Ga naar inhoud


Sombere vooruitzichten voor Digitenne


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ik had niet gezien dat het artikel uit 2009 kwam, dat geeft dan meteen een ander beeld van de situatie.

 

De publieke omroepen zitten inderdaad FTA, maar als DVB-T volledig plat gaat, hoe willen ze de publieken omroepen dan "gratis" aanbieden als iedereen er via de belastingen voor betaalt?

 

Ik speelde even met mijn gedachten hoe ze dat op een andere manier FTA zouden kunnen aanbieden i.p.v. DVB-T, want er ontstaat dan een flink stuk ruimte in de ether, dat is alles.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik had niet gezien dat het artikel uit 2009 kwam, dat geeft dan meteen een ander beeld van de situatie.

 

De publieke omroepen zitten inderdaad FTA, maar als DVB-T volledig plat gaat, hoe willen ze de publieken omroepen dan "gratis" aanbieden als iedereen er via de belastingen voor betaalt?

 

Ik speelde even met mijn gedachten hoe ze dat op een andere manier FTA zouden kunnen aanbieden i.p.v. DVB-T, want er ontstaat dan een flink stuk ruimte in de ether, dat is alles.

DVB-T is toch niet de enige weg waarlangs we de p.o. krijgen?

En als DVB-T over een paar jaar wegkwijnt, kan dat alleen maar betekenen dat er genoeg (bestaande en nieuwe) alternatieven zijn. En een opvolger (4G/LTE bijvoorbeeld.) Waarom zou je je dan nu al zo druk maken over DVB-T?

Wie dan leeft, wie dan zorgt.

 

Maar we kunnen natuurlijk niet van gemeenschapsgeld voorzieningen in stand houden waar slechts enkelen gebruik van maken en dan ook nog alleen maar omdat ze geen zin hebben om te veranderen. Sommige mensen hebben gewoon even een zetje nodig naar de toekomst. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

4G is in principe toch niet bedoelt voor TV...  je bedoelt dan een soort IP tv via het draadloze mobiele netwerk oid.

 

 4Gis een standaard voor ultrabreedbandige inbternet toegang, een vervolg op 3G. De laatste stap voor 4G, is de 3GPP techniek LTE (Long term Evolution), soms ook 3.9G genoemd.

Bron:http://sv.wikipedia.org/wiki/4G

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

4G is in principe toch niet bedoelt voor TV...  je bedoelt dan een soort IP tv via het draadloze mobiele netwerk oid.

 

 4Gis een standaard voor ultrabreedbandige inbternet toegang, een vervolg op 3G. De laatste stap voor 4G, is de 3GPP techniek LTE (Long term Evolution), soms ook 3.9G genoemd.

Bron:http://sv.wikipedia.org/wiki/4G

LTE/4G zal in de toekomst zeker ingezet gaan worden voor internet-tv. Ik zie nu de ontwikkelingen al komen.

 

http://tweakers.net/nieuws/88913/kpn-en-vodafone-onderzoeken-technologie-voor-tv-kijken-via-4g.html

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet het eerst zien...  dit soort dingen kosten erg veel geld, en het lijkt erop dat er overal geldgebrek heerst...

Als ze om de paar jaar iedere keer van standaard gaan wisselen kijkt er niemand meer volgens mij... de hele tijd nieuwe apparatuur kopen is niet iets waar de consument op zit te wachten.

Je kan dit ook pas gaan toepassen als er echt volledige dekking is, en dat zal erg duur worden, voornamelijk voor de landelijke gebieden.

Maar, de tijd zal het leren of het iets is wat gebruikt gaat worden.

 

Ik denk in ieder geval dat het verstandig is om als consument niet te investeren in dat soort technologie... wat je vandaag koop kan morgen onbruikbaar zijn...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet het eerst zien...  dit soort dingen kosten erg veel geld, en het lijkt erop dat er overal geldgebrek heerst...

Als ze om de paar jaar iedere keer van standaard gaan wisselen kijkt er niemand meer volgens mij... de hele tijd nieuwe apparatuur kopen is niet iets waar de consument op zit te wachten.

Je kan dit ook pas gaan toepassen als er echt volledige dekking is, en dat zal erg duur worden, voornamelijk voor de landelijke gebieden.

Maar, de tijd zal het leren of het iets is wat gebruikt gaat worden.

 

Ik denk in ieder geval dat het verstandig is om als consument niet te investeren in dat soort technologie... wat je vandaag koop kan morgen onbruikbaar zijn...

Dit is nou juist bedoeld voor landelijke gebieden die nu deels nog niet eens (bekabeld) internet hebben.

In o.a. Engeland, Duitsland, Nederland wordt 4G nou juist gezien als een grote kans om het dekkingsprobleem op te lossen. Met internet-tv erbij via 4G sla je 2 vliegen in 1 klap.

 

4G wordt in delen van Duitsland en Schotland momenteel al versneld uitgerold. In Duitsland worden flatrate-tarieven gehanteerd, voor het platteland zeer aantrekkelijk. 

Moderne boerenbedrijven zijn computer-georiënteerd. Zonder internet is ook het boerenbedrijf haast niet meer voor te stellen.  

 

En wat je laatste opmerking betreft: dan kun je niks meer, want de techniek zal dit tempo wel blijven houden.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

DVB-T is toch niet de enige weg waarlangs we de p.o. krijgen?

En als DVB-T over een paar jaar wegkwijnt, kan dat alleen maar betekenen dat er genoeg (bestaande en nieuwe) alternatieven zijn. En een opvolger (4G/LTE bijvoorbeeld.) Waarom zou je je dan nu al zo druk maken over DVB-T?

Wie dan leeft, wie dan zorgt.

 

Maar we kunnen natuurlijk niet van gemeenschapsgeld voorzieningen in stand houden waar slechts enkelen gebruik van maken en dan ook nog alleen maar omdat ze geen zin hebben om te veranderen. Sommige mensen hebben gewoon even een zetje nodig naar de toekomst. 

 

 

4G is in principe toch niet bedoelt voor TV...  je bedoelt dan een soort IP tv via het draadloze mobiele netwerk oid.

 

 4Gis een standaard voor ultrabreedbandige inbternet toegang, een vervolg op 3G. De laatste stap voor 4G, is de 3GPP techniek LTE (Long term Evolution), soms ook 3.9G genoemd.

Bron:http://sv.wikipedia.org/wiki/4G

 

 

Ik bedoel dat als DVB-T met enkel de publieke omroepen zoals ze ook in het analoge tijdperk alleen te ontvangen waren plat gaat, dat er ruimte komt voor veel dataverkeer waarbij inderdaad een vorm van IPTV via de ether voor de publieke omroepen kan vormen. Er komt dan volgens mij zoveel ruimte vrij dat er een provider voor dataverkeer bij kan komen onder voorwaarden dat de publieke omroepen FTA mee verzonden worden, maar dan zal het kavel wel een stuk goedkoper moeten zijn, dan kan DVB-T opgeheven worden.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel dat als DVB-T met enkel de publieke omroepen zoals ze ook in het analoge tijdperk alleen te ontvangen waren plat gaat, dat er ruimte komt voor veel dataverkeer waarbij inderdaad een vorm van IPTV via de ether voor de publieke omroepen kan vormen. Er komt dan volgens mij zoveel ruimte vrij dat er een provider voor dataverkeer bij kan komen onder voorwaarden dat de publieke omroepen FTA mee verzonden worden, maar dan zal het kavel wel een stuk goedkoper moeten zijn, dan kan DVB-T opgeheven worden.

Zover is het voorlopig nog niet.

Digitenne zal eerst weer op de politieke agenda moeten. En dat duurt nog even.

Vervolgens zijn we neem ik aan Europees gebonden om bepaalde frequentiegebieden voor DVB-T te gebruiken. Ik denk niet dat Nederland eenzijdig een frequentieband van bestemming kan veranderen, noch politiek, noch praktisch.   

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig gaat de politiek niet echt over frequentie issues, dat zou niet goedkomen. In 2015 staat er weer een wereldfrequentie conferentie op de agenda, de WRC-15. Dan zal besloten worden of de 700 MHz band beschikbaar komt voor mobiel breedband. Dit was op de WRC-12 door het midden oosten bij volkomen verassing ingebracht. Als hiervoor wordt besloten zal misschien een nieuwe frequentie conferentie nodig zijn voor de herindeling van 470 tot 700 MHz. Het staat nog niet vast of landen individueel toch voor omroep gebruik kunnen kiezen. De laatste regionale (heel grote regio's) conferentie was in Geneve 2006, de RRC-06. Daar is de Digitenne kanaal indeling tot stand gekomen. De uitkomst hiervan is nog te lezen op: http://radio-tv-nederland.nl/dvbt/DVBT%20GE06%20plan%20UHF.pdf

En voor band 3, TV of DAB(+): http://radio-tv-nederland.nl/dvbt/DVBT%20Band3.pdf

 

De kans op een volkomen nieuw gebruik van 470 tot 700 MHz lijkt mij zeer klein zolang dit niet door meerdere landen wordt nagestreefd. Tegelijk ook door het feit dat er geen hardware voor bestaat (op wereldniveau).

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo had ik er nog niet over nagedacht.

 

Elk land heeft zo zijn kanalen toch toegewezen, dan kunnen ze die kanalen wel voor andere doeleinden gebruiken?!

 

 

Maar even een heel ander vlak als het over europesche bepalingen gaat:

 

De 27mc bakkies mogen in Nedeland 40 kanalen in verschillende modulaties hebben met maximale vermogens, dat is in diverse andere landen veel meer mogelijk zoals bijvoorbeeld 80 kanalen. Het vermogen en de frequenties houden niet bij de grens op, hoe zit dat dan?

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het niet weten. Dit heeft toch niks meer met Digitenne te maken?

Wikipedia geeft je alle info over 27mc.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

We dwalen al van het onderwerp.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On topic dan maar weer: ik zou echt een groot probleem hebben als het laagdrempelige Digitenne uit de lucht zou gaan, ik heb het op de kamers van mijn zoons en in de Dreambox als een soort back-up.

 

Probleem is dat alle alternatieven veel duurder gaan zijn.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorlopig zal Digitenne nog wel even doorgaan. Wellicht ook nadat het contract met KPN is afgelopen.Er zal nog wel een vervolg komen. Maar er veel in investeren loont m.i. niet meer.

Maar het wordt links en rechts ingehaald door andere en betere technieken. Over een paar jaar zul jij er waarschijnlijk ook wel weer anders tegenaan kijken, want je groeit automatisch met de ontwikkelingen mee.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...