Ga naar inhoud


Bedenktijd / rechten / annulering bij 2e hands auto kopen op afstand


Jürgen

Aanbevolen berichten

Gisteren heb ik op afstand (via Internet - telefoon)  bij een dealer van het betreffende merk een jonge 2e hands auto gekocht.

Omdat de dealer meer dan 160 km bij mij vandaan woont maar de auto aan mijn gevraagde technische specificatie voldeed heb ik de dealer gevraagd om een optie op deze auto te verstrekken maar dat was helaas niet mogelijk.

Omdat het door mij gezochte type jonge auto met weinig kilometers weinig te koop was heb ik toegezegd deze auto te willen kopen en de dealer stuurde mij via mail een koopovereenkomst.

Op zich zag ik daar geen kwaad in omdat bij wet geregeld is dat bij kopen op afstand een bedenktijd van 7 werkdagen van toepassing is en verder was ik eigenlijk wel voornemens de auto zoals aangeboden te kopen.

 

Nu blijkt uiteindelijk dat de merkdealer van het gekozen merk geen serviceboekje kan overleggen waarin minimaal één verplichte servicebeurt (olie verversen) is vastgelegd.

Ook kan hij via de NAP (Nationale Auto Pas) voor deze auto geen geregistreerde kilometerstand opvragen.

 

Ik heb van de dealer nu geëist dat hij mij in elk geval moet bewijzen dat de opgegeven kilometerstand ook daadwerkelijk dé stand is en dat minimaal éénmaal olie is ververst.

 

Mocht hij daarin niet slagen dan overweeg ik de per mail verzonden en niet door mij ondertekende koopovereenkomst binnen 7 werkdagen te annuleren.

Naar mijn mening heb ik daar recht op omdat ik de aankoop op afstand heb gedaan, dus nooit bij de dealer ben geweest en ook op geen andere wijze met een van de medewerkers persoonlijk contact heb gehad.

 

Ziet iemand m.b.t. mijn laatste opmerking nog 'beren in het bos'?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, je bent veel te netjes. Gewoon mailtje terug dat je niet meer geinteresseerd bent in die kar.

 

De registratie van de kilometerstand van auto's is sinds 1999 een wettelijk verplicht onderdeel van de APK.
Deze kilometerstand wordt geregistreerd in de databank van de Stichting Nationale Auto Pas (NAP). De kilometerstand wordt niet alleen bij keuringen, maar ook bij onderhoud, reparaties of taxaties geregistreerd.

De kilometerstanden worden in de NAP geregistreerd om fraude met kilometerstanden te voorkomen en daarmee bij te dragen aan een grotere zekerheid over gebruikte auto's.

 

Aangezien je het over een jonge gebruikte auto hebt kan het niet anders dan dat er wat geregistreerd moet staan (!)

 

Als je het mij vraagt overduidelijk een gevalletje kilometers terugdraaien.

 

Helaas nu nog niet strafbaar, maar wel binnenkort: 1 januari 2014 is het zover!

 

Wil je zelf controleren, kan ook voor klein bedrag: http://www.autopas.nl/

aangepast door theparasol
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje overdreven van jou zelf.

 

Die dealer pakt ergens een leeg boekje weg, drukt er op strategische plekken een paar stempels op de juiste plaatsen........eerste probleem opgelost.

 

Hij nodigt je uit om te kijken, en hij wisselt olie........klaar, tweede probleem opgelost.

 

Hoe kan überhaupt iemand bewijzen of er in het verleden olie verwisseld is? Ik ken zaken waarbij het boekje ingevuld is, en nog nooit olie verwisseld is, ondanks de indrukwekkende stempels.

Hoe stel je dat bewijs voor vwt olie verwisseld?

 

Als de wagen ouder is dan 3 jaar, is er een APK keuring geweest, en staat die km stand op het keuringsbewijs, en ook bij NAP.

Je kan zelf dan ook bij het NAP de km stand opvragen.

 

nogmaals, erg overdreven van je om zo te reageren. En een mondelinge overeenkomst is een geldige overeenkomst, al geef ik ook direct toe dat eea moeilijk te bewijzen is. Maar als hij via de telefoon nog de gegevens heeft.......'k weet niet.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De NAP geeft aan dat de vermelde kilometerstand onlogisch is dus dat schept al geen vertrouwen.

 

@Joker55, waarom is mijn reactie overdreven?

 

De auto is 30 maanden oud en de kilometerstand zou 47.500 km zijn.

Volgens de voorschriften dient de auto elke 20.000 km een controle- / servicebeurt incl. olie verversen te verkrijgen.

Het feit dat er in de NAP geen of een onlogisch kilometerstand is vermeld maakt het ook niet echt vertrouwenwekkend.

Daarbij opgeteld dat in het serviceboekje niets is ingevuld kom je dan toch wel snel tot de vraag, is er in de tot nu toe afgelegde kilometers wel ooit olie ververst en wat is dan nu de werkelijke kilometerstand, vind dit niet overdreven.

De merkdealers en zeker een grote zoals het hierbij om gaat vullen na elke servicebeurt het boekje in en geven de gegevens door aan de NAP.

 

Verder heb ik naar mijn mening geen mondelinge overeenkomst afgesloten maar een aankoop op afstand via Internet en telefoon.

Een mondelinge overeenkomst kan ik volgens mij alleen afsluiten als ik bij de dealer ben geweest en aan de verkoper de aankoop mondeling heb toegezegd maar dan onderteken ik ook de overeenkomst en dan ligt het uiteraard anders.

 

Volgens mij geeft de onderstaande tekst dit ook aan (bron ANWB) 

 

Kopen van een tweedehands auto bij een bedrijf

Als de auto op internet wordt aangeboden en u koopt zonder dat u eerst bij de verkoper gaat kijken, dan is er sprake van koop op afstand en hebt u recht op de in de wet vastgestelde zeven werkdagen bedenktijd.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou geen registratie dan bij de NAP de melding 'vermelde kilometerstand onlogisch' genereren?

Het lijkt me dat dan de melding 'onvoldoende gegevens' zou moeten verschijnen.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nieuwe auto hoort dealer onderhouden te worden (ook beter ivm garantie ed) het is dus erg merkwaardig dat er geen onderhoudshistorie ingevuld is. Mijn auto van de zaak is nu bijna 4 jaar en het stikt van de stempels en andere zooi in het boekje.

Het komt erop neer dat iemand een auto aanschaft en vervolgens zelf het onderhoud doet (of helemaal niets doet) en hem dan vlak voor de APK inruilt voor een nieuwe. Zou kunnen... maar toch voelt niet lekker als je het mij vraagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij als je de auto uit laat lezen bij de dealer.

Krijg je altijd de juiste kilometer stand te zien.

Ook kan je dan gelijk kijken of er geen storingen in het voertuig aanwezig zijn.

 

Greetz,

 

Joan.

Dreambox 800HD
1x 65 cm op astra 19.2/astra 23.5  monoblock lnbf
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nieuwe auto hoort dealer onderhouden te worden (ook beter ivm garantie ed) het is dus erg merkwaardig dat er geen onderhoudshistorie ingevuld is. 

Klopt, ik heb mijn Nissan in de laatste 6 jaar altijd netjes naar de Nissan dealer gebracht om daar mijn periodieke jaarlijkse beurten uit te laten voeren.

Daarbij zijn de betreffende kilometerstanden ook allemaal in de NAP geregistreerd.

 

 

Volgens mij als je de auto uit laat lezen bij de dealer.

Krijg je altijd de juiste kilometer stand te zien.

Oooh, daar heb ik nog nooit van gehoord, dit zou betekenen dat naast de op de teller (evtl. teruggedraaide) vermelde kilometers ook nog een registratie in de bordcomputer van de auto plaatsvindt, lijkt me sterk.

 

Bij deze gegevens denk ik eerder dat het een geimporteerde schade auto is vandaar dat de "nieuwe" onderhouds boekjes ook leeg zijn.

 

Daar heb ik nog niet eens aan gedacht, nu hoeft dit niet gelijk een schadeauto te zijn maar de laatste jaren worden inderdaad steeds meer jonge auto's geïmporteerd.

Als dat inderdaad zo zou zijn dan is dit toch echt wel aan de dealer te verwijten want deze zou bij inruil dit toch wel moeten controleren.

Maar ja, het is natuurlijk al vreemd dat hij de NAP melding 'onlogische kilometerstand' niet heeft opgemerkt dan wel niet aan mij heeft doorgegeven.

Overigens ga ik hiermee naar de dealer want die kan a.h.v. het serienummer bij de importeur opvragen wanneer deze auto officieel in Nederland is geïmporteerd en welke dealer deze auto aan de 1e eigenaar heeft verkocht.

Wellicht kan die a.h.v. facturen opgeven wanneer er beurten zijn verricht en evtl kilometerstanden.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

WAT BIJNA NIEMAND WEET


is dat er in bijna alle auto"s een 2e en soms wel 6 geheugen"s hebben die onder andere de originele Kilometerstand opslaat en die door de Fabriekanten en sommige Dealers uit gelezen kunnen worden, ivb met garantie schade.


Wij van Car Tuning hebben nu dezelfde software ontwikkeld om deze geheugens uit te kunnen lezen!!!! en zo achter de echte originelen kilometerstand kan komen die bij de betreffende auto hoort.


Car Software Tuning is het 1e enige bedrijf in Nederland dat deze service aanbied om u meer duidelijkheid te geven in de kilometer historie van een auto wij zitten niet voor niets in het kilometer vak.

 


 

HEEFT U EEN AUTO EN TWIJFELT OVER KM STAND


en wilt weten of de kilometerstand echt is die u afleest op de teller, WIJ KUNNEN U DAT LATEN ZIEN en halen het uit 't geheugen van uw auto,(Lees = > LET OP < =) deze zal nooit liegen en alleen de ware kilometerstand tonen, deze geheugens kunnen door niemand gewist worden , ALLEEN BIJ ONS !!!! Bij al onze programmatie diensten moet de auto wel uw eigendom zijn, behalve bij het uitlezen van een auto mag deze ook van een derde partij zijn i.v.m. kilometer of foutcode uitlezen.

 


 

= > LET OP !!! < =


Als deze auto eerder onder handen is genomen bij ons bedrijf WAT NATUURLIJK KAN, zijn deze standen niet meer terug te vinden, aangezien wij (alleen op verzoek) ook deze geheugens kunnen aanpassen!!!!

 


 

OOK ZEER GESCHIKT VOOR BEDRIJVEN


die met ingeruilde auto's blijven zitten die achteraf onlogies gebleken zijn, kunnen weer via het geheugen van de auto logies worden gemaakt met vermelding op factuur , waardoor ze hun waarden behouden, u netjes heeft gehandeld tegenover de nieuwe toekomstige eigenaar, en er nader hand geen problemen door kunnen ontstaan.


Of wilt u voor u zelf zeker weten of er niet gerommelt is tijdens de levens jaren van uw auto, en dat daar door uw auto in het verkeerde onderhoud programma mee loopt.

Dreambox 800HD
1x 65 cm op astra 19.2/astra 23.5  monoblock lnbf
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, na controle bij de VWE blijkt het dus geen geïmporteerde auto te zijn want als 1e toelating en afgifte Nederland staat daar januari 2011.

Dat die auto daarvoor is geïmporteerd lijkt niet aannemelijk omdat modificaties die eind 2010 aan dit model zijn aangebracht als op deze auto zitten.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

HEEFT U EEN AUTO EN TWIJFELT OVER KM STAND

 


en wilt weten of de kilometerstand echt is die u afleest op de teller, WIJ KUNNEN U DAT LATEN ZIEN en halen het uit 't geheugen van uw auto,(Lees = > LET OP < =) deze zal nooit liegen en alleen de ware kilometerstand tonen, deze geheugens kunnen door niemand gewist worden , ALLEEN BIJ ONS !!!! Bij al onze programmatie diensten moet de auto wel uw eigendom zijn, behalve bij het uitlezen van een auto mag deze ook van een derde partij zijn i.v.m. kilometer of foutcode uitlezen.

 

= > LET OP !!! < =


Als deze auto eerder onder handen is genomen bij ons bedrijf WAT NATUURLIJK KAN, zijn deze standen niet meer terug te vinden, aangezien wij (alleen op verzoek) ook deze geheugens kunnen aanpassen!!!!

 

Tja, een interessant (commercieel) verhaal maar daar heb ik natuurlijk weinig aan als de auto bij de dealer staat.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Proefrit naar volgende dealer, probleem opgelost ,

En nee ik werk daar niet, maar ik werk wel in die branche.

Vandaar dat ik het aan geef, is aan jullie wat je er mee doe.

Maar elke bosch car service dealer kan je hier mee van dienst zijn.

Hier laat ik het bij.

Dreambox 800HD
1x 65 cm op astra 19.2/astra 23.5  monoblock lnbf
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...