SjongeJonge Geplaatst: 18 juli 2013 Geplaatst: 18 juli 2013 Ik heb een 72 X 82cm stalen merkloze schotel. Hij staat gericht op Astra 2 Volgens de schaalverdeling op de beugel staat ie op ong 27.5 graden. Liever richt ik hem uit met een lat tegen de schotel een waterpas en een mal. Welke hoek tov de loodlijn moet ik dan hanteren? Topfield 4000PVR, 82 * 72 cmOffsetschotel, 1 LNB, Daewoo buis tv. Schotel op Astra2 gericht. DVB-T via verlopen Digitenne.
Sprietje Geplaatst: 18 juli 2013 Geplaatst: 18 juli 2013 Dan zul je eerst de technische gegevens van de schotel moeten weten waar o.a. de offsethoek van de schotel staat aangegeven want de offsethoek kan varieren van 18 tot 30 graden.Als het een merkloze schotel is, kom je daar niet achter en zul je dus gewoon de schaalverdeling op de beugel moeten hanteren.
gors Geplaatst: 18 juli 2013 Geplaatst: 18 juli 2013 (aangepast) sjongejonge 1 van mijn schotels - overigens een heel goede, het is mijn grootste- heeft dezelfde afmetingen, de LNB wijst exact naar het midden en de afstand van dat midden tot de pin van de LNB is 58 cm. De armlengte, een simpele ronde arm, van de schotel tot het midden van de LNB is 51cm. Hebben we dezelfde schotel? Sprietje, zegt jou dat iets? 18 juli 2013 aangepast door gors
Sprietje Geplaatst: 18 juli 2013 Geplaatst: 18 juli 2013 Beste gors De f/D verhouding van een schotel staat helemaal los van de offsethoek van een schotel. Het zegt mij dus helemaal niets. Ik kan alleen maar zeggen als de lnb precies naar het midden van de schotel kijkt, dit zeker geen optimale ontvangst oplevert. De lnb kijkt dan over de schotel heen waardoor deze ongewenste signalen ontvangt die een slechtere signaalkwaliteit opleveren.
oliver Geplaatst: 18 juli 2013 Geplaatst: 18 juli 2013 Als ik het goed begrijp, kan je de offset hoek uit rekenen, acos(breedte/hoogte). Maar over de hele wiskunde achter schotels loopt een hele leuke thread hiernaast http://www.sat4all.com/forums/topic/333790-berekening-afstand-lnb-onduidelijk
Sprietje Geplaatst: 19 juli 2013 Geplaatst: 19 juli 2013 (aangepast) Inderdaad oliver Je kunt de offsethoek ook uitrekenen maar daarbij moet de schotel eerst heel nauwkeurig opgemeten worden. Ik zie eerlijk gezegd daar het nut niet helemaal van in als er een schaalverdeling op de schotel zit. Uiteraard heeft die schaalverdeling pas waarde als je mast zuiver verticaal staat maar dat is eigenlijk altijd het eerste uitgangspunt als je een schotel gaat plaatsen, zorg dat je mast rondom verticaal staat. Dan kan het nog zijn dat de schaalverdeling niet helemaal zuiver aanwijst. Ook dat is geen probleem. Je richt de schotel op een satelliet uit, bijv. de Astra 19,2. Hiervoor zoek je op de site van Dishpointer eerst de elevatie op. Als je dan de satelliet gevonden hebt en daarna de schotel optimaal hebt afgesteld op maximale signaalkwaliteit, dan kun je op de schaalverdeling zien hoeveel die afwijkt van wat het moet zijn. Wat Dishpointer aangeeft, klopt precies, daar kun je van uitgaan. Weet je bijv. dat de schaalverdeling een graad te veel aangeeft, dan geld dat natuurlijk ook voor andere satellieten die je wilt ontvangen. 19 juli 2013 aangepast door Sprietje
gors Geplaatst: 19 juli 2013 Geplaatst: 19 juli 2013 bedankt Sprietje; dat de LNB naar het midden kijkt heb ik extra goed nagekeken. Komt dit meer voor of scheelt er iets met de montage?
Sprietje Geplaatst: 19 juli 2013 Geplaatst: 19 juli 2013 Ja, het komt vaker voor dat de lnb precies naar het midden van de schotel kijkt. Of dit een afwijking is in de onderdelen van de schotel of dat er bij het ontwerp zo slecht over nagedacht is, weet ik niet. Bij flink wat schotels kijkt de lnb wel onder het midden. Iemand van een ander forum heeft eens metingen verricht bij Triax-schotels naar welke plaats de lnb naar de schotel kijkt. De LNB kijkt bij deTriax 64 op 45 % van de onderzijde naar de schotel. Triax 78 op 42 % van de onderzijde naar de schotelTriax 88 op 41 % van de onderzijde naar de schotel.
gors Geplaatst: 19 juli 2013 Geplaatst: 19 juli 2013 Bedankt; ook als ik de arm meet en vergelijk met ruwe berekeningen zou hij te lang zijn. Als ik een kortere neem zou dit beter kloppen met de richting van de LNB, die zou dan onder het midden uitkomen natuurlijk. Ik heb de schotel met arm en LNB namelijk 2de hands gekocht en weet niet of er mee geexperimenteerd is. Als ik eens veel tijd heb ga ik het eens uitproberen. Op het ogenblik is deze schotel niet aangesloten. Oliver, is dit bij jouw schotel ook zo?
gors Geplaatst: 19 juli 2013 Geplaatst: 19 juli 2013 (aangepast) mijn vraag of Oliver een gelijkaardige schotel heeft moest aan Sjongejonge gericht zijn. Excuses. Maar kan bericht niet meer editeren. Heb in ander draadje gezien dat de schotel van Oliver totaal anders is. 19 juli 2013 aangepast door gors
SjongeJonge Geplaatst: 19 juli 2013 Auteur Geplaatst: 19 juli 2013 Beste Gors, je schrijft dat dat je beste schotel is, maar je hebt hem niet aangesloten... Vreemd. Ik dacht dat ik een simpele vraag had, het antwoord blijkt zo gecompliceerd dat ik er verder maar van af zie. Dan maar wat minder nauwkeurig. Maar ik blijf het lastig vinden om alles perfect afgesteld te krijgen. "Berekening afstand LNB onduidelijk" had ik ook al gelezen, tja... Bij maten die tot achter de komma reiken zou je verwachten dat dat toch van wezenlijk belang is... Topfield 4000PVR, 82 * 72 cmOffsetschotel, 1 LNB, Daewoo buis tv. Schotel op Astra2 gericht. DVB-T via verlopen Digitenne.
gors Geplaatst: 19 juli 2013 Geplaatst: 19 juli 2013 sjongejonge, op het ogenblik is hij niet aangesloten, maar 2 weken terug wel. Maar om te testen staat hij in het gras, en dan loopt de coax door de woonkamer...De max diepte is 63mm, is dit bij jou ook zo, zo ja, hoe lang is dan bij jou de lengte van de draagarm van de schotel tot de voorste punt van de LNB?
SjongeJonge Geplaatst: 19 juli 2013 Auteur Geplaatst: 19 juli 2013 Gors, ik zal het een smeten. Waarom wil je het zo graag weten? Deze is wel zeker 8jaar oud. Plaats anders een foto vd jouwe. Overigens is jouw manier van meten niet geschikt: je weet geeneens wat voor lnb ik heb. Neem een standaard referentie punt. Topfield 4000PVR, 82 * 72 cmOffsetschotel, 1 LNB, Daewoo buis tv. Schotel op Astra2 gericht. DVB-T via verlopen Digitenne.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen