Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo,

ik ben vanavond bij een vriendin bezig geweest om een nieuwe Asus R500V te  installeren.

Standaard staat er Windows 8 op, maar er moet Windows 7 op komen.

Nu lukt het mij niet om de laptop op te starten met DVD. De enige opties die ik heb is Windows Boot manager (waarbij er van harddisk wordt gestart) en USB stick (als deze is ingeprikt)

Opstarten van DVD staat niet bij de opties.

Na wat op internet gezocht te hebben heb ik het volgende nog geprobeerd:

- fast boot uitgezet en CSM en PXE OpROM aangezet.

dit lost het probleem niet op en na een herstart staat CSM weer uitgeschakeld? Deze instelling blijft dus niet bewaard in de BIOS

- Add new boot option. Ik weet niet wat ik hier moet invullen en ook internet biedt geen oplossing

- SATA mode veranderd van AHCI naar IDE. Ook dit biedt geen oplossing

- Laatste BIOS update geinstalleerd.

De gebruikte DVD is bootable in een andere laptop en onder Windows 8 werkt de DVD drive prima.

Wie weet wat er mis kan zijn?

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Geplaatst:

Nee, helaas. Dat werkt ook niet. De DVD drive blijft onzichtbaar in het keuzemenu.

Ik heb nog gekeken naar het maken van een bootable USB stick omdat deze wel in het keuzemenu staat.

Hierbij kom ik een optie tegen om te kiezen tussen BIOS en UEFI. Het betreft een nieuwe Intel laptop die (waarschijnlijk) UEFI heeft ipv BIOS.

Hiermee zou het niet mogelijk zijn om een ander besturingsysteem dan Windows 8 te installeren.

Zie

http://computerworld.nl/it-beheer/75721-wat-is-uefi

Wie heeft hier ervaring mee?

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

Geplaatst:

Ben je nu wel of niet al in het BIOS/UEFI geweest? Een UEFI is herkenbaar. Is meestal grafisch en ziet er veel gelikter uit dan de ouderwetse blauw/geel/rode BIOS schermen. Bovendien kan je gewoon in de UEFI een versienummer opvragen.

Ik vind wel dat je teveel geknoeid hebt. Zeker een BIOS upgrade is een grote risico als je niet weet of daarmee je probleem opgelost wordt. Ook AHCI terugzetten.

Met UEFI kan je prima andere OS'en installeren. Je probleem zit mogelijk ergens bij Secure Boot. Het gaat erom dat je erachter komt wat ASUS heeft gedaan om die laptop "lekker veilig" te maken.

Ik zal eens verder zoeken.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

Waar om wil je W7 er op zetten, je kunt genoeg plug-ins vinden op internet om het bureaublad weer te krijgen

en alles er  uit ziet en werkt  als W7 ,je zou het met Classic Shell kunnen proberen, werkt perfect

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst: (aangepast)

Het lijkt erop dat je kunt kiezen in het BIOS tussen BIOS mode of UEFI mode. BIOS mode wordt genoemd voor legacy systemen zoals Windows-XP. De UEFI mode biedt meer mogelijkheden zoals booten van schijven groter dan 2Gig.

In eerste instantie denk ik dat je in BIOS mode kunt booten met Windows-7 DVD. Dan moet je wel Boot options toevoegen. Je kiest hier de beschikbare devices waarvan geboot kan worden. Zorg dat de DVD in het lijstje voorkomt. Als het goed is heeft het BIOS je DVD gedetecteerd. Daarna geef je de prioriteiten aan. Kies voor de DVD als nummer 1.

Zie verder http://info-coach.fr/pc/hardware/AsusP8P67/Asus-UEFI.php

Volgens deze link kan je ook in UEFI mode opstarten. Dan moet wel de DVD in het apparaat zitten en dit werkt dan alleen voor een Windows-7 64 bit versie. Verder weet ik niet wat de voordelen zouden zijn van UEFI mode in jouw geval. Lees de link even goed door.

aangepast door Psychosammie
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)

Geplaatst:

Ben je nu wel of niet al in het BIOS/UEFI geweest?

Ik heb alleen een "ouderwets" BIOS scherm voor me gehad. Ik heb nog geen grafisch scherm gezien.

Waarom zou ik niet zomaar een BIOS upgrade mogen doen? Ik ga er van uit dat deze upgrades een verbetering zijn tov oudere versies. Je gaat toch ook niet eerst uitzoeken of een windows update wel goed is.

Maar ok, daar ik nu dus niks meer aan te doen.

Ik kan alle instellingen eens op terug zetten op hun oorspronkelijke waarden en dan weer van voor af aan beginnen.

Ik zal eens zoeken naar secure boot oid.

mvg,

The Iron Maiden

Geplaatst:

Die classic shell is inderdaad een goede oplossing. Ik zal er eens naar kijken.

Maar evengoed wil ik weten hoe ik van CD kan opstarten.

mvg,

The Iron Maiden

Geplaatst:

Je gaat toch ook niet eerst uitzoeken of een windows update wel goed is.

Ja, dat doet mijn bedrijf wel degelijk.

Maar evengoed wil ik weten hoe ik van CD kan opstarten.

Nou, dat leg ik net uit. Zet UEFI mode uit en voeg de DVD toe aan de boot options.

Geplaatst:

Ik zal er in het weekend mee aan de slag gaan. Eerder heb ik geen mogelijkheid helaas.

In ieder geval bedankt voor alle reakties

Geplaatst:

Waar woont die vriendin? :D

Geplaatst:

Zelfde probleem bij een nieuwe Asus R500A. Wat je ook indrukt F9 of ESC bij het opstarten.. Geen menu voor Bootopties o.i.d. Terug naar de winkel. Verkoper kreeg het ook niet voor elkaar... Vrouw nijdig, ze wil gewone Windows en niet zo'n telefoon versie.. Verkoper wilde niks meer doen, was meer als 8 dagen oud.. Vrouw smijt de nagelnieuwe laptop tegen de toonbank. Helemaal aan diggelen... Dat was € 700,- in 12 dagen. Mooie afschrijving toch?

Geplaatst: (aangepast)

Ik zie in de handleiding in de bijlagen op bladzijde B-4 toch heel duidelijk een BIOS scherm met boot opties.

@Mimisiku

Waarom koopt je vrouw iets dat ze niet hebben wil?

@The Iron Maiden

Ik geloof dat de grap niet overkwam :D

Hier nog wat info dan.

http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=220203

aangepast door Psychosammie

Geplaatst:

@The Iron Maiden

Ik geloof dat de grap niet overkwam :D

Jawel hoor, maar ik wil alleen maar aangeven dat ik alle tips en adviezen niet direct kan uitproberen.

Nog even geduld dus...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen