Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds ik wat aan mijn lnb heb gedraaid zijn Al Jazeera en nog wat zenders weggevallen. BBC 1-4 werken nog goed...

Is er een bepaalde zender op Astra-2 het meest geschikt om je schotel op uit te richten? Zodat je alle zenders kunt ontvangen, of blijft het kiezen?

Topfield 4000PVR, 82 * 72 cmOffsetschotel, 1 LNB, Daewoo buis tv.

Schotel op Astra2 gericht. DVB-T via verlopen Digitenne.

• Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

• Moderator
Geplaatst:

Het antwoord ligt al in je vraag opgesloten.

Al Jazeera!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Denk er aan dat op deze positie niet één maar meerdere satellieten te ontvangen zijn, Al Jazeera (E) en Movies 4 Men zitten op Eutelsat 28,5 O, voor Brussel betekent dit 149,9° op 27,5 elevatie; de meeste Britse zenders zitten echter op Astra 1N -channel 4 bijvoorbeeld - en Astra 2F beide op 28,2 O, dus 150,3° met 27,6 elevatie.. Zie Lyngsat

Geplaatst:

Denk er aan dat op deze positie niet één maar meerdere satellieten te ontvangen zijn, Al Jazeera (E) en Movies 4 Men zitten op Eutelsat 28,5 O, voor Brussel betekent dit 149,9° op 27,5 elevatie; de meeste Britse zenders zitten echter op Astra 1N -channel 4 bijvoorbeeld - en Astra 2F beide op 28,2 O, dus 150,3° met 27,6 elevatie.. Zie Lyngsat

Bedankt gors. Zo'n bruin vermoeden had ik al: mijn oude rec. geeft aan dat ik op Astra2 zit. Hoe weet je dat zeker? Als die apparaten zo dicht bij elkaar hangen heb je zo een ander te pakken. Kwestie van het zenderaanbod bekijken wellicht?

Ik heb wel 5 keer BBC1 onder naam als wales of londen etc.

Astra 2F at 28.2°E  en Astra 2A at 28.2°E zijn dus 2 sats ? Hoe kunnen ze dan op dezelfde positie zitten?

Topfield 4000PVR, 82 * 72 cmOffsetschotel, 1 LNB, Daewoo buis tv.

Schotel op Astra2 gericht. DVB-T via verlopen Digitenne.

Geplaatst: (aangepast)

Niet op dezelfde positie. Maar het verschil is zo klein dat het haast niet merkbaar is.

KingofSat:

EutelSat 28a - 28,73E

EutelSat 28b - 28,5 E

Astra 2A        - 28,29E

Astra 1N        - 28,27E

Astra 2F        - 28,2 E

Astra 2D        - 27,92E

Voor een optimale afstelling ga je dus op 28,325 graden zitten  ;)

aangepast door Creatura

VU+ Duo - OpenPli 4.0 - VU+ Solo - OpenPli 4.0

TeVii DVB-S2 - MyTheatre - DVB Dream
Wavefrontier T90 (0,8W - 28,5E) - Triax 88(30W) - 2x EMP 168-w V2

Beste Creatura

Ik zie de logica niet in van deze manier van middelen.

De Eutelsat 28B zendt niet meer uit.

Op de Astra 2A zitten maar 8 ongecodeerde zenders, de rest is allemaal gecodeerd.

De enigste satellieten die dus interessant zijn zijn:

Eutelsat 28A op 28,73E

Astra 1N op 28,27E

Astra 2F op 28,2 E

Het midden van de uitersten van 28,2 en 28,73 is 28,465.

Waarom dan op 28,325 zetten?

aangepast door Sprietje

Beste Creatura

Ik zie de logica niet in van deze manier van middelen.

De Eutelsat 28B zendt niet meer uit.

Op de Astra 2A zitten maar 8 ongecodeerde zenders, de rest is allemaal gecodeerd.

De enigste satellieten die dus interessant zijn zijn:

Eutelsat 28A op 28,73E

Astra 1N op 28,27E

Astra 2F op 28,2 E

Het midden van de uitersten van 28,2 en 28,73 is 28,465.

Waarom dan op 28,325 zetten?

Ik neem aan dat 28,325 en 28,465 voor de meeste schotels met Astra-kijkers niet meer relevant is.

(Nou, kom maar weer op, Sprietje. :) )

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

edit

aangepast door Eduard07

Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Ik had verwacht dat je zou uitleggen dat het verschil de moeite waard zou kunnen zijn.

Geplaatst:

Uitrichten op een satelliet die niet bestaat is een beetje moeilijk. De satelliet die het dichtst bij het midden der uiterste satellieten ligt is de Astra 1N. Die zit daar 0,195 graad vandaan. Je kunt dus het beste een zwakke zender van de Astra 1N opzoeken. Welke dat is weet ik ook niet.

Je zou dus even op je satelliettuner de frequenties tussen 10714H en 10936V en frequentie 12207V kunnen bekijken welke de minste signaalkwaliteit geeft en daar je schotel op afstellen.

Nu moet ik wel zeggen dat pas bij een flinke grote schotel je verschil gaat merken op welke satelliet van de 28,2-28,5 graden oost positie je de schotel uitricht.

Geplaatst:

Uitrichten op een satelliet die niet bestaat is een beetje moeilijk. De satelliet die het dichtst bij het midden der uiterste satellieten ligt is de Astra 1N. Die zit daar 0,195 graad vandaan. Je kunt dus het beste een zwakke zender van de Astra 1N opzoeken. Welke dat is weet ik ook niet.

Je zou dus even op je satelliettuner de frequenties tussen 10714H en 10936V en frequentie 12207V kunnen bekijken welke de minste signaalkwaliteit geeft en daar je schotel op afstellen.

Nu moet ik wel zeggen dat pas bij een flinke grote schotel je verschil gaat merken op welke satelliet van de 28,2-28,5 graden oost positie je de schotel uitricht.

Vandaar mijn opmerking hierboven dat het voor de doorsnee schotel (80 -110 cm) niet relevant zal zijn.

Volgens mij ligt Nederland in de kern van de footprint van 1N, dus finetunen heeft weinig zin en is overbodig.

Je kunt m.i. beter finetunen op Eutelsat 28A (28,5 E) en bv Arise News HD als ijkpunt nemen op 11.224 / V / 27500 / 2/3. 

Geplaatst:

Die graden tot twee cijfers achter de comma zijn onzin - ofwel hooguit een momentopname, daar de satelieten feitelijk tov onze aardbol meestal achtjes draaien en dus constant in beweging zijn en binnen een gezamalijke box bijgestuurd worden

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Geplaatst:

Beste Littlesat

Om te kijken welke satelliet van de satellietengroep het meest centraal staat, is twee cijfers achter de

komma geen onzin. De maximale declination ligt tussen de 0,01 en 0,06 graden, zie bijlage.

Om geen al te grote afrondingsfouten te krijgen, zou ik er zeker rekening mee houden.

post-60869-0-90312300-1374739813_thumb.png

Geplaatst:

bedenk er bij dat je een prijs betaalt voor het perfekt uitrichten op 1 van die satellieten, als je op de Eutelsat richt zie je bit errors op BBC1 HD verschijnen, overigens zo weinig dat het niets uitmaakt tenzij bij sneeuw misschien. Omgekeerd gaat Movies 4 Men sneller achteruit.  En de meeste zenders zijn zo sterk in onze omgeving dat een kleinere schotel hier misschien een klein voordeel zou kunnen opleveren maar dat heb ik niet geprobeerd daar er dan toch zowiezo minder signaal ter beschikking komt.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen