Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

x2kthl.jpg2ezpkqq.jpg

Beste Sprietje hoop dat je hier wat aan heb anders kom je maar ff langs ;)

En dat van de skews uitrichten begrijp ik wel alleen ik kan jij een foto of tekening plaatsen van het meetgebeuren

ik heb namelijk de waterpas voor de kop gehouden en zo uitgericht ?

Ik ben een leek in dit soort dingen dus alle hulp is welkom

Geplaatst: (aangepast)

ik heb de LNB's loodrecht op de rail gemonteerd en daarna de rail schuin gezet en ik heb nu (bijna) altijd beeld

door het schuinzetten van de rail gaan de LNB´s vanzelf de juiste draaiing krijgen

aangepast door wanderer

Samsung 40D6510WS

Geplaatst:

Beste wanderer

De uitleg is mooi maar geldt wel voor een Triax 78 terwijl we het hier over een Triax 88 hebben. Dat maakt een heel verschil.

Bovendien is de schuinte van de rail afhankelijk van waar de schotel staat zo ook de skew van de lnb’s.

Geplaatst:

Hoi Wanderer

Ik heb jou topic met aandacht gelezen en ook bij eerst toegepast.

Echter kwamen de signaal sterkte nog minder door dan tot nu toe,dus wat Sprietje zegt klopt dan des te groter/kleiner je schotel dan heb je andere meet gegevens nodig.

Geplaatst:

Beste winnie 50

Je hebt een prima foto gemaakt in bericht 16. Door de stand van de foto te draaien heb ik gemeten dat
de rail 10 graden schuin staat. Dat lijkt me dus dik in orde want een afwijking van 1 graad merk je niet of is een meetfout van mij door vertekening van de foto omdat hij niet helemaal recht van voren genomen is.

Op de foto in bericht 14 waar je de voorzijde van de Alps-lnb’s ziet zie ik, dat je precies gedaan hebt
wat ik het aangegeven. De twee buitenste lnb’s staan beide ongeveer even ver uit het midden van de lnb-arm. Keurig! De afstanden ga ik niet meer nameten. Ik neem aan dat die goed staan.

Alleen de scheefstand (skew) van de lnb’s is te groot. Die staan allemaal ongeveer 19 graden schuin t.o.v. verticaal waterpas.

Ik had je deze waardes opgegeven:

Hotbird 13 = 7 graden

Astra 19,2 = 5 graden

Astra 23,5 = 8 graden

Astra 28,2 =11 graden

Als je ze iets minder schuin zet, wordt de ontvangst ook beter.

Nadat je de schotel 100% perfect op de Astra 19,2 hebt uitgericht, moet je nog even kijken of je door

het verschuiven van de lnb’s over de rail nog enige verbetering kunt krijgen. Dat is vooral van belang bij de ALPS-lnb's want die missen de trechter (feedhorn)  die je bij normale lnb's hebt.

post-60869-0-56375100-1377537699_thumb.jpg

• 3 weken later...
Geplaatst:

Beste Sprietje

Heb ff geduurd voor verdere reactie (ben op vakantie geweest) maar heb van de week nog even zitten nastellen en moet zeggen dat ik niet de volle tevredenheid ben.

Bij de afgelopen regenbuien laten de alps me in de steek dus wil ik toch de gok gaan wagen om de Inverto BLACK Ultra Single te gaan testen.

Ik begreep van jou vorrige reactie's dat je dan weer een andere waardeopstelling kreeg op de triaxmultirail,zou je die voor mij dan willen uit rekenen.

Ook zou ik is willen weten of je dat signaal verlies dmv regenbuien kan wegnemen door er een soort paraplu op de lnb's te zetten.

Iedergeval alvast bedankt

Geplaatst:

Tsja, winnie50, de smalle ALPS-lnb’s zouden ook zeker niet mijn keus zijn geweest op een Triax 88 want daar kun je gewone lnb’s op plaatsen.

Wil je het goedkoop houden, dan bereik je al heel veel door alleen de lnb van de Astra 23,5 te vervangen door een Inverto. Als je iets meer geld uit wilt geven en je vervangt ze alle vier, dan heb je op de andere satellieten natuurlijk ook beter signaal bij regen. Een Inverto Black Ultra Single zie ik in Amsterdam al staan voor €9,99.

Er bestaat inderdaad een soort paraplu om boven de lnb’s te plaatsen, de zogenaamde Paraprot zie de bijlage maar die is niet geschikt om over 4 lnb’s te plaatsen. Bovendien kost die ook al tussen de €25-30,-. Ik zou liever voor vier Inverto’s gaan.

Vervang je alleen de lnb van de Astra 23,5, dan hoef je de lnb-afstanden niet anders in te stellen en alleen de lnb maar uit te wisselen. Kies je er voor om ze alle vier te verwisselen, dan zal ik de afstanden opnieuw voor je uitrekenen.

post-60869-0-49478000-1379239191_thumb.jpg

Geplaatst:

Hoi Sprietje

Het gaat mij alleen om de Astra 19,2 ,Astra 23,5 ,Astra 28,2 want daar kijk ik het meest naar dus Hotbird blijft een alps

Voorwat betreft de prijs ik kom niet goedkoper dan €14.95 dus mischien kan je me in privebericht de link sturen ;)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen