Ga naar inhoud


Sombere vooruitzichten voor Digitenne


Sprietje

Aanbevolen berichten

Zwaar on-topic:

 

Op 31 december 2012 had Digitenne 754000 abonnees.

Op 31 maart 717000 daarna kwam de prijsverhoging er bovenop.

Op 30 juni 675000, weinig versnelling t.o.v. voorgaande kwartaal (dus een goede zet voor KPN).

 

Bron: http://www.broadbandtvnews.com/2013/05/02/kpn-increases-digitenne-dtt-subscription-fee/

http://www.broadbandtvnews.com/2013/07/24/continued-growth-for-kpns-tv-business/

 

Bij een lineaire daling van 40000 abonnees per kwartaal blijven er op 31 december 2016 na 14 kwartalen dus nog 115000 over: De allerlaatste antenne liefhebbers :(

 

Ik hoop dat het anders is maar bij gelijkblijvend beleid moet er wel een wonder gebeuren wil het anders lopen.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites


Interessant allemaal, ik vind het wel fijn dat er diverse mogelijkheden komen en zijn. 

 

Ik ken iemand die in een 12 hoog flat woont, Ziggo heeft, maar ondanks dat er alles aan gedaan is om buitesignalen niet binnen te laten dringen, stoort Digitenne op zijn TV. Probleem is opgelost door de kabel iets anders te leggen waardoor het signaal niet zijn kabel meer in komt, het betrof de kabel tussen het modem en zijn digitale ontvanger.

 

Een beetje off-topic, maar deels toch een beetje mee te maken.

 

Volledig on-topic:

 

Het is afwachten wat en wie er in 2017 met DVB-T 1 of 2 gaat doen, dat is nog wel even wachten.

Dat is wel te voorspellen

Digitennen verliest klanten als antwoord verhoogt kpn de prijs .

Hun gedachte zal zijn de weggelopen klanten bij digitenne komen via iptv toch

weer bij ons terecht dan hebben we meteen internet bij hun verkocht.

 

Na verloop van tijd heeft digitenne zoweinig klanten dat alleen overblijft

afschakelen of verkopen.

 

Afschakelen zal niet gaan ivm afspraak met overheid de publieke omroep aan de

bevolking aan te bieden.

 

Ik zie dvb-t nog eens terugvallen in handen van staat of po

Link naar reactie
Delen op andere sites

In 2017 zou digitenne in zijn geheel kunnen stoppen of overgenomen kunnen worden. Dan blijven hooguit de zenders van de po over. Bij overname wordt dat per direct een concurent van kpn......... Bij geen overname zouden de frequenties ook eventueel duur kunnen worden ingezet voor g4, of inmiddels g5, g6....

aangepast door Littlesat
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dvb-t nog eens terugvallen in handen van staat of po

Dat is uiteraard het beste... je public service mag je niet in privéhanden leggen... want dan ben je niet onafhankelijk... commerciele bedrijven kijken naar "winst" ... dat is het enige wat ze in hun hoofd hebben, niet of iedereen de public service kan ontvangen, ondanks dat iedereen er voor betaalt.

 

Digitenne verliest klanten lees ik... we hebben het dan over klanten van het pay tv gebeuren, niet over de FTA programma's!! Want daar zijn waarschijnlijk geen exacte cijfers over bekend. Kabeltv verliest ook fors.... en wel omdat het allemaal pay tv is, zelfs de public service, want betaal je geen abonnement, heb je geen beeld. Mensen willen geen forse bedragen betalen voor iets gewoons als TV...  het leven is inderdaad al heel erg duur, en nlang niet iedereen wil met geld (blijven) strooien.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In 2017 zou digitenne in zijn geheel kunnen stoppen of overgenomen kunnen worden. Dan blijven hooguit de zenders van de po over. Bij overname wordt dat per direct een concurent van kpn......... Bij geen overname zouden de frequenties ook eventueel duur kunnen worden ingezet voor g4, of inmiddels g5, g6....

Denk dat dit niet mogelijk is ,de banddelen zijn internationaal in 3 regio's verdeeld waardoor banddelen

vast ingedeeld zijn voor welk doel ze gebruikt mogen worden.

g4/g5/g6 mag echt niet in het uhf tv banddeel.

 

ITU_Reg.gifl

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het opeens 4G zou worden in Nederland in 2017, zouden we dus bij condities onze buurlanden lekker dwars kunnen zitten die die frequenties nog in gebruik hebben voor dvb-t. :grin:  

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als het bandplan aangepast zou worden kan afrika de afgedankte europeese

tv zenders niet meer mogen gebruiken en rusland in siberiië een dekkend 4g netwerk moeten maken

want dbt-t broadcast zou niet meer mogen.

 

DVB-t(2) zal nog wel een lange tijd bestaan onder welk bestuur dan ook

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat bedoel je met levensvatbaar ?

 

Het is al heel lang zo dat de overheid (moreel) de verplichting heeft de

bevolking te voorzien van radio en TV .,niet alleen in nederland maar alle landen van de  wereld

denken zo.

 

Als de overheid/po geen gek vind die het uitzend moeten ze het zelf doen.

 

Als de commercielen door zo een nieuwe situatie hun signaal niet meer op

dvb-t hebben is voor hun jammer.

 

De duitse commercielen hebben die stap al genomen zij gaan van

dvb-t af omdat de transmissie kosten te duur worden.

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er te weinig kijkers zijn, is de overheid zelfs moreel verplicht om te stoppen met dvb-t en het geld te gebruiken voor betere zaken.

De overheid is niet verplicht uit te blijven zenden via een medium waar maar een klein groepje naar kijkt, maar juist verplicht het geld zo te besteden dat maximaal bereik plaatsvindt tegen de laagste kosten. Zo werkt een verstandig uitgavepatroon. De overheid moet keuzes maken.

 

Of vind je ook dat alle Nederlandse radiozenders weer op de middengolf moeten?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maakt niet uit via welke weg de bevolking voorzien wordt (middegolf/fm/dvb-t/sat/enz) als

iedereen maar toegang heeft.

dvb-t is redelijk goedkoop op de stand der techniek en upgradebaar dus een goede methode

sat daar ben ik natuurlijk voorstander van (persoonlijk)

kabel/iptv hebben het probleem dat ze niet iedereen bereiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kabel en IP tv is inderdaad niet de goede manier... en is heel hoogdrempelig. Je moet een abonnement hebben om mer toegang tot te krijgen, en is dus niet voor het grote publiek geschikt.

 

Wat de Middengolfuitzendingen betreft...  ik vind het aan een kant jammer dat die verdwenen zijn...  vroeger had ik er erg veel aan, omdat ik altijd graag naar uitzendingen uit "verre" landen geluisterd heb... Dankzij de middengolf kon ik bijvoorbeeld naar Radio DDR en Stimme der DDR luisteren... was het FM of zelfs DAB geweest, had ik niets gehoord... Ook Engelse zenders waren (en zijn deels nog steeds) te beluisteren op MW/LW...

Doordat je nu "internetradio" hebt, is dat probleem weer verholpen... en nu luister je weer naar zenders die wat verder weg liggen... of het nu Zweedse, Afrikaanse,Russische of Israelische stations zijn... het kan, en zelfs in prima kwaliteit...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maakt niet uit via welke weg de bevolking voorzien wordt (middegolf/fm/dvb-t/sat/enz) als

iedereen maar toegang heeft.

dvb-t is redelijk goedkoop op de stand der techniek en upgradebaar dus een goede methode

sat daar ben ik natuurlijk voorstander van (persoonlijk)

kabel/iptv hebben het probleem dat ze niet iedereen bereiken.

Het maakt wel degelijk uit. Je kunt niet elk medium met subsidies overeind houden. Dat zou onverantwoord financieel beleid zijn. Vandaar mijn opmerking "levensvatbaar" hierboven.

Internet lijkt nu - zeker met 4G - de rol van dvb-t/Digitenne te gaan overnemen. We zullen zien hoe de stand van zaken over een paar jaar is, als het contract met KPN afloopt.

Want dan pas speelt het, nu niet.

 

Als er dan maar een kleine groep nog dvb-t kijkt en er moet geld bij, is het helemaal niet goedkoop. Dat doen we met subsidies in de kunst ook niet (meer). De gebruiker betaalt was ook de insteek van Digitenne. Als er te weinig gebruikers zijn, is het duidelijk dat het niet meer levensvatbaar is. Net als met de middengolfzenders. Stoppen, dus, en meegaan met de tijd.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

..

Wat de Middengolfuitzendingen betreft...  ik vind het aan een kant jammer dat die verdwenen zijn...  vroeger had ik er erg veel aan, omdat ik altijd graag naar uitzendingen uit "verre" landen geluisterd heb... Dankzij de middengolf kon ik bijvoorbeeld naar Radio DDR en Stimme der DDR luisteren... was het FM of zelfs DAB geweest, had ik niets gehoord... Ook Engelse zenders waren (en zijn deels nog steeds) te beluisteren op MW/LW...

Je kunt nog steeds dex-en met dvb-t en DAB+.

Ik was zelf ooit  middengolf-dx-er en realiseer me dat die magie - een bv. Amerikaanse middengolfzender oppikken bij atmosferische condities met name in het najaar - definitief niet meer terug komt. De Europese middengolf raakt zo langzamerhand leeg, maar in Amerika heeft diezelfde leegloop plaatsgevonden. 

 

Ik verwacht dat door de nieuwe technieken "dx-en" zijn glans nog verder gaat verliezen. Hoe minder aardse etherzenders, hoe minder er te dx-en valt.

Ik heb me erbij neergelegd dat Digitenne/dvb-t hooguit nog een decennium heeft, maar misschien is dat al veel als ontwikkelingen zo snel gaan als nu.   

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...