Ga naar inhoud

optimaal afregelen prime-focus

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi, ik heb al veel gelezen over het draaibaar maken van schotels, maar met name met stab-motoren en niet zozeer met een actuar-motor.

Ik heb een prime-focus van 1.30 meter en daar ben ik het hele weekend al mee aan het kl*ten, om deze juist in te stellen. Dit heb ik gedaan:

De paal staat loodrecht en waterpas. Het scharnierpunt van de motor heb ik uitgericht op sirius (woon tussen venlo en venray)(verder valt er aan de motor trouwens ook niks in te stellen, want deze hangt met een vaste positie aan de polarmount). Ik heb alleen 1 dikke schroef om de kanteling mee in te stellen en een kleine schroef boven op om de uiteindes bij te regelen.

Inmiddels heb ik 12 satelieten gevonden Astra/hotbird/eutelsatw2-w1-w3/sirius/thor/atlantic bird/telstar12/turksat/astra2/astra3a.

Als je het op een papier zou uittekenen zou opvallen dat ik 31 tot 40 gr. oost en tussen 11 en 14 gr. west niks ontvang.

Wat ik heel vreemd vind, is dat ik nilesat (die maar 1 graad ten oosten van atlantic bird zit), niet ontvang. ?!?

Ik heb een humax 5400 en dat doe ik elke sateliet handmatig zoeken bij "zenders zoeken". Ik stel dus een zender handmatig in, via de nieuwste hopper guide en ga dan gewoon van de desbetreffende sateliet, kijken of er een signaal uitslaat.

Zo ja, dan leg ik hem vast op mijn supertack positioner.

Eigenlijk zou dan de humax bij elke gevonden sateliet een signaal sterkte moeten uitslaan, maar deze functie kent hij helaas niet.

Daarom heb ik maar besloten om mij een satlook kado te doen, omdat het in mijn ogen bijna niet te doen is om hem anders perfect uit te richten.

Al is het allen maar om te kijken of ik wel satelieten ontvang bij bovengenoemde lege plekken. Anders kan ik wel zoeken dat ik een ons weeg.

Heeft iemand nog tips, of zie ik dingen nog over het hoofd. Mijn conclusie zelf is dat ik niet 100% op de clarc belt lig, maar ik zit er ook niet heel ver langs

alvast bedankt

clim

Geplaatst:

Hé wat is dat,

Heeft zo´n dure Humax 5400 geen signaalsterktemeter onboard?

Elke *************** digi-box van 200 euro heeft dat. Moet dat 400 euro of meer kosten?

Die dingen geven het per transponder aan.

Als dat zo is moet ik iemand afraden een Humax te kopen.

Laat weten.

Rudolf

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Geplaatst:

Waar je ook op moet letten bij het in regelen van een Prime focus is dat deze vaak last heeft van zij lobs.

Wat betreft de ontvangst tussen 31 tot 40 gr. oost en tussen 11 en 14 gr

dat je horizon van je schotel nog niet geheel goed staat of dat er een schaduw

van je lnb precies in dat stuk valt

Maar denk eerder dat je baan nog niet gehaal goed staat een satlook zal je daar zeer zeker bij helpen.

gr,

Andromeda

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen