blitzteam Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 (aangepast) ik had begrepen dat de technisat tripelsat twin, qua regenreserve niet zo goed scoort. bestaat er een regenkap voor of heeft iemand deze zelf gemaakt en heeft deze regenkap enig effect. misschien dat iemand hiervan een foto van heeft zodat ik me een beeld kan vormen van de regenkap . 1 augustus 2013 aangepast door blitzteam Vu+ duo2 Pli +Vtiit's to be or not to be
smetje limb.BE Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 in een regen kap geloof ik zeker niet het is gewoon de schotel is gewoon te klein, voor als het hard gaat regenen enz, dan valt het signaal weg helaas 1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800 1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se 1x GIGABLU HD QUADPLUS 1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K 1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K 1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED 1x Samsung UE46F6650SSXXN led
Sprietje Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 Beste blitzteam Een Technisat Triplesat heeft natuurlijk al weinig regenreserve en als er dan op de voorruit van de grote lnb regendruppels zitten, dan heb je 4-5% minder signaal. Ik heb al heel veel jaren de Multytenne en daarbij kon je het voorheen bij de zender Planeta HD heel goedmerken. Als het geregend had en de voorruit van de lnb zat vol druppel, ontving ik Planeta HD niet, poetste ik de ruit droog met een doek, dan had ik hem wel. Ik gebruik al jaren een plastic kap bestaande uit een plastic A4-front van een ringbandmapje, zie bijlage. Laat het niet te ver uitsteken, want dan moeten de signalen naar de schotel toe ook eerst door het natte kapje. Maat A = 4cm, maat B = 7cm
oble Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 Hola Sprietje, Ik heb juist hetzelfde gedaan, zou mijn foto kunnen zijn. Ik heb het wel behandeld met wat autopolis om de druppels er te laten afrollen. En als ik al eens storing heb blijven de BBC's nog werken , terwijl de TV Vlaanderen zenders wegvallen. Toch wel zwakkere transponders of moet ik nogmaals beter uitrichten . m.v.g. oble
oble Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 Eventjes niet duidelijk geweest => de HD kanalen vallen uit terwijl de SD op pres 100,101... meestal blijven werken.
Sprietje Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 (aangepast) Beste oble Op de Astra 23,5 zitten de zenders die het meeste signaal nodig hebben. Nadat de Triplesat op de Astra 19,2 is uitgericht, is het verstandig de schotel daarna te optimaliseren op maximale signaalkwaliteit van de Astra 23,5. Ook de stand van de mast is erg belangrijk. Normaal moet die zuiver verticaal waterpas staan maar zit je westelijker dan Utrecht, dan is een heel klein beetje schuin naar het oosten gekanteld het beste. Voor de Multytenne is dit zeker belangrijk omdat je anders teveel signaal verliest voor de Hotbird, bij de Triplesat iets minder belangrijk maar als je deze kleine schotel niet graag verruild voor een grotere schotel, kan je hiermee ook nog wel iets winnen. Niet alleen voor de hoogte van de buitenste lnb’s maar ook voor de skew van de lnb’s. Als je laat weten in welke regio je woont, kan ik je wel verder adviseren. 1 augustus 2013 aangepast door Sprietje
blitzteam Geplaatst: 1 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2013 (aangepast) bedankt voor de foto's, ik hou me ook aanbevolen voor het advies aangaande optimale afstelling schotel(zie bovenstaande topic)(ik woon in de omgeving van Maastricht ). 1 augustus 2013 aangepast door blitzteam Vu+ duo2 Pli +Vtiit's to be or not to be
oble Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 Beste Sprietje, Ik zit in "De Kempen" .BE op 4.44° oost. Ik dacht als A1 (19)en A2(28) goed stonden ,A3(23) aut. niet beter kon. Ik heb het tevens over een Multytenne die oorspronkelijk bedoeld is voor Duitsland denk ik , vandaar de kanteling naar het oosten?
Sprietje Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 Beste blitzteam Om de Multytenne of triplesat optimaal te laten presteren moet de mast in Maastricht 3 graden naar het oosten gekanteld zijn. Op een lengte van 10cm wil dat dus zeggen dat deze 5mm scheef moet staan.
Sprietje Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 In Kapellen (de kempen op 4,44 graad oost) moet de mast 3,5 graden schuin staan voor een optimale ontvangst. Op een lengte van 10cm wil dat dus zeggen dat deze 6mm scheef moet staan naar het oosten. 1
Sprietje Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 Ik kan me voorstellen dat mensen denken, hoe wet Sprietje nu hoe scheef die Multytennes moeten staan? Nou dat is heel eenvoudig. Je moet dan eerste weten hoe schuin die lnb’s in de Multytenne zijn gemonteerd. Dat is 6,5 graden, zie bijlage. Dan reken je met Satlex uit hoe schuin de schotel moet staan in een bepaalde plaats. Het verschil is deschuinstand van de mast.
mauspartyhouse Geplaatst: 2 augustus 2013 Geplaatst: 2 augustus 2013 Sprietje, ik vind het verbazingwekkend hoe je de dingen weet en uitlegt. Je neemt er de tijd voor en schept echt verduidelijking hier op het forum door ook fotos te plaatsen. Bedankt hiervoor! ET8000
Sprietje Geplaatst: 2 augustus 2013 Geplaatst: 2 augustus 2013 Beste mauspartyhouse Ik heb ook 30 jaar technische trainingen gegeven en daarbij moest ik veel ingewikkeldere zaken uitleggen maar daar had ik altijd wel een weer een leuk idee over hoe ik dat op een eenvoudige manier begrijpelijk kon uitleggen.
Sprietje Geplaatst: 2 augustus 2013 Geplaatst: 2 augustus 2013 Dat maakt toch niet uit waar in de horizontale lijn zet, de hoek blijft hetzelfde maar ik had er wel een reden voor. Op de foto wordt de kop van de multytenne met de hand vastgehouden. Dan staat deze natuurlijk nooit precies horizontaal. Ik heb de foto eerst precies horizontaal gezet zodat de horizontale lijn op de linker- en rechter zijkant van de doos aanligt ter hoogte van het schot met de uitsparingen voor de lnb’s. Je moet toch eerst een goede horizontale referentie hebben om de schuinte van de koppen te kunnen bepalen.
Sprietje Geplaatst: 2 augustus 2013 Geplaatst: 2 augustus 2013 (aangepast) Beste Sjaak Ik heb eerst met Microsoft Picture Manager de foto recht gezet. Dat kan tot op de tiende graad en toen de rode horizontale lijn getrokken. Daarna heb ik de foto 6,5 graad gekanteld zodat ik een lijn kon tekenen over de middelpunten van de Apls-lnb’s. Dan staat de lnb’s toch 6,5 graad schuin in de kap. 2 augustus 2013 aangepast door Sprietje
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen