Ga naar inhoud

Verschillen satellites.xml en zenderkeuze-satellieten

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

In /etc/tuxbox staat satellites.xml, hierin staan de instellingen goed.

Voor posities waar zowel C- als Ku-band is, is een extra satellietpositie met bij sat name een position die één hoger is.

Dit moet ook wel omdat C-band een andere LNB is dan Ku-band, anders kan je het niet goed instellen.

Bijv. 5 West:

<sat name="5.0W Eutelsat 5 West A C Band" flags="1" position="-51">
Daar staan dan ook de C-band frequenties en bij
<sat name="5.0W Eutelsat 5 West A C Band" flags="1" position="-51">

staan de Ku-band frequenties.

Maar als ik de settings uitlees met bijv. Dreamset of dreamboxEDIT dan staan de C-band frequenties bij 5.0W en staat er bij 5.1W niks.

Zelfde verhaal o.a. bij 22W, 27.5W, 24.5W, 0.8W enz.

Op de ET9500 zelf als ik naar de zenderlijst ga en dan kies voor satellieten (groen), dan staat er bij 5W twee keer de satelliet '5.0W Eutelsat 5 West Ku Band'. Gek genoeg bij Amos 4.0W ook terwijl deze geen C-band heeft.

Ook blijft er, wat ik ook doe een satelliet (Sat 3.0O) op 3.0E, naast de 'Eutelsat 3A/3D..Rascom QAF 1R' op 3.1E (zowel C- als Ku-band).

Dus door satellites.xml aan te passen veranderd dat niet?
In Dreamset en dreamboxEDIT zijn ook geen mogelijkheden om dit aan te passen, behalve zender voor zender deze op de juiste 'satelliet' nieuw in te voeren. Een veel te groot karwei dus. Geen knip en plakmogelijkheid dus.

Hoe pas ik dat nou aan?

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst:

Heb op het OpenPLi forum dezelfde vraag gesteld.

Daar kwam uit dat ik de satelites.xml in /etc/tuxbox ongemoeid moet laten en een aangepaste in /etc/enigma2 moet zetten.
Dat heeft echter tot nu toe ook niet het gewenste resultaat, ook niet na reboot.

VU+ Duo
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst:

Ik ben er ooit in geslaagd om 2 radiozenders op astra 19.2 te linken aan een
draaibare schotel, terwijl Astra 19.2 normaal op een vaste schotel staat.

Het gevraagde is hetzelfde een andere lnb die wordt aangesproken voor dezelfde sateliet

Ik heb toen de gegevens van de Astra 19.2 in satellites.xml gekopieerd  en onderaan bij geplakt.

Hierbij de positie gewijzigd van 192 naar 191, zodat astra 19.2, een 2de keer aanwezig was.

Hierbij werd de box voorgelogen dat het om 2 verschillende satellieten ging op 19.1 en op 19.2  

Hetzelfde zal wel opgaan voor Eutelsat 5 west   

Gegevens kopiëren

<sat name="5.0W Eutelsat 5 West A C Band" flags="1" position="-50">

<transponder frequency="...

<transponder frequency="....

</sat>

Onderaan bij plakken en wijzig dan de benaming en position naar -51, de positie moet verschillend zijn

Hierin zet je enkel de transponders voor de C band

<sat name="5.1W Eutelsat 5 C Band West " flags="1" position="-51"> 

<transponder frequency="...

<transponder frequency="....

</sat>

Deze satelliet stuurt dan de lnb aan voor de C band

Satellite.xml naar de box sturen en de box rebooten,

Let op: Het gaat dan om de transponder gegevens die de box zal uitlezen als er gescand wordt op die satelliet.

Scannen is nodig zijn omdat lamedb geen enkele zender bevat van deze (nieuw) toevoegde satelliet.

Dat is de reden waarom Dreamset niks toont, de lijst van de transponders is wel aanwezig.

Ik heb bij wijze van test alle zenders uit één transponders gegooid, settings opgeslagen en weer opgeroepen.

Die ene transponder zonder zenders wordt niet meer getoond in de lijst, omdat die zenders uit lamedb gehaald zijn.

Lege transponders zijn wel aanwezig, maar niet rechtstreeks zichtbaar in Dreamset.

Wel onder  > bewerken > satellite transponderlist.

ik kan uiteraard niks testen heb geen lnb voor de C band.

5-9W8DTO5V.png

The key to happiness. Stay away from idiots

Geplaatst:

Let op: Het gaat dan om de transponder gegevens die de box zal uitlezen als er gescand wordt op die satelliet.

Scannen is nodig zijn omdat lamedb geen enkele zender bevat van deze (nieuw) toevoegde satelliet.

Dat is de reden waarom Dreamset niks toont, de lijst van de transponders is wel aanwezig.

Ik heb bij wijze van test alle zenders uit één transponders gegooid, settings opgeslagen en weer opgeroepen.

Die ene transponder zonder zenders wordt niet meer getoond in de lijst, omdat die zenders uit lamedb gehaald zijn.

Lege transponders zijn wel aanwezig, maar niet rechtstreeks zichtbaar in Dreamset.

Wel onder  > bewerken > satellite transponderlist.

ik kan uiteraard niks testen heb geen lnb voor de C band.

5-9W8DTO5V.png

Dit is inderdaad wat ik tot nu toe ook geconcludeerd heb en heb vervolgens het volgende gedaan:

Moet misschien nog wat ge-fine-tuned worden.

Met Dreamset de instellingen uitgelezen en alle fouten eruit gehaald.

Dus vn. de C-band frequenties bij de Ku-band-satellieten gewist.

De hele map C:\Program Files\Dreamset gekopieerd naar C:\Program Files\DreamsetC

In die nieuwe map kingofsat.xml bewerkt dat daar alleen de satellieten in staan die op de C-band uitzenden en daar de position= één hoger gemaakt, dus conform wat er in satellites.xml staat.

Bijvoorbeeld: 5W:

<sat name="Eutelsat 5 West A (5.0W)" flags="1" position="-51" url=http://en.kingofsat.net/freqs.php?&pos=5W&standard=Digital&ordre=freq&filtre=no&aff=list

</sat>

Overigens als je dit eventueel ook zelf wil doen gebruik dan wel de juiste editor, bijv. Notepad++

Dan die nieuwe Dreamset opgestart en een nieuwe lijst van internet gehaald.

Nieuw>Internetsettings

Vink de satellieten aan waarvan je de kanalen wilt downloaden.

Merk op dat het inderdaad alleen de C-band satellieten zijn en dat de posities één tiende graad hoger zijn.

post-40400-0-94571200-1374444259_thumb.jpg

Uiteraard Skip C Band niet aanvinken.

Na het downloaden staan dan van die satellieten ook nog de Ku-frequenties erin (helaas geen vinkje ‘Skip Ku Band’), deze moeten we er dus nog uithalen want nu staan die weer op de verkeerde satellieten.

Eerst het automatisch aangemaakt bouquet HD Services wissen.

In het linkerscherm controleren dat TV All geselecteerd is, klik op de kolom Freq zodat alle Ku-band frequenties bovenaan staan:

post-40400-0-45288400-1374444315_thumb.jpg

Klik op de eerste en houdt de Shift toets ingedrukt en blader naar de laatste Ku-frequentie in deze lijst en klik daar ook op:

post-40400-0-29147200-1374444337_thumb.jpg

Klik dan met de rechtermuisknop op de geselecteerde frequenties en kies Verwijder Zender.

Vergeet niet ditzelfde ook met Radio All te doen.

Dan sla je deze settings op in een aparte map, bijv. ‘C-band’.

Sluit deze Dreamset af en open de “normale” Dreamset.

Daar ook de gewenste satellieten downloaden maar dan wel met het vinkje ‘Skip C Band’:

post-40400-0-30470100-1374444363_thumb.jpg

Ook hier de lijst HD Services wissen, ga dan naar Importeren, kies bij With Settings (Slave) ‘From Disk’ en kies de eerder opgeslagen settings voor C band. Klik op Vergelijk en bij View Services kies je Exist Only in Slave.

post-40400-0-55955300-1374444397_thumb.jpg

Klik met de rechtermuisknop op één van de zenders en kies Check All en klik op Update Master.

Nu heb je een lijst met Ku en C band op verschillende satellieten. Sla deze in weer een aparte map op.

Nu moet deze nog samengevoegd worden met de settings die uit de box gehaald zijn en eerder opgeslagen waren.

Open de eerder opgeslagen lijst die uit de box was gelezen en waar de fouten uitgehaald waren.

Deze weer vergelijken met de zojuist opgeslagen C+Ku lijst die van King of Sat was gedownload.

Bij Exist Only in Slave alles weer aanvinken en toevoegen.

In de bijlage de door mij bewerkte kingofsat.xml bestanden voor de gewone Dreamset en één voor de Dreamset voor C-band. Vervang hiermee de originele kingofsat.xml die in de desbetreffende Program Files mappen staan.

kingofsat.zip

kingofsat(C-band).zip

VU+ Duo

Geplaatst:

Bedankt Alex voor de uitleg en de kingofsat.xml, maar moet je nu in Dreamset ook niet de satellites.xml aanpassen/bewerken?

Dat weet ik dus nog niet. Nog niet getest.

Ik had met bovenstaande verhaal satellites.xml die in de map van Dreamset staat nog niet aangepast.

VU+ Duo

Geplaatst:

Dat is een uitstekend en werkend idee om de satellites.xml van dreamset zelf te gaan aanpassen.

Daarnet als test eutelsat 5 west gekopierd en bijgeplakt en gewijzigd naar eutelsat 5.1 west, met dezelfde intenetlink om in te laden.

Na nieuwe internet settings ingeladen te hebben, verschijnt er nu 2 maal een Eutelsat 5 in dreamset op 5.0 W en 5.1W met identiek dezelfde inhoud en gegevens.

Rest enkel nog de ku transponders (zenders ) er uit te gooien op die fictieve satelliet 5.1 west.

The key to happiness. Stay away from idiots

• 3 weken later...
Geplaatst:

John (de maker van Dreamset) heeft me gemaild dat hij in de komende versie de optie 'Skip Ku band' (standaard uit) gaat toevoegen.

VU+ Duo

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...