BB2000 Geplaatst: 15 augustus 2013 Geplaatst: 15 augustus 2013 Hallo allemaal, Graag wil ik een probleem bij jullie voorleggen waarbij ik benieuwd was of iemand van jullie dit probleem herkent. Vorige week heb ik een PMSE 17/8 multiswitch gemonteerd en alles leek perfect te werken. Echter, na een tijdje heen en weer zappen op canal digitaal HD kanalen gaat het het mis. In beeld verschijnen eerst een paar blokjes, zoals je deze wel ziet bij een slecht afgestelde schotel. kort daarna verschijnen er meer blokjes en uiteindelijk is het hele beeld gevuld met blokjes. Hierna valt het signaal ook terug naar 0db en is geen enkel kanaal meer beschikbaar van de astra 3a. Alle andere sats (13/19,2/28,2) zijn normaal te benaderen en werken probleemloos, zo ook de sd canal digitaal kanalen. Wisselen van poorten op de mutliswitch of quad lnb's helpt niet. Het probleem blijft bestaan. Uiteindelijk heb ik een andere switch erbij gekocht en heb sinds dien geen problemen meer ondervonden. Helaas is deze andere switch een stuk trager dus wil ik wat graag trug naar bovengenoemde. Mijn voorlopige conclusie is, dat de switch defect is. Mijn vraag is, heeft iemand bovenstaande probleem ook al eens mee gemaakt? Wat was toen de oorzaak? Zie jullie reacties graag tegemoet. Cable rules, only for fools...
Sprietje Geplaatst: 15 augustus 2013 Geplaatst: 15 augustus 2013 Er bestaan behoorlijk wat merken multiswitchen. Spaun, Triax, Technisat en Kathrein in het dure segment die altijd probleemloos werken. In het goedkopere segment de EMP-Centauri waar je zelden klachten over hoort.En dan nog een heleboel minder bekende merken zoals, SAB, Axing, Humax, Atemio = EMP, König, SWM enz, enz. waarvan je ook maar af moet wachten hoe die presteren. Ik zou zelf nooit voor een minder bekend merk kiezen.
BB2000 Geplaatst: 16 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2013 Hallo Sprietje, Bedankt voor je reactie. Kan je melden dat ik er inmiddels achter ben wat er nu eigenlijk precies mis ging. In tegenstelling tot wat ik eerder schreef bleek ook de SAB switch dezelfde kuren te vertonen wat betreft het gelijdelijk aan scrambelen van het beeld. De oorzaak bleek te zitten in een defecte LNB, maar niet de LNB welke uitgericht stond op 23,5. De LNB uitgericht op de Hotbird bleek de oorzaak te zijn. Gek genoeg deed deze LNB echter keurig zijn werk. IK ben er achter gekomen doordat de SAB switch dus dezelfde problemen gaf en heb toen alle kabels los getrokken en ben per LNB gaan opbouwen. Vervolgens elke keer ca. 10 minuten getest en vervolgens de volgende LNB aangekoppeld. De minstens 10 minuten testen waren nodig omdat het probleem niet direct optrad. Al met al ben ik blij nu de bron boven water te hebben, dat een andere LNB zo'n verstoring kon hebben had ik echter niet verwacht. Ik hoop dat bovenstaande info anderen bij een zelfde soort verstoring kan helpen. Cable rules, only for fools...
Sprietje Geplaatst: 16 augustus 2013 Geplaatst: 16 augustus 2013 Een merkwaardig verhaal dat de lnb van de Hotbird niet inorde is, problemen geeft op de zenders van de Astra 23,5 maar geen problemen geeft op de zenders van de Hotbird. Maar het zal wel zo zijn als jij dat hebt uitgetest. Heb je al een nieuwe lnb gemonteerd voor de Hotbird en werkt het nu weer helemaal goed?
BB2000 Geplaatst: 17 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2013 Hallo Sprietje, Nee nog geen nieuwe lnb voor de defecte geplaatst, eerst de oude retour sturen. Heb sinds het los koppelen geen problemen meer gehad wat betreft het scrambelen en vervolgens verliezen van het signaal. Heb de kabels en f connectors gechecked, (helaas) allemaal oke. Wel heb ik een Spaun SMS 17089 NF aangeschaft. Wat me al opviel was het verschil in snelheid tussen de psme en sab qua schakelsnelheid. Ook viel me het verschil in achtergrond ruis op tussen de beide switches. Voor nu hoop ik met de spaun m'n laatste probleem op te lossen wat betreft verminken van het beeld bij zeer snelle beeldwisselingen. Bij "normaal" beeld, bv het journaal of document op discovery is het beeld helemaal oke. Bij een film waarbij de camera snel wordt bewogen verschijnen vervormingen in beeld. Voorheen maakt ik gebruik van een triax diseq switch, kan me niet herinneren toen ook last te hebben gehad van dit probleem. Nu komende week komt de spaun binnen en zal ik m'n bevindingen posten Cable rules, only for fools...
BB2000 Geplaatst: 27 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2013 Zoals beloofd hier nog even mijn bevindingen. De Spaun switch is wat signaal kwaliteit de best. Een minimum aan ruis in het beeld, dit in tegenstelling tot de PMSE en SAB in volgorde van kwaliteit. Wat betreft de snelheid van schakelen is de PMSE absoluut de snelste, gevolgt door de Spaun en SAB. Wat betreft de problemen met de LNB en het scrambelen van het beeld, dit hoort definitief tot het verleden. Al met al heel blij met een goedwerkende sat installatie. Cable rules, only for fools...
Sprietje Geplaatst: 27 augustus 2013 Geplaatst: 27 augustus 2013 (aangepast) Beste BB2000 Is het probleem van het scrambelen nu opgelost door het plaatsen van een nieuwe quattro-lnb of door het plaatsen van de Spaun multiswitch? 27 augustus 2013 aangepast door Sprietje
BB2000 Geplaatst: 27 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2013 Ja, het lag aan de quattro lnb. Heb er een nieuwe voor gekregen en sinds dien geen problemen meer ondervonden. De enige verklaring die ik er zelf voor kon bedenken is dat door toedoen van de defecte LNB de multiswitch in de stress ging door bv een overload op de bewuste poorten en daardoor het HD signaal niet langer meer verwerkt kon worden. Cable rules, only for fools...
Sprietje Geplaatst: 27 augustus 2013 Geplaatst: 27 augustus 2013 Bedankt in ieder geval voor deze info. Het helpt de forumleden in ieder geval bij probleemoplossingen. Mogen we ook weten om welke quattro-lnb het ging?
BB2000 Geplaatst: 27 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2013 Natuurlijk mogen we dat weten Het ging om Quattro LNB's van het merk SMART, type: Titanium rocket TRQ . Normaliter monteer ik altijd Alps LNB's, wou toch eens wat anders proberen en direct mis. Gelukkig valt het allemaal mee. Nog wel een opmerking aangaande de montage. De behuizing van de LNB's glijdt vrij snel in de LNB houders van de Big Sat. Dit heb ik opgelost door een heel klein stukje vulkaniserende tape tussen de lnb en de houder te stoppen. Verder vind ik de monatge van de f connectors een kriem, in vergelijking tot ALPS LNB's. Dit laatste komt doordat de SMART de female Fconnector aansluingen super dicht op elkaar heeft te staan. Maar ach, alle waar naar z'n geld toch Cable rules, only for fools...
Sprietje Geplaatst: 27 augustus 2013 Geplaatst: 27 augustus 2013 Beste BB2000 Ik ben gerust gesteld. Geen Inverto Black Ultra want daar heb ik nog nooit klachten over gehoord en ook geen ALPS.Nu zou het kunnen dat je de Inverto Black Ultra Quattro niet kunt monteren want die heeft wel een behuizing van 71mm breed net als de Quad. Dus die heeft ook zo zijn beperkingen. Maar dan zijn er nog alternatieven.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen