Ga naar inhoud


Slechts 6% heeft een schotel


Sprietje

Aanbevolen berichten

Zodra internet sterk genoeg is wereldwijd en de grensbeperkingen worden opgeheven/kunnen worden omzeild verdwijnt de schotel.

 

Dit is een stervend medium omdat het rommel geeft en extra werk. Mensen willen niets meer dan een TV in huis waar alles in zit (3d Speler, HD Aansluiting. Dolby Systeem etc.) en keuze hebben uit het zenderaanbod.

 

Zodra ik kan kiezen (en met de komst van glasvezel hier zal dat hopelijk niet te lang meer duren) gaan mijn schotels ook van het dak af. Het geeft rommel, extra onderhoud, regelmatig updaten van kanalen etc. Wie zit hier op te wachten?

 

De echte hobbyist zal nooit verdwijnen, maar ik ben bang dat het aanbod via de schotel sterk zal gaan teruglopen wanneer het kostenplaatje te hoog gaat worden. Het enige waar de schotel nog voor zal blijven bestaan is voor die mensen die, in de toekomst, degelijk en stabiel internet kunnen afnemen in afgelegen gebieden via de schotel.

 

Vraag is alleen bereiken we dit punt over 5 of 50 jaar.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet niet wat je bedoelt met een gemiddelde kabelkijker.

Volgens mij bestaat die ook niet.

Wel jammer overigens, als de gemiddelde kijker wel bestond dan was,

 

.

Een gemiddelde bestaat altijd, anders zouden er geen gemiddelden bestaan. 

In dit geval bedoel ik natuurlijk de kijker die naar de Nederlands-talige zenders wil kijken plus wat Engelse en Duitse.

Menige kabelaar is de laatste tijd nogal aan de knutsel geweest met het aandeel dat met name Duitse en Engelse zenders (ook in HD) uitmaken van de pakketten.

Met een triplesat met FamilieHD-pakket ben je in een klap definitief van dit geknutsel af. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel cd als tvv zijn er de oorzaak van en niemand anders. Tenzij je in de satellietproblematiek wil profileren als hobbyist, is het voor de gewone sterveling niet meer bij te houden. Sd,hd,kanalen die plots verdwijnen of van plaats verwisselen,single,duo of is het al triple lnb...? enz,enz,termen waarmee men een boer van zijn paard kan slaan...het plug en play is zeker niet aan de de satellietwereld besteedt. Ikzelf ben nu al een paar jaar noodgedwogen met de schotel bezig en ik zeg eerlijk dat ik het ganse zootje de straat opschop van zodra de kabel in het hartje van de ardennen beschikbaar komt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zodra internet sterk genoeg is wereldwijd en de grensbeperkingen worden opgeheven/kunnen worden omzeild verdwijnt de schotel.

 

Dit is een stervend medium omdat het rommel geeft en extra werk. Mensen willen niets meer dan een TV in huis waar alles in zit (3d Speler, HD Aansluiting. Dolby Systeem etc.) en keuze hebben uit het zenderaanbod.

(...)

Vraag is alleen bereiken we dit punt over 5 of 50 jaar.

Het eerste lijkt me (wellicht) wishful thinking (Niet iedereen woont op een kluitje zoals Nederlanders waar met wat kabels trekken van alles mogelijk is.)

Bij het tweede moet je dus de vraag toevoegen: "of nooit".

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zodra internet sterk genoeg is wereldwijd en de grensbeperkingen worden opgeheven/kunnen worden omzeild verdwijnt de schotel.

Zover ik weet heeft alleen nederland en belgië regulaire tv via internet.

 

De andere landen zien er niets in omdat de kijkers zonder kosten via schotel kijken.

 

Ga je via de kabel of internet tv kijken ben je weer afhangkelijk wat de provider toestaat.

 

Never te never via een provider kijken die geld wil.

 

De zenders willen hun zender aan de man brengen daar moeten hun ook

voor betalen niet de doelgroep

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel cd als tvv zijn er de oorzaak van en niemand anders. Tenzij je in de satellietproblematiek wil profileren als hobbyist, is het voor de gewone sterveling niet meer bij te houden. Sd,hd,kanalen die plots verdwijnen of van plaats verwisselen,single,duo of is het al triple lnb...? enz,enz,termen waarmee men een boer van zijn paard kan slaan...het plug en play is zeker niet aan de de satellietwereld besteedt. Ikzelf ben nu al een paar jaar noodgedwogen met de schotel bezig en ik zeg eerlijk dat ik het ganse zootje de straat opschop van zodra de kabel in het hartje van de ardennen beschikbaar komt...

Het valt mij op dat men in de landen om ons heen niet zo negatief is over de digitale vooruitgang. Typisch Nederlands?

Kabel in het hartje van de Ardennen? Dan nog eerder 4G. Of het een of het ander "zal nog wel even duren" , en dan nog is de vraag met welke capaciteit. 

 

Vreemd dat er zo negatief wordt gedaan over satelliet. In andere landen is men nog steeds bezig satellietaanbod uit te breiden: HD, en 4K zelfs. 

Het zou me niet verbazen als over een paar jaar de glasvezelballon ook weer een illusie zal blijken te zijn.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat als we straks op, ik noem maar iets, 12G zitten? En je met een mobieltje overal ter wereld voor 5 euro per maand een down hebt van 1gig?

 

Dan komen overal antenne's in te zitten en heb je naast stroom niets meer nodig om te kunnen TV kijken, chatten, webcammen, surfen, etc. Dan stream je HD naar je google glass terwijl je op een bankje in het park zit.

 

Alhoewel het tegen die tijd wel MicAppGo Glass zal zijn. :)

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

(...)

Het eerste lijkt me (wellicht) wishful thinking (Niet iedereen woont op een kluitje zoals Nederlanders waar met wat kabels trekken van alles mogelijk is.)

Bij het tweede moet je dus de vraag toevoegen: "of nooit".

 

Google is bezig om ergens middels luchtballonnen (geloof ik) hele gebieden te voorzien van WiFi waar men nu niets heeft.

 

Het is realiteit die er aan zit te komen. Ik denk dat we b.v. over 10 jaar geen kabels meer hebben, maar alles draadloos kunnen doen (ook opladen) en er in alles internet zal zitten.

 

 

Edit:

http://www.news.com.au/technology/google-plans-to-use-hot-air-balloons-to-boost-web-access/story-e6frfro0-1226664455053

 

Dit is het nieuwsbericht van waar Google mee bezig is. Het is in het engels maar komt neer op dat ze luchtbalonnen op de rand van de ruimte willen hangen en daarmee 2/3 van de wereld wie nog zonder internet zitten ook met internet te voorzien.

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat als we straks op, ik noem maar iets, 12G zitten?

Ik ga er vanuit dat er geen 12G komt. Radiospectrum is eindig. Net zoals dat bij satelliet het moeilijk is om DVB-S2 nog te verbeteren, zal dat ook voor mobiele technieken gelden.

 

Sterker: Bij 4G wordt er radiospectrum van DVB-T afgenomen om voor mobiel te zetten. Dus nieuw radiospectrum. Je kunt niet oneindig nieuw radiospectrum in gebruik nemen.

 

We zijn door de Wet Moore gewend geworden dat alles automatisch beter wordt. Voor chips klopt dat, en daarmee bekabeling, want de capaciteit van een kabel hangt voornamelijk af van de chip die er signaal op zet.

 

Bij radio is dat echter anders. Op radiospectrum is geen Wet van Moore van toepassing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik weet heeft alleen nederland en belgië regulaire tv via internet.

 

De andere landen zien er niets in omdat de kijkers zonder kosten via schotel kijken.

 

Ga je via de kabel of internet tv kijken ben je weer afhangkelijk wat de provider toestaat.

 

Never te never via een provider kijken die geld wil.

 

De zenders willen hun zender aan de man brengen daar moeten hun ook

voor betalen niet de doelgroep

 

Ik weet uit ervaring dat er al providers zijn die hun TV-aanbod aleen exclusief via het internet distriburen. Ben je een voetbalfan en wil je de nationale wedstrijden live zien, dan kan dit niet d.m.v de satelliet, hiervoor dien je specifiek een contract te sluiten met een provider die je voorziet van internet en televisie inclusief een box voor je opnames. Als je hier in Nederland Eredivisie wil kijken dan kan dit via meer dan 1 kanaal/provider. Je heb hier dus nog enigszins keuze.

 

Terugkomen op het schotelaanbod van 6%, dit zou na mijn mening kunnen kloppen gezien de advertentiedrift van CD. Men wil immers een groter marktaandeel. Alleen met het satelliet aanbod zullen ze het waarschijnlijk niet genoeg winstgevend houden/krijgen.

 

De "kijk" van mensen in het algemeen op degene die een schotel hebben staan/hangen is vaak gekleurd. Als je ze het vertelt en uitlegd waarom je deze hebt en wat je er mee kunt, dan is dit beeld vaak gauw bijgesteld. Wat ik wel beproef is de houding van "nou dat is voor mij veel te ingewikkeld en lastig". Doe maar eens een test met volledig onbekenden die niet weten dat er bij jouw een schotel hangt/staat. Iedere keer zegt men zo wat een mooi beeld en wat geweldig dat je ook Engelse zenders vrij kan ontvangen.

 

Mensen zijn inderdaad vaak kuddedieren en willen wel veel, maar het mag niks kosten en ik moet er geen omkijken naar hebben. Ik zeg altijd "kijk eerst eens wat je werkelijk ZELF wil". Kijk daarna wat je er maximaal voor over hebt en kies dan het beschikbare product. Soms kan niet alles en zal je wat moeten bijstellen, maar kies zeker niet datgene omdat je buurman/buurvrouw op een feestje zo hilarisch is over wat zij wel kunnen. Het gaat erom wat jij wil zien en horen en laat je daarbij goed informeren. Inderdaad electro-zaken adverteren wel vaak met kabel en internet maar schotel hebben ze vaak niet.

 

Gr,

Kazbek007

** Amiko Mini HD SE, ** DM500HD (OpenATV4.2), **DM500S(pli2.1),  Xtrend 8000 (OpenPli),**Triax78cm met rotor

 

Wat men niet kan waarnemen, betekent niet dat het er niet is!
                          Zoek en gij zult vinden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Google is bezig om ergens middels luchtballonnen (geloof ik) hele gebieden te voorzien van WiFi waar men nu niets heeft.

Dus toch weer sat maar dan op lagere hoogte

 

Maar op die manier kunnen ze niet veel bandbreedte krijgen

dus vergeet het maar als 3 of meer mensen hdtv willen kijken.

 

Sattv is gewoon onverslaanbaar maar in bepaalde landen wordt

het (kunstmatig) klein gehouden .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er vanuit dat er geen 12G komt. Radiospectrum is eindig. Net zoals dat bij satelliet het moeilijk is om DVB-S2 nog te verbeteren, zal dat ook voor mobiele technieken gelden.

 

Sterker: Bij 4G wordt er radiospectrum van DVB-T afgenomen om voor mobiel te zetten. Dus nieuw radiospectrum. Je kunt niet oneindig nieuw radiospectrum in gebruik nemen.

 

We zijn door de Wet Moore gewend geworden dat alles automatisch beter wordt. Voor chips klopt dat, en daarmee bekabeling, want de capaciteit van een kabel hangt voornamelijk af van de chip die er signaal op zet.

 

Bij radio is dat echter anders. Op radiospectrum is geen Wet van Moore van toepassing.

 

Ik heb te weinig kennis van dit soort zaken. Ik kan alleen maar concluderen aan de hand van wat ik zie. En ooit hadden we telefoon lijnen totdat iemand er aan dacht om coax te gaan gebruiken. Toen kwam iemand met het ADSL idee en vervolgens fiber. Er zal ongetwijfeld nog veel innovatie komen op dit gebied en internet zal op een dag supersnel en voor iedereen en overal beschikbaar zijn.

 

Er is simpelweg teveel geld aan te verdienen en het is te belangrijk geworden in de wereld. Dat 12G was maar een voorbeeld om niet te letterlijk genomen te worden.

 

Het enige wat ik wil zeggen is dat Sat een 'rommelig' systeem is. Veel kabels en veel dingen die mis kunnen gaan. We moeten immers elke zoveel jaar de schotel weer opnieuw uitrichten. F-Connectors vervangen. LNB's gaan kapot. Kabels worden poreus. Weer verpest het beeld.

 

Een ander systeem met minder gevoelige punten, en ik ben ervan overtuigd dat dit internet is, zal al het andere gaan vervangen. Ook hier in Turkije biedt men nu paketten aan via glasvezel, telefoon TV en internet. En dat terwijl hier misschien nog maar 2% van de bevolking beschikking heeft over glasvezel.

 

Het enige waar iedereen op zit te wachten zijn super snelle lijnen overal ter wereld beschikbaar. En of dat nu middels satellieten, luchtbalonnen, kabels, masten, of wat dan ook is zullen we uiteindelijk wel zien. Maar op het moment dat het er is zal niemand meer TV aanbieden behalve over het internet.

 

Het is toch ook niet meer dan logisch dat als je alles via 1 systeem kan doen dit veel goedkoper, makkelijker, onderhoudsvriendelijker, stabieler en duurzamer zal zijn. Nu hebben we internet via een kabel, telefoon via een andere, TV via de schotel. Er zijn teveel punten waar het mis kan gaan en teveel punten die regelmatig aandacht eisen. Sat is daar absoluut het meest gevoelig in.

 

Niet dat ik niet super blij ben met de mogelijkheid nu om TV te kijken middels te sat, integendeel, ik ben er superblij mee. Totdat er iets beter komt.

 

@Pukje, je moet wel lezen. Google gaat geen Satellieten de lucht in schieten voor dit systeem. Ze willen, zeg maar, Super Sterke Access Points aan balonnen hangen in de lucht om zo de hele wereld te voorzien van internet. En dit zullen echt geen 512KB lijntjes worden die ze gaan aanbieden.

 

Dan kunnen ze nog meer mensen reclame aanbieden via internet.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even op een paar dingen reageren die hier voorbij gekomen zijn...

 

Ik las dat iemand een spotje wou hebben waarbij er door te veel keuze niet alles gezien kon worden, en dat ze daarvoor een abo nodig hebt voor iedere kamer... Dat was er in 2011 in Zweden.

 

 

 

De problemen met satelliet dat er telkens zenders wijzigen etc heb je uiteraard niet als je een officiele box hebt. In Zweden werkt het in ieder geval erg goed, als dat is wat je hebben wil. je krijgt keurig, volautomatisch iedere keer een keurige lijst in je box ingespeeld die altijd up to date is... afhankelijk van welk abo je hebt, heb je altijd de goede lijst... in de volgorde die CD wil... en het werkt niet met multi satelliet ontvangst uiteraard, want dat wil CD niet. Maar zo werkt de kabel of IP, of DVB-T (Boxer) ook niet... want daar heb je ook alleen HUN aanbod. Als je vergelijkt moet je echt 100% hetzelfde vergelijken.

Je installatie wordt overigens voor 1 Kroon volledig verzorgd... schotel aan de muur of aan de schoorsteen zoals het traditioneel vaak gebeurt, kebel(s) trekken naar de HD receiver , de boel aansluiten en kijken maar.

 

Het oergrote voordeel van de satellietontvangst is dat je veel vrijer bent, en dat je talloze satellieten met daarop duizenden zenders 'kan' ontvangen als je dat wil... maar dan ben je geen doorsnee kijker meer, en dan moet je 'noodgedwongen' zelf knutselen met al die dingen.

 

 

Dan las ik iets over dat tv via internet echt iets was uit nederland en belgie?  Nou zo zou ik het niet durven zeggen... IP tv bestaat ook in Zweden, waar het o.m. door Telia aangeboden wordt... In Duitsland heb je het ook, denk aan Entertain TV van Telekom.

 

 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pukje, je moet wel lezen. Google gaat geen Satellieten de lucht in schieten voor dit systeem. Ze willen, zeg maar, Super Sterke Access Points aan balonnen hangen in de lucht om zo de hele wereld te voorzien van internet. En dit zullen echt geen 512KB lijntjes worden die ze gaan aanbieden.

 

 

Dan kunnen ze nog meer mensen reclame aanbieden via internet.

Ja was ook als grapje bedoeld ,een wifi point op grote hoogte is een manier voor dun bevolkte gebieden

denk aan afrika of australie en in combinatie met mash netwerk.

 

Ik heb wel een vermoeden waarom in belgië en nederland sattv stiefvaderlijk behandeld wordt

Ik zal het niet zeggen want dan worden forumregels geschonden maar veel

zullen wel weten wat ik bedoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...