog even voor de "liefhebbers", ik heb geen verschil ondekt in

opbrengst dit jaar vergeleken met vorig jaar (mbt vervuiling panelen)

ondansks het "Sahara" zand van april (kan ook maart zijn geweest).

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minister kamp heeft aangegeven dat waarschijnlijk in 2017 de huidige regeling op de schop gaat en dat het salderen (gebruikte stroom wegstrepen tegen geleverde stroom) dan niet meer toegepast kan worden.

 

Op zich niet zo vreemd want de productie van 1 Megawatt energie kost nu ongeveer 40 euro of wel 4 cent per kilowatt.

Door de zonnepanelen moeten energieleveranciers dus overdag stroom kopen voor zeg maar 27 cent per kilowatt, transporteren en bij bedrijven ed. weer afleveren voor zelfs een veel lager bedrag.

Daar staat tegenover dat dat ze dan ook geen productiekosten hebben maar die waren slechts 4 cent en wegen dus niet op tegen de veel te dure 27 cent uit een zonnepaneel.

Daarnaast loopt de overheid bakken met geld mis doordat men de BTW terug kan vragen en er geen energiebelasting

 geheven kan worden over de geproduceerde stroom.

Vandaar dat de berichten de kop op steken dat het leveren van energie vanuit je zonnepanelen na 2017 niet meer tegen 27 cent kan maar dat dit bedrag veel lager zal worden.

Dus gebruik je de opgewekte energie niet direct zelf dan kun je het goedkoop gaan leveren en als je 's avonds weer thuis bent dan kun je het weer tegen het volle pond terug kopen.

Op zich allemaal niet zo erg alleen als je er op gerekend had dat je tot de lengte van dagen kon salderen en je panelen zo snel terug zou verdienen dan kom je waarschijnlijk bedrogen uit als men die regeling aan gaat passen.

Moet je straks stroom leveren tegen 8 cent dan zou het zo maar kunnen dat je de panelen niet na 10 jaar maar pas na 20 of 25 jaar terug verdient hebt of dat velen ze zelfs helemaal nooit terug zullen gaan verdienen.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp die 27 ct niet, een kWh kost mij om en nabij 1 a 22ct.

Voorts heb ik de beleving (maar die kan mis zijn) dat mijn

"overlevering" rechtstreeks naar de eerstvolgende afnemer (zeg

maar mijn buurman) gaat en dan zijn er nauwelijks transportkosten.

En last but . . . een slimme meter kan alleen maar meten wat ik

echt lever, zolang ik minder lever dan dat ik afneem kan men nooit

bepalen wat mijn werkelijke verbruik is (alleen dit heet salderen)

Alles wat je meer levert dan hetgeen je verbruikt wordt 1 keer per

jaar (althans bij mijn leverncier) apart afgerekend, dus los van

mijn reguliere energierekening.

 

Maar met die tijd is het opslaan van energie misschien wel betaalbaar

en dan piest de regering helemaal naast de boot.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...