Ga naar inhoud


Hoe Fjällräven uit te spreken?


hansputters

Aanbevolen berichten

Na lang sparen heb ik me een aantal buitensportspulletjes van Fjällräven aangeschaft.

Buitengewoon goede kwaliteit gepaard aan een goed Scandinavisch design.

 

Maar...hoe spreek je die naam eigenlijk fonetisch uit?

Ik heb inmiddels al zo veel varianten langs horen komen

 

@Sverige: weet jij er het fijne van?

 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Fonetisch....

 

Fjällräven...

om te beginnen de vertaling. En Fjäll is een gebergte of een vlak maar hoog gelegen gebied, waarvan het hoogste punt eigenlijk altijd boven de boomgrens uitkomt.... zo heb je Idrefjäll waar je 's winters kan skieen. In Zweden hoor je soms ook wel dat ze het hebben over Oostebrijkse en Zwitserse Fjäll... maar dat is eigenlijk niet helemaal correct.

Je spreekt het uit tussen [fjèll] en [fjell] , è kort,  omdat er 2 medeklinkers na de klinker komen.

 

Dan "en räv" betekent een vos... "de" vos is "räven" in het Zweeds... je spreekt het uit zoals [rèèven] Hier is de 'ä' lang uitgesproken

Het bepaald lidwoord (de), wordt in het Zweeds vastgeplakt aan het woord zelf. is het een "en" woord zoals en räv, dan wordty dat dus räven/de vos.  (een ett woord, zoals ett hus (een huis) levert dan Huset op, het huis... maar dat even terzijde.

 

Fjällräven - [Fjèlrèèven].

 

de uitspraak van de 'ä' is dus een beetje als de duitse ä en de franse letter è

 

Tja... en dan hangt het er ook nog vanaf in welke streek van zweden je bent, want de uitspraak wil wel eens schelen ;)

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop dan ook gewoon spullen van merken die je wel kan uitspreken :P

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...