Ga naar inhoud


Meerdere sats op één LNB mogelijk


bossjock
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Vraag: is het mogelijk om op één LNB meerdere sattelieten te ontvangen? Ik heb een BigSat schotel met inmiddels 7 lnb's en een Diseq voor 12 aansluitingen. Nu vraag ik me af of je op één LNB een tweede sat kunt toevoegen.......

Wellicht ten overvloede: ik doel uiteraard niet op een Duo-LNB

Groet en alvast bedankt voor je reply.

aangepast door bossjock

VU+DUO2; OpenPLi 4.0; DVB-S en DVB C/T tuner

Visiosat Big Bisat; Diseq 1.1 (SAB);

Astra 1, 2, 3, HotBird, Sirius, Thor, Atlantic Bird 3, Eurobird 9a.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is dus niet mogelijk,wat wel mogelijk is dat is als de satellieten heel dichtbij elkaar zitten zoals de 9 oost en 10 oost de middenweg te kiezen en dan op beide satellieten wat signaal inleveren maar dan moeten ze echt dichtbij elkaar zitten

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is heel goed mogelijk echter alleen bij de Astra 2 en Eutelsat satellieten op de 28.2 en 28.5 graden oost.

en wat zeg ik dan anders ?

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien iets minder goed verwoord maar het is duidelijk daar gaat het om

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Of je twee naast elkaar gelegen satellieten met één lnb kunt ontvangen, hangt van een aantal factoren af.


Ten eerste:

Bij een kleine schotel staan de lnb’s dichter bij de schotel. Het is dan makkelijker om met één lnb twee satellieten te vangen omdat de signalen dichter bij elkaar liggen dan bij een grote schotel.


Ten tweede:
Met een gewone lnb met feedhorn, is het makkelijker twee satellieten te vangen dan met een smalle lnb die bijna geen feedhorn heeft. Je mist immers de vangtrechter.

Ten derde:
Zijn de satellieten sterk genoeg om ze verzwakt te ontvangen. Immers als je gaat uitmiddelen verlies je aan signaal.

Met een lnb met normale feedhorn kun je ongeveer 10-12mm naast de signaalbundel zitten. Ga je dus één lnb gebruiken voor twee satellieten, dan mogen de signaalbundels maximaal 20-24mm uit elkaar liggen.

Hoe zit dat dan met een T90?
Wil je de 9 en 10 graden oost met één lnb ontvangen dan zien we met de Satlex-calculator dat de lnb’s precies 1 graad uit elkaar staan (-0,5 en +0,5) zie:
http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=10.0&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=9.0&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=52.10%2C5.11&la=52.10&lo=5.11&country_code=nl

Dat wil dus zeggen precies 1 streepje op de rail van elkaar.
Op een T90 staan de streepjes 21,8mm uit elkaar. Dat valt dus binnen te marge (20-24mm) waarin een lnb met feedhorn er naast mag staan.
Sterker nog, het is bijna ondoenlijk om twee smalle lnb’s gebruiken want lnb’s die slechts een kop hebben van 21,8mm bestaan er niet. Bovendien bestaan er ook geen T90-houders die zo dicht tegen elkaar geplaatst kunnen worden. Dan kom je in de zelffabrikage terecht.

Ik moet er wel bij zeggen, dat met de misaanpassing van ongeveer 10mm, je wel op beide satellieten signaal verliest. Dat is duidelijk te merken. Dit is dus niet echt geschikt voor zwakke satellieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Beste sprietje,

 

ik was dit topic aan het lezen.

maar ik heb toch nog een kleine vraagje.

 

als je nu met 1 LNB 2 satellieten ontvangend hoe zit het dan met de frequentie want ik neem aan dat twee verschillende satellieten overlappende frequentie hebben.

dan storen ze toch elkaar.

of zie ik het nu verkeert.

 

gr.

henk

helemaal niks meer op schotel gebied ( mis het ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, 2 satellieten die op nagenoeg dezelfde positie hangen hebben een kanalenraster wat onderlinge storing voorkomt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het komt wel voor dat ze op dezelfde frequentie zitten, maar dan zenden ze de footprint een andere richting uit.

In de bijlage heb ik twee dezelfde frequenties (nou ja slechts 1MHz verschil dat niet door een ontvanger te onderscheiden is) die beide door de Astra 28,2 worden uitgezonden. De ene is op Europa gericht en de andere op West Afrika. Bovendien is de ene verticaal- en de andere horizontaal gepolariseerd . Op deze manier storen ze elkaar ook niet.

post-60869-0-96325700-1385854497_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke dat dacht ik ook al.

 

weer een vraag voor mij opgelost.

 

thanks mannen.

 

dus als je nu in zuid Spanje woont en je hebt noord Afrika beam en Europa beam dan kan het wel eens storen.

ik dat mij te herinneren dat sprietje eens hier over iets had geschreven.

 

dat ze elkaar kunnen storen als je schotel niet goed was uitgericht.

 

 

 

gr.

henk

helemaal niks meer op schotel gebied ( mis het ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...