Ga naar inhoud


Wie heeft ervaring met een 4G filter?


columbo

Aanbevolen berichten

Halo allen, wie heeft ervaring  met een 4G filter  ?

Dit ivm storing die waarschijnlijk van een GSM mast 4G 790-862 Mhz afkomstig is,daar bij een vriend ,geregeld het DVB-T signaal tot nul word gereduceerd ,voor al op kan.42 ,de Duitse kan.vallen meestal niet zo snel weg,maar de NL zenders wel.

de mast staat hemels breed ca 2a3 km van het huis,vlak bij een Radartoren van rijkswaterstaat.

 

ik wou de UHF-richt ant. nog hoger zetten,zo dat hij wat meer richting nok van het dak komt, zo dat hij richting noord meer zicht heeft,misschien dat dit ook af doende is.

Betreft een laag bouw huis in de Ooipolder ,bij Nijmegen met uitzicht op rivier de waal.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er zit een uitstekend 4G filter in de nieuwste antenne die KPN aan zijn klanten levert.

 

Overigens is het vermogen van de NL 4G basisstations zo laag dat je op 2 km afstand hier sowieso al geen last meer van zou moeten hebben, ook zonder filter niet en volgens mij staan er ook nog geen 4G zenders aan in de ooijjpolder. Oorzaak is dus waarschijnlijk iets anders. Wellicht gewoon GSM? of de radar die vaak pulsen van met Megawatts. Ook kan zijn eigen mobiel roet in het eten gooien.

 

Overigens is het raar dat je vrijstaand in de Ooijpolder slechte ontvangst hebt. Vanuit Arnhem staat er 40 KW die kant op de blazen. Nijmegen is twijfelachtig want die is afgeschermd naar het noorden en zou net de Ooijpolder kunnen missen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ,ik vind het ook vreemt,overigens komt de ant maar net 50cm boven de dakgoot aan de achterzijde uit..

Vroeger in het annaloge tijdperk moest de ant ook boven het dak uit komen voor een fatsoenlijk signaal, ik had toen een 60 mm aluminium vlaggen mast van ca 5m,.deze heeft ze weg laten halen ,om dat ze dacht hem niet meer nodig te hebben.

 

Het wegvallen gebeurt voor al s'avonds en met slecht weer.,ook zijn hospita  met haar binnen ant.van kpn voor de NL zenders ,heeft hier ook wel last van ,maar minder erg,

zij zit met haar ant ongeveer op dijk hoogte aan de voorzijde .,,("noorden,kant van de rivier)  van het pand"

 

Overigens is de zolder (dak ook een woon gedeelte met stenen muren, en met een dakkapel aan de achter zijde.

De ant.die ik momenteel geplaatst heb is  een soort Fuba van ca 1m met ingebouwde verst.en vertikaal gemonteerd.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Columbo


Er is maar één echt goed filter die de ongewenste signalen er prima uitfiltert en dat is de Triax / Hirschmann.

Zij hebben dit filter in 4 uitvoeringen, in een binnen of een buiten uitvoering en dan geschikt tot kanaal 59 of tot kanaal 60.

Als je kanaal 60 niet hoeft te ontvangen, dan het filter nemen tot kanaal 59 en het liefst voor buiten. Dit is type TBSO 259, zie de afkapcurve in de bijlage.


Alleen is het jammer dat er in de antenne al een ingebouwde versterker zit. Het zou kunnen dat deze overstuurd wordt en dan heb je er niet zo veel aan het filter achter de antenneversterker te zetten. Hij moet er dan vóór zitten.

post-60869-0-61658200-1377071125_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste columbo


Je schrijft: “de mast staat hemels breed ca 2a3 km van het huis,vlak bij een Radartoren van rijkswaterstaat.”

Zou het probleem misschien iets met de radar te maken kunnen hebben?
Niet dat je dan meteen weet op welke frequentie die werken want dat kunnen heel veel verschillende frequenties zijn, zie: http://www.frequentieland.nl/overig/radarbanden.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vermoed dat columbo de signalen van nijmegen en arnhem even sterk ontvangt. Hierdoor krijg je problemen omdat de ontvangers hier slecht mee overweg kunnen. Het is een kwaliteitseis die aan de tuner gesteld kan worden aan dit zogenaamde 0 dB effect. Als dit zo is dat kan je wellicht proberen om 1 van de 2 zenders op de zijkant van de antenne binnen te laten komen.

Toevallig (?) is kanaal 42 de enige die én door Arnhem én door Nijmegen wordt uitgezonden. De rest is verschillend.

 

http://dvbt4all.nl/digitenne/zenders/gelderland/arnhem/

http://dvbt4all.nl/digitenne/zenders/gelderland/nijmegen/

aangepast door EdjeKroketje
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had al ,een andere onvanger geprobeerd er was ,wel verschil in signal sterkte ,maar ook bij deze viel soms het signal geheel weg.

Het is lang niet altijd dat het signaal gestoord word,vd week bijv heeft die vriend van mij geen last van de storing gehad,dat is nu net het probleem,soms dagen geen storing ,en dan begind het weer ,de signal sterkte meter van de  onvanger gaat  op en neer ,om vervolgens helemaal naar nul te gaan,overigens er zit een nieuwe coax kabel tussen de box en antenne..

Ik zal morgern eens een foto maken van de ant .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ,het dak zit er voor ,richting Anhem,.,alleen richting Duistland heb ik vrij zicht

Ik wou  du een langere buis nemen en een kleinere passiefe  hark ant .op monteren die wat minder wind vangt

voorheen in het annaloge tijd was de ontvangst eigenlijk op deze geringe hoogte onvoldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je spreekt over dat de signaalsterkte op en neer gaat. Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Waarschijnlijk gaat de kwaliteit op en neer. Bij KPN ontvangers kan je beide balken altijd zichtbaar maken. Dit is om de aard van het probleem te bepalen.

 

Heb je voldoende sterkte en is die gelijk aan de tijden dat je goede ontvangst hebt, terwijl toch de kwaliteit achteruit gaat dan heb je last van wat ik net omschreef, het odB effect Het is dus niet gebrek aan veldsterkte, maar gebrek aan kwaliteit. De antenne hoger zetten gaat dus het probleem niet oplossen omdat de verhouding tussen de zenders gelijk blijft.

Ik praat over zenders maar het 0dB effect kan ook veroorzaakt worden door reflecties tegen een gebouw of metalen constructie, die door de langere afgelegde weg, als 2 signalen binnenkomen en dit effect ook kunnen veroorzaken.

 

Mijn tip, draai de antenne eens in stapjes van 10 graden zodat het effect over is. 

Ik woon niet ver weg en wil met een meetapparaat best wel eens komen kijken wat de oorzaak is. Je kunt dat met de juiste apparatuur uitstekend zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het betreft een Silver crest ,een van de eerste receivers van de Lide..,deze heb ik voor jaren terug in duitsland gekocht.bijde parameters zijn gelijk zicht baar.

Echter het probleem doet zich niet altijd voor ,dat is nu het lastigste ,,is dus met de huidige active ant.dus niet opgelost ,de passive ant heb ik ook nog liggen.

Echter als de storing zich niet voor doet ,is het noeilijk meten lijkt mij.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...