Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Normaal staat een schotel loodrecht.Soms zie ik een schotel een beetje verdraaid staan samen  met de duo lnb.

Ik denk dat het beter signaal geeft en de schotel niet altijd loodrecht moet staan.

Wie heeft dat al getest met een goede signaalmeter? 

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Geplaatst:

Jij bedoeld zoals op deze foto bijvoorbeeld, zie bijlage.

Dat is alleen beter bij multifeed. Ik heb mijn Triax 115 met multifeed in Spanje ook 20 graden schuin staan. Mijn rail staat dus horizontaal t.o.v. de schotel. Dan kijken de lnb's beter naar de schotel. Doe je dat niet, dan kijkt de lnb die een stuk hoger staat dan de middelste een beetje over de schotel heen.

post-60869-0-20336400-1374010352_thumb.jpg

Geplaatst:

Het is geen fabeltje of een slordige installatie dan.

Nu nog op zoek naar beugels die je onder hoek kunt verstellen.Van vertikale buis naar horizontaal en + of - een X graden.

Deze schotel staat bij mij in Spanje.De arm en de lnb houder zit wat los;een onbetrouwbaar iets.(Triax is ginds nu)

post-55742-0-44120700-1374046335_thumb.jpg

Geplaatst:

Via afb bij Google vond ik wat.Bb moet je daar je daar een schotel opvijzen,welke?

Omdat ik teveel hoogtevrees heb blijf ik het terras om uit te richten.Definitieve plaatsing is maar 1m verder op balustrade.      post-55742-0-46234600-1374050738_thumb.jpgpost-55742-0-57990300-1374050765_thumb.jpg 

Geplaatst: (aangepast)

Nog even voor de duidelijkheid wanneer het zin heeft om de hele schotel scheef te zetten bij een schotel.

In ieder geval niet bij een duo-lnb. Ook niet echt in Nederland waar de schuinstand van de rail ongeveer 10 graden is. Je hebt pas echt voordeel als de rail erg schuin moet staan zoals in Zuid-Spanje en de Canarische eilanden waar de schuinte tussen de 20 en 40 graden moet zijn en je een groot deel van de lengte van de rail gebruikt.

Ik heb gewoon een “V” inkeping in het bovenste stuk van de pijp gezaagd, de pijp weer dicht gebogen en aan elkaar gelast. Het bovenste stuk van de pijp staat nu net zo schuin als volgens de berekening nodig was, zie afbeelding.

Het is wel een stuk moeilijker om de satelliet te vinden want de elevatie graadverdeling van de schotel klopt niet meer en ook als je de schotel gaat draaien veranderd de elevatie van de schotel. Uiteindelijk krijg je de schotel net zo nauwkeurig ingesteld als in de gewone situatie.

post-60869-0-06226500-1374061670_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Je kan het land veranderen maar 't werkt niet.Land kan je invoeren maar geen stad.Het zal wel van een Griek zijn.

Omdat tvv ook op 12722 zit bij A1 moet je zo nauwkeurig mogelijk afregelen.

Is de skew te veel dan heb je V niet of H niet.

• 1 maand later...
Geplaatst: (aangepast)

Nog een vraagje voor ik vertrek.De schotel verdraai je zodat de rail met 2 aparte lnb's horizontaal staat.De skew van elke lnb moet je dan nog instellen volgens de juiste waarde.o Juist   o Neen

Dit omdat die H en V niet correct naar je toekomen.(een huis staat normaal loodrecht gebouwd en de vloer is normaal waterpas denk ik) 

aangepast door de mon

Geplaatst:

Beste de mon

Je zult eerst aan moeten geven welke satellieten je wilt ontvangen om de schotelskew te kunnen bepalen en dit doe je dan met de Satlex calculator Toroidal.

De lnb-skew bepaal je met de Satlex Calculator of met Dishpointer.

Maar nogmaals, de skew van de schotel toepassen heeft alleen maar zin als de lnb’s op de schotel een flink eind uit elkaar staan en de skew groter dan 10 graden moet zijn of dat de rail niet schuin ingesteld kan worden.

Geplaatst:

A1 en A3 ,rail en 2 lnb in Lloret de mar.

Ik ga eens testen met een zaklamp op een schotel met zilverpapier.De lichtbundel voorzie ik bovenaan van stip.Dan verdraai ik schotel(dish-skew) en kijk ik of mijn lichtbundel met  stipje bovenaan zich verdraait.

Anders weet ik het nooit.Of een lichtbundel anders is als een zendstraal van een sateliet weet ik niet.Een prime focus zal niks doen met dish-skew,tenzij een automatische campingschotel voor de skew van de lnb. 

Geplaatst:

Beste de mon

Ik snap niet goed wat je in Lloret de Mar met een rail gaat doen als je alleen maar de Astra 1 en 3 wilt ontvangen. De meeste rails kunnen niet eens schuin genoeg ingesteld worden. Deze moet 15,5 graden schuin staan. Dit gaat veel makkelijker met bijv. een tweevoudige lnb-houder.

Geplaatst:

Vanuit Spanje geef ik wel een seintje als ik alle zenders heb.Spijtig voor de onderbuur omdat op A3 maar weing fta is.

Zondag ga ik mijn valies al inpakken,lnb's,diseq's,rail,houders,data,enz.Al dat Spaans,gazetten,nieuws,shotten,je wordt er gek van

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen