Ga naar inhoud


wie heeft zonnepanelen ?


mapi

Aanbevolen berichten

Maar wat doen we dan op een bewolkte winterdag, de fabrieken sluiten?

 

Zonne energie is niet calculeerbaar, en daar zit nu net de crux.

 

Let wel, voor de meer zuidelijk gelegen landen is deze situatie gunstiger.

 

stroom is een product dat verhandeld word. hebben we te weinig dan kopen we het in van elders hebben we te veel leveren we het aan de hoogst biedende... dus als de zon niet schijnt in NL dan schijnt hij beslist wel elders in de EU.

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Dan moet er wel capaciteit in het leidingnet voorhanden zijn.

In Duitsland is die op dit moment niet voorhanden, en de plaatselijke bevolking weert zich tegen het plaatsen van nog meer hoogspanning masten en leidingen.

 

De grootste netstoring die grote delen van Europa in het donker heeft gezet is terug te voeren op onvoldoende leiding capaciteit, nadat een sectie van het koppelnet moest worden uitgeschakeld wegens de paasage van een schip in noord Duitsland.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@satcat

Nou het ligt toch wat gecompliceerder maar dat zijn gegevens die de media en politici graag buiten beschouwing laten.

Immers van alle Co2 uitstoot heeft zo'n 94% een natuurlijk oorsprong waar de mens dus geen enkele invloed op heeft.

Slechts 6% van de totale Co2 productie wordt dus door de mens veroorzaakt.

Van deze 6% wordt weer ongeveer 15% Co2 geproduceerd door de productie van electriciteit.

Van de totale 100% Co2 productie wordt dus slechts 0,4% veroorzaakt door de productie van electriciteit.

Wereldwijd werd er in 2010 148 biljoen KwU aan stroom opgewerkt.

Dat is dus 148.000.000.000.000 KwU. Als je met een installatie dan zo'n 4000KwU per jaar op kunt wekken dan is dat dus 0,00000000027% van het totaal.

Dan kun je natuurlijk optimistisch zijn en vast blijven houden dat je een positieve bijdrage hebt geleverd aan het milieu maar met een miljoen van dit soort installaties is dat nog steeds maar slechts 0.00027%.

Tel je echter de extra veroorzaakte Co2 voor de productie, vervoer ed. ook weer mee (wat zo ongeveer die andere 85% van die 6% is) dan moet je haast ook nog in sinterklaas geloven om te denken dat jouw zonnepanelen nu zo'n positieve bijdrage zijn voor het milieu.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de grote hoeveelheden CO2 en fijn stof zullen flink gereduceerd

moeten worden, willen we er niet zelf ziek van worden en onze leefwereld

verder vernietigen.

 

En dat is nu de door de milieu taliban gepropageerde onzin.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gerrit B

Je kunt natuurlijk de "reken je rijk" methode gaan toe passen en getallen tevoorschijn toveren die helemaal niet relevant zijn.

Het gaat er hier om dat er een evenwicht wordt verstoord door de mens.

(In vergelijking, in een audioversterker kunnen diverse potentialen van groten van tientallen volt aanwezig zijn, maar een paar milivolt is er nodig om het hele systeem te laten klippen.)

De hoeveelheid basiswaarde CO2 is dus helemaal niet relevant, maar het gaat om de gevolgen van de verstoring van het evenwicht.

 

@Psycosammie

Je kunt wel roepen met je Taliban en onzin, maar kun je ook argumenten aandragen waarom het onzin is, of wordt het dan allemaal te moeilijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

fijnstof kan ik nog inkomen maar Co2???

Op de Duitse zender arte was laatst een reportage van een stel onderzoekers die het fenomeen temperatuursstijging eens op een andere manier onder de loep hebben genomen.

Ze werden hierbij verguisd door de heersende onderzoekers want ze gingen iets onderzoeken wat immers allemaal al onderzocht was en als absoluut werd aangenomen.

Ze gingen nl. onderzoeken hoe wolken onstonden en in hoeverre er een invloed was door aardopwarming.

Uiteindelijk was de conclussie dat dit geheel niets met de opwarming te maken had.

Uit carbon onderzoeken ed. uit gesteende ed. bleek echter dat ook toen er milioenen jaren geleden nog geen olie werd gebruikt toch ook al flinke schommelingen in de hoeveelheid Co2 en temperatuur van de aarde ontstonden.

Verder ontdekten ze dat er een soort van regelmaat zat tussen het verhoogde Co2 en de stand van de aarde in het heelal.

Om dit uit te leggen werd het heelal getekend als 4 grote gebogen armen en daar tussen nog een paar kleine armen.

Ons melkwegstelsel zou hierbij rond draaien rond een soort van middelpunt en zich hierbij door of tussen zo'n arm bewegen en in zoveel honderden miljoenen jaren een heel rondje hebben afgelegd.

Zou de aarde zich in zo'n arm bevinden dan ging de temperatuur met ongeveer 5 graden omhoog en daarbuiten met 5 graden naar beneden.

Ging men dit vergelijken met de carbon dateringen hier op aarde dan zou dit precies kloppen met de ijstijden ed. die we hier hebben gehad.

Volgens hun zaten we nu net aan de rand van zo'n kleine arm en zou dit ook de hedendaagse opwarming verklaren en had deze opwarming totaal niets te maken met extra geproduceerd Co2 door de mens maar was deze simpelweg toe te schrijven aan de stand van ons melkwegstelsel in het heelal.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

gossie wat een discussie.... ik vroeg enkel of ik nu 100 % van mijn historisch verbruik op het dak moet gooien of minder omdat er tenslotte in de nacht niks geproduceerd word...

 

Nu komt de taliban al voorbij..... als die me de panelen komen leggen vind ik het nog prima....

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

De hoeveelheid basiswaarde CO2 is dus helemaal niet relevant, maar het gaat om de gevolgen van de verstoring van het evenwicht.

Die getallen kunnen dan wel niet relevant zijn maar tonen wel aan hoe miniscuul de invloed van deze panelen op de totale Co2 productie zijn.

 

Maar die verstoringen van de Co2 productie ga je dan dus ook nog verder opvoeren door de productie van zonnepanelen die al minimaal 10 jaar energie op hebben moeten wekken voordat het extra geproduceerde Co2, om ze te maken en om ze in bedrijf te stellen, pas weer gecompenseerd is?

In een Engels onderzoek werd aangetoond dat 1 keer met je gezin 8 dagen met het vliegtuig op vakantie naar turkije meer Co2 veroorzaakte dan dat je alleen in 25 jaar met zonnepanelen op je dak kon compenseren.

1 flinke uitbarsting van een vulkaan gaf meer Co2 dan wat alle panelen in de hele wereld in 2500 jaar konden compenseren.

Dus ik geloof niet zo zeer in het feit dat zonnepanelen nu zo bijdragen aan het behoud of verbetering van het milieu.

Die zonnepanelen bij jou op het dak zijn geen druppel op een gloeiende plaat, geen druppel op onze aarde maar volgens mij slechts een druppel in ons melkwegstelsel.

 

En als iemand dan geloofd dat die druppel dan bijdraagt in de Co2 reductie? ik vind het prima hoor.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

gossie wat een discussie.... ik vroeg enkel of ik nu 100 % van mijn historisch verbruik op het dak moet gooien of minder omdat er tenslotte in de nacht niks geproduceerd word...

 

Nu komt de taliban al voorbij..... als die me de panelen komen leggen vind ik het nog prima....

 

Tja wat zo'n simpele vraag al teweeg kan brengen :)

 

persoonlijk denk ik dat je juist meer dan 100% op je dak kunt leggen immers 'snachts gebruik je wel energie maar produceer je niet dus dat kun je overdag extra op gaan wekken.

Verder zul je ook niet elke dag 100% van je vermogen kunnen produceren dus ook dat kan met extra panelen gecompenseerd worden.

Een simpele vuistregel is dat als je het vermogen wat je op je dak hebt liggen met 0,8 kunt vermenigvuldigen om de jaaropbrengst in Kw uit te kunnen rekenen.

 

Dus gebruik je 8000Kw per jaar dan moet je minimaal 10.000W op je dak leggen om dit te kunnen compenseren.

 

Feit is wel dat als de Taliban je de panelen gratis op je dak legt dit zeker gunstig is voor de terugverdientijd.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  

Tja wat zo'n simpele vraag al teweeg kan brengen :)

 

persoonlijk denk ik dat je juist meer dan 100% op je dak kunt leggen immers 'snachts gebruik je wel energie maar produceer je niet dus dat kun je overdag extra op gaan wekken.

Verder zul je ook niet elke dag 100% van je vermogen kunnen produceren dus ook dat kan met extra panelen gecompenseerd worden.

Een simpele vuistregel is dat als je het vermogen wat je op je dak hebt liggen met 0,8 kunt vermenigvuldigen om de jaaropbrengst in Kw uit te kunnen rekenen.

 

Dus gebruik je 8000Kw per jaar dan moet je minimaal 10.000W op je dak leggen om dit te kunnen compenseren.

 

Feit is wel dat als de Taliban je de panelen gratis op je dak legt dit zeker gunstig is voor de terugverdientijd.

 

suc6

 

Gerrit

 

daar was ik eerlijk gezegd ook al aan het denken, nu kook ik op gas en stook er ook op, om maximaal gebruik te maken van de zonne energie moet ik dus zoveel mogelijk overhevelen naar de zon toe. dus koken op gas moet maar naar electra gaan ( hoeveel % op jaar gas is dat eigenlijk ? ) en eventueel verwarming op enige manier ook richting electra toe.

 

Tevens wordt wel hele huis led dus historisch verbruik klopt al niet helemaal. ( we hebben nieuw huis gekocht en dat gaat dus nu op de schop, dus DE gelegenheid om alles aan te pakken )

 

Overigens leg ik de panelen zelf, maar die taliban zijn welkom hoor , heb genoeg te doen al :grin:

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus gebruik je 8000Kw per jaar dan moet je minimaal 10.000W op je dak leggen om dit te kunnen compenseren.

 Onzin,

 

Als je 4000 kwh per jaar verbruikt, dan leg je, als je dak richting zuiden ligt met een helling van +/- 30 gewoon 4000 Kw/piek op je dak. (en geen schaduw)

Op een normaal jaar ga je die 4000 kw wel opwekken.

 

De toestellen worden als maar zuiniger, dus de eventuele rendementsverliezen worden wel opgevangen door de zuinigere toestellen.

 

Je kan meer leggen, maar de kans is groot dat er in nederland ook gaat moeten betaald worden voor het gebruik van het net.

Heb je veel op je dak liggen dan ga je ook meer betalen...

 

mvg

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mapi,

 

Helemaal geen gas zou nog een optie zijn. Dan vallen er wat vaste kosten weg. Maar helaas voor jou zitten de gaskosten niet in een beetje douchen en koken maar hoofdzakelijk in verwarming. Dan ook maar gelijk investeren in infrarood verwarming?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mapi,

 

Helemaal geen gas zou nog een optie zijn. Dan vallen er wat vaste kosten weg. Maar helaas voor jou zitten de gaskosten niet in een beetje douchen en koken maar hoofdzakelijk in verwarming. Dan ook maar gelijk investeren in infrarood verwarming?

 

ja, ipv van verwarmen in badkamer met normale manier, er electrische verwarming leggen ( onder tegelvloer of zo ) en zo kijken om te reduceren ook nog op andere plekken. tenslotte is het gas deel het grootste deel in de maand

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mapi, dat kan eenvoudiger hoor. Je kunt ook zonnepanelen krijgen die je aansluit op een speciale boiler voor zonnenergie.

Heb je meteen warm water en kun je besparen op je energiekosten.

 

Zomaar een quote van een van de vele aanbieders:

 

De zon is één van de meest rendabele en milieuvriendelijk energiebronnen bovenop is het ook bijna kosteloos. De zon geeft ons per 8 minuten
de energie dat een mens op een jaar gebruikt. Vaillant zonne-energiesystemen
onder druk is HET systeem dat optimaal gebruik maakt van zonne-energie. De zon
laat zich niet vangen daarom is het uiterst belangrijk om een zo groot mogelijk
absorptieoppervlak te gebruiken voor rendabele zonne-energie te verkrijgen.
Vaillant zonne-energiesystemen zijn ook gemakkelijk te plaatsten en aan te
sluiten op een zonneboiler.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus als de zon niet schijnt in NL dan schijnt hij beslist wel elders in de EU.

Als het in NL nacht is, dan is de kans dat het elders in de EU ook nacht is niet gering :D

 

Je kan meer leggen, maar de kans is groot dat er in nederland ook gaat moeten betaald worden voor het gebruik van het net.

Dat moet zo wie zo al en de kosten zijn afhankelijk van de hoofdzekering.... En zonder net heb je normaal gespoken met zonnepanelen 's avonds geen stroom... Of je moet ook nog een batterij accus erbij nemen om zelf alles 100% met zonnepanelen te kunnen bedruipen (en dan gaat de terugverdientijd toch wel degelijk omhoog).

 

Dagstroom is nu duurder... maar hoe meer zonnepanelen er komen des te goedkoper dagstroom gaat worden.... dit allemaal dankzij de overvloed die kan gaan ontstaan... Als iedereen panelen heeft moeten er ook stuwmeren of een andere manier zijn om de overtollige energie van overdag op te kunnen slaan, zodat die ook 's avonds gebruikt kunnen worden. Dus buiten je zonnepaneel zal het net zich ook moeten gaan aanpassen....

aangepast door Littlesat
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...