Ga naar inhoud


Sombere vooruitzichten voor Digitenne


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ja, dat gaat maar door. Je kunt het niet bedenken of het komt eraan. 

En nog mobieler en flexibeler dan DVB-t. 

 

Ik verbaas me telkens weer, maar eigenlijk verbaast me ook niks meer tegenwoordig wat digitale techniek betreft. ;)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een steeds groter wordende groep ouderen die geen internet willen, soms zelfs de vaste telefoonlijn er uit gegooid hebben omdat ze wel met een eenvoudige mobiel om kunnen gaan, die mensen vinden Digitenne DVB-T juist best fijn. De reden is dat het goedkoper dan de kabel is en alle favoriete zenders er op te ontvangen zijn. Nu KPN het tarief in een best korte tijd vors omhoog heeft gegooid en er al een tijdje geen extra kaarten in het zelfde tarief kunnen worden toegevoegd, is het een kwestie van tijd dat Digitenne op een patsstelling komt of mensen het nog willen hebben.

 

Er loopt nog steeds een rechtzaak om de analoge kabel open te gooien voor andere aanbieders, maar ik denk dat analoog er straks volledig er uit ligt. Het probleem kan eenvoudig worden opgelost door de kabelmarkt voor andere aanbieders open te gooien, maar dan digitaal waardoor de kosten dalen. Op dat moment gaat Digitenne DVB-T onderuit met de huidige tarieven en uitzendnormen.

 

DVB-T blijft bestaan, of dat DVB-T2 zal worden weet ik niet, maar Nederland 1, 2, 3 en de regionale omroepen hebben een verplichting "gratis" aangeboden te worden in heel Nederland (regionaal, uiteraard regionaal). Er wordt belasting voor betaald via de normale belastingen, maar daar komt bij dat het ook rampenzenders zijn. Het kan zijn dat er een nieuwe aanbieder komt die het overneemt, want KPN zelf zie ik het niet doen i.v.m. dat ze iedereen graag aan hun IPTV willen hebben, des noods die van Telfort, maar dan moet je ook internet van ze afnemen en dat zie ik de ouderen niet doen, laat staan voor betalen.

 

DVB-T of DVB-T2 blijft voor de consument beschikbaar als het om de publieke omroepen gaat, maar mogelijk willen commerciële omroepen daar ook FTA op gaan uitzenden. Dat hoeven niet de nu bestaande zenders te zijn, het zou net zo goed nieuwe zenders kunnen worden die kabel en satelliet te duur vinden of daar niet de mogelijkheid voor krijgen.

 

De verplichting van de publieke omroepen op DVB-T of mogelijk later DVB-T2 is een veit, anders hadden ze net zo goed de analoge zenders in de lucht kunnen houden. Mogelijk bestaat de kans dat naast de landelijke en regionale omroepen ook de lokale omroepen ruimte gaan krijgen als de commerciëlen niet willen. Er gaan steeds meer lokale omroepen in elkaar op door fusies van gemeenten, dus er komt ook steeds meer ruimte vrij waar nu nog zorg is dat er ruimte te kort is.

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ilseonline,

 

De tijd dat we middels subsidies allerlei onrendabele voorzieningen overeind moeten houden, moeten we m.i. achter ons laten. Dat geld is er nu simpelweg niet, en als het er wel is zijn er waarschijnlijk betere bestemmingen. Het kan niet zo zijn dat subsidies worden besteed aan groepen mensen die het geld best hebben maar het liever anders besteden.

 

Waarom denk je, dat de tarieven zo fors zijn verhoogd? Ik denk niet dat KPN veel overheidsgeld krijgt voor een paar p.o. zenders, in ieder geval niet om de hele voorziening overeind te houden. Vandaar de codering vanaf het begin: "de gebruiker betaalt" was de filosofie.

 

 

Als jij ouderen in staat wilt stellen gemakkelijk tv te kijken, dan zijn er inmiddels genoeg andere mogelijkheden. Daar hoef je geen eventueel onrendabele Digitenne voor in de lucht te houden. Wat hebben we er straks aan als "rampenzenders"  op dvb-t zitten terwijl nog maar een kleine groep kijkt? En misschien ook nog alleen maar in de zomervakantie op de camping? 

 

Jouw toekomstbeschrijving Digitenne met nieuwe FTA-kanalen klinkt niet gek, maar zover is het nog lang niet. Vergeet verder niet dat de etherrruimte voor dvb-t zeer beperkt is. Juist vanwege de technische beperkingen die steeds duidelijker worden, stappen velen nu van Digitenne af.

 

Gezien de snelle ontwikkelingen in digitale ontvangst is Digitenne in Nederland m.i. al een gepasseerd station. Het was de eerste logische stap na analoge ether-tv, en staat m.i. nu op de nominatie om na analoge kabel als eerste digitale techniek uit te sterven. En niet alleen in Nederland.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan mij de politieke discussie nog goed herinneren ten tijde van de overgang analoog digitaal. Digitenne zond Nederland 2 en 3 gecodeerd uit. Na uitschakeling van de analoge zenders zou dit gewoon zo blijven maar wel landelijk uitgerold. Mevr. Van der Laan huldigde het credo dat iedere TV kijker zijn eigen distributie kanaal betaalt. Ze gaf ook aan dat het FTA maken van Ned. 1,2,3 + regio te duur was, 8 miljoen of zoiets? Daarna viel het kabinet en vonden haar opvolgers het te gek voor woorden dat Nederland in Europa de enige zou zijn met een PO die niet ongecodeerd is te ontvangen. Daarna hebben ze een betere deal gesloten met KPN en werd het FTA voor 1 miljoen per jaar geloof ik. De overheid wil wel iets betalen maar niet veel...

Tegelijk valt het voor KPN ook niet mee om er iets aan te verdienen blijkt uit dit artikel: http://webwereld.nl/algemeen/40029-opta-lekt-kpn-geheimen-over-digitenne.

Ik geloof niet dat er na 2017 nog omroepgeld gaat naar ether TV. Het zou maar zo kunnen dat we het eerste land ter wereld worden zonder ether TV na 2017. Als het product niet innoveert (T2 en/ of h264/ HD) raakt het achterop. En juist die investeringen zie ik KPN niet doen (iTV en LTE).

In Duitsland zijn de ether uitzendingen van de PO nog wel een primaire taak van de overheid maar ze worstelen daar wel enorm met de toekomst. Ze weten dat er enorme kosten ontstaan bij het ombouwen van het zenderpark naar DVB-T2 terwijl tegelijk in de gebieden zonder commerciële programma's het gebruik zeer (te!) laag is. Aangezien RTL eind 2014 helemaal stopt met DVB-T zakt het draagvlak voor nieuwe investeringen weg. Ze weten al vanaf het begin dat alleen een product samen met de commerciële programma's kans van slagen heeft. Alleen Pro7Sat1 heeft de contracten verlengd tot 2018 maar ze eisen wel dat de politiek de ether TV toekomstzekerheid garandeert. En die zijn meer geïnteresseerd in het verkopen van de 700 MHz frequenties. Lastige situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat het de moeite loont om nog veel te investeren in Digitenne terwijl er inmiddels zoveel andere en betere uitzendstraten bij zijn gekomen.

Dat moet je ook niet willen als er relatief weinig gebruik van wordt gemaakt. 

 

Mogelijk zijn er in 2017 nog commerciële partijen die er wat mee willen of kunnen, zoals Ilseonline al aangaf.

 

Maar ik denk niet dat er in 2017 nog veel behoefte is aan deze manier van etheroverdracht, simpelweg omdat de techniek is achterhaald. Overal, niet alleen in Nederland. Ook T2, want we hebben het nu alweer over UHDTV.  En interactief is Digitenne ook al niet.

2017! De ontwikkelingen gaan nu al zo snel. Daar doe je niks aan.

 

Digitenne is simpelweg een eerste stap in de digitale etheroverdracht geweest. Net als DAB.

 

Ik denk niet dat we ons in deze tijd van social media nog druk moeten maken over Digitenne/DVB-T en "rampenzenders". Ik denk dat het aantal mensen dat je bij een ramp bereikt via social media ("alerts" zoals de "amber alert") al  veel groter is en sneller te bereiken is. Hoeveel mensen bereik je tijdens kantooruren nou met Digitenne?  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe leuk ik de terrestrische techniek ook vind, ik ben ermee opgegroeid, geef ik je op alle punten gelijk. En een commercieel bedrijf kijkt alleen naar de winstgevendheid. Dat voor de UHF frequenties bij een veiling bakken met geld worden betaald voor interactieve technieken drukt dit zoveel beter uit dan de hele discussie. Deze frequenties zijn nu eenmaal uitermate geschikt om mobiele toepassingen te hosten.

Ik ga uit van het einde van Digitenne in 2017, in ieder geval bij KPN. Ter voorbereiding zal dit eind 2014 door de Duitse RTL ingezet worden. Ik hoop wel dat er in 2017 nog een voordeel uitrolt namelijk: Het einde van wegdrukken buitenlandse zenders :) . DAB+ is natuurlijk een heel ander verhaal. Met zoveel auto's op de weg is de doelgroep zonder twijfel aanwezig. Het vervangen van deze broadcast door Internet lijkt niet economisch. Ik denk ook dat de commerciële stations het uitzenden via DAB+ wel willen betalen. Het is natuurlijk een voordeel dat er maar een beperkt aantal stations uitzenden, minder concurrentie.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Ik denk ook dat de commerciële stations het uitzenden via DAB+ wel willen betalen. Het is natuurlijk een voordeel dat er maar een beperkt aantal stations uitzenden, minder concurrentie.

Als je bedoelt dat er een beperkt aantal zenders op DAB+ (gaan) uitzenden, dan kan ik je niet helemaal volgen.

Er zitten er nu al 12 op (commerciële),dat is al haast meer dan op FM. De publieke omroep komt er nog bij dit jaar (minstens 6). Vervolgens mag iedere zender er nog een meenemen. Dan zit je al op 36 dit jaar! En dan is er nog ruimte over.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maakte voor mijzelf een vergelijking tussen DAB+ en Internetradio. Dat had ik niet geschreven. Bij DAB+ weet ieder station tot op zekere hoogte wie zijn concurrentie is. De verdeling van de reclame koek per doelgroep is min of meer bekend. En je houdt die ook vast. Wanneer je na FM in plaats van DAB+ verder zou gaan via webradio lopen de luisteraars alle kanten uit, er is een veel groter wisselend aanbod. Je kunt dan wel exacter meten hoeveel luisteraars je hebt.

Wat je schijft over iedere zender er nog een meenemen heb ik gemist. In principe maakt het niet uit of bedrijf X 1 of 2 zenders in de lucht mits ze in totaal hetzelfde aantal luisteraars binnenharken. Hierbij moeten de distributiekosten niet zwaar meetellen, geen idee wat dit in verhouding kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze hele Digitenne discussie is natuurlijk ook de vraag of het gekozen model wel goed was.

Eindeloze hoeveelheden kleine steunzendertjes inplaats van zoals in Duitsland wat minder 

maar sterkere. En dat alleen om geen buitenantenne te hoeven plaatsen ??

 

Had men inplaats daarvan niet beter alleen de oude analoge steunzenders kunnen gebruiken ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het voor Nederland de enige mogelijikheid was. Zoals ik al schreef gaan mensen geen dakantennes meer plaatsen (helaas geen harken meer terug op de daken), dan is een schotel eenvoudiger met meer kanalen enz. In Duitsland hebben ze geen zenders toegevoegd maar daar staan, toevallig of niet, veel hoge torens al midden in de steden. Een zendmast die dicht bij de kijkers staat levert aanzienlijk meer veldsterkte dan een hoge toren op 30 kilometer afstand. Daarnaast waren de kleine Digitenne masten denk ik niet eens zo heel duur, zeker niet zo duur als een hoge toren of mast. Ik zou wel graag weten hoeveel het Digitenne netwerk heeft gekost. Daartegenover staat dat er op het hoogtepunt wel 800000 betalende abonnees waren, daar kun je wel wat mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze hele Digitenne discussie is natuurlijk ook de vraag of het gekozen model wel goed was.

Eindeloze hoeveelheden kleine steunzendertjes inplaats van zoals in Duitsland wat minder 

maar sterkere. En dat alleen om geen buitenantenne te hoeven plaatsen ??

 

Had men inplaats daarvan niet beter alleen de oude analoge steunzenders kunnen gebruiken ? 

Het "gekozen" model is m.i. minder gekozen dan je denkt.

Nederland is denk ik voor etherdekking een beetje klein. Daar waar grotere landen om ons heen gewoon hun gang kunnen gaan -vooral in centrale gebieden - omdat ze weinig tot niets met buitenlandse rasters te maken hebben, hebben wij bijna tot Utrecht te maken met de rasters van België, Duitsland, en zelfs het VK en Denemarken.   

Als je de Nederlandse rasters bekijkt, lijkt het er vaak op dat we de kruimels van het buitenland hebben gekregen.

 

Allemaal internationale afspraken over rasters en zendvermogens. Het grote Duitsland, het eiland VK, het ruime Frankrijk en het schiereiland Italië, alle verkeren ze voor DAB+ en DVB-T in mijn ogen in luxe-posities.

Met als keerzijde misschien dat ze de dekking niet gauw 100% krijgen. Maar dat probleem hebben wij zelfs ook. Alleen om een andere reden.   

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Digitenne weg zal gaan, dan zal er een gratis alternatief geboden moeten worden. Via de satelliet wordt Nederland 1, 2, 3 gecodeerd en BVN FTA "gratis" aangeboden, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om een schotel te plaatsen, daar zit het probleem.

 

DVB-H is al enige tijd geleden uit de lucht getrokken, want daar waren pas echt veel te weinig kijkers voor. De DVB-H ruimte is bij de DVB-T ruimte getrokken, daardoor konden er vanaf dat moment meer zenders aangeboden worden.

 

Dat het aantal Digitenne klanten afneemt is mij wel duidelijk, zelfs ongeopende verpakkingen worden op het internet aangeboden. Ik kon laatst voor slechts 30 euro gezamelijk 3 complete reboxen nieuw verzegeld in doos kopen waarbij gratis per smardcart een maand naar alle zenders kon worden gekeken.

 

Als Digitenne volledig uitgeschakeld gaat worden, dan komt er heel veel ruimte vrij voor data verkeer. Een mogelijkheid om dan bijvoorbeeld kanalen in HDTV te gaan streamen is een goede mogelijkheid. Ik weet niet hoe dat streamen precies werkt, maar het zou handig zijn als het net als DVB-T werkt, dus alles uitzenden wat nodig is en niet per apparaat een kanaal door gaan geven.

 

De Nederlandse overheid kan een deal maken door te zeggen, als iemand dat betreffende data kavel wilt hebben, dan moet Nederland 1, 2 en 3 verplicht worden door gegeven, daardoor zou het kavel goedkoper worden, maar heeft de overheid er ook geen kosten meer aan.

 

Ik weet niet of DVB-T uitgeschakeld gaat worden, want hoewel steeds meer mensen op andere mogelijkheden overstappen, BVN wordt wereldwijd ongecodeerd uitgezonden, wat denken jullie wat dat kost met Nederlandse programma's, series , maar ook voetbalwedstrijden? Ze zouden dat ook alleen op het internet kunnen streamen, dat kost denk ik een stuk minder, sterker nog, het is dan niet eens meer nodig omdat Nederland 1, 2 en 3 er al op worden uitgezonden.

 

Misschien gaat Digitenne er wel uit, maar zal net als in het analoge tijdperk van TV alleen Nederland 1, 2, 3 en de regionale omroepen, en heel misschien de lokale omroepen worden uitgezonden nu het er toch steeds minder worden i.v.m. sommige gemeentelijke fusies.

 

 

Edit:

 

Ik heb de link die OFDM gaf even gelezen, er wordt een veel groter vermogen in de marketing van Digitenne gepompt dan in hun IPTV, nu begin ik overal vraagtekens bij te zetten.

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1)Als Digitenne weg zal gaan, dan zal er een gratis alternatief geboden moeten worden. Via de satelliet wordt Nederland 1, 2, 3 gecodeerd en BVN FTA "gratis" aangeboden, 

 

 

 

2)Edit:

 

Ik heb de link die OFDM gaf even gelezen, er wordt een veel groter vermogen in de marketing van Digitenne gepompt dan in hun IPTV, nu begin ik overal vraagtekens bij te zetten.

1) Digitenne blijft natuurlijk nog wel een paar jaar terwijl de belangstelling verder terug gaat lopen, dus de pijn bij eventuele verdwijning zal t.z.t. wel meevallen.

    En de Nederlandse p.o. zenders - radio, tv, regionaal - zitten er toch al FTA op?

 

2)Ik begrijp je niet helemaal. Wat bedoel je hiermee?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat leek me ook al vreemd. KPN investeert in 4G, en het zou mij niet verbazen dat die techniek op den duur de opvolger wordt van Digitenne. In 1 klap ook HD-dekking. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...