Ga naar inhoud


wie heeft zonnepanelen ?


mapi

Aanbevolen berichten

met "hier geldt" bedoel je in Belgie?

 

Ik mag 5000 kW terugleveren. Dat is mijn halve totaal verbruik.

En dat ga ik niet redden met mijn aanschaf, ik kom nog (zwaar)

te kort. Ik hoop op de helft van mijn verbruik. M.a.w. ik hoop

2000 kwH, mij verbruik zal 5000 zijn.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Ik wel eventjes deze topic wat nieuw leven inblazen.

 

Verleden jaar heb ik lang geaarzeld om zonnepanelen te leggen gezien het feit dat er een netvergoeding werd opgelegd aan de particulieren.

 

Nu sinds het arrest van het Brusselse Hof van Beroep is daar een kentering in gekomen.

 

Mijn vraag : Is het plaatsen van zonnepanelen nu nog rendabel , heeft het nog nut eraan te beginnen ?

 

Graag even jullie mening , vooraleer ik ( eventueel ) eraan begin. ;)

 

 

bron : http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/1747800/2013/11/27/Gezinnen-met-zonnepanelen-moeten-geen-netvergoeding-betalen.dhtml

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het laatste nieuws wat ik heb gekregen is dat hoe verder de energieprijzen dalen hoe langer je er over doet om de investering ooit weer terug te verdienen.

 

Zonder subsidie, de duurdere Chinese panelen, panelen en omzetters die toch vaker na de garantie stuk gaan dan verwacht zouden sommigen hun systeem zelfs na 25 jaar nog niet terugverdient hebben.

Positieve nieuws was dat wel de nieuwere generaties panelen ook steeds meer energie weten te geven zonder dat de zon volop schijnt en dat bij volle zon en goed uitgerichte panelen per vierkante meter al bijna 2 keer zoveel energie opgewekt kan worden dan bij panelen van 10 jaar oud.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De energie prijzen dalen. Echter de toeslagen en verliezen van energie centrales moeten allemaal doorberekend gaan worden aan de gebruikers. De tarieven voor stroom zijn in Duitsland en Denemarken de hoogste van Europa. Er is in Duitsland een vreemde constructie, die inhoud dat de grootgebruikers van deze toeslag zijn vrijgesteld. Daarom kan Aldel niet goedkoop genoeg aluminium produceren. Dus lees je in de krant bedrijf de dupe ten gevolge van goedkope stroom in Duitsland.

 

Hoe meer je zelf aan energie opwekt, hoe minder je belast kunt worden voor de toenemende opslagen. Want die zinloze windmolen parken subsidies, zullen uiteindelijk toch bij de gebruiker terecht komen.

 

Een bijkomende effect is nog dat het onder de panelen op je dak heerlijk koel blijft.

 

Uiteraard zullen de rendementen van deze halfgeleider technieken nog sterk toenemen en de productie hiervan eenvoudiger worden. Zonnefolie kun je ook printen, hier zijn al de nodige proeven mee gedaan. En wat betreft betrouwbaarheid moet je maar kijken naar al die satellieten die langdurig gevoed worden door zonnepanelen.

 

Deels zelf je energie produceren geeft een goed gevoel en maakt je energie bewust.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Als je wilt weten wat de keerzijde is kan je dit eens doorlezen.

 

http://www.wind-energie-halkema.org/index.html

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Artikel van Halkema geeft inderdaad een goed inzicht over het hoe en wat ten aanzien van energie productie.

 

De meeste energie zit in de materie zelf en die vrij maken, dat is de oplossing. De echte innovatie zit in kernfusie en alternatieve vormen van kernsplitsing. Zelfs in combinatie met het opstoken van bestaande kern-afval producten.

 

Het is ook duidelijk dat de financiering van de "windhandel" moeilijker verloopt. Vandaar dat men het probeert met leden certificaten.

 

Ook de onderhoudskosten zijn hoog. Men kan dit zelf eenvoudig vaststellen. Hoe vaak staat er een molen stil tussen de anderen, nog afgezien van het in brand vliegen en oplopende verzekerings premies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met "hier geldt" bedoel je in Belgie?

 

Ik mag 5000 kW terugleveren. Dat is mijn halve totaal verbruik.

En dat ga ik niet redden met mijn aanschaf, ik kom nog (zwaar)

te kort. Ik hoop op de helft van mijn verbruik. M.a.w. ik hoop

2000 kwH, mij verbruik zal 5000 zijn.

Con,

hoe zou je een inschatting opstellen als je wel aan het geleverde via die PV panelen zou willen uitkomen?

 

stel die 3000Wp op dak  > leveren gemiddeld x kW per jaar > kun je dan terugrekenen wat aan geïnstalleerd vermogen in een klein bedrijfsgebouwtje 32m2 mag worden opnemen (we gaan een energie + aanstreven m.b.t. warmteverliezen en gebouw omhulling)

 

voor:

 

verlichting /m2 dagdeel

koelkast (zomer winter)

AV + communicatie apparaten (dsl) + PC / fax / copier / printer

dompelpomp...

 

heb je daar een rekenmodel voor? of misschien een voorbeeld berekening uit je praktijk

 

een en ander is natuurlijk afhankelijk van de bezetting / gebruik van het klein bedrijfs gebouwtje (1 a 2 personen)

geschat is inmiddels 200 / 356 dagen 9to5 of 10to6 + warmteverlies c.q. energie verlies door ventilatie is nog een apart thema

 

we willen ook warmteverliezen van apparatuur zelf (dmv een geïsoleerde schil van gebouw) straks kunnen mee berekenen voor het winter scenario.

 

met groet

Painted Moon

The Silencers

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch

 

Om even een snel antwoord te geven zou ik zeggen zie mijn site.

Daar staan de grafieken op vanaf juli tot en met december.

http://ccvd.eu/Energie.html

 

In deze grafieken zie je precies wanneer ik quit speel, tekort kom

of lever.

 

De laatste 6 maanden in een jaar zijn niet representatief voor een

heel jaar. De maanden januari tot en met juni doen het beter qua

zonopbrengst, daarentegen, in de winterperiode gebruik je meer

elektra.

 

Daarnaast is het vermeldenswaardig dat mijn panelen op het

oosten zitten alwaar het rendement, volgens de boeken, lager

ligt dan op het zuiden. Voor mij is dat nog de vraag omdat op het

oosten ook voordelen heeft. (leg ik later wellicht nog eens uit

als dat nodig mocht zijn).

 

Een berekening heb ik niet maar in mijn situatie geldt ongeveer

het volgende. Ik verwacht mijn energieverbruik zo'n 4 a 5000 kW.

Ik heb 3000Wp geinstalleerd. Ik denk dat ik ook (toevallig?)

3000kW opwek. Dus dan zou ik 2000Wp tekort komen wil ik

quit spelen.

 

En nu de kosten. Installatie+arbeid voor mij € 5.000,00, subsidie

€ 500,00, belasting terug € 1.000,00. Even heel snel opgesomd.

Dus globaal een inverstering van € 3.500,00.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het vluchtig gelezen dit topic.

 

ik heb hier zelf ook 2300 watt aan zonnepanelen op het dak liggen.

ik heb zo nu net een jaar erop liggen en het heeft mij 260,-- opgeleverd.

totale kost zijn 3000,-- dus het duur een altijd jaar voordat ik het terug heb verdiend.

 

maar dat maakt mij niks uit, dat geld is van de investering is weg en ik voel dat nu ook niet meer. 

maar het is wel leuk om te zien voel geld ik per dag verdien.

in de winter is er wel een stuk minder. als het een zonnige dag is scheelt het bij mijn ongeveer de helft met de zomer.

maar het tikt toch door.

 

ik heb er zelf ook een website aangehangen en met een app op de iphone kan ik het ook mooi bij houden.

http://www.skypc.nl/onze-zonnepanelen.html

 

ik heb ook een display in de huiskamer die ook alles laat zien van de zon.

 

display.jpg

 

ik ben heel blij dat ik heb. en het is toch een fijn gevoel dat ik elke maand veel minder stroom verbruik en dat ik ook geld terug krijg van de nutsbedrijven.

 

gr.

henk

helemaal niks meer op schotel gebied ( mis het ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm... Als ik de reacties zie begin ik toch goesting te krijgen om te laten plaatsen.

 

Voor alle duidelijkheid even mijn situatie :

 

Ik beschik over een stroomvoorziening die bestaat uit Piekuren,Daluren, Uitsluitend nacht. ( 3x220 of 380 tussen twee fasen )

M.a.w. ik beschik over drie tellers , waarvan twee in één kast ( Piek en Dal ) en de andere kast met een teller voor uitsluitend nacht.

Nu woon ik in een ruime villa met kelderverdiep,gelijkvloers,zolderverdieping bewoond door mijn zoon. Totale grondopp. +/- 140 m2

Bewust heb ik voor elektrische verwarming gekozen sinds de opbouw in 1983. Ik heb geen gasaansluiting en ik ook geen mazouttank. Dus alles werkt bij mij op elektriciteit.

Mijn verbruik is ongeveer jaarlijks :

Piek 3750 kwh , Dal 3800 kwh en uitsluitend nacht 10000 kwh. Het hoge verbruik van uitsluitend nacht is te wijten omdat ik in de living heb gekozen voor vloerverwarming ( verdeeld over drie matten die ik afzonderlijk kan regelen) , in de keuken en de nachthall staat een accumulator. Ook een elektrische boiler van 250 liter in de kelder werkt uitsluitend op nacht. De rest werkt op elektrische convectoren. Aan dit  alles kan ik nu moeilijk iets veranderen , het ligt er nu eenmaal.

Ik heb begrepen dat tijdens de bezoeken van vertegenwoordigers ik enkel kan besparen op mijn dal en piek en niet op de nacht. Met het totaal verbruik van ongeveer  7550 kwh rekening houdende zou ik ongeveer een  28 panelen nodig hebben om ongeveer  een 7000 WP te verkrijgen.

De laagste offertes voor dit alles schommelen ongeveer tussen 9.000 en 10.000 euro ( inbegrepen : panelen,omvormer,bekabeling,fasekast,keuring en plaatsing ) BTW inclusief. Men raad mij in vele gevallen de ReneSola of Schüco panelen aan.

Alles ligt aan de oostzijde georiënteerd .

De pemie in Vlaanderen bedraagt ( als ik het goed heb ) 90 euro /1000 kw . Een aftrek via de belastingen is helaas verleden tijd. Heeft een dergelijke investering in feite nog zin , na hoeveel jaar krijg ik ( ongeveer ) mijn investering terug, enz....

 

Jullie mogen gerust jullie bevindingen,opmerkingen e.d. melden , graag zelfs.

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gaat er gebeuren als de "intelligente meters" in omloop komen?

Dan kan op piekopbrengst en teveel aanbod, de netuitbater de panelen van het net afschakelen, en dan?

 

Ik zie diverse grote groene jongens failliet gaan of in zwaar weer terechtkomen, hoe gaat het ons kleintjes dan uitspelen?

Ik ga er m'n centen niet in stappen en er liever mee op reis gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch

 

Om even een snel antwoord te geven zou ik zeggen zie mijn site.

Daar staan de grafieken op vanaf juli tot en met december.

http://ccvd.eu/Energie.html

 

...

 

En nu de kosten. Installatie+arbeid voor mij € 5.000,00, subsidie

€ 500,00, belasting terug € 1.000,00. Even heel snel opgesomd.

Dus globaal een inverstering van € 3.500,00.

uh,

wel subsidie is in NL al verdroogd (opgedroogd)

en

belasting voordeel hebben enkel die BTW bevoordeelde BV s

dat kan in den Beljsch anders zijn !

 

maar toch erg bedankt voor het overzicht dat je gaf.

daarmee kan ik al een en ander

Painted Moon

The Silencers

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Crazy Sat

 

Zonder verder in te gaan op jouw verhaal moet mij van 't hart dat het Europese

hof heeft bepaald dat je een ondernemer bent indien je energie levert . . .

 

Daarom wordt je in Nederland aangemerkt als "kleine ondernemer" en kun je

belasting op jouw investering terugvorderen.

 

Uiteraard weet ik niet hoe men in België heeft gereageerd. . . .

 

@Tonskidutch

Helaas ik moet je teleurstellen (of wellicht blijmaken). Ik ben 100% particulier

(weliswaar in Nederland) en ook als particulier kun je de belasting terugvorderen,

nogmaals in Nederland, geïnspireerd door het Europese hof.

 

Ik verwacht dan ook zeer binnenkort een slordige 1000 euries.

 

Wat betreft subsidie, inderdaad dat is (even??) een gepasseerd station.

 

Ik ben vóór de aanschaf van de installatie héél intensief met het onderzoek bezig

geweest (koste maanden speur- en zoekwerk) en heb het juiste moment gekozen.

Dat kan alleen als je er veel tijd in stopt en geen haast hebt. Je moet uiteraard wel

het geduld hebben van een dood paard en rustig afwachten tot het moment 'uur U'

valt.

 

Maar de grafieken spreken boekdelen, althans, het geeft mij iedere keer weer

meer inzicht. Ik ben er niet alleen trots op maar ook raak ik er dermate idolaat van

dat ik bijna ieder Wattje door mijn vinger voel gaan(zowel afgenomen als geleverd) . . . . . :grin: 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ligging van de panelen is toch wel erg van belang. Hier 6 panelen op het dak van 220 watt per stuk.

 

Totaal 1320 Watt. Ligging onder een hoek van 30o. Vrijwel pal zuid in het zonnige Zeeland.

 

Productie totaal over de eerste 2 jaar 2750 kWh. Grofweg 50% van mijn stroomgebruik.

 

Teruglevering aan het net 1561 kWh.

 

Investering € 2.400,- inclusief BTW met zelf montage, wat eenvoudig te doen is op een pannendak.

 

Er is verder geen onderhoud nodig. 

 

Particulieren kunnen (nu nog) de BTW terugkrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...