Ga naar inhoud


Sombere vooruitzichten voor Digitenne


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ja, vroeger had je de draadomroep of radiodistributie. Daar kon je gewoon een luidspreker op aansluiten en had je dus geen radio nodig die in die tijd erg duur waren. De abonnee kon via een draaischakelaar kiezen uit Hilversum 1, Hilversum 2 en een selectie uit twee buitenlandse zenders. In 1975 is de laatste draadomroep gestopt in Delft.


Ook een achterhaalde techniek omdat je maar vier radiozenders kon ontvangen.

Had wel één voordeel. Je kon het geluid nooit zo hard zetten dat de buren uit hun bed rolden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij zat de regionale omroep er ook nog bij.

 

In wezen is het principe van de kabel niet veel anders. Alleen kunnen er zo meer dan 100 radiozenders op.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb radiodistributie niet meegemaakt maar was daar niet 1 ader per radiozender beschikbaar? Bij kabel TV heb je voor alle signalen dezelfde geleider(s). Het was oorspronkelijk een verlengde ether signaal verspreiding. Later werden signalen van eigen herkomst toegevoegd met ieder eigen frequenties. Het "stapelen" van verschillende signalen op basis van frequentie heet frequency division multiplex. Interessant om aan dit onderwerp toe te voegen is de reden van capaciteitsgebrek voor Digitenne; Naast het beperkte aantal beschikbare kanalen (RRC-06) is de 2e beperking de signaal ruisafstand die bereikt kan worden. Digitenne geeft beeld vanaf ongeveer 15dB, dit staat gelijk aan een vermogensfactor 32. Doordat kabel TV signaal een signaal ruisafstand groter dan 40 dB (10000x) bereikt is het mogelijk in een gelijke bandbreedte meer data te persen in de vorm van fijnere fase en amplitude constellaties, bijvoorbeeld 256qam. Satelliet TV moet het hebben van de enorme bandbreedte (+hergebruik van frequenties per satellietpositie) want de signaal ruisverhouding is hooguit 15dB bij een kleine schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante uitleg die ik niet kan weerleggen

 

wat zijn de conclusies ?

dbt-t is aan zijn maximum (bandplan/afspraken buitenland enz) dvb-t2 brengt niet veel maar

kabel heeft ook zijn begrenzingen (financieel en technisch)

sat-tv  heeft bandbreedte genoeg en kan uitbreiden op mederdere lokaties.

hoe staat het met iptv is hun brandbreedte onbeperkt ?

 

tvb-t zal moeteh blijven om de burgers te voorzoen van de basis(nationale) zenders.

 

de commercielen zit met een probleem hun reclame inkomsten dalen en de

burger wil niet betalen voor een reclame zender (kijk maar naar het falende hd+ traject in duitsland

en de kabelaars die ci+ niet durfen te activeren)

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Conclusie zou kunnen zijn dat Digitenne weinig mogelijkheden heeft aan z'n beperkingen te ontsnappen. Om Digitenne meer bandbreedte te geven is T2 een optie liefst in combinatie met meer signaal ruisverhouding. Dat laatste is alleen met dakantennes of nog meer zenders mogelijk. Beide gaan het niet worden.

Kabel kan nog heel lang verder uitbreiden maar dat vergt telkens netwerk en/ of hardware aanpassingen dus kosten. In tegenstelling tot DSL is deze ruimte nog wel te ontginnen.

Satelliet TV heeft wel veel downlink bandbreedte maar blijft toch vooral een broadcast medium. Retour voor Internet is duur en heeft veel latency. Niet voor niets is CD ook begonnen met alles in 1 paketten m.b.v. DSL of glasvezel.

iptv via DSL is nu al het slachtoffer van bandbreedte problemen, HDTV wordt afgeknepen om 2 programma's tegelijk te kunnen leveren. Glasvezel heeft nagenoeg geen bandbreedte problemen maar kost gewoon veel geld om aan te leggen.

 

Of DVB-T moet blijven is een politieke keuze. In Duitsland denken ze al wel na over een alternatief via Internet. De grote vraag is of ze daarmee iedereen kunnen bereiken. En dat zal toch moeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als er om de halverklap nieuwe (peperdure) hardware nodig is,zal het langs 2 kanten kunnen gaan,zoals bvb

1.we gaan het niet meer (kunnen) kopen (alle het andere wordt duurder en duurder voeding,brandstof etc,dus moeten we op andere dingen bezuinigen) en ze zullen geen klanten meer hebben.degene die bvb enkel via die techniek gaan en leven van reclamekijkers inkomsten,zullen misschien overkop gaan,geen kijkers geen reclame inkomsten.

2.ze gaan de hardware gratis ter beschikking moeten geven,maar dan heb je meestal 24 of een 36 maanden contract aan je vingers die de meesten niet willen.

 

ik weet ook wel,dat we niet kunnen stilstaan,maar als we ieder jaar een nieuw dvb toestel moeten kopen,of een ip toestel,dan denk ik dat er slechte tijden komen voor de radio en tv stations.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Of DVB-T moet blijven is een politieke keuze. In Duitsland denken ze al wel na over een alternatief via Internet. De grote vraag is of ze daarmee iedereen kunnen bereiken. En dat zal toch moeten.

De opvolger zou LTE kunnen worden, zowel voor internet als radio/tv via internet. Draadloos, dus. 

Die techniek dendert maar door, en de eerste stappen mbt LTE worden al gezet.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De opvolger zou LTE kunnen worden, zowel voor internet als radio/tv via internet. Draadloos, dus. 

Die techniek dendert maar door, en de eerste stappen mbt LTE worden al gezet.

Ik geef toe dat het voor de hand ligt maar ik betrap mijzelf erop dat ik graag zou zien dat er een beetje eenheid ontstaat. Dus minder verschillende technieken. LTE lijkt mij wel kansrijk maar niet voor het gehele huidige lineaire TV aanbod, zeker niet in UHDTV (hebben we dat nodig?). Dat blijft gewoon jammer van de bandbreedte. Misschien past het wel heel goed in het samengaan van on demand en lineair. Uiteindelijk zal het lineaire TV aanbod wel gaan krimpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker is dat een gewaagde bewering en die wordt op dit moment ook nog niet ondersteund door het kijkgedrag. Het probleem is alleen dat je vrije tijd maar 1 keer kunt gebruiken. De nieuwe technieken zullen toch steeds meer van deze tijd opeisen. Ik zie lineaire TV toch een beetje als openbaar vervoer, je blijft gebonden aan tijden die door anderen zijn vastgelegd. Voor actuele TV blijft altijd noodzaak maar documentaires kunnen toch veel beter on demand? Het is wel leuk om rond te zappen en op die wijze verrast te worden maar daar is ook wel een slimme software oplossing voor te bedenken die je eens lekker gaat vermaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist dat laatste zie je in toenemende mate gebeuren via het internet. Dus LTE ook.

De p.o. bevestigt die trend door de wijze waarop zij nu investeren in internet. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante uitleg die ik niet kan weerleggen

 

wat zijn de conclusies ?

dbt-t is aan zijn maximum (bandplan/afspraken buitenland enz) dvb-t2 brengt niet veel maar

kabel heeft ook zijn begrenzingen (financieel en technisch)

sat-tv  heeft bandbreedte genoeg en kan uitbreiden op mederdere lokaties.

hoe staat het met iptv is hun brandbreedte onbeperkt ?

 

tvb-t zal moeteh blijven om de burgers te voorzoen van de basis(nationale) zenders.

 

de commercielen zit met een probleem hun reclame inkomsten dalen en de

burger wil niet betalen voor een reclame zender (kijk maar naar het falende hd+ traject in duitsland

en de kabelaars die ci+ niet durfen te activeren)

 

over dvb-t ben ik het met je eens, maar dat kabel eerder aan zijn begrenzingen stoot als sat ben ik totaal niet met je eens, zeker niet financieel...

xtrend 6500 320G intern / dreambox 800se, 500G intern / dreambox 500hd / azbox elite hd / Skymaster 80cm quad lnb titanium, 19,2 oost / Triax 110 , quad inverto Inverto Black Ultra lnb, 23,5 oost, inverto Inverto Black Ultra lnb, 28,2 oost / No Name 125cm single lnb black ultra draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant allemaal, ik vind het wel fijn dat er diverse mogelijkheden komen en zijn. 

 

Ik ken iemand die in een 12 hoog flat woont, Ziggo heeft, maar ondanks dat er alles aan gedaan is om buitesignalen niet binnen te laten dringen, stoort Digitenne op zijn TV. Probleem is opgelost door de kabel iets anders te leggen waardoor het signaal niet zijn kabel meer in komt, het betrof de kabel tussen het modem en zijn digitale ontvanger.

 

Een beetje off-topic, maar deels toch een beetje mee te maken.

 

Volledig on-topic:

 

Het is afwachten wat en wie er in 2017 met DVB-T 1 of 2 gaat doen, dat is nog wel even wachten.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...