Ga naar inhoud


Belasting op benzine (vervolg uit het "wat is er op de tv" topic


Sverige

Aanbevolen berichten

In het tv topic, mn. de "rekenkamer", werd er gepraat over de hoge belasting op benzine... aangezien dit wel heel erg off topic ging, ga ik hier even verder...

 

forum_zps631fcd7e.jpg

 

In Zweden is de totale belasting op benzine in 2012 net iets meer dan de helft, nl.  55.83%

De belastingdruk op benzine steeg sterk vanaf 1983, en was op zijn hoogtepunt 75% van de pompprijs.

De hoofdaanleiding daarvan was dat in 1990 er ook BTW betaald moest worden
over benzine. Voor die tijd was benzine vrijgesteld van BTW.

Het aandeel belasting is de afgelopen jaren verminderd, omdat de netto prijs
van benzine sterk gestegen is, en de belastingen vrijwel constant
gebleven zijn.

De benzine belasting bestaat uit energiebelasting, kooldioxidebelasting en BTW.

 

De gemiddelde prijs van benzine en belasting was in 2012 :

6.62 Kr/liter voor de benzine en de winstmarge

1.65 Kr/liter voor de btw over de benzine

 

Daarbovenop komt;

2.98 Kr/liter Energie belasting

2.38 Kr/liter Kooldioxide belasting

1.34 Kr/liter BTW over de belasting

 

Samengerekend resulteert dat in:

14.98 Kr/liter pompprijs

8.36 Kr/liter belasting

55.83% is het aandeel van de belasting over de benzineprijs.

 

bron: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Styrmedel/Konsumtionsskatter-pa-bensin/

 

Ik weet niet precies hoe het in Nederland zit... maar dat zou dus ook wel zoiets kunnen zijn...

 

Even ter informatie...  gisteren was de gemiddelde pompprijs voor benzine
14.33 - 14.53 Kr en voor Dieselolie was dat 14.23 - 14.43 Kr/liter

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Even ter informatie...  gisteren was de gemiddelde pompprijs voor benzine
14.33 - 14.53 Kr en voor Dieselolie was dat 14.23 - 14.43 Kr/liter

 

 

Wisselkoers van vandaag (4 aug) is 1 Zweedse kroon = 0,11 Euro

 

Benzine 14,33 - 14,53 Zweedse kroon is dus 1,63 - 1,66 Euro

Diesel 14,23 - 14,43 Zweedse kroon is dus 1,62 - 1,65 Euro

aangepast door Satdorus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan nog veel beter .... (in Luxemburg)

Benzine (95 octaan):      1,361 Euro / Liter      

Superbenzine (98 octaan): 1,417 Euro / Liter  
Diesel:                   1,223 Euro / Liter       

LPG (Autogas):            0,582 Euro / KG

 

Snopper

Xtrend ET9500 met OpenPli 3.0 met Kathrein 90cm (19.2 en 23.5)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand dit ANP bericht gelezen dat in diverse media te lezen was, dat brancheorganisatie Bovag verwacht dat er dit jaar ruim 400 miljoen euro
minder aan brandstofaccijns binnenkomt .

 

Jeroen Dijsselman de man van de centjes houdt er wel rekening mee met deze inkomsten.

 

Dus wat gaat er gebeuren zal je dan denken? Ik weet het wel op naar de € 1,95. Doet mij denken aan de tijd dat de benzine f 1,95 was.

Dat was destijds met inflatiecorrectie ook al zo superduur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard dat er minder accijnzen binnen zullen komen... lijkt me een logisch gevolg van de veel te hoge prijzen.

Mensen proberen minder te rijden als het even kan, niet meer iedere dag boodschappen zoals ze in Nederland blijkbaar graag doen, maar eens in de 1, 2 of 3 weken... en ga zo maar door...

Mensen proberen ook zo vaak mogelijk te tanken in het "buitenland"... we hebben erg veel grens... en aan de overkant van die grens is het altijd goedkoper... dus moet je gewoon even goed inplannen hoe je e.e.a. doet, en tel uit je winst.

Dan heb je ook nog erg veel mensen die langzamer gaan rijden...  rij je 80 of 90 op de snelweg ipv 130 scheelt dat behoorlijk wat aan benzine!

ik doe alle 3 :) minder rijden, in het buitenland tanken en langzamer rijden!

 

Hier heb je zelfs een tool waarmee je kan berekenen of omrijden voordeliger is. Erg handig!

http://benzinpreis.de/bprechner.phtml

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig dan maar dat er op de snelweg niet zo gek veel stoplichten staan. :)

 

Maar zuinig rijden is inderdaad meer dan langzaam rijden.

Zuinig rijden is meestal toch een kwestie van je rechtervoet weten te beheersen.

Wat dat betreft snap ik eigenlijk niet dat er van alles in je auto wordt gebouwd maar geen maximale verbruiksinstelling.

Kijk ik naar mijn cruisecontrole en tik ik die aan om naar de ingestelde snelheid te gaan dan geeft die een peuter gas om daar te komen dat je gewoon vast in de stoel wordt gedrukt en het verbruik loopt op dat moment soms ook op naar 1 op 4.

Persoonlijk denk ik dat als je een instelling zou kunnen maken dat je nooit meer dan 1 op 10 verbruikt, hoever je het gaspedaal ook indrukt, ten eerste een flinke besparing op zou leveren maar zal uiteindelijk ook het rijgedrag van velen een stuk beter/relaxter zal maken.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bepaalde merken voorzien al daarin.

Mijn wagen heeft een schakelaar met sportief-standaard-zuinig keuze.

 

Onder meer wordt daarmee de curve van het gaspedaal mee beïnvloed, als mede een stop en go functie die de motor uitschakelt bij stilstand voor het stoplicht.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste heb ik ook, maar met dit weer bepaald geen handige functie want op dat moment valt de airco bij mij ook uit.

Verder heb ik onlangs een onderzoek gezien waar ze met dezelfde auto een parcours door de stad aflegden 1 x met start/stop en 1 x zonder start/stop en daaruit bleek het verschil vrijwel te verwaarlozen was.

Oorzaak hiervan zou zijn dat door het opnieuw starten van de motor flink wat stroom uit de accu wordt getrokken wat tijdens het rijden weer opgeladen moet worden en daardoor het voordeel vrijwel teniet doet.

 

Ik zou een instelling willen dat je van te voren kunt zeggen wat het maximale verbruik is want mijn ervaring is dat het verbruik hem niet zit in de lange stukken op de snelweg, maar juist in de korte stukken door de stad waarbij je snel te lang doorrijdt in een te lage versnelling en te veel gas geeft om op snelheid te komen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt mij tegen dat de autofabrikanten de afgelopen twintig jaar nauwelijks wat hebben gedaan aan het maken van zuinigere auto's.

Kijken we naar huishoudelijke productene consumenten electronica dan is daar het energieverbruik enorm gedaald.

Waarom rijden onze auto's nog steeds gemiddeld 1 op 15 en niet 1 op 40?

Zou het kunnen dat de autofabrikanten belangen hebben in de olie industrie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Auto's kunnen inderdaad ook volgens mij veel zuiniger dan ze nu zijn.

Dat maximale verbruik instellen lijkt mij ook goed, maar er zitten wel een paar gevaren aan vast... soms is het echt nodig om toch even "veel" gas te geven om een situatie te stabiliseren of om gevaar te ontwijken... en als je dan de boel hebt afgesteld dat dit niet kan, heb je een probleem... Vaak is het zuiniger om gedurende korte tijd wat sneller weg te rijden dan over een langere tijd het net iets langzamer aan te doen.

Als ik met de cruisecontrol terug naar mijn oorspronkelijke snelheid ga, geeft hij helemaal geen gas zodat je in je stoel gedrukt wordt... dat valt reuze mee vind ik... ja, het verbruik stijgt behoorlijk, maar als je het handmatig, of beter voetmatig zou doen, heb je een hoger verbruik is mijn ervaring... de cruisecontrol geeft zo veel mogelijk gas om de snelheid zo snel mogelijk te bereiken, maar geeft nooit "te veel" gas, wat je zelf gevoelsmatig wel gaat doen als je ergens voorbij wil oid.

 

Zuinig rijden is inderdaad meer dan alleen langzaam rijden... dat geef ik gelijk toe. lasngzaam rijden is 1 belangrijk punt, anticiperen op wat er gaat komen een 2e... de auto laten uitrollen voor een rotonde, verkeerslicht etc. Met andere woorden, je moet met beleid rijden... en dat is voor veel mensen waarschijnlijk een beetje 'saai'... maar ik merk wel dat dit best veel oplevert.

 

Electrische auto's zijn helaas nog steeds geen echt alternatief voor een volwaardige auto. je zit met een erg beperkte actieradius... het opladen duurt relatief lang, en de accu's zijn het zwakke punt. Overigens zijn alle accu's zwakke punten... die dingen gaan relatief snel kapot... is dit bewust zo gehouden of kunnen ze echt niet beter? dat weet ik niet.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt mij tegen dat de autofabrikanten de afgelopen twintig jaar nauwelijks wat hebben gedaan aan het maken van zuinigere auto's.

 

Persoonlijk denk ik dat dat nog wel meevalt, ik denk dat dat toch ergens anders aan ligt.

Mijn 1e honda Civic uit 1983 woog net iets meer dan 700 Kg een vergelijkbare auto qua grote vindt je nu bijna niet onder de 1000Kg door alle ingebouwde extra's als airbags, ABS, airco, sound system, verstelbare stoelen en noem maar op.

De Honda reed zo ongeveer 1 op 13, de vergelijkbare auto heden ten dage zal meestal richting de 1 op 18 zitten ondanks alle extra gewicht.

Sloop al die extra's er uit om gewicht te besparen en je zult richting de 1 op 25 gaan.

Maw. je komt dan dus bijna 2 keer zover met 1 liter brandstof en dan zijn de auto's toch wel een heel stuk zuiniger geworden.

 

Maar ja, wie wil nu nog een auto zonder airbags, airco, een multimedia centre, ABS en al die andere extra's?

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...