Ga naar inhoud

Signaal Eutelsat 2F1 48Oost

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op Eutelsat 3F1 48 Oost heb ik een wisselende signaalsterkte, waarbij 11603 H het beste is. De andere kanalen vallen soms zelfs weg, maar later op de dag is alles weer goed. Dit is voor mij een compleet raadsel want naar mijn weten is de schotel goed afgesteld. confused.gif" border="0

Geplaatst:

Volgens mij is deze satelliet in inclined orbit en dit betekent dat hij niet netjes op z'n positie zit maar er een beetje omheen slingert. Dit verklaart ook dat je soms wel en soms niet kan ontvangen.<P>groeten,<P>Zeeman.

Geplaatst:

Dat klopt, als een satelliet het einde van z´n levensduur heeft bereikt, wordt hij in "inclined orbit" gebracht. Hierdoor wordt enorm veel aan brandstof uitgespaard en kan hij weer een paar jaartjes mee. Het nadeel is dat het grondstation de satelliet moet volgen omdat hij niet meer stabiel op zijn positie staat, maar een hele grote 8 figuur "schrijft". Dit komt onder meer doordat de aarde niet rond is, maar enigszins een afgeplat is. Het Himalaya gebergte heeft ook invloed hierop. Daarom moeten alle normaal funktionerende satellieten voortdurend op hun positie gecontroleerd worden en indien nodig gecorigeerd worden. Dat kost brandstof en op een gegeven moment is dat dus op. Dat duurt normaal gesproken 10 tot 15 jaar. Daarna is de inclined orbit de laatste "redding".<BR>Deze satellieten worden alleen noch maar voor feeds en gelegenheids transmissie gebruikt. Is goedkoper voor degene die tijd op dit soort satellieten boekt. Het grondstation moet de satelliet kunnen volgen wat weer duurder is. Heel veel Russische satellieten bevinden zich in inclined orbit vanwege geldgebrek in de goeie oude UDSSR.<BR>42° oost is een typische positie voor inclined orbit.<BR>Groet wink.gif" border="0

Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.