Ga naar inhoud


wie heeft zonnepanelen ?


mapi

Aanbevolen berichten

Wat zou er gebeuren als alle zonnestroom producenten op een zonnige dag allemaal tegelijk rond 13.00 uur de schakelaar omzetten en een uur later tegelijk weer aan?

Ik denk dat minister Kamp dan een probleem heeft. Er kan dus enige druk worden uitgeoefend als men het salderen wil aanpassen.

DM8000 DM800 en PLi gek

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik vind die 27 ct eigenlijk wel interessant.

Ik had al eens geschreven dat ik het niet uit zou rekenen, maar ik heb toch eens even wat getallen naast elkaar gezet.

Mijn installatie heeft me +/- €4200 gekost.

Uitgaande van een kWh prijs van 22ct/kWh, zou er dus 4200/0,22 = 19090kWh opgewekt moeten worden om de aanschaf te 'besparen'.

Met mijn opbrengst van afgelopen jaar van 3000kWh, zou dat dus 6,36 jaar duren.

Als ik echter hetzelfde rekensommetje doe met een kWh prijs van 27 ct, hoeft er nog maar 4200/0,27 = 15555  kWh opgewekt te worden.

En dan ben zou ik al na 5,2 jaar klaar zijn :D .

 

Er zal mij ongetwijfeld straks wel weer voorgerekend worden dat van deze berekening helemaal niets van klopt, omdat ik hier bv. geen rekening houd met de rente die ik op een spaarrekening gekregen zou hebben.

Of met een omvormer die mogelijk stuk gaat binnen de garantietijd van 7 jaar.

En ik moet natuurlijk ook nog meenemen dat de energieprijs nog gaat dalen de komende jaren. Dus die 27ct zal wel lager worden.

 

Ik blijf erbij dat het voor een groot deel koffiedik kijken is en blijft.

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voorspelling op dit moment is dat in 2030 het opwekken van 1 Megawatt zo'n 50 euro zal gaan kosten dus de prijs zal inderdaad iets gaan stijgen. Nog niet direct, eerst zal de prijs nog wat gaan zakken en dan vanaf 2020 wat gaan stijgen (nogmaals dat zijn de voorspellingen)

Dat je nu 3000Kwh hebt opgewekt heeft deels te maken met de extra zonuren maar ook met hoe nieuw je installatie is.

Je kunt dat een beetje vergelijken met een accu van 7 Ah, deze heeft nieuw ook vaak 8Ah of meer maar na een jaar zit die wel op de 7Ah het 2e jaar vaak ook nog wel maar vanaf dat moment wordt het meestal alleen maar minder.

 

Verder was die 27 cent maar even een voorbeeld.

Maar ga eens rekenen met de 8 cent die ik in de wandelgangen heb gehoord

4200/0,08 = 52500 dat delen door 3000 = 17,5 jaar

Reken je de veroudering van de panelen mee dan zal het al zo'n 20 jaar worden.

Tel dan je onderhoud/reparatie ed. er nog bij op dan wordt het ?? jaar.

 

Natuurlijk klopt ook deze berekening niet want je gebruikt ook een deel zelf maar het geeft wel een indicatie waar het naar toe gaat als het huidige salderen op de schop gaat.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een "slimme meter" kan, bij zonopbrengst, niet je verbruik meten!!

 

Een "slimme meter" saldeert, de energie keert alleen uit wat je hun levert.

 

Voor mij betekent salderen het verdisconteren van je echte gebruik

vermindert met de zonopbrengst.

 

Een oude meter draait terug, een "slimme meter" telt minder . . . . .

 

Vandaar dat "slimme meter" bij mij ook tussen aanhalingstekens staat,

hij is goed beschouwd te stom om "slimme meter" te worden genoemd.

 

GreenChoice leest mijn meter uit maar en alleen het gesaldeerde en de geleverde energie.

Enelogic (die ik toestemming heb gegeven) voor de grafieken doet hetzelfde.

En zelf lees ik hem ook uit via de RJ-aansluiting en middels de Youless, allemaal

hetzelfde laken gelijk een pak. 

 

Dus nogmaals bij zonne-energie kun je in één keer twee dingen niet meer,

1. je echte verbruik meten en 2. je opbrengst. Daar heb je hulptroepen voor nodig.

Men, en ik, kunnen alleen maar uitlezen wat ik naar Eneco lever en wat ik bij hun afneem.

 

Maar, ik denk dat de bezitters dit allemaal wel weten . . . . .

 

Laat ik het nóg anders zeggen, als ik 300 Watt van tante zon ontvang en ik gebruik

in huis 400 Watt dan lever ik mezelf 300 Watt en Eneco levert 100 Watt. Eneco heeft

dan ook geen notie dat ik mijzelf 300 Watt lever.

Als ik 1200 Watt aan zon ontvang en ik gebruik zelf 700 Watt dan lever ik aan Eneco

500 Watt. Hierbij heeft Eneco weer geen enkele notie dat ik zelf 700 Watt gebruik, dat

zien ze met geen mogelijkheid. Het enige wat zij zien is dat ik hun 500 Watt lever.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is een productiemeter aangebracht vanwege de subsidie regeling. Registreert de totale productie aan zonne-energie.

 

Verder hebben veel omvormers de mogelijkheid om de productie af te lezen.

 

Je kunt dan eenvoudig vaststellen wat je totale gebruik is geweest.

 

Inderdaad die "slimme meter" is helemaal niet zo slim en de energie leverancier ook niet.

 

Je hoeft niet de meterstanden meer door te geven en is er geen meteropnemer meer nodig, dat is kennelijk het voordeel.

 

Hij komt nu nog wel langs voor de watermeter ! En nam voorheen ook de andere meterstanden tegelijk op. Voordeel nihil. Tenzij de watermeter ook gekoppeld wordt aan het "slimme systeem". Afsluiten van de levering als je de rekening niet tijdig hebt betaald, dat is natuurlijk een stuk eenvoudiger geworden.

 

Wat er nu moet gebeuren zijn "slimme" oplossingen om het gebruik van zo veel mogelijk je eigen opgewekte energie te gaan bevorderen.

 

Dit zou een leuk thema kunnen worden. Je "zonneboiler" is gewoon een electrische boiler, die alleen het water verwarmt als de panelen voldoende stroom produceren. 

 

Er is nog een wereld te winnen met "slimme" oplossingen bij de gebruiker.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zonneboiler is inderdaad een goeie, ik had er ook al over nagedacht.

Immers er is nauwelijks rendementsverlies bij het elektrisch verwarmen

van een "zonneboiler". En als je dan nog iets overhoud dan pas lever je

terug. Het mooiste zou zijn dat er boilers bestaan die zijn afgestemd

op de gelijkspanning van de zonne-installatie, scheelt weer een

rendementsslag. Want eerst gelijkspanning omzetten naar wisselspanning

gaat tenslotte ook ten koste van een klein stukje rendement.

Maar wisselspanningzijdig is wel weer vele malen makkelijker, de boiler

op temperatuur en omschakelen naar de meter, hoe eenvoudig kan dat zijn.

Nog beter zou zijn een groot buffervat, middels een wisselaar kun je dan

én het water gebruiken voor warmwater én voor cv (in de niet-zomerperiode).

Ik heb in het verleden al eens wat schema's hiervoor bedacht maar toen was

het allemaal nog erg prematuur, sterker nog, ik had toen nog geen panelen.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In een boiler zit een verwarmings spiraal, daar kan je ook gewoon rechtstreeks gelijkspanning op zetten, zolang de klemspanning niet hoger als 220 volt is.

Met een schakel automaat zou je om kunnen schakelen tussen wisselspanning en gelijkspanning. Alleen moet je misschien een stroombegrenzing inbouwen in de gelijkstroom voeding

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorlopig heb ik het afgelopen 1e jaar 3000 kWh opgewekt, met een kWh prijs van laten we zeggen €0,22.

Dan heb ik daar dus al €660,- mee bespaard.

In werkelijkheid zal dat zelfs hoger zijn, want die €0,22 heb ik aangenomen als gemiddelde.

Ik heb echter een dubbeltarief contract, waarbij de dagstroom duurder is dan de nachtstroom.

En wanneer schijnt de zon het meest....... :D .

Dan is de prijs die Gerrit B in de wandelgangen gehoord heeft de komende paar jaar nog geen voldongen feit.

En zolang dat dus nog niet zo is, blijf ik dus meer dan die €0,08 per kWh besparen.

En daarbij wordt die €4200 ieder jaar dus zo'n €600 (of meer!) minder.

In mijn geval is het dus na 1 jaar nog maar 4200-660= €3540.

Daarbij dan nog opgemerkt, dat 8 ct alleen maar zou gelden voor het werkelijk aantal teruggeleverde kWh.

Con heeft hierboven al uitgelegd dat het opgewekte vermogen wat je direct zelf gebruikt, natuurlijk niet door de meter gaat, en dus op geen enkele manier verrekend of berekend kan worden, maar wel een besparing  ter hoogte van de op dat moment  geldende kWh prijs oplevert.

Al met al, geeft de berekening van 4200/0,08 => 52500 kWh een behoorlijk (Negatief!) gekleurd beeld van de werkelijke situatie.

 

Dan ben ik inderdaad benieuwd wat het 'verval' van de opbrengst zal zijn.

Een collega van mij heeft nu bijna 5 jaar een kleinere installatie op zijn dak liggen, maar zijn opbrengst is ieder jaar tussen de 1000 en 1050 kWh geweest.

Dat geeft mij toch het gevoel, dat het met dat verval nog wel eens mee zou kunnen vallen, maar dat zal de tijd moeten leren.

 

En uiteindelijk zijn er dan natuurlijk nog altijd mogelijkheden zoals hierboven ook nog opgemerkt met een 'zonneboiler'.

Nu wil het geval dat ik 'slechts' 12 PV-panelen kon plaatsen omdat ik 7 jaar geleden al zonnecollector voor tapwater op het dak geplaatst heb.

Maar in combinatie met dit voorraadvat, zou natuurlijk ook nog een electrische boiler geplaatst kunnen worden.

 

Zoals verkerkbr hierboven ook al aangeeft, heeft mijn omvormer zelf al een teller die de productie bijhoud.

In 'mijn' Gebouw Automatiserings Systeem wat ik hier thuis heb, lees ik een aantal parameters uit, waaronder totaal opgewekt vermogen, maar ook momentaan vermogen.

Voor belangstellenden heb ik een plaatje bijgevoegd, evenals een grafiek van de momentane productie van vandaag.

Ik ben echter nog op zoek naar een manier om de P1 poort van de 'slimme' electrameter te kunnen uitlezen.

Daar zijn natuurlijk al meerdere mogelijkheden voor, maar ik wil deze dus direct kunnen inlezen in mijn 'G A S', waarmee ik dan de mogelijkheid zou hebben om bijvoorbeeld die electrische boiler te kunnen inschakelen bij 'overproductie'.

De voorkeur zou een omvormer zijn van P1=> BACnet, maar met ModBus, M-bus of desnoods een 0-10V signaal zou ik ook al blij zijn.

Dus als iemand daar een oplossing voor heeft, houd ik mij aanbevolen!

 

post-35731-0-93707100-1399916519_thumb.jpg

post-35731-0-80879900-1399916531_thumb.jpg

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

. . . .En wanneer schijnt de zon het meest....... :D . Denk er wel aan dat zaterdag en zondag ook laagtarief is . . .

 

. . . .Con heeft hierboven al uitgelegd dat het opgewekte vermogen wat je direct zelf gebruikt, natuurlijk niet door de meter gaat, en dus op geen enkele manier verrekend of berekend kan worden, maar wel een besparing  ter hoogte van de op dat moment  geldende kWh prijs oplevert. Lees het uitgebreide verhaal op zon4con.nl onder Hardware>Slimme meter. . .

 

. . .  Ik ben echter nog op zoek naar een manier om de P1 poort van de 'slimme' electrameter te kunnen uitlezen.

Dus als iemand daar een oplossing voor heeft, houd ik mij aanbevolen! . . . is dit wat? zon4con.nl Forumoverzicht > Software > Python

en Software Gnuplot

 

Met Python lees ik de meter uit via de RJ-uitgang, met Gnuplot maak ik prachtige grafieken, moet je aanspreken.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een boiler zit een verwarmings spiraal, daar kan je ook gewoon rechtstreeks gelijkspanning op zetten, zolang de klemspanning niet hoger als 220 volt is.

Met een schakel automaat zou je om kunnen schakelen tussen wisselspanning en gelijkspanning. Alleen moet je misschien een stroombegrenzing inbouwen in de gelijkstroom voeding

Nou is elektra niet mijn sterkste kant maar als je een 230Volt boiler hebt loop je dan

niet de kans dat de stroom erg hoog oploopt wanneer je daar 12-24 Volt op gaat zetten?

 

Ik zou gaan (met mijn kennis) voor de 230 Volt zijde, daar is tenslotte de bedrading van de boiler op uitgelegd.

Het feit alleen al dat de bedrading van de zonnepanelen tussen de 4 en 6 mm2 ligt en de inwendige

bedrading in de boiler uitgerekend is op 230 lijkt me dat tricky, nogmaals elektra is niet mijn sterkste kant. 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad die "slimme meter" is helemaal niet zo slim en de energie leverancier ook niet.

 

Als je er een beetje induikt dan is er wel meer mogelijk met zo'n slimme meter.

 

Dit is bijv. te lezen op de site van gaslicht.com

 

Teruglevering

Als u teruglevert aan het net -bijvoorbeeld via zonnepanelen- dan kunt u met een slimme meter precies zien hoeveel er is teruggeleverd. Indien u een meter heeft met een terugdraaimeter wordt de teruggeleverde energie automatisch van uw verbruikte energie afgetrokken. In dat geval heeft u deze meter niet specifiek nodig om voordeel te hebben van uw terugleveringen.

Neem voor meer informatie over de slimme meter contact op met uw netbeheerder. Per regio is één netbeheerder verantwoordelijk voor de aanleg van de netten en het transport van elektriciteit of gas. Hij registreert alle aansluitingen en zorgt ervoor dat u een aansluiting op het net krijgt. U kunt niet voor een andere netbeheerder kiezen. Weet u niet wie uw netbeheerder is? Vul dan uw postcode en huisnummer in op www.eancodeboek.nl. Lees meer over dit onderwerp op de site van de Rijksoverheid.

Geactualiseerd: 19-09-2013

 

En bovenstaande lees ik dus bij meer.

Dus blijkbaar is er toch wel meer met die "slimme" meter mogelijk dan over het algemeen wordt aangegeven.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er een beetje induikt dan is er wel meer mogelijk met zo'n slimme meter.

 

Dit is bijv. te lezen op de site van gaslicht.com

 

En bovenstaande lees ik dus bij meer.

Dus blijkbaar is er toch wel meer met die "slimme" meter mogelijk dan over het algemeen wordt aangegeven.

 

suc6

 

Gerrit

Je zegt het helemaal juist, je kunt precies zien wat je levert aan de energiemaatschappij en wat je afneemt van de energiemaatschappij.

 

Maar dat was echter niet mijn relaas.

 

Wat ik beweer is dat je je netto zon opbrengst niet kunt zien bij de slimme meter, zo ook je eigen verbruik.

Jouw eigen verbruik is heel wat anders als hetgeen je afneemt.

Idem voor de zon opbrengst, dat is wat anders als hetgeen je levert.

 

De zon-installatie komt op één fase binnen, als je afneemt op een andere fase stroomt de zon-energie er direct heen

tenzij je meer opbrangst hebt dan wat je afneemt, dan krijg je als het ware een tweedeling, deels naar je eigen

afnemer en deels naar de energieleverancier.

 

Als je een site bent tegengekomen die dat onderbouwd anders over denkt verneem ik dat graag. Ik ben inmiddels

9 maanden met deze materie bezig, scripts voor gemaakt (lees deels geleend) en niemand kwam verder dan mijn

huidige mening. Althans met de huidige slimme meter (geld ook voor de ouderwetse draaitol.)

Zelfs Youless heeft mij gelijk moeten geven na een flinke mailwisseling. Met de youless kun je alleen maar meten

wat via de voedingskabel gaat. Bij mensen zonder zonne-energie ligt dat natuurlijk heel anders.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog even het schema wat ik 17 jaar geleden in elkaar heb gezet wat betreft een buffervat/"zonneboiler".

 

Inverter2.pdf

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je water wilt opwarmen kan je dat veel beter doen met vacuum pijpen...  De opwekking van elektriciteit doormiddel van zonlicht is zeer inefficient, en vacuum pijpen hebben een veel hoger rendement...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leg mij eens uit waarom water met elektrische zonnepanelen verwarmen

een slecht rendement zou hebben, volgnes mij heb je geen tot

nauwelijks versliezen.

 

En we hebben het hier over je zonnepanelen extra voor jezelf inzetten

alvorens terug te leveren aan de energiemaatschappij.

 

Volgens mij is het rendement van elektrisch verwarmen sowieso

bijna 100%, als je het tenminste met zonnepanelen doet, Het enige

wat verlies geeft is de inverter als je de 230 zijde gebruikt.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...